Gå til innhold

Hvorfor er vi så grådige

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte på at hardware.no nettverket er så stort og har så mye god kvalitets reviews, anbefalinger etc... derfor burde andre enn oss få nyte den. Hvorfor kommer det ikke en engelsk klone? Jeg har sett at noen av review'ene har engelske konklusjoner, men jeg tenkte på en egen side (bare 1 i starten) som var bare engelsk?

Da kunne andre folk enn norske få føle god norsk kvalitets reviews. Hardware.no havnet jo på plakaten til asus på en eller en annen messe (om jeg ikke tar feil) og på 3. plass i største IPB forum og dette er bare med norsk språk, tenk på mulighetene med engelsk språk.

Jeg vet at dette kommer antageligvis ikke til å skje siden å oppdrive et engelsk språk side ikke er lett. Men da ville ihvertfall flere i verden vite at norwegian skrives med W og ikke med V

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

se på den lange røde tråden.

enten vil det utsette artikkelen slik at begge kan lanseres samtidig eller så må den engelske komme en dag eller to seinere.

da må man også åpne for diskusjoner rundt artikkelen på forumet, dvs på engelsk, dvs forumet blir mer internasjonalt og verre å håndtere.

:p

"Men da ville ihvertfall flere i verden vite at norwegian skrives med W og ikke med V"

hver eneste reindyrka engelskmann vet dette fordi det er korrekt staving.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar

Tanken på å lage en engelsk side har definitivt vært tenkt, men poenget er at man da trenger noen som er VIRKELIG god på engelsk som kan oversette artiklene fra norsk til engelsk. Da snakker vi ikke bare om en som fikk god karakter i engelsk på skolen, men noen som kan skrive engelsk med høy kvalitet ala AnandTech, The Inq, HardOCP osv. Hvis man legger ut artikler med halvgode setningsoppbygninger o.l. så vil man ikke få mange lesere.

Selv om enkelte av medarbeiderene i dag trolig har gode nok engelskkunnskaper til å foreta en slik oversettelse, så har de ikke tilstrekkelig med tid. Det vil si at man trolig må ansette en ny person på heltid til å oversette alt, og det koster en god del penger. Spørsmålet er da: Vil man kunne ta inn dette på reklame på en internasjonal side? Det er et risikospørsmål, og jeg tviler på at det kommer til å skje i løpet av det første året i alle falll.

Jeg har utfordret et par personer på å gjøre en oversettelsesjobb før, som har ment at det må være en enkel sak å skrive god teknisk engelsk. Hvis noen mener at de har det som skal til for å kunne oversette først og fremst tester og muligens også guider, til engelsk, så gjør gjerne en oversettelse av en hovedkort/CPU/skjermkort-test og send resultatet til meg.

Lenke til kommentar

Hadde ikke tatt meg mye tid å få oversatt en artikkel til helt akseptabel engelsk. I hvertfall så bra at ingen hadde kunne lukte at den var oversatt, eller skrevet av en ikke-engelsk-språkelig person. Jeg har personlig alltid synest at engelsk er mye mer naturlig å skrive på.

Desverre ikke den tiden til rådighet som dette ville tatt. Hadde jobben vært betalt hadde jo saken vært en helt annen, men så vidt jeg forstår så er hardware.no drevet på frivillig insats + annoser til å drive de faste kostnadene, am I right?

-Stigma

EDIT: Men forsovidt er jeg enig med at det kke hadde vært en god ide å kjøre en engelsk paralell side. Om det skulle blitt noe forandring fra det der er nå, så måtte det i såfall blitt en overgang, fullt og helt, til engelsk. Paralell-kjører du to språk slik så blir det MYE arbeid. Men det krever jo seff. at alle som driver siden har gode eller meget gode engelsk kunnskaper da... Maedox har også et poeng. Det finnes allerede en god håndfull med internasjonale ahrdware sider av ypperste kvalitet. Jeg tror det er egentlig mer behov for en lokal side med et norsk perspektiv.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hardware.no kommer aldri til å bli en ren engelsk side, så de som liker å lese slikt på norsk ville uansett fått det samme tilbudet. Hvis det skulle vært en engelsk del så hadde det kun vært de viktige artiklene som tester og guider som hadde vært på både engelsk og norsk. Nyheter har vi uansett ikke mulighet til å konkurrere på internasjonalt.

Forøvrig drives Hardware.no på semi-frivillig basis med flere faste ansatte.

Jeg tror en engelsk side hadde kommet hvis man hadde hatt mulighet til å få reklameinntekter som hadde dekket utgiftene man hadde hatt ved å drive en internasjonal side med god kvalitet. Dette betyr lønn til minst én oversetter + økte utgifter med båndbredde til utlandet (båndbredde som går ut av Norge er en god del dyrere enn båndbredde innad i Norge). Det hele er nok et mål på lang sikt, men det å ansette proffesjonelle oversettere er nok uaktuelt med det første.

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at vi skulle droppe den norske delen, og jeg tenkte heler ikke å starte så stort som hw.no er nå, men bare ha en liten del av hw.no på engelsk og på norsk (og kanske en forum del hvor en kunne poste på englesk). Jeg tenkte at dette kunne bidra med å få litt annet perspektivt i forumene, men siden dette ser ut som om det vil koste for mye for hw.no.

Det var ihvertfall et forslag.

PS. Jeg har møtt 2 reindyrka engelskmenn som skrev norwegian med V istedenfor W (og de var ikke idioter)

Lenke til kommentar

Du spør: "Hvorfor er vi så grådige, Hvorfor skal vi hindre vår kunnskap?"

Jeg spør: "Hvorfor blir ikke tråder med slikt emnefelt stengt, selv om emnefeltet er klart brudd på retningslinjene?"

Gjelder forøvrig ikke kun denne tråden... i 1 uke ble det slått hardt ned på emnefelt, men nå har visst moderatorne glemt det helt.

Lenke til kommentar

For Overklokking.no sin del, bruker vi å oversette enkelte artikler til engelsk, enten hele artikkelen eller et sammendrag. Vi legger ut engelske versjoner av artikler vi er veldig tidlig ute med, men ut over det er vårt fokus norsk - vi er tross alt en norsk side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...