Gå til innhold

Fax over internett?


ooddbb

Anbefalte innlegg

Er litt usikker på om eg har postet feil nå. Men det eg lurer på er om en kan sende fax over internett? Slik att eg sender fax fra meg som eg skriver i for eksempel Word, og mottakeren mottar den på vanlig måte. Og når han faxer til meg så mottar eg ett scannet bilde av faxen over internett. Finnes det noe slik fax program til PC? :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey. Da skal det ikke vere problem å finne det. Men hvordan blir det med fax-nummer? Eg har bredband på en studentby, blir fax nummeret mitt det samme som telefon nummeret eg har? datakabelen og telefonkabelen kommer ut fra samme kontakt.

 

Kan eg bruke en vanlig printer til dette. Eller må den støtte fax e.l.? Finnes det noen billige skrivere til dette formålet?

Lenke til kommentar

Faks kan ikke sendes over Internett, bare over telefonlinje, vanligvis analog telefonlinje, men programmer som RVS FAX gjør en PC i stand til å sende over ISDN. Man velger vanligvis et av sine tilgjengelige telefonnummer. Å sende faks til/fra Office er litt mer komplisert, krever bl.a Win XP Pro og en faksdriver. RVS sin skal kunne brukes, MEN jeg fant det enklere rett og slett å bruke RVS. Windows forventer en analog telefonlinje for faks.

 

http://www.rvscom.com/

Lenke til kommentar
Faks kan ikke sendes over Internett, bare over telefonlinje, vanligvis analog telefonlinje, men programmer som RVS FAX gjør en PC i stand til å sende over ISDN. Man velger vanligvis et av sine tilgjengelige telefonnummer. Å sende faks til/fra Office er litt mer komplisert, krever bl.a Win XP Pro og en faksdriver. RVS sin skal kunne brukes, MEN jeg fant det enklere rett og slett å bruke RVS. Windows forventer en analog telefonlinje for faks.

 

http://www.rvscom.com/

Okey.

Så man kan ikke sende fax over PC hvis man har bredbånd?

Lenke til kommentar

Såfremt du har en telefonlinje i veggen et sted kan du sende faks fra PC, enten via modem eller ISDN, men du kan ikke sende gjennom bredbåndskabelen, nei...

Da må du evt bruke en online faksserver av noe slag. Flere internetleverandører tilbyr slikt, men det har bare hensikt om du skal kommunisere med en som har kun faks, og ikke PC. Da må du også skrive faksen online. Kjedelig løsning.

 

Edit

 

Ja, du kan såklart sende faks selv om du har bredbånd, men du må ha modem eller ISDN-kort i tillegg. Nettverkskortet og bredbåndskabelen kan ikke formidle fakssignaler.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar
Såfremt du har en telefonlinje i veggen et sted kan du sende faks fra PC, enten via modem eller ISDN, men du kan ikke sende gjennom bredbåndskabelen, nei...

Da må du evt bruke en online faksserver av noe slag. Flere internetleverandører tilbyr slikt, men det har bare hensikt om du skal kommunisere med en som har kun faks, og ikke PC. Da må du også skrive faksen online. Kjedelig løsning.

 

Edit

 

Ja, du kan såklart sende faks selv om du har bredbånd, men du må ha modem eller ISDN-kort i tillegg. Nettverkskortet og bredbåndskabelen kan ikke formidle fakssignaler.

Eg har telefon her. Men må eg koble fra telefonen eg har da? Kan eg koble til ett t stykke slik att både laptopen og telefonen er koblet til telefonlinjen likt?

 

Men når eg skal motta faks, må laptopen vere slått på da? Eller kan eg "laste ned" faksen etter eg har slått på PCen?

Lenke til kommentar

Har du analog linje må du koble fra telefonen. Har du ISDN kan du ha både PC og telefon tilkoblet samtidig. Hvilke program som funker for analog vet jeg ikke. Heller ikke om RVS COM Lite som jeg har funker for analog. Det funker i alle fall for ISDN. Nei, faksene lagres ikke noe sted eksternt i de programmene jeg kjenner til. For at sending/mottak skal fungere må både sender og mottaker være slått på og koblet til.

Lenke til kommentar

Selv om du bare har en analog linje, skal det ikke være nødvending å koble fra telefonen. Mener å ha hørt at det er mulig å få tak i utstyr som gjenkjenner faks-signal og dermed sender signalet rett til modemet. Alternativt kan man anskaffe et modem med telefonsvarer/fax som svarer etter x-antall ring og dermed få sortert inngående samtaler på den måten. (Modemene er sikker langt mer avanserte i dag enn den gangen jeg holdt på med dem :-))

 

Men, tror nok PC'en må være slått på, ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...