Gå til innhold

Her kommer de nye superladerne til Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men leser et annet innlegg her der tesla vil ha rettferdig kompetanse fra de andre bilmerkene.

Det blir vel et spleiselag, det da.

Det er de de sier i markedsføringen. Men hverken du eller jeg vet hva de faktisk stiller som kontraktsvilkår, og vi kan derfor ikke vurdere hva tesla mener med 'rettferdig' eller 'rimelig'. Å gå ut og karakterisere andre elbilleverandører som vrange fordi de ikke inngår avtale med tesla, mangler derfor grunnlag.

 

Tesla er et komersiellt selskap, de bruker hype som markedsføring som de fleste andre. Du kan ikke ta det for gitt at selv om Tesla SIER utad at de vil slippe andre til på sine superladere, at de kommer til å gjøre det i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Tesla har strukket ut hånden sin til de som ønsker for lenge siden, men det er ingen som vil...sier litt om de andre biøprodusentene spør du meg.

Sier vell mest om Tesla's betingelser det.
Når det er Tesla som bygger dette ladenettverket burde jo andre produsenter føye seg etter Tesla om dem vil benytte det. Ikke motsatt.

 

Nei, visst betingelsene er helt på tryne, så burde ingen føye seg. Noe de mest sannsynlig er siden ingen har godtatt de enda.

Ja, for Tesla, de superslemme svina, har jo bare gjort alle patentene sine tilgjengelige sånn at det skal være lett for andre å følge med. Betingelsene er dårlige fordi BMW og de andre store sier "Hei vent! VI tjener ikke nok på dette... vi lager vår egen løsning som folk betaler oss for isteden...."

 

Tesla og Musk kunne personlig kommet på døra di med en stripper, og du ville klaget over at hun ikke var blond

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Nei, visst betingelsene er helt på tryne, så burde ingen føye seg. Noe de mest sannsynlig er siden ingen har godtatt de enda.

 

Ja, da kan de jo bare bygge sine egne ladestasjoner da.

 

En grunn til at BMW i3 selges å Model S skal kjøpes. Superlading nettverket.

 

Faen for noe herk det er å styre med å lade på alle disse andre stasjonene, RFID brikker, apper, sms, ditt å datt. Møkk lei

Huff da, gratis bommer, kjøring i kollektivfelt osv.. klart du er møkk lei!
Lenke til kommentar

 

Kommer Tesla-ladere til å slippe andre bilmerker inn på sine ladere nå eller etterhvert?

 

Eller kommer grunneier til å forplikte seg til å utvide med parkeringsplasser til andre ladertyper, fordi det allerede er lagt strøm til stedet?

 

Det sier litt om hvor sterkt eierskapet og "vi" følelsen er blant Tesla-folk når de blindt bedyrer Teslas uskyld også til de spørsmålene dine. Det er liksom ikke snakk om at det er Tesla som gjør noe feil/er kjipe/tar en Apple her.

 

Hva er det som får folk til å føle sånt egentlig? Det burde vært forsket mer på slike folk.

Jeg har akkurat køpt en Tesla og kan svare på dette lett og enkelt. Jeg planlagt å kjøpe en tysk el-SUV når de kommer i 2019, men realisert at tyskerne har ikke ennå begynnt utbygging av et ladenettverk, og når de begynner med det de har sagt rett ut at de forventer å få betalt like mye for en hurtiglading som en tank diesel eller bensin, altså 500-600Kr +, mens Tesla har et nettverk nå allerede som for min del skal bli gratis utover hele livtiden av bilen. Samtidig jeg forventer at når de tyske bilene kommer de skal bli dyrere, tregere og ha mindre rekkevidde - pga de trenger å dele opp markedet så mye som mulig for å tjene mest mulig penger for minst mulig innsats for så lenge som mulig (hvis de fortsetter på det samme måte som de har operert fram til nå!). Til referanse, jeg bruker Android ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke Tesla som er problemet her - det er organer som f.eks EU og kommunepolitikere som ikke setter krav til både ladetype og bruk av eiendom. EU burde selvfølgelig kreve at alle ladere til elbiler skal utformes slik at alle elbiler kan bruke dem. Dernest bør kommunen som får byggemelding om slike hurtigladere sette krav til at det også skal settes av plass til minimum en hurtiglader av en standard type som kan brukes av alle elbiler. På den måten vil en sakte men sikkert bygge opp et nasjonalt nettverk av ladere som kan brukes av alle elbiler. Slik det er i dag er det totalt kaos

 

Samt ekspansjonen på ladestedene vil ta av. For det vil jo kreves en del større kapasitet av antall enheter på ladestedene etterhvert.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte Tesla så var en av mange kule ting at det inkluderte gratis strøm på superladere ved langtur, som gjør at jeg kan kjøre hvor jeg vil i Europa og plugge i Superladere uten å tenke på brikker og andre betalingsformer. Så langt har det fungert strålende. Aldri møtt en stasjon som ikke virker. Har og alltid vært plass på stasjonene, selv om noen har vært nesten fulle.

 

Dersom en skulle åpnet for alle elbiler å lade her ville mange vært stappfulle over dagen. Da hadde de på en måte tatt vekk noe jeg hadde betalt for - nemlig tilgjengelig superlading (som har dobbelt så kraftig strøm som andre hurtigladere per i dag).

Hvis alle fikk lade der blir det som å få med Statoil-kopp for kaffe....bare at du plutselig må stå 30 minutter i kø for å få ut kaffen. Da blir det liten verdi.

 

Har ikke EL-bil selv, men man vet jo at det blir framtiden. Jeg ser den frykten der som du utbroderer om. Og det er helt logisk å tenke slik. En kort stund så ville det jo blitt et problem, men jeg vil tro at det hadde blitt fikset opp i ganske raskt med utvidet kapasitet. Hvilken leverandør er tjent med å ikke kunne levere varene sine på lang sikt?

Lenke til kommentar

 

Det er ikke Tesla som er problemet her - det er organer som f.eks EU og kommunepolitikere som ikke setter krav til både ladetype og bruk av eiendom. EU burde selvfølgelig kreve at alle ladere til elbiler skal utformes slik at alle elbiler kan bruke dem. Dernest bør kommunen som får byggemelding om slike hurtigladere sette krav til at det også skal settes av plass til minimum en hurtiglader av en standard type som kan brukes av alle elbiler. På den måten vil en sakte men sikkert bygge opp et nasjonalt nettverk av ladere som kan brukes av alle elbiler. Slik det er i dag er det totalt kaos

 

Ja, en stund så det faktisk ut til at vi ville få 3-4 forskjellige systemer som ikke var kompatible, igrunn litt rart at Tesla 'MÅTTE' lage sitt eget når resten stort sett ble enige. Heldigvis får vi snart Ionity som samler alle. Også Teslaer skal kunne lade der, og da noe raskere enn på sine egne SC. Og vi som syntes det var vanskelig med 3 typer bensin og to diesel..

På den tiden Tesla laget sitt nettverk var det ingen andre standarder som holdt. Det beste var vel opptil 50Kw. De fleste konkurrentene synes at Tesla da burde ventet et par ti-år til de alle ble enige om en ladestandard, men Tesla er jo ikke fullstendig teite, så de kjørte på. Selvsagt.

Lenke til kommentar

Det er ikke Tesla som er problemet her - det er organer som f.eks EU og kommunepolitikere som ikke setter krav til både ladetype og bruk av eiendom. EU burde selvfølgelig kreve at alle ladere til elbiler skal utformes slik at alle elbiler kan bruke dem. Dernest bør kommunen som får byggemelding om slike hurtigladere sette krav til at det også skal settes av plass til minimum en hurtiglader av en standard type som kan brukes av alle elbiler. På den måten vil en sakte men sikkert bygge opp et nasjonalt nettverk av ladere som kan brukes av alle elbiler. Slik det er i dag er det totalt kaos

Jeg er på en måte enig, men på den annen side er det ikke sikkert Teslas superladernettverk hadde eksistert hvis det ikke var et konkurransefortrinn og alle de andre kunne lade fritt og uten at andre leverandører av elbiler hadde trengt å løfte en finger for å bygge ut egen infrastruktur.

 

Det er en vanskelig balansegang.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke Tesla som er problemet her - det er organer som f.eks EU og kommunepolitikere som ikke setter krav til både ladetype og bruk av eiendom. EU burde selvfølgelig kreve at alle ladere til elbiler skal utformes slik at alle elbiler kan bruke dem. Dernest bør kommunen som får byggemelding om slike hurtigladere sette krav til at det også skal settes av plass til minimum en hurtiglader av en standard type som kan brukes av alle elbiler. På den måten vil en sakte men sikkert bygge opp et nasjonalt nettverk av ladere som kan brukes av alle elbiler. Slik det er i dag er det totalt kaos

Ja, en stund så det faktisk ut til at vi ville få 3-4 forskjellige systemer som ikke var kompatible, igrunn litt rart at Tesla 'MÅTTE' lage sitt eget når resten stort sett ble enige. Heldigvis får vi snart Ionity som samler alle. Også Teslaer skal kunne lade der, og da noe raskere enn på sine egne SC. Og vi som syntes det var vanskelig med 3 typer bensin og to diesel..

 

Hva kom først da? Tesla eller Ionity?

 

Stemmer det at Ionity kom først i 2017? Da blir det smått merkelig å snakke om at Tesla "måtte lage sitt eget" når denne enigheten først kom etter at Tesla hadde gått i teten i mange år (og tilbudt hvem som helst å bli med mot at de betalte sin andel).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper det ikke er noen som er så tette i knollen at de tror de etablerte bilprodusentene oppretter et eget ladenettverk for å kaste penger ut av vinduet? Åpenbart er det noe med T&C eller teknologien fra Tesla som gjør at ingen er interessert i det.

Som hva da?

 

Edit: Når jeg leser at enkelte andre vil prøve å tjene penger på ladenettverk kan jeg skjønne det. Tesla har sagt at de ikke ønsker å tjene penger på ladenettverket, og det er nesten like billig å hurtiglade på Tesla-Supercharger som å lade hjemme (1,40 kr per kWh, mot litt over 1 kr per kWh i hjemmet - samt at alle som kjøper Model S eller X nå får 400 kWh med superlading gratis hvert år).

 

For andre produsenter som ønsker å øke marginene med dyre superladere så frister det dermed kanskje ikke å bli med på Teslas prosjekt.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke Tesla som er problemet her - det er organer som f.eks EU og kommunepolitikere som ikke setter krav til både ladetype og bruk av eiendom. EU burde selvfølgelig kreve at alle ladere til elbiler skal utformes slik at alle elbiler kan bruke dem. Dernest bør kommunen som får byggemelding om slike hurtigladere sette krav til at det også skal settes av plass til minimum en hurtiglader av en standard type som kan brukes av alle elbiler. På den måten vil en sakte men sikkert bygge opp et nasjonalt nettverk av ladere som kan brukes av alle elbiler. Slik det er i dag er det totalt kaos

Vel, vi har en standard i EU. Den heter Type2 og CCS.

 

CCS ble ikke en standard før etter Tesla hadde startet etableringen av sine ladere.

 

Skal ikke forundre meg mye om Tesla utviklet en adapter for CCS biler slik at de kan lade på Teslas ladere. Som vanlig er det vel Tesla som må rydde opp her mens de andre fabrikkene famler videre.

 

<konspirasjonsteori>CCS-standarden ble laget for å ekskludere adaptere nettopp for å stenge ute Tesla, da nåværende Teslaer ville trengt et adapter som nå ikke er mulig uansett.</konspirasjonsteori>

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom en skulle åpnet for alle elbiler å lade her ville mange vært stappfulle over dagen. Da hadde de på en måte tatt vekk noe jeg hadde betalt for - nemlig tilgjengelig superlading (som har dobbelt så kraftig strøm som andre hurtigladere per i dag).

De kan naturligvis ikke åpne for alle uten å stille vilkår, men å åpne for andre produsenter som er villige til å investere i nettverket ville vært positivt. Da måtte disse andre produsentene selvsagt vært nødt til å være med på å betale for utbygging i enda raskere tempo enn Tesla klarer alene.

Lenke til kommentar

 

Desverre. Det beste hadde vært å hatt et felles ladenettverk.

 

Ionity-laderne vil være åpne for ALLE.

 

Er vel kun Tesla som utelukker andre. Ja, de har invitert andre inn, men det er vel flere grunner til at ingen har slått til enda. Den største er selvsagt Teslas skakk-kjørte økonomi og usikre fremtid. Så er det dette med standarder...

 

For oss med Tesla er det uansett veldig greit at de er forbeholdt kun oss med Tesla, så reduseres køene.

 

Hvor mange Ionity-ladeplasser er det i dag egentlig? Det er fint med løfter og vakre ord, men burde man ikke vise at man faktisk er i stand til å bygge ut dette nettverket?

 

Tesla, tross sin "skakkjørte økonomi" har bygget ut sitt massive superladernettverk. Er det ikke rart at de gjør så mye tross sin påstått "skakkjørte økonomi"? Har du hørt om konseptet "investeringer" før? Neppe.

 

Forresten:

 

https://electrek.co/2018/04/23/tesla-talks-join-ionity-charging-network/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fy faen, ren ondskap! Tesla er virkelig jævlige. De kunne like gjerne ha bedt om at de solgte sjelen sin til djevelen, liksom!

 

Anbefaler at du leser deg opp på Poe sin lov om sarkasme på internettforum…

 

 

Var ikke sarkasmen og ironien påfallende nok til å skjønne at han ikke trenger lese seg opp? Eller mener du det er noen punkter i "oppskriften" som ikke ble fulgt?

 

 

Det er ikke Tesla som er problemet her - det er organer som f.eks EU og kommunepolitikere som ikke setter krav til både ladetype og bruk av eiendom. EU burde selvfølgelig kreve at alle ladere til elbiler skal utformes slik at alle elbiler kan bruke dem. Dernest bør kommunen som får byggemelding om slike hurtigladere sette krav til at det også skal settes av plass til minimum en hurtiglader av en standard type som kan brukes av alle elbiler. På den måten vil en sakte men sikkert bygge opp et nasjonalt nettverk av ladere som kan brukes av alle elbiler. Slik det er i dag er det totalt kaos

Vel, vi har en standard i EU. Den heter Type2 og CCS.

 

 

Er det en eller to standarder?  :hmm:

 

 

 

 

 

 

 

Tesla har strukket ut hånden sin til de som ønsker for lenge siden, men det er ingen som vil...sier litt om de andre biøprodusentene spør du meg.

Sier vell mest om Tesla's betingelser det.
Når det er Tesla som bygger dette ladenettverket burde jo andre produsenter føye seg etter Tesla om dem vil benytte det. Ikke motsatt.
Nei, visst betingelsene er helt på tryne, så burde ingen føye seg. Noe de mest sannsynlig er siden ingen har godtatt de enda.
«He stipulates that these manufacturers would have to pay their fair share of the costs and would have to either adopt Tesla's plug standard or include an adapter in their vehicles.»

 

https://www.google.no/amp/s/www.cnet.com/google-amp/news/tesla-elon-musk-open-supercharger-network/

Fy faen, ren ondskap! Tesla er virkelig jævlige. De kunne like gjerne ha bedt om at de solgte sjelen sin til djevelen, liksom!

Man kan virkelig lure på om hva du kommenterer. Hva i alle dager er problemet ? Tesla må tenke bunnlinje. Akkurat som alle andre selskaper. Tesla la sine patenter ut gratis for alle til å bruke for flere år siden.

Tesla har alene bygget opp ladenettverket. Hva søren er ikke med det ?

Nei fortsett for all del å kritisere Tesla. Du gir Tesla klikk. Du gjør at journalister skriver om Tesla igjen og igjen. Tesla bruker ikke penger på markedsføring. Du gir dem pr.

Du er ikke endringsvillig. Du kommer til å stå igjen på perrongen. Det er ditt problem. Men for all del. Skyld på Tesla.

 

 

Ironien er vel påfallende her? Er det mulig å ikke se det?

 

 

Tesla har strukket ut hånden sin til de som ønsker for lenge siden, men det er ingen som vil...sier litt om de andre biøprodusentene spør du meg.

Javel, har du gått over kontraktsvilkårene andre produsenter har fått presentert slik at du kan si sikkert at det er de som er urimelige og ikke tesla?

 

 

Har du gått motsatt vei, og sett på hva de andre krevde for å delta? Merkelig at det er Tesla som får stryk, selv om ingen av dere kan påpeke konkrete punkter som gjør disse vilkårene urimelige.

 

Inntil noe annet er bevisst, velger jeg å tro på at de andre ikke ville kreditere Tesla for jobben dems, og samtidig ikke så nok muligheter til å melke kundene.  Altså at det ikke var Tesla som var urimelige, men de andre som var for hoverte og for griske. Bare for å klargjøre, dette er min spekulasjon, og jeg har ikke tilgang til info som hverken beviser eller motbeviser min tanke her.

Lenke til kommentar

Inntil noe annet er bevisst, velger jeg å tro på at de andre ikke ville kreditere Tesla for jobben dems, og samtidig ikke så nok muligheter til å melke kundene.

Du får naturligvis lov til å tro hva du vil. Jeg ser imidlertid ikke noe grunnlag for å anta noe som helst om hvem som er mer eller mindre urimelige.

 

Jeg har imidlertid notert meg en grad av kultisme omkring Tesla, ikke ulik som for Apple. Det gjør at jeg har en stor grad av skepsis til tilfeldige menneskers store tro på at Tesla på noen måte er 'bedre' enn andre selskaper.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Sier vell mest om Tesla's betingelser det.

Nei, det gjør det ikke. Det er heller mer sannsynlig at ingen produsenter har villet bli med fordi de ikke har biler som støtter ladehastigheten, fordi de ikke har vært interesserte i å utvikle elbiler som egner seg for langdistansekjøring og fordi de gjerne heller vil lage sitt eget nettverk. Utover slike spekulasjoner vet vi ganske lite om de spesifike årsakene. Tesla har også lite å tape på å slippe andre til og det er liten grunn for å gi dem urimelige betingelser. Men igjen, spekulasjoner. Det går begge veier.

 

Vær ærlig og si at du bare spekulerer kraftig.

 

 

En grunn til at BMW i3 selges å Model S skal kjøpes. Superlading nettverket.

 

Faen for noe herk det er å styre med å lade på alle disse andre stasjonene, RFID brikker, apper, sms, ditt å datt. Møkk lei

Det er av samme grunn jeg lener meg mot Tesla Model 3. Hadde det ikke vært for ladenettverket til Tesla hadde det vært relativt enkelt å velge f.eks. BMW, noe som jeg vegrer meg veldig for nå. Selv om iX3 frister godt. Den ser ganske bra ut, basert på det lille vi vet og basert på hvordan man kjenner BMW.

 

MEN, hvorfor nevner du RFID-brikker (i flertall...?), apper og SMS? Dette sier noe om alternative måter å autorisere lading på, ikke alle stegene du må igjennom. Jeg bruker EN brikke (fra Elbilforeningen) på alle stasjoner. En skjelden gang må jeg starte lading via app, når f.eks. touch-skjermen ikke virker ordentlig på laderen. Det er ikke så ille som du skal ha det til, men jeg ser absolutt fordelen med Tesla-nettverket. Vil si dette punktet blekner i lys av de andre fordelene med Supercharger-nettverket (nevnt nedenfor...).

 

Autorisering skulle dog ha vært gjort automatisk. Det er ikke vanskelig å lage en API som snakker med bilen. Bilen forteller laderen at den kan starte, på bakgrunn av gyldig betalingsinformasjon lagt inn som sjekkes gjevnlig når det er dekning. Dette burde legges inn i CCS-standarden. En enkel ting å standardisere.

 

 

Jeg skulle prøve meg i går med en Forumlader (Bergerkrysset). Tror du ikke de hadde byttet app?? Og ikke mulig å logge inn på ny app eller få nytt passord.

Ja, det er helt forferdelig... Etter mange år på samme app og system så oppgraderer de til noe bedre. Så grusomt. De ga bare brukerene beskjed et par måneder før per e-post...

 

 

Ladesystemet til Tesla er fullstendig overlegent alt annet. Blir jo spennende når folk skal lade sine storbiler fra Audi og Porsche på 40-50kw CCS-ladere spredt litt rundt omkring med 2 ladepunkter.

 

Så lenge ingen andre går i samarbeid med Tesla eller bygger sitt eget nettverk så forblir hurtiglading et ork. Det må være uten brikker, betaling eller annet surt. Koble i og lad!

Sarcasm aside... Jeg lener meg mot Tesla Model 3 av samme grunn. Grunnene er i denne rekkefølgen: høyere ladehastighet, stor dekning over store deler av Europa, lave kostnader, enkelt og forutsigbart og et nettverk vi vet utvider seg gjevnt og trutt (som man kan see i utbyggingsdatabasen på supercharge.info.

 

Men så skal det sies at produsentene heldigvis går over til høyere hastighet. Hyundai har en stund hatt 70 kW. Standarden blir nå 150 kW (som er høyere enn det Tesla bruker idag). High-end-standarden blir 200 - 350 kW. Tesla oppgraderer nok til 200 - 250 kW senere i år.

Lenke til kommentar

Får håpe Tesla gir oss realistiske estimater her denne gangen. De har riktignok bygget flere ladere og punkter enn de noen gang har gjort, men de har ikke vært flinke på å gi nøyaktige estimater. En ting er sikkert, utbyggingen vil skje. Spørsmålet er hvor kjapt. Eksplosjonen av nye ladestasjoner og -punkter vil nok skje når Model 3 slippes i Europa. Akkurat nå bygges det veldig mye i USA og Canada, mens det går nokså stille i Europa med bare 5 - 10 nye stasjoner i måneden (15 - 20 nye stasjoner i USA og Canda per måned).

 

www.supercharge.info (se statestikk og grafer)

 

 

Ja, en stund så det faktisk ut til at vi ville få 3-4 forskjellige systemer som ikke var kompatible, igrunn litt rart at Tesla 'MÅTTE' lage sitt eget når resten stort sett ble enige. Heldigvis får vi snart Ionity som samler alle. Også Teslaer skal kunne lade der, og da noe raskere enn på sine egne SC. Og vi som syntes det var vanskelig med 3 typer bensin og to diesel..

For lav ladeeffekt, høye kostnader, altfor stor kontakt... Sannsynlige grunner for at Tesla laget sitt eget nettverk. Selvsagt også litt fordi det er litt "brand" og "hype" i dette her. Det å kalle noe "Supercharger" med flott design og en opplyst Tesla-logo er fancy. Men ingen kan si at nettverket ikke er fantastisk.

 

 

Huff da, gratis bommer, kjøring i kollektivfelt osv.. klart du er møkk lei!

MVA-fri vil jeg si er en større fordel... Det er grunnen til at jeg kjøpte elbil. Det og lave driftskostnader og det at bilene er ganske gode. Noen av dem ihvertfall.

 

Var faktisk rett før jeg kjøpte en gammel bensinbil med planer om trimming. Selgeren var useriøs, tok ikke telefonen osv. og jeg endte opp med å se på andre alternativer.

 

Det å ha elbil er faktisk ganske herlig, spesielt om du har hjemmelader. 99 % av tilfellene så er bilen helt fulloppladet og klar til alle dine gjøremål. Det er på langturer det kan være et ork (med compliance-elbilene).

 

Så ja, ser ikke helt hvorfor folk klager sånn, selv om ladenettverket til Tesla er noe helt annet og gjør bilen til en fullverdig fossilbilerstatter også på langturer.

 

 

Har ikke EL-bil selv, men man vet jo at det blir framtiden. Jeg ser den frykten der som du utbroderer om. Og det er helt logisk å tenke slik. En kort stund så ville det jo blitt et problem, men jeg vil tro at det hadde blitt fikset opp i ganske raskt med utvidet kapasitet. Hvilken leverandør er tjent med å ikke kunne levere varene sine på lang sikt?

Joda, selvsagt. Men da kommer man tilbake til betingelsene. Produsentene som eventuelt skulle slenge seg på hadde måttet tatt sin del av kaka og stimulert til nødvendig utbygging. Lave marginer kan være en viktig grunn til at produsenter ikke var villige til å bli med. I begynnelsen var lading også gratis. Produsentene tenkte vel det var lettere å la tredjeparter ta seg av hele utbygging og administrering. Og skulle de bygge ut selv ville de nok tjent penger på det.

 

 

Jeg har imidlertid notert meg en grad av kultisme omkring Tesla, ikke ulik som for Apple. Det gjør at jeg har en stor grad av skepsis til tilfeldige menneskers store tro på at Tesla på noen måte er 'bedre' enn andre selskaper.

Det er ikke så vanskelig å se forskjell, med mindre du ikke vet noe om temaet. Tesla har klart sine gode og dårlige sider. "Tesla fanboys" er en av de dårlige, men det samme kan sies om "Tesla haters" som heller ikke bryr seg om fakta og bare er ute etter å fremme "sin side". Har hatt slitsomme diskusjoner med begge sider.

 

Er Tesla et bedre selskap enn andre selskaper? På noen måter, ja. På andre måter, nei. Vær skeptisk til de som fører denne saken ensidig. Tesla har klart sine nedsider og utfordringer (f.eks. byggekvalitet og pålitelighet), men jeg har fortsatt reservasjonen min. For meg er det pga. jeg ser den stadige forbedringen i kvalitet og samt ser de tingene Tesla er gode på. Så lenge de klarer å rette opp i kvalitetsproblemene sine så blir det Model 3 på meg. Ja, og så må den ha tilhengerfeste.

Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig å se forskjell, med mindre du ikke vet noe om temaet. Tesla har klart sine gode og dårlige sider. "Tesla fanboys" er en av de dårlige, men det samme kan sies om "Tesla haters" som heller ikke bryr seg om fakta og bare er ute etter å fremme "sin side". Har hatt slitsomme diskusjoner med begge sider.

Det ene tenderer til å føre til det andre siden de gjerne fyrer hverandre opp. Eksistensen av begge typer gjør at informasjonskvaliteten går ned.

 

 

Er Tesla et bedre selskap enn andre selskaper? På noen måter, ja. På andre måter, nei. Vær skeptisk til de som fører denne saken ensidig. Tesla har klart sine nedsider og utfordringer (f.eks. byggekvalitet og pålitelighet), men jeg har fortsatt reservasjonen min. For meg er det pga. jeg ser den stadige forbedringen i kvalitet og samt ser de tingene Tesla er gode på. Så lenge de klarer å rette opp i kvalitetsproblemene sine så blir det Model 3 på meg. Ja, og så må den ha tilhengerfeste.

Jeg kunne godt tenkt meg å kunne bytte til elektrisk neste gang, men jeg har følgende krav:

 

* 250km x2 (500km totalt) med maks 1x 20-30 pause, vinterstid med taklast og full bil (I.e. dagsturer til skifjell fra oslo, med parkering uten strøm)

* taklast

* mulighet til å feste sykkel bak. (I.e. hengerfeste eller egen sykkelløsning)

* mindre enn ca 4.6m lang (tesla S og X er alt for store til å være praktiske)

* anstendig størrelse på lasteluke bak.

 

model 3 spesifikt mangler i tilegg det jeg vil regne som et minimum av dashboardfunksjonalitet. Jeg vil ikke kikke på en skjerm i midten av konsollet for grunnleggende kjøredata. Jeg får håpe de legger til en HUD til de kommer med en modell Y og unngår å ødelegge for taklast slik de gjorde på modell X, så kan de komme i beregningen.

 

De eneste elbilprodusentene pr. i dag so kan se ut til å møte eller komme i nærheten av mine krav er Audi og Jaguar. Men siden det ikke egentlig har vært noe marked for et standardisert ladenettverk for annet enn nødlading og for de som er tilstrekkelig entusiaster til å kjøre de små elbilene på lengre turer, har de sine begrensinger pr. i dag.

 

Jeg forstår Tesla veldig godt at de vil få maks leverage ut av sin proprietære lading så lenge den er den den mest troverdige, og ulikt hva du ser ut til å mene tror jeg Tesla har gode grunner til å holde andre produsenter unna sine ladestasjoner ihvertfall frem til at standard ladeinfrastruktur er mer utbredt. De er ikke lenger alene om kapabiliteten til bilene så ladenettverket er deres fremste konkurransfortrinn, og det vil sannsynligvis bare bli mer og mer fremtredende ettersom konkurrerende biler kommer ut de neste par årene.

 

Desverre kan det betyr at adopsjon av andre lang-rekkevidde elbiler vil gå saktere enn hva som kunne vært tilfelle om Teslas ladestasjoner istedet hadde vært standard. Dette er grunnen til at jeg har tatt til orde for at myndigheter burde regulert slikt som lading strengere for å unngå at noen selskaper kan komme seg i en monopolsituasjon ved å eie både infrastruktur og produkt.

Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenkt meg å kunne bytte til elektrisk neste gang, men jeg har følgende krav:

 

* 250km x2 (500km totalt) med maks 1x 20-30 pause, vinterstid med taklast og full bil (I.e. dagsturer til skifjell fra oslo, med parkering uten strøm)

* taklast

* mulighet til å feste sykkel bak. (I.e. hengerfeste eller egen sykkelløsning)

* mindre enn ca 4.6m lang (tesla S og X er alt for store til å være praktiske)

* anstendig størrelse på lasteluke bak.

 

model 3 spesifikt mangler i tilegg det jeg vil regne som et minimum av dashboardfunksjonalitet. Jeg vil ikke kikke på en skjerm i midten av konsollet for grunnleggende kjøredata. Jeg får håpe de legger til en HUD til de kommer med en modell Y og unngår å ødelegge for taklast slik de gjorde på modell X, så kan de komme i beregningen.

 

De eneste elbilprodusentene pr. i dag so kan se ut til å møte eller komme i nærheten av mine krav er Audi og Jaguar. Men siden det ikke egentlig har vært noe marked for et standardisert ladenettverk for annet enn nødlading og for de som er tilstrekkelig entusiaster til å kjøre de små elbilene på lengre turer, har de sine begrensinger pr. i dag.

 

Jeg forstår Tesla veldig godt at de vil få maks leverage ut av sin proprietære lading så lenge den er den den mest troverdige, og ulikt hva du ser ut til å mene tror jeg Tesla har gode grunner til å holde andre produsenter unna sine ladestasjoner ihvertfall frem til at standard ladeinfrastruktur er mer utbredt. De er ikke lenger alene om kapabiliteten til bilene så ladenettverket er deres fremste konkurransfortrinn, og det vil sannsynligvis bare bli mer og mer fremtredende ettersom konkurrerende biler kommer ut de neste par årene.

 

Desverre kan det betyr at adopsjon av andre lang-rekkevidde elbiler vil gå saktere enn hva som kunne vært tilfelle om Teslas ladestasjoner istedet hadde vært standard. Dette er grunnen til at jeg har tatt til orde for at myndigheter burde regulert slikt som lading strengere for å unngå at noen selskaper kan komme seg i en monopolsituasjon ved å eie både infrastruktur og produkt.

Altså tur/retur 250 km? Model 3 klarer dette både mtp. rekkevidde og lading. Audi sin SUV har ikke rekkevidden, men ladehastigheten. I-PACE ligger lavere enn kravene dine på begge punkter, men har tro på at de undervurderer rekkevidden noe. I-PACE får også 100 kW lading, selv om det burde vært minimum 150 kW.

 

Du kan forvente ihvertfall ~500 km i timen eller kjappere (gjennomsnittlig ladehastighet 120 kW på SUV-er, lavere hastighet nødvendig for mindre biler) på kommende elbiler. Kommer jo selvsagt an på ladekurven og gjennomsnittshastighet. Rekkevidden kommer seg. Taklast får du på Model 3 (med ståltak) og andre SUV-er (Hyundai, Kia, Audi, Jaguar...) - tar dette med takstativ fra hukommelsen så ta det med en klype salt. Sykkelkrok får du på så og si alle elbiler, til og med i3 og Leaf.

 

Er enig i at Tesla har tatt touchgrensesnittet for langt. FGalcon Wing-dørene er også mer enn gimmick. Men de sier fortsatt at Model Y vil ha disse dørene også. Jeg håper det endrer seg. Basert på poller, sier til og med majoriteten av elbil-communitiet (inkl. Tesla-følgere) at de ønsker vanlige dører. Jeg tror Tesla kommer til å holde på disse dørene til tross for dette (dørene er god PR).

 

Er skeptisk til for kraftig regulering, men synes konkurranseregulering kan være fornuftig, noe som ofte fremmer forbrukerenes sak. Ting bør være standardisert - men det forstår heldigvis produsentene også.

 

Tror uansett vi får en spennende tid i møte i nærmeste fremtid. Tesla sier de skal lansere neste generasjons hurtigladere til sommeren med høyere hastighet og "andre forbedringer" som bl.a. bedre tilrettelegging for solcelleenergi og energilagring (for ladestasjoner som genererer og lagrer egen energi - det finnes noen få slike stasjoner idag og flere vil komme. Derfra vil andre produsenter som Jaguar og Audi gi Tesla god konkurranse som etter min mening tvinger dem til å oppgradere interiøret (som vi også har forventet), men også rekkevidde og lading. De oppdaterte nylig interiøret litt, men det var helst farger og materialer. Så har vi også mange nye elbiler som vil utfordre på hva du kan forvente å få for pengene dine. Tesla ansatte interiøringeniøren som ledet utviklingen i Volvo's nyeste biler (samt andre). Dette gjør de ikke for morro skyld.

 

Har troen på BMW iX3. BMW har vist seg å fokusere på teknologi og innovasjon for å få det meste ut av bilene. Men den kommer ikke ut før i 2020, noe som er skuffende. Mener BMW kunne ha gjort mer. Etter i3 har de blitt litt late. Ikke helt rettferdig da de er en av de bedre produsentene når det kommer til elektrifisering, holdbart design, gjenbruk av batterier og innsats i energilagring.

 

Følg med, reserver biler når du får sjansen, hold hodet kaldt - det er det jeg gjør. Så tar du valget når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...