Gå til innhold

Ny asfalt skal spare inn fem prosent drivstoff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Så steinsammensetningen er endret. Det er faktisk også bitumen-sammensetningen. Den energivennlige asfalten inneholder litt mer bitumen enn standard-asfalten..."

 

Nå er det vel forskjell på norske vinterveier og danske, men dette virker jo lovende. Og mer bitumen gjør vel asfalten mykere og  mer holdbar om vinteren også. ( Og piggdekkbruk reduserer mer og mer?)

Og om vi legger  mer oljestoffer/bitumen på veiene i stedet for å bruke det til forbrenningsmotorer, så burde det være et godt skifte. I tillegg til den lovede innsparingen på drivstoff, både  olje og el.

 

Er det prøvd med (retur-?) glass i asfalten? Også for å øke lysreflekson på mørke kvelder.

Eller oppmalte/smeltede bildekk i bitumen. ( Istedet for på fotballbaner.)

 

Men ellers trodde jeg det ble kontinuerlig forsket på asfalt/banelegemer?

Hvis ikke er det forunderlig;  - så stor flate og nedlagt arbeide vi legger i veier og vedlikehold av disse.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Likte det siste avsnittet jeg...staten betaler,du sparer...

Du og du så så snille de er. Er det ikke bilister som betaler inn de asfalt pengene til å begynne med da??

 

Ja, vi bør kvitte oss med den barnslige forestillingen om at en stat(s-administrasjon) kan betale ut en krone til samfunnet uten å hente  ti kroner fra det samme (levende/produserende) samfunnet.

Allikevel er  vel veier, spesielt stamveier, noe som  hele samfunnet bør betale.   Bilavgifter burde dedikeres til vei-bygging og vedlikehold.  Og da helst uten å gå veien om fordyrende bomstasjoner.

Lenke til kommentar

5% lengre rekkevidde på alle typer biler er ikke å forakte :thumbup:

 

Håper dette fungerer godt og kan overføres til norske krav til kvalitet på veidekket etter hvert.

 

Det blir uansett spennende å se hvordan endringen påvirker holdbarheten i praksis, mengden veistøv, typen veistøv, bremselengder, hvordan det fungerer med Is, snø, brøyting og salting, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enda en oversatt reklameartikkel, uten kritiske sprøsmål.

 

De skriver at de oppfyller sikkerhetskrav for bremslengder, men er denne dårligere enn vanlig standardasfalt? Utifra ordlyden virker det litt om at de økte steinstørrelsen slik at de såvidt passerte sikkerhetskravene.

 

På brunn av at overflaten inneholder mindre steiner og mer bitumen må den nødvendigvis også bli gjevnere - hvordan påvirker det vannplaning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...