Ung Spiller Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Hei:) Jeg har fått meg min første ordentlige jobb dette året, og har i løpet av perioden nesten tjent meg litt over 10 000kr!! Tross min unge alder, har jeg fått sånn skattekort, og trenger derfor ikke å betale skatt? Nå måtte jeg slutte ettersom de ikke trengte meg lenger. Alt er på sparekonto, og nå tenker jeg å tjene enda mer og få en større avkasting, kanskje å doble det jeg har akkurat nå? Lurer bare på hvordan jeg gjør dette og hvordan jeg jobber meg frem..? I tillegg lurer jeg på hva jeg burde spare til? Tenker noe jeg kommer til å få bruk for ganske lenge, som lappen? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Det beste du kan gjere for å doble den summen er nok å få deg ein ny jobb... 7 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Skaff deg en jobb til, og tjen så mye av frikort beløpet du kan. Husk på at hvis du er avisbud så må du ofte skaffe vikar selv, når du skal på ferie. Det kan være vanskelig å få vikar så da kan du plutselig ikke dra på ferie... Lenke til kommentar
Ung Spiller Skrevet 27. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2018 Tror jeg står over avisbud? Tenker noe kontor-ish, ettersom det alltid trengs noen på kontorer? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 (endret) Tror jeg står over avisbud Tenker noe kontor-ish, ettersom det alltid trengs noen på kontorer? Hmmm... Men hvor gammel er du? Kontorjobber krever vanligvis en utdannelse. Endret 27. mai 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Ung Spiller Skrevet 27. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2018 Tenker bare sånn sortering av papirer, rydding osv. Tror ikke man trenger spesiell opprydding til sånt Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Tenker bare sånn sortering av papirer, rydding osv. Tror ikke man trenger spesiell opprydding til sånt Ok. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg aklla Skrevet 27. mai 2018 Populært innlegg Del Skrevet 27. mai 2018 Skal nok veldig god gjøres å få jobb som papirsorterer og ryddegutt på ett kontor, folk gjør slikt selv.. 10 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 (endret) Plenklipping er fin ting, her kan man få jobb på kirkegårder og lignende. Kjøre rundt på en plenklipper ute i sommerværet er som regel ganske grei jobb Spesielt om man har noen øreklokker med DAB radio Ellers kan det jo være greit når man passerer frigrensa at man begynner med BSU konto, så er de pengene skattefri også Ellers må jeg si at du er en fornutig person som velger å spare pengene, samt ønsker å invistere det du har tjent Endret 27. mai 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Skal nok veldig god gjøres å få jobb som papirsorterer og ryddegutt på ett kontor, folk gjør slikt selv.. Det føler jeg er noe man bare ser på film. Aldri sett en slik stilling her i Norge, og jeg er på kontorer rundt om i Oslo hver dag med mange hundre ansatte. Hva med en butikkjobb? Min første jobb var på en Spaceworld. Hadde vel akkurat fylt 17. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Lager. Og send interessebrev til alt som finnes. Samtidig som du snakker med alle voksne du kjenner om å få mer jobb. Alt av interesse. Hvis du er seriøs om å investére, så burde du spare nok penger til å kjøpe en leilighet, og begynne med utleie. Da kan du bli økonomisk uavhengig i en alder av 30-35, med fokusért innsats. Du har riktig tankegang. Gulroten blir at du unngår hele den økonomiske smørja/fallgruven det er å binde seg til en jobb resten av livet. Økonomisk uavhengighet betyr at du tjener nok passivt, med minimal innsats fra din side, til at du slipper å tenke på jobb. Du ansetter en vaktmester til å fikse det praktiske, og regnskapsfører til å ta seg av papirer. Du involveres bare ved viktige beslutninger. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Tror det er for seint å søke på sommerjobber nå Bedre lykke til høsten, når studentene begynner å studere igjen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 (endret) Det mest fornuftige er nok å spare til førerkort, du kan kanskje sette pengene inn på ett indexfond om det er noen år til du skal ta lappen. Ellers er nok de vanlige jobbene tatt for lenge siden, som det blir nevt her er nok plenklipping og lignende der du har best sjanse.. Endret 27. mai 2018 av aklla Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Et godt råd er høyrentekonto frem til du er 18 år. Da kan du bruke pengene på både førerkort, russetid, etablering av familie/bolig, studier og så videre. Husk at med rente på 3 prosent f. eks (et normalt estimat for 5 år) er de pengene 10000*1.03^5 = 11592 kroner. Ikke mye, men du legger til hele tiden og du kan ha pengene i et fond med større avkastning etc. Vær fornuftig og spar. Det er ikke mye vettugt din 13 år gamle hjerne kan finne på med pengene. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Lappen er vel en grei investering. Den får du nok mest sannsynlig behov for senere. Hvis jeg var deg ville jeg unnet meg ting jeg hadde ønsket meg lenge. Dette er småpenger når du blir voksen uansett... Hvis det ikke er noe spesielt du ønsker deg kan du selvsagt spare. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Hei:) Jeg har fått meg min første ordentlige jobb dette året, og har i løpet av perioden nesten tjent meg litt over 10 000kr!! Gratulerer! Godt å se at det fortsatt finnes unge som finner glede i å tjene penger på ærlig vis. Skatt må du nok dessverre betale etter hvert som du tjener mer, så når du får stemmerett må du bruke denne fornuftig og i hvert fall ikke stemme rødgrønt. Du kan spare til lappen, men det koster flesk. Bilister flås i Norge. Så hvis du har lyst itl å bli rik bør du kanskje heller putte pengene i et fond og lære deg litt programmering. 2 Lenke til kommentar
Ung Spiller Skrevet 4. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2018 Mener du aksjefond osv.? Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Mener du aksjefond osv.? Ja, indeksfond er best. Lenke til kommentar
Ung Spiller Skrevet 5. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2018 Ja, indeksfond er best. Hva innebærer indeksfond? Hva er hensikten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå