Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automatisering VG3 (AUT4002) Eksamen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1234961

Siden den roboten ikke har noe annet, må vel alt info gå via Ethernet snittet? 

PLS f.eks har RS485 og frekvensomformer også. Alt annet på omformeren passer ikke.

Eller ser jeg det feil, omformeren kan modbus men på PLS står det ikke, da må de vel snakke sammen på RS485, siden det er den eneste felles?

Edit :

Litt om RS485, en seriell kommunikasjonsforbindelse https://en.wikipedia.org/wiki/RS-485

Aldri vært bort i den, kjente bare navnet igjen

DVI-I standard kobling for dataskjermer (scroll litt ned så ser dere sikkert hva det er, det har avløst de gamle VGA kontaktene på dataskjermer før HDMI kom)

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Endret av Slettet+1234961
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden den roboten ikke har noe annet, må vel alt info gå via Ethernet snittet? 

PLS f.eks har RS485 og frekvensomformer også. Alt annet på omformeren passer ikke.

Eller ser jeg det feil, omformeren kan modbus men på PLS står det ikke, da må de vel snakke sammen på RS485, siden det er den eneste felles?

Edit :

Litt om RS485, en seriell kommunikasjonsforbindelse https://en.wikipedia.org/wiki/RS-485

Aldri vært bort i den, kjente bare navnet igjen

DVI-I standard kobling for dataskjermer (scroll litt ned så ser dere sikkert hva det er, det har avløst de gamle VGA kontaktene på dataskjermer før HDMI kom)

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

da henger jeg med !  :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234961

Lærlingsansvarlig hos meg mente at jeg skal forberede meg litt å programmere noe ja,

enten PLS med sekvens styring (robot og CNC og sånt vil jo melde "beredt", "feil", "ferdig" og sånt til PLS)

eller sikkerhets PLS fordi styringen er så omfattende dokumentert.

Lenke til kommentar

Tipper dere får vedlikehold på pneumatisk sylinder. Det fikk vi mener jeg å huske i en tilsvarende oppgave.

Er ikke anlegg helt nytt da?

"...Etter lengre tids påkjenning må pneumatisk sylinder vedlikeholdes... beskriv/forklar" 

"...Utarbeid vedlikeholdsplan for pneumatisk utstyr."

Mye som kan komme her, det er uansett en veldig lett oppgave og verdt å oppdatere seg på etter mitt syn :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234961

Hva heter tabellen? Jeg har montørhandboka 2011 og side 134 er utløsekarakteristikk til C-automater, så det er vel ikke den du mener?

Lenke til kommentar

Spennende oppgave og vanvittig mye dokumentasjon. Her tror jeg det er viktig å ikke "drukne" i for mye detaljer. Personlig ville jeg kanskje lagt vekt på følgende; 

Situasjonsbeskrivelsen sier at; "Planleggingsfasen vil inneholde valg og uttesting av ulike tekniske løsning .... basert på grensesnittet til utstyret". Når man leser beskrivelsen av utstyret er det også veldig generelt (eks "Frekvensomformer med nødvendig utrusting... osv), slik at det etter mitt syn ville vært naturlig at man, som oppgaveteksten tilsier, skal finne det korrekte utstyret og velge riktig grensesnitt for å "få alt til å snakke sammen". Det ser ut til at man får hint som kan være med å ta valgene (eks "tilkoblet fabrikkens TN-S nett). Jeg vil altså tro at det kan være naturlig med en oppgave av type "skisser/beskriv grensesnitt mellom utstyret" eller "beskrive/begrunn valg av nødvendig utstyr". 

Når det gjelder robot og visjons-celle så er jeg litt usikker på om jeg ville gått i detalj på disse temaene. Selve programmeringen av roboten og visjons-cellen er ganske innviklet og man begir seg inn på pensum på et helt annet utdanningsnivå. 

PLS tror jeg kan bli veldig aktuelt. Det som er interessant er at det skal brukes RIO (Remote IO), som i praksis betyr at man kan ha deler av styringen ute i prosessanlegget. Dette åpner også mulighetene for at man f.eks kan få i oppgave å lage PLS styringen til deler av transportbåndet. Jeg ville kanskje tippe styring av transportbåndet på venstre side i "Skisse fra sjefen". 

Når det gjelder operatørstasjon og database så syntes jeg ikke vedleggene har tilstrekkelig informasjon (hva jeg har funnet) til å kunne gi noe annet en veldig generelle oppgaver rundt temaet. Da ser jeg mer for meg "Gi eksempel på hvordan databasen kan organiseres/hvordan meny oppsettet på operatørstasjonen kan utformes". 

CNC dreiemaskin var ikke del av pensum i gamle dager så det kan jeg svært lite om. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234961

https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Kortslutningsberegning

"Manuell beregning av minste kortslutningsstrøm i TN-systemer er svært omfattende, og derfor lite hensiktsmessig.
Slike manuelle beregninger er kun aktuelt for IT- og TT-systemer, for kurser med tverrsnitt opp til 25 - 35 mm2, og dersom minste kortslutningsstrøm i fordelingen er kjent.
For TN-systemer (samt for IT- og TT-systemer) kan minste kortslutningsstrøm beregnes med FEBDOK eller lignende beregningsprogram. Det kan også benyttes tabell fra vernleverandør, som oppgir maksimal kabellengde som garanterer elektromagnetisk utkobling. Dessuten kan installasjonstester benyttes til verifikasjon av at krav til elektromagnetisk utkobling er ivaretatt."

Litt usikker om det hjelper deg?

Lenke til kommentar

Så hva tror folk om forberedelsesdelen, hva tror dere kommer?

Aut: Selv tror jeg det kommer noe med pls-programmering av sikkerhetsutrustningen(plsen) eller robotarmen. Mulig sekvensstyring av anlegget, men det virker for omfattende. Deler av transportbåndet som V_B nevnte høres fornuftig ut.  

Elenergi: dimensjonering motor/frekvensomformer, med tilhørende kabling etc. 

Mekanisk: Vedlikehold/produsering/bytte av pneumatisk styrt robotarm, montering/vedlikehold av hydraulisk styrt chuck. Bygging av fundament til robot/CNC-maskin. 

Man bør også som nevnt tidligere ha kontroll på topologien, aktuelle grensesnitt og kunne argumentere for valg. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234961

Så hva tror folk om forberedelsesdelen, hva tror dere kommer?

Aut: Selv tror jeg det kommer noe med pls-programmering av sikkerhetsutrustningen(plsen) eller robotarmen. Mulig sekvensstyring av anlegget, men det virker for omfattende. Deler av transportbåndet som V_B nevnte høres fornuftig ut.  

Elenergi: dimensjonering motor/frekvensomformer, med tilhørende kabling etc. 

Mekanisk: Vedlikehold/produsering/bytte av pneumatisk styrt robotarm, montering/vedlikehold av hydraulisk styrt chuck. Bygging av fundament til robot/CNC-maskin. 

Man bør også som nevnt tidligere ha kontroll på topologien, aktuelle grensesnitt og kunne argumentere for valg. 

Ganske enig.  Sekvensiell styring av anlegget synes jeg ikke er umulig, hvis det holdes enkelt (hver styring jobber jo for seg selv med kanskje bare "beredt", "ferdig ladet", "feil i anlegg" etc. signaler) kan det være overkommelig.

Elenergi ser jeg nesten ikke noe annet en dimensjonering av motor / omformer / kabel / vern.

Mekanisk : Det er en mekaniker med i prosjektgruppen så jeg forventer ikke noe tung mekanisk oppgave her?

Topologi fordeler og ulemper kan være greit å ha lest. Legg merke til i vedlagt frekvensomformer handbok at den er i utgangspunkt RS485 men at en tilleggs modul for EtherCat finnes i vedlagt dokumentasjon,  og at det kan hende en ville ha PLS, Vision og banene til å snakke sammen på den måten?

Litt usikker hva du mener med "bygging av fundament til robot" ?  Alle industrirobot jeg har vært borti hadde fundament i støpt armert betong, det er vel litt utenfor automatikk linje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...