Gå til innhold

TV-ut problemer på Fujitsu Siemens!


ooddbb

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har problemer med min relativt nye Fujitsu Siemens bærbare pc. Når eg kobler den til TVen og aktiverer TV-ut kontakten så kommer pc bildet opp på TV skjermen og alt er perfekt og bare vellstand :yes:

 

Men etter en stund så blir TVen bare svart, det kan gå fra 1min til 40-50min før dette skjer. Det skjer i 99% av tilfellen eg ser på film o.l. på TVen. Når dette skjer så må eg restarte maskinen og da er det i orden igjen. Har satt alt av ventemodus og skjermsparer til å aldri aktivisere seg.

 

Begynner å bli veldig irritert. Hva er galt???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har noe samme problemet, i alle fall med samme utgangen. Har nettopp fått en ny Amilio 1840D, bildet som kommer opp på TV'en når jeg kobler til via tv-utgangen er delvis uskarpt, og i gråtoner. Trodde først at det kanskje bare var det at den ikke var stillt inn på PAL, men etter alt jeg kan se stemmer de få innstillingene som kan endres på.... Noen som har noen tips eller tanker?

Lenke til kommentar

Om bildet er kun i svart/hvitt, så må du sjekke i instillingene dine.

Der et sted skal du ha valg mellom 'Auto-select, Compisite Video-Out og S-Video-Out'. Slik ser det i alle fall ut hos meg.

Mest sannsynlig er det Auto-Select som er valgt, men der må du bytte til Composite. Etter dette vil du nok få flotte og fine farger på TVen din ;)

Lenke til kommentar

Hei

 

Ett tips her som forhåpentligvis er til nytte.

Sjekk oppdateringsfrekvensen. Om denne er for høy vil skjermen kutte ut etter en tid fordi elektronikken inni går varm. Har opplevd dette med noen maskiner som har ett godt skjermkort. Gamle skjermer og vanlige TVer kan ha trøbbel med for høy frekvens og oppløsning (640x480 og ca 60-80Hz er standard på TV. De færreste kjører 100Hz).

 

 

 

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Hei

 

Ett tips her som forhåpentligvis er til nytte.

Sjekk oppdateringsfrekvensen. Om denne er for høy vil skjermen kutte ut etter en tid fordi elektronikken inni går varm. Har opplevd dette med noen maskiner som har ett godt skjermkort. Gamle skjermer og vanlige TVer kan ha trøbbel med for høy frekvens og oppløsning (640x480 og ca 60-80Hz er standard på TV. De færreste kjører 100Hz).

 

 

 

 

:thumbup:

Okey..det er oppdaterings frekvensen på TVen du mener ja?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg har nå sjekket litt rundt i innstillingene og finner ikke noe sted hvor jeg kan endre på Auto-select, Compisite Video-Out og S-Video-Out. Kunne du gitt en litt mer detaljer beskrivelse dersom du har maskinen selv (eller noe andre som vet hva som er feil)?

Hei har samme maskin og samme problem med s-vido pluggen får bare svart/hvit

har du funnet ut av det ?

Lenke til kommentar
Hei

 

Ett tips her som forhåpentligvis er til nytte.

Sjekk oppdateringsfrekvensen. Om denne er for høy vil skjermen kutte ut etter en tid fordi elektronikken inni går varm. Har opplevd dette med noen maskiner som har ett godt skjermkort. Gamle skjermer og vanlige TVer kan ha trøbbel med for høy frekvens og oppløsning (640x480 og ca 60-80Hz er standard på TV. De færreste kjører 100Hz).

 

 

 

 

:thumbup:

Standard oppfriskningshastighet på TV er 50Hz i henhold til PAL standarden (NTSC standarden har 60Hz oppfriskningshastighet, og blir brukt i America, Japan, etc.). Det finnes TV'er som har oppdateringshastighet på 100Hz, men de tar uansett inn signalet i 50Hz og deretter kjører samme bilde opp igjen to ganger etterhverandre for at bildet skal virke roligere og ikke flimre. På grunn av dette med at de kjører det samme bildet to ganger etterhverandre vil 100Hz TV'er ofte gi et tamt eller "dødt" bilde når det vises actionfylte scener i en film e.l..

 

Det er ikke mulig å sette frekvensen så lav som 50Hz på PC'en, men det er ikke noe problem for TV'en. TV'en "henter" signal 50 ganger i sekundet og ferdig med det. Setter en opp frekvensen for mye vil derimot PC'en ha problemer med å oppdatere skjermbildet så ofte. Det har med andre ord ingenting å si for TV'en hvor høy oppdateringsfrekvensen er så lenge den er over 50Hz.

 

Dette med at skjermbildet blir svart (ble gradvis mørkere) etter en liten stund har jeg også opplevd når jeg koblet til min Fujitsu-Siemens Amilo A7600 til en eldre Philips TV. Hvorfor det skjedde vet jeg ikke. Har også prøvd den på to Panasonic TV'er av nyere dato (to ulike modelller) og fikk ikke bilde på den ene (Prøvde da bare med S-Video), men på den andre ble bildet bra (Fikk farger også ved bruk av S-Video). Jeg tror problemet ligger i at S-Video ikke er 100% standardisert. Jeg vet at når det gjelder RGB signal på scart tilkoblingen så er det to ulike standarder som blir brukt, og de er ikke helt kompatible med hverandre. Den enkleste løsningen vil jeg tro er å få tak i en S-Video til Composit overgang. Composit inngangen på TV'ene vil jeg tro er helt standardisert siden composit vil si at en sender alle fargersignaler (rødt, grønt og blått) og luminanssignaler (Intensitet/lysstyrke) på samme leder. Ved S-Video så sender en crominans (fargesignaler) og luminanssignaler adskilt. Ved RGB-signal sender en luminanssignalet og alle de tre fargene seperat.

Lenke til kommentar

Første du bør prøve er å bruke maskina mens den viser skjermbildet på tv.

Hvis bildet forsvinner mens du bruker den er det sikkert noe med tvsignal instillingene. Hvis den ikke kutter når du bruker den, men kutter når du slutter å bruke den er det nok noe med strømsparings funksjoner som ødelegger.

 

Hva er det egentlig som skjer med tv'n? Går den i standby? I såfall kan det være at elektronikken i tv'n ikke skjønner at den har signal, og skrur seg av på samme måte som den ville gjort hvis du har tv'n på video kanalen, og skrur av videospilleren. Jeg har ikke løsning for dette tilgjengelig akkurat nå, men det kan skaffes om det er det som er problemet.

Lenke til kommentar
Hei

 

Ett tips her som forhåpentligvis er til nytte.

Sjekk oppdateringsfrekvensen. Om denne er for høy vil skjermen kutte ut etter en tid fordi elektronikken inni går varm. Har opplevd dette med noen maskiner som har ett godt skjermkort. Gamle skjermer og vanlige TVer kan ha trøbbel med for høy frekvens og oppløsning (640x480 og ca 60-80Hz er standard på TV. De færreste kjører 100Hz).

 

 

 

 

:thumbup:

Men hvordan skrur eg ned oppdateringsfrekvensen? Det er på TVen du mener?

Lenke til kommentar

høyreklikk på skrivebord, velg egenskaper->instillinger->avansert->skjerm.

Her kan du velge oppdateringsfrekvens...

(litt forskjellig fremgangsmåte avhengig av skjermkort)

 

tv_giske:

Veit du kor det går an å få tak i en slik S-Video til Composit overgang som du snakker om?

Lenke til kommentar
Jeg har nå sjekket litt rundt i innstillingene og finner ikke noe sted hvor jeg kan endre på Auto-select, Compisite Video-Out og S-Video-Out. Kunne du gitt en litt mer detaljer beskrivelse dersom du har maskinen selv (eller noe andre som vet hva som er feil)?

Hei har samme maskin og samme problem med s-vido pluggen får bare svart/hvit

har du funnet ut av det ?

Jeg har også samme problemet. Bildet er skarp og fint, men det er i svart/hvit.

Har brukt en s-video kabel som jeg kjøpte på komplett.

Tv'n som er brukt er under 1 år gammel og har s-video, 2xscart, rgb så det burde ikke være noe galt med den.

 

Har testa med alle PAL instillingene på datan og alle AV (audio/video) modusene på TV'n.

 

Noen som har peil?

 

Jeg kunne heller ikke finne Auto-select, Compisite Video-Out og S-Video-Out noe sted.

Lenke til kommentar
høyreklikk på skrivebord, velg egenskaper->instillinger->avansert->skjerm.

Her kan du velge oppdateringsfrekvens...

(litt forskjellig fremgangsmåte avhengig av skjermkort)

 

tv_giske: 

Veit du kor det går an å få tak i en slik S-Video til Composit overgang som du snakker om?

Jeg går ut i fra at dette er noe du kan få kjøpt hos hvilken som helst radio/TV butikk. Biltema selger også slike overganger.

 

Jeg vil tro at det at du får kun svart/hvit (luminanssignalet) har noe med ulike standarder innen S-Video å gjøre. TV'en din "finner ikke" fargesignalet (crominanssignalet) som PC'en gir. Dette ordner seg med en slik S-Video til Composit overgang.

Lenke til kommentar
høyreklikk på skrivebord, velg egenskaper->instillinger->avansert->skjerm.

Her kan du velge oppdateringsfrekvens...

(litt forskjellig fremgangsmåte avhengig av skjermkort)

 

tv_giske: 

Veit du kor det går an å få tak i en slik S-Video til Composit overgang som du snakker om?

Jeg går ut i fra at dette er noe du kan få kjøpt hos hvilken som helst radio/TV butikk. Biltema selger også slike overganger.

 

Jeg vil tro at det at du får kun svart/hvit (luminanssignalet) har noe med ulike standarder innen S-Video å gjøre. TV'en din "finner ikke" fargesignalet (crominanssignalet) som PC'en gir. Dette ordner seg med en slik S-Video til Composit overgang.

Nå har jeg prøvd overgang fra biltema uten hel fikk litt dårligere singnal fra composit, har forsatt bare svart hvit, men i dag tenkt jeg at jeg får ta en runde rundt til kamerater og sjekke på deres tver, men fikk bare svart hvit på 3 forskjelige tver, alle med s-video inn, men en av disse hadde en hjemme pc med Ati 9000 pro, med s-video inn på kortet ,her fikk jeg farger ,så nå er jeg frustrert :dontgetit: Hva skjer hjelp Frustrert FS D1840 w eier

Lenke til kommentar

Dette kan høres rart ut, men... hvis tv'n din støtter NTSC, prøv å sett pc'n til å sende ntsc signal. Det kan være noe kødd med pal senderen.

 

Dette gjelder sansynligvis ikke ditt problem, men kan være av interesse likevel: Grunnen til at noen av s-video->scart adapterene feiler er at de ikke har en kondensator (tror den skulle være 480pF) som er nødvendig i paralell mellom Luma og Croma signalene i scart adapteret. Denne kondensatoren er normalt med i s-video->rca adaptere, så derfor pleier problemet å forsvinne om man kjører signalet til rca før det går videre til scart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...