tvv Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Hei! Er ansatt i en bedrift hvor bedriftens eier (eneier) ønsker å gi meg fullmakt til "alt" som har med selskapene han eier å gjøre - være seg bank, kjøpe nye eiendommer etc - kort sagt alt som har med bedrifts-driften å gjøre. Dette fordi han er gammel og ikke lenger et tilstede i noen særlig grad - slik at det skal bli praktisk mulig på en lett måte å drive videre. Finnes det noen mal på slik - lar det seg gjøre på en enkel måte - eller har noen noen råd? Lenke til kommentar
Buckzie Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Hva slags selskapsform er det snakk om? -B Lenke til kommentar
tvv Skrevet 28. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2018 Hei! Det er AS - DVs Hovedselskapet er et as - med mange as under seg. Alt eid av samme person. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 1) Ansett deg som daglig leder i de aktuelle selskapene. 2) Gi deg prokura. Lenke til kommentar
tvv Skrevet 28. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2018 1) Ansett deg som daglig leder i de aktuelle selskapene. 2) Gi deg prokura. Må man være ansatt i alle selskapene( AS'ne) - holder det ikke med hovedselskapet som står som eier av de andre? Skjønner det med Prokura da jeg allerede er dagligleder i et par av selskapene. Men (mujlig jeg er naiv) kan man ikke lage en fullmakt hvor vedkommende kan si noe sånn som "gir xx fullmakt til å forvalte/signere for alle mine AS" Og sikkert nok et dumt spørsmål MÅ man være ansatt i et selskap for å kunne ha prokura - eller kan eier gi det til den han vil? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Aksjeselskaper er selvstendige rettssubjekter. Det gir absolutt ingen rettigheter i Datter å være daglig leder i Mor. Ei heller å eie Mor, for den saks skyld. Dette er plunderet loven stiller opp for å la folk beskytte verdier gjennom bruk av aksjeselskaper. Man må ikke være ansatt i et selskap for å ha prokura. Skulle man laget en slik generalfullmakt måtte den vært gitt fra styrene i de forskjellige selskapene. Ett styremøte per selskap. I utgangspunktet må det da være én fullmakt per selskap også, men av praktiske årsaker kan de samles i samme dokument. Et annet aspekt er om fullmakten vil bli møtt med noen tillit av dine medkontrahenter. Hvis jeg hadde fått en slik fullmakt av noen som ikke var DL/prokurist/styremedlem hadde jeg ringt Konkursregisteret for å sjekke om vedkommende hadde konkurskarantene. 2 Lenke til kommentar
tvv Skrevet 28. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2018 Aksjeselskaper er selvstendige rettssubjekter. Det gir absolutt ingen rettigheter i Datter å være daglig leder i Mor. Ei heller å eie Mor, for den saks skyld. Dette er plunderet loven stiller opp for å la folk beskytte verdier gjennom bruk av aksjeselskaper. Man må ikke være ansatt i et selskap for å ha prokura. Skulle man laget en slik generalfullmakt måtte den vært gitt fra styrene i de forskjellige selskapene. Ett styremøte per selskap. I utgangspunktet må det da være én fullmakt per selskap også, men av praktiske årsaker kan de samles i samme dokument. Et annet aspekt er om fullmakten vil bli møtt med noen tillit av dine medkontrahenter. Hvis jeg hadde fått en slik fullmakt av noen som ikke var DL/prokurist/styremedlem hadde jeg ringt Konkursregisteret for å sjekke om vedkommende hadde konkurskarantene. Takk for utfyllende svar - da har jeg fått litt på plass og skjønner at man må ta den tiden det tar. Tillit er jo også viktig så jeg skjønner hva du mener så tror det må bli å være daglig leder i de selskapene det gjelder. Takk skal du har! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå