Philitas Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Hei! Sitter og prøver å sette opp prioriteringen av studier på Samordna. Føler det ikke er noe jeg egentlig vil, men det er kanskje vanlig? Så vurderer å bare hoppe i noe. Av en eller annen grunn har jeg hatt lyst til å starte på NHH, men jeg tror ikke det er det jeg vil. Egentlig tror jeg at jeg vil gå samfunnsøkonomi, enten ved UiB eller UiO.. (er ikke så interessert i finans/bedriftsøkonomi, så vidt jeg vet.) Eller matematikk og økonomi ved UiO (helst),,, men så er det jo det at det er litt snevrere - hvis jeg ikke tar feil? Mindre jobber... Jeg må uansett ha en plan nr. 2 under NHH, da jeg kun har 56 konkurransepoeng i ordinær kvote, som i følge SO. var den laveste poenggrensen ved inntaket i fjor. Er ett år siden jeg gikk ut av videregående. Har siden da gått ett år på universitetet (frie emner). Tok til høsten 50stp, med kun A'er med unntak av en B. (så har i hvert fall exphil i boks). Tok bare to fag (20sp) i våres, med hittil ett labert resultat... ('skolelei'?) Men har også jobbet mye mer. Og har fått tilbud om en fast stillingsprosent i min nåværende jobb til høsten. (tror jeg kommer til å avslå uansett, da jeg tror det er uaktuelt å jobbe mye ved siden av studier for meg + frister litt å flytte). Ellers på lista har jeg noen siving-linjer: byggteknikk og arkitektur (NMBU), emil (NTNU), bygg- og miljøteknikk (NTNU); Noen økonomilinjer: samfunnsøkonomi (UIB), matematikk og økonomi (UIO), og så litt diverse: matvitenskap og ernæring (NMBU), Human ernæring (UiB); og noen lærerutdanninger: lektor i realfag (NMBU, NTNU). Fra fjorårets inntak har jeg godt nok snitt til alle disse studiene. Og selv om jeg på en side ikke føler veldig sterkt for noe av dette, så virker alt fristende. Jeg er ganske interessert i matematikk og biologi. Likte samfunnsøkonomi på vgs. Synes fysikk er helt OK, kjemi er ikke helt min ting. Synes ernæring og fysiologi generelt er utrolig spennende. Liker å fordype meg i ting. Tror jeg kunne likt meg som lærer, men synes utdanningen blir så snev. Aner ikke ellers hva jeg kunne tenke meg å jobbe med. En ting som er litt viktig for meg, eller som jeg ønsker meg ved studiestedet, er et godt idrettstilbud. NTNU står høyt på lista fordi jeg vet de har en veldig bra sykkelforening, men føler det blir et litt tynt grunnlag å velge et studie på? Fordeler med UiO/NMBU - kan bo hjemme (også en ulempe. tror det er mer sannsynlig å dra på skolen, hvor jeg vet jeg får mer gjort, hvis man bor nærme skolen). og siden man får borteboerstipend sparer man jo ikke SÅ mye ved å bo hjemme.. - får beholde min tidligere jobb (kan også være en ulempe) ulemper: - forblir kanskje litt for mye i komfortsonen min? Beklager for et langt innlegg uten særlig substans. Vet ikke helt hva jeg vil med dette. Men tenkte å bare spørre noen spørsmål, og håper noen har svar: - Ved å flytte, og feks "prøve" ett studie i ett år, selv om jeg føler usikkerhet rundt det, taper jeg noe? Utenom kostnadene ved det å bo og slikt, så klart.. Sånn sett er det jo en dyr pris. Men det som kan skje er jo at jeg liker det og fortsetter? Og er vel bare vanlig. Å starte på et studie og ikke nødvendigvis like det men å fortsette for det... Etter det studieåret vil jo de kostnadene være 'sunk costs' uansett, men akkurat nå føler jeg det er relevant å ta dette med i beslutningen. Samtidig - de fleste har jo studielån? - Ødelegger jeg noe for meg selv ved å starte på ett av disse studiene? Vil dere si ett av de er dårligere enn de andre? - Vil det se dårlig ut på CVen senere å ha gått to år på universitetet før man tok bachelor/master? - noen som har erfaring fra noen av disse studiene? Tror hovedproblemet er at jeg ikke har noen særlige ambisjoner/drømmer. Matematikk og økonomi er studiet jeg synes har en best sammensetning av emner, men synes UiO frister særdeles lite. kudos hvis du leste helt ned hit, haha. Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Du blir ikke noe klokere på hva du vil bli av å bo hjemme hjemme og jobbe, så du kan like godt hoppe i det og studere noe. Å bruke noen år på å bestemme seg er helt vanlig, det er ingen arbeidsgivere som vil holde det mot deg. Jeg, som er sivilingeniør fra Gløshaugen selv, vil selvsagt slå et slag for NTNU. Både bygg og EMIL er bra valg som gir gode jobbmuligheter, og studiemiljøet i byen er i en klasse for seg selv. De første årene av sivilingeniørstudiene er dessuten svært varierte. Kanskje forelsker du deg i programmering? Eller kretsteknikk? Eller kjemi? Det er mange muligheter. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Det høres ut som du har en fornuftig tilnærming. Jeg vil generelt anbefale prospektive studenter å utfordre seg selv og komme ut av komfortsonen sin. Erfaringsmessig får man mest igjen for det. Det verste som kan skje hvis du ender med å bytte studium er at du "taper" et år og får litt mer studielån (som på lang sikt er tilnærmet neglisjerbart uansett). De av oss som liker studenttilværelsen, tar det ikke så tungt. Men det kan være at du ikke gjør det heller. Ofte kan man få godkjent studiepoeng man har tatt tidligere som frie emner i et annet studium. Sykkelforeningen til NTNU kjenner jeg ikke til, men det er greit å vektlegge studiemiljøet noe i valget ditt. Det kommer jo antakelig til å påvirke trivselen din og evnen din til å gjennomføre studiet ditt. Dessuten har jeg uansett ikke inntrykk av at NTNU er noen dårlig utdanningsinstitusjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå