Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Internasjonalt engelsk skriftlig eksamen 2018

Anbefalte innlegg

Tviler på at du ikke kan unnslippe å «gjøre noe» imorgen. Jeg tror nok at du må forberede deg på at hva som helst kan komme på eksamen. Men et tips! Se på litterære virkemidler og retoriske begreper på engelsk! Kommer nesten ALLTID det på Task 1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, ja du har nok rett, må uansett gjøre task 1a og 1b og sikker en del på task 2 i tillegg. Men jeg hadde psykologi 2 eksamen for noen dager siden og følte litt press når det kom til tid, så jeg vet at med 3 hele oppgaver kommer jeg til å fort bli litt for fiksert på at de to første skal være perfekte, så dermed er det fint å ha noe man kan enkelt legge til... Uh... håper vi får om temaer som er lette å skrive om.

Endret av thisbitchemptyYEET
Lenke til kommentar

Nei, ja du har nok rett, må uansett gjøre task 1a og 1b og sikker en del på task 2 i tillegg. Men jeg hadde psykologi 2 eksamen for noen dager siden og følte litt press når det kom til tid, så jeg vet at med 3 hele oppgaver kommer jeg til å fort bli litt for fiksert på at de to første skal være perfekte, så dermed er det fint å ha noe man kan enkelt legge tid... Uh... håper vi får om temaer som er lette å skrive om.

Ja, jeg kan forstå det. De samfunnsfaglige fagene er vanskelige, og krever mye energi og setter i gang en stor tankeprosess som kan være overveldende til tider. Det med tid og tidspress kjenner jeg meg godt igjen i, og desverre blir det nesten alltid «skippertak» for min del. Slik ble det i fjor på internasjonal engelsk-eksamen. Fikk panikk da jeg hadde skrevet ca. 500 ord én time før eksamen skulle leveres. Måtte gå ned til studierektor og roe meg ned, for jeg var kjemperedd for å ikke klare å fullføre. Enden på historia var at jeg gikk opp igjen, var skjerpet på at dette skulle jeg få til, og utrolig nok gikk det bra! Høres kanskje litt overfladisk ut når jeg skriver det nå, men i de fleste tilfeller går det bra.

Dersom du ser du går tom for tid, og du er på en oppgave som du «står fast» i, så begynn på neste, eller ta deg en pustepause, eller si til eksamensvakten at du må på toalettet. Disse pausene er essensielle for å «skjerpe» hjernen litt. Spør om du kan evt. trekke inn litt frisk luft ute før du går opp til eksamenslokalet igjen. Og for all del: ikke drikk masse brus og spis godteri under eksamen, da dette bare er raske karbohydrater som vil gjøre deg sløv og mindre produktiv.

Drikk masse vann, husk å ta pauser underveis, spis gjerne litt frukt, men ha med deg mat du spiser til vanlig, slik som brødskiver f.eks., selv om det er litt kjedelig. Lykke til fra meg! :)

Endret av heidi99
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men... om vi skulle fått om Me too, hvordan skulle man forberedt seg til det? Tror dere også det er smart å bare gå igjennom absolutt alle temaene i boken igjen så man er forberedt til alt mulig?

Jeg har skumlest de sentrale tekstene ('Focus'-tekstene) innen hvert kapittel, sånn jeg har en generell oversikt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men... om vi skulle fått om Me too, hvordan skulle man forberedt seg til det? Tror dere også det er smart å bare gå igjennom absolutt alle temaene i boken igjen så man er forberedt til alt mulig?

Dette er en liten oversikt over hvordan «MeToo»-kampanjen utviklet seg gjennom andre «eventer» i 2017. https://www.fastcompany.com/40504569/this-me-too-timeline-shows-why-2017-was-a-reckoning-for-sexism

Og dette er hva som har skjedd ETTER MeToo:

https://www.thetimes.co.uk/article/timeline-metoo-and-how-the-harvey-weinstein-scandal-unfolded-9xwtd098v

Endret av heidi99
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, ja du har nok rett, må uansett gjøre task 1a og 1b og sikker en del på task 2 i tillegg. Men jeg hadde psykologi 2 eksamen for noen dager siden og følte litt press når det kom til tid, så jeg vet at med 3 hele oppgaver kommer jeg til å fort bli litt for fiksert på at de to første skal være perfekte, så dermed er det fint å ha noe man kan enkelt legge tid... Uh... håper vi får om temaer som er lette å skrive om.

Ja, jeg kan forstå det. De samfunnsfaglige fagene er vanskelige, og krever mye energi og setter i gang en stor tankeprosess som kan være overveldende til tider. Det med tid og tidspress kjenner jeg meg godt igjen i, og desverre blir det nesten alltid «skippertak» for min del. Slik ble det i fjor på internasjonal engelsk-eksamen. Fikk panikk da jeg hadde skrevet ca. 500 ord én time før eksamen skulle leveres. Måtte gå ned til studierektor og roe meg ned, for jeg var kjemperedd for å ikke klare å fullføre. Enden på historia var at jeg gikk opp igjen, var skjerpet på at dette skulle jeg få til, og utrolig nok gikk det bra! Høres kanskje litt overfladisk ut når jeg skriver det nå, men i de fleste tilfeller går det bra.

Dersom du ser du går tom for tid, og du er på en oppgave som du «står fast» i, så begynn på neste, eller ta deg en pustepause, eller si til eksamensvakten at du må på toalettet. Disse pausene er essensielle for å «skjerpe» hjernen litt. Spør om du kan evt. trekke inn litt frisk luft ute før du går opp til eksamenslokalet igjen. Og for all del: ikke drikk masse brus og spis godteri under eksamen, da dette bare er raske karbohydrater som vil gjøre deg sløv og mindre produktiv.

Drikk masse vann, husk å ta pauser underveis, spis gjerne litt frukt, men ha med deg mat du spiser til vanlig, slik som brødskiver f.eks., selv om det er litt kjedelig. Lykke til fra meg! :)

Uff ja, 5 timer er ikke nok, haha! :) Tusen takk for gode tips <3 Bra det gikk fint med deg til slutt, det skal nok gå bra for meg også. Masse lykke til på din eksamen! 

Takk for gode kilder også!

Endret av thisbitchemptyYEET
Lenke til kommentar

Hvordan gikk det?

Helt okei. Vanskelige oppgaver og lite tid passer ikke sammen. Men men! Alle skriftlige eksamener på VGs er overstått og FERDIG. Digg!? Hvordan gikk det med deg?

Endret av heidi99
Lenke til kommentar

Gikk fantastisk med meg! Skrev alt i alt 2400 ord og fikk 3 tekster med god engelsk, godt innhold og god flyt :) Hvilken 2 oppgave tok dere? Jeg valgte 2a, og satt littegranne fast en stund, men klarte å gjøre den kjempte fin og god i løpet av den siste timen! 

Herregud, 2400 ord?!? Jeg satt fast lenge, og ble først ferdig med oppgave 1a etter 2 timer!! Valgte oppgave 2b, men fant smertefullt ut til slutt at det var feil valg. Slet veldig med å finne noe fornuftig å skrive. Likte ikke oppgavene i det hele tatt, og fikk bare skrevet 2 sider på langsvarsoppgaven. Oppgave 1 var bra, fant mange virkemidler, men resten.... blæææ. Totalt 1600 ord på hele dokumentet.

Helt okei. Vanskelige oppgaver og lite tid passer ikke sammen. Men men! Alle skriftlige eksamener på VGs er overstått og FERDIG. Digg! Hvordan gikk det med deg?

Gla jeg er ferdig ja, håper på en supersnill sensor :D :D :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...