Gå til innhold

FORSKNING: Vil fange CO2 med varmepumper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er det norske, nasjonale programmet for forskning, utvikling og demonstrasjon av teknologi for fangst, håndtering og disponering av CO2 i forbindelse med gassbasert energiproduksjon fra fossile brensler

problemet er overoppheting, ikke parisavtalen - å etterfølge parisavtalen på en slik måte at problemet forverres... finnes det ord?

Lenke til kommentar

Dette er det norske, nasjonale programmet for forskning, utvikling og demonstrasjon av teknologi for fangst, håndtering og disponering av CO2 i forbindelse med gassbasert energiproduksjon fra fossile brensler

problemet er overoppheting, ikke parisavtalen - å etterfølge parisavtalen på en slik måte at problemet forverres... finnes det ord?

Har du fått kaffen din i dag?

Det finnes tydeligvis ord, men det kan se ut til at det også finnes problemer med å stokke dem i en rekkefølge som gir mening. Hva er det egentlig du prøver å si her?

Lenke til kommentar

Har du fått kaffen din i dag?

Det finnes tydeligvis ord, men det kan se ut til at det også finnes problemer med å stokke dem i en rekkefølge som gir mening. Hva er det egentlig du prøver å si her?

Jeg gjetter på at han sikter til det kjedelige faktum at opptil flere av CO2-fangst prosjektene bruker den fangede gassen for å øke utvinningsgraden på oljefelt. Helt greit fra et oljeutvinningssynspunkt men noe godt klimaprosjekt er det *ikke*.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjetter på at han sikter til det kjedelige faktum at opptil flere av CO2-fangst prosjektene bruker den fangede gassen for å øke utvinningsgraden på oljefelt. Helt greit fra et oljeutvinningssynspunkt men noe godt klimaprosjekt er det *ikke*.

Mulig, ikke godt å si.

Om det et et godt klimaprosjekt? Tja, det kommer vel litt an på hvilket perspektiv man ser i. Har ikke gjort regnestykkene, men om den CO2 de putter inn er tilsvarende eller mer enn den CO2 som blir sluppet fri av oljen de tar ut så gjør det jo oljen karbonnøytral eller til og med potensielt karbonnegativ.

Men personlig synes jeg CCS er en snodig greie. Finner det veldig rart at man skal ta den store ressursen CO2 faktisk er og stappe den ned i bakken, for å glemme den. Mye bedre å bruke den til noe nyttig. Lurer på hvor mange milliarder tonn med alger man kunne avlet frem om man brukte det til å fø CO2-infuserte oppdrettsanlegg i solrike sørpå. Ryktene sier at tomteprisene i deler av sørafrika er ganske lave.

• Liker 1
Lenke til kommentar

det jeg mener er at gasskraft avgir varme - vi brenner flere milliarder sanktansbål hver dag hele dagen og later som om vi ikke skjønner hvorfor det er for varmt her - når det finnes alternativer som ikke avgir varme

Det er ikke varmen i seg selv som gir global oppvarming, det er drivhusgassenes evne til å slippe inn sollys og blokkere inne varme som gir global oppvarming, derav navnet drivhuseffekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sola stråler inn mer energi til planeten vår på en time enn all menneskelig forbruk av energi fra alle mulige kilder gjør i løpet av et helt år. Tro meg, de sankthansbålene dine er en dråpe i havet sammenlignet med solinnstrålinga. Når en 30% økning i CO2 i atmosfæren gir en promille forskjell i utgående varmestråling så gir det langt større netto oppvarmingseffekt enn de sankthansbålene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

det er selvfølgelig helt riktig at den globale overopphetingen utelukkende skyldes drivhusgassene - det er bare solen som gir jorden varme - bare vi slutter å slippe ut CO2 så kan vi produsere så mye varme vi vil uten at det påvirker tempereturen det minste (hvor mange prosent har temperaturen økt brutto? sånn ca en dråpe i havet?) - JEG TROR DEG fordi solstråler ikke kan absorberes av planter som vi selvfølgelig kan brenne opp helt uten konsekvenser - noen hundre milloner år med konsetrert solenergi som vi bare kan brenne opp

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

[quote name='Kahuna' timestamp='1527508589' post='24454869

ingen grunn til å kritisere CO2-fangst for å øke oljeutvinning.

Det er slik vi har fått i gang relativt omfattende CO2-fangst allerede (som Sleipner med 1 mill tonn/år). Hittil har dette vært eneste mulighet for å finansiere CO2-fangst, og det vil kreves en CO2-avgift på minst 500 kr/tonn for å betale fangst og lagring. En slik avgift kommer nok snart tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...