Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bostøtte, innviklet situasjon


Taurean

Anbefalte innlegg

Dette er et sirkus ut av en annen verden. Lurer bare på hvilke rettigheter jeg har, og hvilke instanser jeg kan gå til for å få støtte.

 

Jeg søkte om bostøtte i Januar 2017. Fikk avslag, klagde, og nytt avslag. Grunnlag: At boligen ikke innfrir ett eller flere av disse kravene: A) Boligen må være godkjent for helårsbruk. B) Være selvstendig og ha egen inngang. C) Ha eget bad og toalett, og det må være mulig å lage mat i boligen. D) Gi mulighet for hvile.

 

Leiligheten jeg bor i innfrir alle disse kravene.

 

Søkte også i Februar 2017, med samme grunnlag. Klagde ikke her.

 

En del av problemet lå i at jeg kun hadde den éne delen av husleiekontrakten, som sier hvor lenge leieforholdet skal vare, navn, underskrift og disse tingene, men som ikke beskrev hvordan leiligheten var utformet og lignende. Jeg ba om, og fikk, et nytt skriv av huseier som bekreftet leieforholdet, og leilighetens utformelse, som da bekrefter at kravene i avslaget er innfridd. Denne fikk jeg i ca Mars 2017.

 

Så gikk det litt tid før jeg tok tak i det igjen. Søkte på nytt i Desember 2017, fikk avslag.

 

Men så gjorde jeg noe ukonvensjonelt. Jeg tok bilder av alle rommene i leiligheten og lastet opp som dokumenter i Husbanken.no. Dette hadde tydeligvis effekt, for jeg fikk innvilget bostøtte i Februar 2018. Fikk avslag i Januar, men det var på grunn av for høy inntekt (3 x utbetalinger som gjør inntekten for høy). Noe som er helt ok.

 

Så har jeg fått bostøtte i Februar frem til nå i Mai (for April), altså 3 x utbetalinger.

 

 

Men så begynner sirkuset.

 

Jeg sendte inn et klagebrev i April 2018 (sist måned). Grunnlaget her var at siden jeg nå har fått innvilget bostøtte, så burde jeg ha krav på tilbakebetaling fra Januar 2017, og alle måneder jeg har hatt krav på bostøtte fra Januar 2017 hvor inntekten ga grunnlag for det.

 

Først og fremst fikk jeg bekreftelse på mottatt "klage" (det var dog ikke en klage, men mer et informasjonsbrev, eller et krav). Men i tittelen står det "Klagen mottatt, gjelder for Januar 2018 (IKKE 2017, som jeg spesifikt skrev flere ganger i brevet). Jeg sendte også en e-post til Husbankens e-postadresse for kontakt, for å avklare denne situasjonen. Ba om et svar på e-post som bekreftelse, men fikk aldri noe svar.

 

Så fikk jeg svar nå for noen dager siden, at klagen er avvist. Men i tillegg til dét, har de nå stanset bostøtten! Grunnlaget denne gangen er: "I husleiekontrakten står det at du leier et beboelsesrom/hybel. Dette er ikke godkjent som selvstendig bolig." Noe som er fullstendig feil. I husleieavtalen er det brukt ordet "Leilighet" i alle beskrivelser av boenheten. Så hvorfor de mikser og trikser med beskrivelsen av boenheten her, forstår jeg ingenting av.

Videre: "Vi kan også se følge folkeregister at det er registrert flere personer i samme bolig. Vi gjør oppmerksom på at vi stanser bostøtten din fra mai 2018." Jeg tok meg bryet å sjekke boadressen min på 1890.no. Og til min forbløffelse så står det jaggu et bedriftsnavn på min boadresse. Det er flere leiligheter på min adresse, men det står ingen av -de- navnene på søkeresultatet jeg fant opp. Hvorfor dette bedriftsnavnet (med fullt navn til eieren) står på min adresse, synes jeg er merkelig.

 

For å ha det skrevet, så kan det jo hende de ser at det er flere leiligheter her, og feilaktig anslår at vi bor flere her, og deler kjøkken, bad og lignende. Noe jeg -har- avklart i klagebrev før, at ikke er tilfelle.

 

Hvorfor har Husbanken plutselig funnet ut at dette er relevant nå, og ikke før?

 

Én siste detalj som bør være ganske fellende for hele saken, er at personen som bor under meg, i en 99% identisk leilighet, har fått bostøtte i de 12 årene h*n har bodd her. Hvorfor skal da ikke jeg få? Annet av økonomiske grunner, men dér er det allerede fastslått at jeg er innenfor kravene.

 

Hovedspørsmålet er: Hvilke andre instanser eller hjelpesentraler det finnes, enn Brukerombudet? Vet også om advokatvakten, men 15 minutter er for liten tid til å be om profesjonelle råd fra en advokat.

 

Har tenkt å involvere så mye jeg kan nå, for det her er jo det rene sirkuset. Følte bare for å få dette ned på papir for å høre hva som er mulig å få til her.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først så må du avklare med utleier om hvorfor det er registrert flere aktive beboere i din spesifikke bolig (ikke huset). Boligen din skal ha et unikt bolignummer hvis den er godkjent som boenhet. Dette skal du kunne finne i dørkarmen til inngangsdøra di (deler du gang/trapp med noen, så er det døra inn fra gangen/trappa som gjelder, ikke den ut i friluft).

Deretter må du kreve at utleier får fjernet de ekstra "beboerne" fra boligen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skriv til Skatteetaten (bruk gjerne kontaktskjemaet i Altinn for å få raskt svar) og be om registerutskrift på din adresse fra folkeregisteret (fortell hvorfor du trenger det, du må ha en rettslig interesse i det). Det er ikke umulig at en tidligere leietaker fortsatt er registrert der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...