Gå til innhold

Bør oppnåelse av norsk statsborgerskap henge lavt eller høyt?

Anbefalte innlegg

I Dagbladet mener man at norsk statsborgerskap bør henge lavt:

https://www.dagbladet.no/kultur/en-gladnyhet-at-rekordmange-blir-norske-statsborgere/69836266

(dvs lett å oppnå). Begrunnelsen til Dagbladet er at dette fremmer integrering.

I Danmark mener man at dansk statsborgerskap bør henge høyt og man må tjene Danmark lenge og vel for å bli belønnet i for av dansk statsborgerskap.

Har dere noen mening om dette?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg registrerer at det fra dagbladets side oppfattes som en gladnyhet at rekordmange får statsborgerskap da dette gir en rekke rettigheter, plikter og styrker integreringen. For min del blir det vanskelig å ha noen formening om det er positivt uten å vite hvem disse menneskene er, og eventuelt bidrar med. Dagbladet advarer i samme leder mot nivået på selvforsørgelseskravet og mener en bør gjøre det enklere å bli norsk statsborger om en ønsker god integrering. 

En regjering som tar integrering på alvor, bør ta mål av seg om å gjøre det lettere for dem som virkelig ønsker å bli norsk statsborger. Å bli norsk. Det er liksom litt av poenget.

For meg fremstår det som Dagbladet her blander sammen det å bli integrert med det å bli norsk statsborger, noe som virker som en feilslutning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg registrerer at det fra dagbladets side oppfattes som en gladnyhet at rekordmange får statsborgerskap da dette gir en rekke rettigheter, plikter og styrker integreringen. For min del blir det vanskelig å ha noen formening om det er positivt uten å vite hvem disse menneskene er, og eventuelt bidrar med. Dagbladet advarer i samme leder mot nivået på selvforsørgelseskravet og mener en bør gjøre det enklere å bli norsk statsborger om en ønsker god integrering. 

En regjering som tar integrering på alvor, bør ta mål av seg om å gjøre det lettere for dem som virkelig ønsker å bli norsk statsborger. Å bli norsk. Det er liksom litt av poenget.

For meg fremstår det som Dagbladet her blander sammen det å bli integrert med det å bli norsk statsborger, noe som virker som en feilslutning. 

En lav terskel for å få norsk statsborgerskap betyr vel også at flere prøver å emigrere til Norge? Dersom jeg var i migrerings-modus og ville bringe med meg min kultur på godt og vondt, så ville jeg vel prøve meg i land der det var lav terskel for å oppnå varige rettigheter på en enkel/billig måte. 

Dagbladet er dog kanskje konsistent på den måten at de er for fortsatt innvandring på samme måte som de siste 20 år? Og da gir de burt eierskapet til skepsis til "høyre-orienterte" :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

En lav terskel for å få norsk statsborgerskap betyr vel også at flere prøver å emigrere til Norge? Dersom jeg var i migrerings-modus og ville bringe med meg min kultur på godt og vondt, så ville jeg vel prøve meg i land der det var lav terskel for å oppnå varige rettigheter på en enkel/billig måte. 

Dagbladet er dog kanskje konsistent på den måten at de er for fortsatt innvandring på samme måte som de siste 20 år? Og da gir de burt eierskapet til skepsis til "høyre-orienterte" :-)

Ja, men alle de som trenger hjelp og vil ha penger vil komme også, de som er lavutdannet og ikke bidrar med så mye utenom å stikke ett gigantisk sugerør i statskassa med sine 7 barn hengende i skjørtet. 

Syns norge gjør det bra når det kommer til integrering og hvor terskelen for statsborgerskap er, selv om det suger at det er så strengt i mange tilfeller så kan du få oppholdstillatelse på humanitært grunnlag, og det er jo grunnen til hvorfor vi gjør som vi gjør? At de svakeste skal hjelpes. Vi skal ikke bare utnytte arbeidskraft fra utlandet, men også ta vare på de som faktisk trenger det mest. Vi kan ikke ta vare på de svakeste hvis vi åpner mer for at andre skal slippes inn før dem, det å slippe inn absolutt alle vil være å ta livet av hverdagen nordmenn kjenner i dag. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Statsborgerskap bør henge høyt, i alle land. Det skal være fortjent f.eks krav om integrering av hele familien. Kvinner og menn, jenter og gutter. Integrering er et ansvar som søker av statsborgerskap har!

Statens ansvar er det administrative, og litt bistand med tilrettelegging, teoretisk og praktisk.

Norsk kurs skal koste penger og være obligatorisk. Målbart minstekrav skal tilfredsstilles.

Kurs i norsk historie, sedvane, verdigrunnlag kan være gratis og obligatorisk.

Kurs i integrering skal gjøres obligatorisk for nordmenn og koste penger.  Målbart minstekrav skal tilfredsstilles.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er helt åpen for forslag til forandringer jeg, bare ikke retarded forslag som gir nordmenn i gjennomsnitt lavere livskvalitet, spesielt de som er svakest og trenger hjelpen mest, vi vet alle at de blir fucked først. 

Så du vil gi de mest trengende norsk pass før du hjelper dem, eller du vil ikke gi de mest trengende hjelp fordi disse ikke har norsk pass?
Lenke til kommentar

I Danmark mener man at dansk statsborgerskap bør henge høyt og man må tjene Danmark lenge og vel for å bli belønnet i for av dansk statsborgerskap.

Har dere noen mening om dette?

Min mening er at dette bare i begrenset grad dreier seg om integrering. Danmark stiller strenge krav ikke for å oppmuntre til integrering, men for å gjøre innvandring mindre attraktivt i utgangspunktet.

Geir :)

Lenke til kommentar

Skjer konstant. Sett flere tilfeller på nært hold, tro det eller ei men jeg var også asylsøker da jeg var bitteliten, så jeg har trua på at jeg ser det større bildet klarere enn det du gjør. 

Edit: Og før du spør, jepp, vi fikk oppholdstillatelse på humanitært grunnlag.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Ikke gjør deg dummere. Det er klart at jeg er for at det skal kunne gå for andre som også trenger hjelp. Jeg har lyst til å kaste den livbåten ut igjen, ikke la de som sitter med makta finne ut hvordan de kan profittere av den eller fjerne den helt. 

Det fremstår mer som om din "integrasjon" er så vellykket at du har blitt en norsk nasjonalist som vil dra opp stigen etter deg.

Vel, vel ... så klager nasjonalistene på at integrasjonen ikke "fungerer".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...