Redaksjonen. Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Ny asfalt skal spare inn fem prosent drivstoff Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 (endret) "Så steinsammensetningen er endret. Det er faktisk også bitumen-sammensetningen. Den energivennlige asfalten inneholder litt mer bitumen enn standard-asfalten..." Nå er det vel forskjell på norske vinterveier og danske, men dette virker jo lovende. Og mer bitumen gjør vel asfalten mykere og mer holdbar om vinteren også. ( Og piggdekkbruk reduserer mer og mer?) Og om vi legger mer oljestoffer/bitumen på veiene i stedet for å bruke det til forbrenningsmotorer, så burde det være et godt skifte. I tillegg til den lovede innsparingen på drivstoff, både olje og el. Er det prøvd med (retur-?) glass i asfalten? Også for å øke lysreflekson på mørke kvelder. Eller oppmalte/smeltede bildekk i bitumen. ( Istedet for på fotballbaner.) Men ellers trodde jeg det ble kontinuerlig forsket på asfalt/banelegemer? Hvis ikke er det forunderlig; - så stor flate og nedlagt arbeide vi legger i veier og vedlikehold av disse. Endret 27. mai 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Viggo Dahl Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Likte det siste avsnittet jeg...staten betaler,du sparer... Du og du så så snille de er. Er det ikke bilister som betaler inn de asfalt pengene til å begynne med da?? 3 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Likte det siste avsnittet jeg...staten betaler,du sparer... Du og du så så snille de er. Er det ikke bilister som betaler inn de asfalt pengene til å begynne med da?? Ja, vi bør kvitte oss med den barnslige forestillingen om at en stat(s-administrasjon) kan betale ut en krone til samfunnet uten å hente ti kroner fra det samme (levende/produserende) samfunnet. Allikevel er vel veier, spesielt stamveier, noe som hele samfunnet bør betale. Bilavgifter burde dedikeres til vei-bygging og vedlikehold. Og da helst uten å gå veien om fordyrende bomstasjoner. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 5% lengre rekkevidde på alle typer biler er ikke å forakte Håper dette fungerer godt og kan overføres til norske krav til kvalitet på veidekket etter hvert. Det blir uansett spennende å se hvordan endringen påvirker holdbarheten i praksis, mengden veistøv, typen veistøv, bremselengder, hvordan det fungerer med Is, snø, brøyting og salting, osv. 2 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Enda en oversatt reklameartikkel, uten kritiske sprøsmål. De skriver at de oppfyller sikkerhetskrav for bremslengder, men er denne dårligere enn vanlig standardasfalt? Utifra ordlyden virker det litt om at de økte steinstørrelsen slik at de såvidt passerte sikkerhetskravene. På brunn av at overflaten inneholder mindre steiner og mer bitumen må den nødvendigvis også bli gjevnere - hvordan påvirker det vannplaning? 2 Lenke til kommentar
ZK2SBF56 Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 "Selvinnlysende" er ikke et ord. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå