Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva syntes dere om Telenor mangel på vilje når det kommer til invistering i bredbånd i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sist jeg sjekket, så er det ultimate målet til en bedrift å tjene penger for å overleve. En bedrift som ikke tjener penger er nemlig ikke en bedrift som overlever særlig lenge.

Jeg lurer fortsatt på når du skal komme med bevis på at Telenor ikke investerer i infrastrukturen sin som jeg skrev i en tidligere post (som du for øvrig ignorerte å svare på). Det å vedlikeholde infrastrukr er på mange måter en investering i seg selv.

Men når er jo telenor i særklasse å lyve kundene opp i ansikter og komme med usanheter også bagatisere dette.

Vi har sett lite etter 500 mbit kom, analoge tv signaler forsvant og fm radio også 250 mbit som kom for ikke så lenge siden. God mulig mere har skjedd siden den gangen. Men som vi kunder ikke vet om.

Jeg vet allerede for 5 år siden klage vi både på at man blir tvunget med analog tvsignaler og ikk kunne si opp tvavtalen ellers måtte man miste bredbåndet også. 100 mbit var maks hastighet også og det er like dyrt eller dyrere en 500 mbit er i dag. Så det frusterte meg flere år. Telenor sa fiber var fremtiden hastighet men hastigheten var ikke mye å skryte over. Skal telenor\canaldigital ha kritikk for noe også er det å utsette ting til siste stund. Og holde tilbake informasjon så lenge som mulig, kundene har ingen ting de skulle sagt. Enkelte klager over økte priser er vel heller det som gjør docsis 3.1 ikke blir prioritert tror jeg. Folk vil heller si opp bredbånd avtalen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket, så er det ultimate målet til en bedrift å tjene penger for å overleve. En bedrift som ikke tjener penger er nemlig ikke en bedrift som overlever særlig lenge.

Jeg lurer fortsatt på når du skal komme med bevis på at Telenor ikke investerer i infrastrukturen sin som jeg skrev i en tidligere post (som du for øvrig ignorerte å svare på). Det å vedlikeholde infrastrukr er på mange måter en investering i seg selv.

Men når er jo telenor i særklasse å lyve kundene opp i ansikter og komme med usanheter også bagatisere dette.

Vi har sett lite etter 500 mbit kom, analoge tv signaler forsvant og fm radio også 250 mbit som kom for ikke så lenge siden. God mulig mere har skjedd siden den gangen. Men som vi kunder ikke vet om.

Jeg vet allerede for 5 år siden klage vi både på at man blir tvunget med analog tvsignaler og ikk kunne si opp tvavtalen ellers måtte man miste bredbåndet også. 100 mbit var maks hastighet også og det er like dyrt eller dyrere en 500 mbit er i dag. Så det frusterte meg flere år. Telenor sa fiber var fremtiden hastighet men hastigheten var ikke mye å skryte over. Skal telenor\canaldigital ha kritikk for noe også er det å utsette ting til siste stund. Og holde tilbake informasjon så lenge som mulig, kundene har ingen ting de skulle sagt. Enkelte klager over økte priser er vel heller det som gjør docsis 3.1 ikke blir prioritert tror jeg. Folk vil heller si opp bredbånd avtalen.

Jaså, det var nytt for meg at de er i særklasse på å lyve. Telenor tilbyr i dag 500/500. Hva er det du spesifikt har sett lite av? Markedsføring? Kunder som har valgt 500/500 hastighet? Geografisk tilgjengelighet? 

FM-radio som forsvant er ikke Telenor sin skyld. Analoge TV-signaler blir forbigått av digitale signaler i kvalitet, så jeg ser ikke problemet der heller. 

Resten av innlegget er igjen bare påstander som jeg ikke ser noen vits å kommentere på. 

Lenke til kommentar

Telenor snakke om ny teknologi i årevis og sier docsis 3.1 skal gjøre ting mye bedre og hva skjer? Ingen ting?

Gidder ikke å diskutere med telenor supportere og ansatte, så vi legger den diskusjonen død. Det er nok bare jeg som fruster meg veldig mye om tekniske utviklingen som man venter på lenge.

Tenk enkelte kunder får avslag på bredbånd fordi det ikke er nok kapasitet i nettet, de er det verre på så det er vel største argumentet for ny teknologi. Men tror telenor vil kjøpe brukt utstyr av get for å løse kapasitetproblemene. Get vil gå for docsis 3.1.

En annen ting kommer ingen av dere fornuftige svar på hvorfor eller forklaring.

Lenke til kommentar

Det er mange bedrifter som snakker om teknologi i mange år uten at det nødvendigvis skjer så mye, så Telenor er ikke alene der. Men husk også at Telenor er en bedrift med omtrent 10 000 ansatte og veldig mange forskjellige avdelinger som er med på å skape et byråkrati. Dette er også en av de store utfordringene til Telenor som jeg ser det. Det skal sies at jeg verken er ansatt eller ihuga supporter av Telenor, men man må se ting i kontekst.

For eksempel, så er Altibok et firma som fokuserer på internett og tv-løsninger. Telenor har produkter innen internett, tv, mobilt bredbånd, mobiltelefoni, hjemmetelefon, sikkerhet (TSOC), satelittjenester, mørk/lys fiber, cloudløsninger for bedrift, og sikkert flere tjenster som jeg har glemt i farta. Når mange av disse forskjellige avdelingene må kommunisere sammen for å være sikker på at en løsning ikke går ned, så tar det tid. 

Samtidig, flere av oss skjønner at du er veldig interessert i tilgangsteknologien, men for oss andre spiller det ingen rolle om vi får internett via fiber, coax eller andre løsninger så lenge det er stabilt og holder hva det lover. Sånn er det for de aller fleste privatpersoner i Norge også. 

Det du sier om at folk får avslag på bredbånd syns jeg derimot er et stort problem. Mest fordi det er så mange tjenester som blir levert digitalt og det gjør at folk blir holdt utenfor samfunnet. Det er også et reelt problem som du trekker inn og som er et bra punkt i posten din. 

Hvis du lurer på hvorfor du får så mange motkommentarer på det du skriver, så handler det om at du kommer med kommentarer som er ekstremt merkelige. For eksempel i det siste svaret ditt. Hvorfor i huleste skulle Telenor kjøpt utstyr fra Get? Det gir absolutt ingen mening! Telenor er en så stor aktør i markedet at de har dedikerte innkjøpsavtaler som gir dem langt lavere pris på utstyr enn hva vi kan få. 

Men tror telenor vil kjøpe brukt utstyr av get for å løse kapasitetproblemene.

Hvis du ønsker mer seriøse svar til innleggene dine, så anbefaler jeg at du slutter å trekke inn tilfeldige, oppdiktede teorier, men heller presenterer fakta og (seriøse) meninger. 

Lenke til kommentar

Jeg syns det er fornuftig å anta telenor kjøper brukt utstyr fordi det virker ut som de kun er opptatt av å kutte utgifter og øke inntektene sine, er jo smart men går jo ut over kundene. Hvis det er dyrere for canaldigital\telenor å få flere kunder sier de nei, men sier kun ja til kunder som øker inntektene. Blir som forsikringselskapene beskylder kunder for forsikringsvindel kun fordi de bruker det som argument for å ungå å betale. Hva er vits med forsikring hvis de skal kun ta i mot penger ikke betale. Telenor sier de har alltid på nett garanti med ganske mye vilkår f.eks hærverk gjelder vel neppe den garantien om det er polske kobbertyver må kundene ta regningen selv eller klare seg uten internett. Med fiber er vel ikke så mange som stjeler fordi fiberkabel har ikke like høy verdi.

Hvis elkjøp solgte alt som ble kastet i søpla fyllingene dens etter det ble reparert sparer det miljøet og prisen.

Problemet kvaliteten kan bli dårligere en ny vare. Sikkert noe som kunne vært reparert.

Telenor er en så stor aktør i markedet at de har dedikerte innkjøpsavtaler som gir dem langt lavere pris på utstyr enn hva vi kan få.

Det blir jo som å påstå komplett har så store innkjøpsavtaler å de kunne solgt ryzen 7 1700 til under 2000 kr.

Men bruktmarkedet er jo billigere? Dermed faller innlegget ditt litt utenom. For hva gjør Get og bredbånd levrandører i usa med eldre utstyr? Sender det til kina\polen eller selger det til andre levandører? Jeg tror det kan ligge noe i det, at telenor tenker kanskje brukt utstyr kan fungere like bra, men er jo risiko. For docsis er vel på kort tid igjen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dette var et langt bedre innlegg! 

Mange norske bedrifter han avtaler med gjenkjøpsbedrifter som enten resirkulerer utstyr eller videreselger det. Ett eksempel er Arrowdirect. Jeg vet at Telenor hadde en avtale med Greentech før de ble kjøpt opp av Arrowdirect med laptoper som ble sjekket, reparert hvis de hadde skader og så solgt videre. Hva slags avtaler de har med servere vet jeg derimot ikke. 

Angående påstanden om forsikringsselskaper som ikke betaler, så er det ofte sant at en form for forsikringssvindel er involvert. Det er særlig synlig ved nylanseringer av f. eks iPhone. Tek skrev om det og det samme har Dinside gjort

Angående påstanden om "alltid på nett"-garantien til Telenor, så er den ikke særlig lang eller omfattende

3 Forutsetninger og forbehold
For å motta kompensasjon må kunden melde feilen til Telenors kundeservice på telefonnummer 915 05000 uten ugrunnet opphold. Kompensasjon i form av kreditering kan kun utløses én gang per 30 dager. 

Garantien omfatter feil som er innenfor Telenors nett. Feil på kundens utstyr/eget nett omfattes ikke av garantien. 

Garantien omfatter datapakker, ikke halv månedspris, hvis feilen skyldes forhold utenfor Telenors kontroll. Nevnte forhold vil kunne være: 

• Feil på bredbåndsruter som skyldes overspenning.
  • Fel på bredbåndsruter som er kjøpt hos Telenor og som er eldre enn 5 år
  • Feil på bredbåndsruter som ikke er kjøpt hos Telenor 
  • Force majeure.
  • Ekstremvær, herunder lynnedslag.​
  • Ved varslet planlagt arbeid.

Herværk ser dermed ut til å være dekket av garantien. 

Om påstanden til komplett, så er Telenor ganske mye større. Faktisk er Telenor blant verdens 10 største telekomselskaper og kan dermed forhandle seg til bedre avtaler enn hva f. eks Komplett ville klart. Og igjen, så selger bedrifter ganske sjelden produkter direkte til andre leverandører. Dette vil isåfall gå gjennom bedrifter som Servermonkey, arrowdirect og lignende. I tillegg har bedrifter andre rettigheter enn privatpersoner, også på bruktmarkedet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har noen fult med:

- Bredbånd en rettighet for alle

Kan føre til gebyrer

Nkom har gjort noen kostnadsanslag som varierer mellom 1,8 milliarder og 5,4 milliarder alt etter hvilke hastigheter som defineres som grunnleggende bredbånd.

De har funnet at det er 99.000 husstander som mangler tilbud om vi legger ti megabit per sekund nedstrøms som krav og 47.000 om vi legger fire megabit per sekund nedstrøms som krav. Nkom foreslår å legge lista på fire megabit per sekund.

Nkom forslår to mulige finansieringsordninger - gebyr på bredbånd for alle som har det, direkte statsstøtte eller en kombinasjon av begge.

Forbrukerrådet vil ha bredbånd som rettighet

Bredbåndsmarkedet er i ferd med å bli splittet i et A- og et B-lag. Forbrukerrådet roper på regulering og lovverket for å lappe på riften.

Vil det ikke bare gjøre bredbånd dyrere for alle? Alle må betale bredbånd avgift fordi de som bor på fjellet skal få fiberlinje?

Lenke til kommentar

Stort sett bygges det fiber der det lønner seg, det offentlige har spyttet inn litt penger men for det meste så er det økonomer som sitter og bestemmer.

En del små fiberselskaper har hatt lokale eiere og hatt ganske lave krav til avkastning og de ser lønnsomhet der de store bare ser røde tall.

Lenke til kommentar

Som regel lønner det seg kun til bedrifter\borettslag. Ikke villa\boligfelt. Med mindre over 500 personer vil ha fiber som er veldig skjedent det blir så stor etterspørsel.

Hva mener dere er god straff? Flest har jeg lest på facebook nedgrader hastigheten til 50 mbit i protest.

Men helt ærlig tror jeg det reduser lysten på fiber. Men man ønsker ikke å sponse useriøse internettlevrandører som er kun opptatt av høyere lederlønninger og spare penger på bredbåndtilbudet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå, er nå mange veldig lønnsome villastrøk og byggefelt.

Man graver langs vegen, henger røret over gjerdet også er jobben gjort med graving, fra tomtegrense og inn er det som regel huseier som må stå for grøft.

Er ikke så enkelt i blokker heller, mange av de eldre så er det ikke helt tamt og dra kabler og få det pent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som avgjør lønnsomhet er ikke bare antallet, det som betyr mer er matekabel inn i området og at hus står noenlunde samlet. Områder med noen få hus er lønnsomme så lenge man har tilstrekkelig med fiber så en kan mate de uten lokal node.

Lenke til kommentar

@LMH1 hvor ofte laster du ned en distro som du ikke kan vente 5-10 minutter lengre på?

Om jeg har 100-300-500 eller 10Gbps inn/ut gjør ikke att ting blir raskere på nettet.

Ping fra trøndelag er noe helt annet enn å sitte i gryta og pinge.

Så tenker jeg att om jeg skulle ha drevet business ville jeg jo ikke konke bare for att jeg hadde tilbudt det feteste nettet som fåtallet brukte :)

Det jeg tjener på å ha lavere hastighet går heller til utstyr internt i nettverket.

Telenor investerer masse i nettet sitt både mobil og bredbånd, men det går sikkert ikke fort nok.

Lenke til kommentar

Ja det er jo komisk.

Skal vi leke leken hvor mye koster det for telenor?

Hvis telenor hadde solgt Netgear Nighthawk X10 AD7200 i telebutikken ville den kostet 10 000 kr.

Eller hvis telenor hadde solgt TRENDnet 4-PORT GIGABIT WEB SMARTW/ 4 X 10G SFP+ SLOTS IN CPNT

hadde den koster over 20 000 kr. Da hjelper det lite å si man ikke trenger så gode rutere eller switchere? For meg er det bare komisk.

Er enig få som klarer å bruke 1 gigabit linje kontunuelig men når teknologien er så gammeldags som i dag er det skuffende.

Telenor får 10 gigabit eller 1 gigabit høres som blodpris. Når det var standard i hovedkort siden 2010.

Vi trenger levrandører som homenet og bayonette på banen.

Så får telenor kaste inn hånkle eller kun selge for gamlinger.

At canaldigital invister 1 milion kr eller ikke i docis 3.1 spiller liten rolle, eller 100 000 kr i g.fast vi får bare le av dem som ikke klarer å finne utstyr som er billigere og mere fremtidsrettet og klager de er kompenteløse å finne løsninger.

Får lite glede av 10 gigabit utstyret mitt bortsett fra filoverføring internt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja det er jo komisk.

Skal vi leke leken hvor mye koster det for telenor?

Hvis telenor hadde solgt Netgear Nighthawk X10 AD7200 i telebutikken ville den kostet 10 000 kr.

Eller hvis telenor hadde solgt TRENDnet 4-PORT GIGABIT WEB SMARTW/ 4 X 10G SFP+ SLOTS IN CPNT

hadde den koster over 20 000 kr. Da hjelper det lite å si man ikke trenger så gode rutere eller switchere? For meg er det bare komisk.

Er enig få som klarer å bruke 1 gigabit linje kontunuelig men når teknologien er så gammeldags som i dag er det skuffende.

Telenor får 10 gigabit eller 1 gigabit høres som blodpris. Når det var standard i hovedkort siden 2010.

Vi trenger levrandører som homenet og bayonette på banen.

Så får telenor kaste inn hånkle eller kun selge for gamlinger.

At canaldigital invister 1 milion kr eller ikke i docis 3.1 spiller liten rolle, eller 100 000 kr i g.fast vi får bare le av dem som ikke klarer å finne utstyr som er billigere og mere fremtidsrettet og klager de er kompenteløse å finne løsninger.

Får lite glede av 10 gigabit utstyret mitt bortsett fra filoverføring internt.

Det jeg skrev tidligere i tråden til deg om fantasifulle teorier og spekulasjoner gikk tydeligvis rett gjennom ørene på deg? 

Det finnes ingen bevis på at Netgear-routeren du linker til ville kostet det du påstår. Det samme gjelder Trendned-switchen. Det er tall som du tar et visst sted bakfra og skaper håpløse teorier om... 

Igjen, så er det veldig få brukere som bryr seg om ISP X bruker docsis, fiber, g.fast eller andre teknologier uavhengig av alder så lenge hastigheten er god nok. 

Har vel liten tro på at Telenor vil legge så mye penger i kobber og går rett på fiber alle steder de kan.

Men er det noen fiberleverandører som har 10gbit Interface ut mot privatkunder?

I norge er det ingen leverandører som gjør det mot privatkunder. Det finnes sikkert bedriter som har det. 

I utlandet, så har man Bahnhof i Sverige, Rocket i Detroid og det er snakk om at Sørkorea skal kommersialisere det.

Lenke til kommentar

Er vel ikke helt riktig faller:

http://www.side3.no/teknologi/na-har-erik-fatt-norges-raskeste-bredband/8552805.html

Men bayonette har gitt opp borettslag fordi det ikke lønnet seg, var en del borettslag som tegnet avtale så senere sa de opp før fiberen kom innenfor døren og det ga bayonette for store utgifter så nå har homenet eller nextgentel tatt over de kundene der mener jeg å ha lest. Kanskje ikke prisene er riktig, men det er sant telebutikken er dyrt og man blir tvunget å være swap\telenor\telia kunde i flere år. Derfor styrer jeg langt unna telebutikker. Er kun fortjeneste for levrandørene ikke for kundene.

Men bayonette har vertfall rett i at telenor er råtten bedrift.

Litt verre en elkjøp. Vi husker Super70 som canaldigital hadde for 5 år siden da den ble fjernet og man måtte nedgradere til 50 mbit hvis ikke blir man satt over til 100 mbit flere kunder gjorde sak av greia men de kom ikke noe vei, bayonette sier det koster noe få kr å tilby raskere hastighet at kundene blir tvunget å betale 150 kr ekstra er råttent.

Oppgradert fra allerede superbredbånd (Publisert 10.03.15 20:51)

Men nok sammenligninger: Erik er en av pilotkundene til bredbåndsleverandøren Bayonette, som for tiden ruller ut bredbånd til store borettslag i Oslo-området som ønsker noe litt ekstra.

For å få bredbånd fra Bayonette, som egentlig er en leverandør til bedriftsmarkedet, er det en del spesielle forutsetninger som må være på plass. Dette er altså ikke noe for alle, men for beboere i denne typen borettslag får man tilgang til gigabits internettlinje til en månedsavgift som ligger langt under normal markedspris.

Om en derimot ikke skulle synes at en gigabits internettlinje til 3-400 kroner i måneden ikke er godt nok, tilbyr Bayonette nå oppgradering til den tidoble hastigheten - til 20 ganger så høy pris. 5999 kroner i måneden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Prøv å skaff deg den linjen - oh wait, pilotkunde ja. Ikke helt representativt for hva folk flest kan få. Og i tillegg er Bayonette en ISP rettet mot bedrifter, som gjør det litt vanskelig å få det som privatperson. Dermed er påstanden min fortsatt riktig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...