Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Internasjonalt engelsk skriftlig eksamen 2018


Anbefalte innlegg

Hei folkens. Tenkte å starte en tråd for de som skal ha internasjonalt engelsk skriftlig eksamen 31.mai, hvor vi kan dele informasjon og tanker og slikt. I forbredelse har jeg selv gått gjennom en hel bok og skrevet ned info til kompetansemålene, analysert kort historier og dikt, skrevet 2 artikler og også hatt muntlig eksamen. 

 

Men har noen spørsmål jeg lurer på, hvis noen kan hjelpe:

 

- Er det noen som har erfaring med internasjonalt engelsk skriftlig eksamen som kan si noe om hvor vanskelig den er, eller om hva man generelt får som oppgave? 

 

- Er det noen som har anelse om hva vi kan få på den? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv eksamen i samfunnsfaglig engelsk på torsdag, og er svært usikker på hvordan oppgavene kommer til å bli! 

Med tanke på internasjonal engelsk, så husker jeg at mange av eksamensettene handlet om jenters/kvinners muligheter, om internasjonal utvikling, internasjonale forhold - typ nord/sør, klimaspørsmål og menneskeretter! Sikkert lurt å lese seg litt opp om temaer som flyktningkrisa, bærekraftsmålene og andre internasjonale forhold!

Lenke til kommentar

På eksamen i internasjonal engelsk får du mest sannsynlig 3 oppgaver du skal svare på: Task 1a, Task 1b og Task 2a/b/c/d (der du velger en) (du vet sikkert allerede dette, men men).

 

https://sokeresultat.udir.no/eksamensoppgaver.html#?k=internasjonal%20engelsk&start=1

På denne linken finner du tidligere eksamensoppgaver i internasjonal engelsk, slik du vet litt hva du har å forvente.

 

Task 1a

Det du ser går igjen i tidligere eksamener, er oppgaveteksten til 'Task 1a'. Her får du en kort tekst hvor du skal peke ut noen språklige og litterære virkemidler og kommentere hvilken effekt disse gir, og eventuelt si hvordan det forsterker budskapet (oppgave 1a kan eventuelt gå ut på å sammenligne to tekster). Jeg er ganske sikker på at 1a vil gå ut på analyse av virkemidler eller noe lignende.

 

Derfor er det ikke dumt lage en oversikt over vanlige virkemidler til å ha med på eksamen, og hvilken effekt disse gir (hovedsaklig hvordan det påvirker leseren/forsterker budskapet).

Er du privatist? Hvilken bok bruker du? Jeg bruker Access to International English, der du finner en slik oversikt bak i boken ("Text analysis courses").

(Jeg kom også opp i internasjonal engelsk btw).

 

Task 1b

Task 1b går hovedsaklig ut på å kort kommentere (med egne meninger) et tema tatt opp i 1a. Vanlige tema kan være climate change, migration, refugees, poverty, multiculturalism, the media, education etc. Det kan også være nyttig å påpeke viktigheten med emnet, om det passer seg.

 

Task 1a er mye viktigere enn 1b, så bruk minst tid på 1b.

 

Task 2

Som sagt, her får du fire valg - og du velger en oppgave. Her har jeg ingen anelse om hva spesifikt som kan komme, men jeg tenker at viktige "internasjonale tema" er lurt å lese seg litt på. En god måte å repetere er å gå gjennom tekster i engelskboken din. Mulige

oppgave 2-tema jeg tror kan komme på eksamen:

  • Rollen til engelsk media i verden
  • Multikulturalisme: utfordringer o.l.
  • Globale utfordringer: global oppvarming, migrasjon, menneskesmugling, terrorisme, likestilling mellom kjønn, konflikter, overbefolkning, forurensing, plast i havet osv.
  • Utdanning: arbeidsmigrasjon, utdanning for jenter 

 

Hvis man føler seg litt lat og ikke vil lese, kan man eventuelt se dokumentarer om dette :p

 

Andre "dagsaktuelle" tema jeg kan tenke meg (husk på at eksamenen vi skal ha vart laget for et år siden):

  • Trump, fake news, Brexit, syriske flyktninger, rohingya-folket i Myanmar, Nord-Korea, mer plast enn fisk i havet osv.

Jeg kan også nevne at vi i år har full tilgang til Internett på eksamen i internasjonal engelsk, noe som vil hjelpe MYE! (dette kan eventuelt påvirke oppgavene i noen grad, slik at de blir vanskeligere. Håper virkelig ikke det :hm:

Endret av Henrik Ibsen
Lenke til kommentar

På eksamen i internasjonal engelsk får du mest sannsynlig 3 oppgaver du skal svare på: Task 1a, Task 1b og Task 2a/b/c/d (der du velger en) (du vet sikkert allerede dette, men men).

 

https://sokeresultat.udir.no/eksamensoppgaver.html#?k=internasjonal%20engelsk&start=1

På denne linken finner du tidligere eksamensoppgaver i internasjonal engelsk, slik du vet litt hva du har å forvente.

 

Task 1a

Det du ser går igjen i tidligere eksamener, er oppgaveteksten til 'Task 1a'. Her får du en kort tekst hvor du skal peke ut noen språklige og litterære virkemidler og kommentere hvilken effekt disse gir, og eventuelt si hvordan det forsterker budskapet (oppgave 1a kan eventuelt gå ut på å sammenligne to tekster). Jeg er ganske sikker på at 1a vil gå ut på analyse av virkemidler eller noe lignende.

 

Derfor er det ikke dumt lage en oversikt over vanlige virkemidler til å ha med på eksamen, og hvilken effekt disse gir (hovedsaklig hvordan det påvirker leseren/forsterker budskapet).

Er du privatist? Hvilken bok bruker du? Jeg bruker Access to International English, der du finner en slik oversikt bak i boken ("Text analysis courses").

(Jeg kom også opp i internasjonal engelsk btw).

 

Task 1b

Task 1b går hovedsaklig ut på å kort kommentere (med egne meninger) et tema tatt opp i 1a. Vanlige tema kan være climate change, migration, refugees, poverty, multiculturalism, the media, education etc. Det kan også være nyttig å påpeke viktigheten med emnet, om det passer seg.

 

Task 1a er mye viktigere enn 1b, så bruk minst tid på 1b.

 

Task 2

Som sagt, her får du fire valg - og du velger en oppgave. Her har jeg ingen anelse om hva spesifikt som kan komme, men jeg tenker at viktige "internasjonale tema" er lurt å lese seg litt på. En god måte å repetere er å gå gjennom tekster i engelskboken din. Mulige

oppgave 2-tema jeg tror kan komme på eksamen:

  • Rollen til engelsk media i verden
  • Multikulturalisme: utfordringer o.l.
  • Globale utfordringer: global oppvarming, migrasjon, menneskesmugling, terrorisme, likestilling mellom kjønn, konflikter, overbefolkning, forurensing, plast i havet osv.
  • Utdanning: arbeidsmigrasjon, utdanning for jenter 

 

Hvis man føler seg litt lat og ikke vil lese, kan man eventuelt se dokumentarer om dette :p

 

Andre "dagsaktuelle" tema jeg kan tenke meg (husk på at eksamenen vi skal ha vart laget for et år siden):

  • Trump, fake news, Brexit, syriske flyktninger, rohingya-folket i Myanmar, Nord-Korea, mer plast enn fisk i havet osv.

Jeg kan også nevne at vi i år har full tilgang til Internett på eksamen i internasjonal engelsk, noe som vil hjelpe MYE! (dette kan eventuelt påvirke oppgavene i noen grad, slik at de blir vanskeligere. Håper virkelig ikke det :hm:

Ah wow! Tusen takk for dette!! :) Ja, er privatist og bruker også Access! 

Vent... 1 helt år siden?? trodde eksamener ble laget ca 3 måneder på forhånd.

Ah nemlig...håper ikke den er vanskeligere er normalt pga fri internett

 

Men jeg aner egentlig ikke hva slags struktur jeg skal ha på de 2 små oppgavene? Skal jeg bare gå for en 3-delt som på de større oppgavene?

Lenke til kommentar

Ah wow! Tusen takk for dette!!  :) Ja, er privatist og bruker også Access! 

 

 

 

Vent... 1 helt år siden?? trodde eksamener ble laget ca 3 måneder på forhånd.

Ah nemlig...håper ikke den er vanskeligere er normalt pga fri internett

 

Men jeg aner egentlig ikke hva slags struktur jeg skal ha på de 2 små oppgavene? Skal jeg bare gå for en 3-delt som på de større oppgavene?

 

 

Er ikke sikker på om det er 1 år siden, har bare hørt det fra en del lærere. Den ble vertfall ikke laget i går!

 

På 1a og 1b tror jeg at jeg går for en kort innledning, lang hoveddel, og kort avslutning. Tror ikke det har så mye å si, så lenge du svarer på det oppgaven ber deg om.

 

 

Endret av Henrik Ibsen
Lenke til kommentar

Okay, perhaps we should begin writing in English to prepare for Thursday. I can't wait to look at the attachments published tomorrow so that we can narrow down the presumable topics.

Indeed. About the Internet usage: I have the impression that examiners will be extra strict on what sources are being used and how they are listed. Sources such as Wikipedia are risky to use, at least according to my English teacher. In fact, she once gave me a worse grade due to listing Wikipedia as a source. Personally, i think that Wikipedia pages about general topics truly are credible, however i will not take that risk, knowing the possible consquences.

 

Furthermore, knowing how to refer to sources in the text and listing them correctly in the bibliography at the end is useful.

 

I am quite looking forward to completing this exam. I sincerely hope one task will involve discussing a global challenge, if not ... well then i'm fucked  :D 

Lenke til kommentar

 

Okay, perhaps we should begin writing in English to prepare for Thursday. I can't wait to look at the attachments published tomorrow so that we can narrow down the presumable topics.

Indeed. About the Internet usage: I have the impression that examiners will be extra strict on what sources are being used and how they are listed. Sources such as Wikipedia are risky to use, at least according to my English teacher. In fact, she once gave me a worse grade due to listing Wikipedia as a source. Personally, i think that Wikipedia pages about general topics truly are credible, however i will not take that risk, knowing the possible consquences.

 

Furthermore, knowing how to refer to sources in the text and listing them correctly in the bibliography at the end is useful.

 

I am quite looking forward to completing this exam. I sincerely hope one task will involve discussing a global challenge, if not ... well then i'm fucked  :D

 

Lmao. I'm sure at least one of the tasks will have something to do with global challenges, seeing as it is such a big part of the curriculum. I hope globalization is one of them! Furthermore, I think we'll be able to tell mostly what we'll be getting on Thursday when the attachments are released.

Lenke til kommentar

 

 

Okay, perhaps we should begin writing in English to prepare for Thursday. I can't wait to look at the attachments published tomorrow so that we can narrow down the presumable topics.

Indeed. About the Internet usage: I have the impression that examiners will be extra strict on what sources are being used and how they are listed. Sources such as Wikipedia are risky to use, at least according to my English teacher. In fact, she once gave me a worse grade due to listing Wikipedia as a source. Personally, i think that Wikipedia pages about general topics truly are credible, however i will not take that risk, knowing the possible consquences.

 

Furthermore, knowing how to refer to sources in the text and listing them correctly in the bibliography at the end is useful.

 

I am quite looking forward to completing this exam. I sincerely hope one task will involve discussing a global challenge, if not ... well then i'm fucked  :D

 

Lmao. I'm sure at least one of the tasks will have something to do with global challenges, seeing as it is such a big part of the curriculum. I hope globalization is one of them! Furthermore, I think we'll be able to tell mostly what we'll be getting on Thursday when the attachments are released.

 

Oh and regarding citing: I had my written psychology 2 exam a few days ago, and in preperation I learnt exactly how to cite sources down APA style:) So I think i'll just be writing them down beforehand tomorrow (from the attachments) so that I can efficiently paste them into the text may i use them

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...