Dårlig Automatikar Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Er det nokon fleire her som skal ta automasjons eksamen den 30.mai? Her kan me diskutera og hjelpa kvarandre med forberedelsar 5 Lenke til kommentar
ziraxim Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 (endret) Kjempebra initiativ! Skal prøve meg på denne som privatist, trenger all den hjelpen jeg kan få Hvis noen har fasit på tidligere oppgaver så hadde jeg satt stor pris på å få dette Endret 28. mai 2018 av ziraxim Lenke til kommentar
Kardjakin Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Fint hvis noen skulle ha noen eksempler på sløyfe omgjort til feltbuss, og pls-program om robotdrift. Vet ikke hvor aktuelt dette blir i år, mtp. at det ble gitt ifjor, men. Lenke til kommentar
ReddForEksamen99 Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Skjitnervøs... Tema/Situasjonsbeskrivelse Du skal være med i en prosjektgruppe, sammen med teknisk sjef, to automatikere, en elektriker og en mekaniker, som skal planlegge, bygge og sette i drift det nye anlegget for håndtering av kumlokk. Planleggingsfasen vil også inneholde valg og uttesting av ulike tekniske løsninger samt mulige topologier, basert på utstyrets grensesnitt. Lenke til kommentar
h@nsk Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Noen som har tanker om hvilke mekaniske oppgaver som kan være aktuelle her? Virker som det meste av arbeidet går ut på idriftsetting av roboten, kamera osv.Var ikke mangel på sider i forberedelsen hvertfall... Lenke til kommentar
PiriumLemurium Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Det som jeg ser på som mest aktuelt på denne er vell PLS,kommunikasjonmetoder og robot. Det mekaniske arbeide jeg ser for meg er kanskje å lage fundament til forskjellige ting... Lenke til kommentar
omsfah Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 hei, vi fra Strinda har satt opp et google docs der vi kan legge inn problemstillinger.https://docs.google.com/document/d/17LFfE_LA0wnghn7mtvq-KqucXEX88W9UV2I-QvHMtjM/edit?usp=sharingHave fun men please ikke spam:) 1 Lenke til kommentar
Kardjakin Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Mulig mekanisk arbeid på griper (?)Griper Griper er pneumatisk styrt og festes til robotarmen. Griperen med styring skal produseres på stedet/i fabrikken. Styresignal til griperstyringen hentes fra styreenheten til roboten. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Tipper dere får vedlikehold på pneumatisk sylinder. Det fikk vi mener jeg å huske i en tilsvarende oppgave. Lenke til kommentar
PiriumLemurium Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Tipper dere får vedlikehold på pneumatisk sylinder. Det fikk vi mener jeg å huske i en tilsvarende oppgave. Er ikke anlegg helt nytt da? Lenke til kommentar
Kardjakin Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Er ingen info om transportbordmotorene? Kan det være vi får spm. om dimensjonering av motor med tilhørende kabling mon tro. Lenke til kommentar
Kardjakin Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Tipper dere får vedlikehold på pneumatisk sylinder. Det fikk vi mener jeg å huske i en tilsvarende oppgave. Er ikke anlegg helt nytt da? "...Etter lengre tids påkjenning må pneumatisk sylinder vedlikeholdes... beskriv/forklar" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234961 Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Hei, tar den her som praksiskandidat jeg og. Litt vettskremt av hva er det, 105 sider tekniske vedlegg? Jeg regner med at mekanisk arbeid her vi være enten bygge den griperen som Kardjakin påpeker, eller noe med å bygge en provisorisk feste til noe "for utprøving av løsninger". Resten går vel mye på bus og oppkobling av omformerne? Lenke til kommentar
PiriumLemurium Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Kan folk mye om grensesnitt? Og hvor kan man lese om det? Kan ikke så mye om fordeler/ulemper med ethernet, RS422 osv. Lenke til kommentar
Kardjakin Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Hadde vært veldig nyttig med et topologi/oversiktbilde over hele anlegget med de ulike frekvensomformerne, plsene, kabling osv Lenke til kommentar
h@nsk Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Hadde vært veldig nyttig med et topologi/oversiktbilde over hele anlegget med de ulike frekvensomformerne, plsene, kabling osv Hva menes med topologi? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234961 Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Kan hende den topologien (kart over hele systemet kan en vel si) må opprettes i morgen, med samt de forskjellige kommunikasjonsprotokollene som er i bruk? Jeg ser at det er jo strødd litt forvirring her med at "Grensesnitt Ethernet, DVI-I, USB" blir vel bare den første brukt til våre formål? Lenke til kommentar
PiriumLemurium Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 https://www.universal-robots.com/academy/Annbefales for å lære litt om robotisering Lenke til kommentar
Kardjakin Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 (endret) Kan hende den topologien (kart over hele systemet kan en vel si) må opprettes i morgen, med samt de forskjellige kommunikasjonsprotokollene som er i bruk? Jeg ser at det er jo strødd litt forvirring her med at "Grensesnitt Ethernet, DVI-I, USB" blir vel bare den første brukt til våre formål? Ethernet (stoppsignal) opp til sikkerhetspls, og ethercat som posisjonering til robotarm? Kobles styreenheten til robotarmen med usb mon tro? DVI-I og RS485 er ukjent for meg Endret 29. mai 2018 av Kardjakin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå