Gå til innhold

Laurel eller Yanny?

VRK18

22 stemmer

1. 1. Hva hører du?

• Yanny
      10
    • Laurel
      12
    • Ingen
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hører Yanny, men om jeg fokuserer kan jeg høre en blanding, nemlig YannLaurel eller noe lignende. Nå er riktig nok Yanny det «riktige» for folk på min alder, så stemmer for såvidt

Hehe, føler meg så gammel siden jeg hører bare laurel. 

Men, jeg har jo også uvanlig dårlig hørsel også til å være 26. Ødela hørselen på skytebanen, var litt for dårlig på å bruke hørselsvern i blant.

Har hørt av "fasiten" er Laurel, men at man skal kunne høre begge to, med tanke på frekvensnivåer, og at yngre mennesker eller folk med god hørsel kan høre begge to. 

Lenke til kommentar

Det må da være noe feil i språksenteret hos de som hører Yanny. Det ligner ikke på Laurel på noen måte, hver eneste lyd er jo rett og slett oppfatta feil. Jeg er utdanna lydtekniker og har god hørsel, og hører ikke noe annet enn Laurel samme hvor mye jeg prøver. Det gir ingen mening at det skal være noen tvil her slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Det må da være noe feil i språksenteret hos de som hører Yanny. Det ligner ikke på Laurel på noen måte, hver eneste lyd er jo rett og slett oppfatta feil. Jeg er utdanna lydtekniker og har god hørsel, og hører ikke noe annet enn Laurel samme hvor mye jeg prøver. Det gir ingen mening at det skal være noen tvil her slik jeg ser det.

Hørsel er subjektivt. Folk hører forskjellig. Det er ikke noe rett og galt her. 

Lenke til kommentar

. Det er ikke noe galt med språksenter. Trykk på linken over og dra slideren bort så hører du yanney du også
Lenke til kommentar

https://www.nytimes.com/interactive/2018/05/16/upshot/audio-clip-yanny-laurel-debate.htmlDet må da være noe feil i språksenteret hos de som hører Yanny. Det ligner ikke på Laurel på noen måte, hver eneste lyd er jo rett og slett oppfatta feil. Jeg er utdanna lydtekniker og har god hørsel, og hører ikke noe annet enn Laurel samme hvor mye jeg prøver. Det gir ingen mening at det skal være noen tvil her slik jeg ser det.

Nei, det er ikke noe feil. Det har med hvordan frekvensene er satt sammen. Hvis du ser på linken til LA Times (som jeg også linket tidligere), så kan du dra slideren mot Yanny. De viser også ved hjelp av et spektrogram hvordan det hele utarter seg.

"The spectrograms above show that the word “laurel” is strongest in lower frequencies, while a simulated version of the word “yanny” is stronger in higher frequencies. The audio clip shows a mixture of both.

By using the slider to manipulate which frequencies are emphasized, it makes one word or the other more prominent."

Lenke til kommentar

Ah, jeg overså visst denne linken, spilte bare videoen i førsteposten.

Prøvde linken nå og hører en blanding av begge på de tre hakkene helt til høyre, men generelt sett hører jeg for det meste bare Laurel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...