Vidi Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 Jeg har mottatt brev fra politiet om forkynnelse, i brevet varsles det om det jeg tror er personlig konkurs -> konkurs (sivilsak). Ringte politiet som var tilbakeholdne om informasjon. Noen informasjonssider sier én ting, andre ikke. På ulike forum påstås både det ene og det andre. Noen advokater skriver at du får beholde enkelte eiendeler nødvendig for å opprettholde en viss livskvalitet, mens det andre steder står at alt ryker. Ingen panikk så langt, men jeg blir urolig, mest for bosituasjonen og barna. Jeg har et enkeltpersonforetak uten inntekter siden oppstart. Kanskje det er dette kreditorene går løs på, men det er ikke én eneste krone å hente. Det skulle være min mobilisering i tillegg til ordinær dagjobb, men slik blir det nok ikke nå. Dagpenger det siste året, derfor har kravene til namsmannen stoppet. Det er ikke penger til kreditorene utover livsopphold + leie. Leier leilighet, har få eiendeler. Jeg skal dø en gang uansett, så eiendeler betyr ikke all verden for meg. Men barna som jeg har delt omsorg for trenger imidlertid mer enn meg, blant annet tilgang på nett til læring/skolearbeid. Er det noen som faktisk har direkte kjennskap med slike prosesser og kan bistå meg litt: - Blir leiligheten stengt? - Har lest at kontoene blir sperret. Stemmer virkelig dette? Jeg har delt omsorg for to barn og fått innvilget dagpenger og livsopphold. Risikerer jeg å ende på gata? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 Kontakt NAV, så får du veiledning i prosessen: https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/%C3%B8konomisk-r%C3%A5dgivning-og-gjeldsr%C3%A5dgivning--87499 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 Konkurs i lovens forstand er ikke noe politiet/namsmyndighetene som sådan har noe med. Konkurs er det tingretten som steller med, og det er tingretten som innkaller til rettsmøte ved konkursbegjæringer. Det er godt mulig det du har fått er en utleggsbegjæring. Dette er ingen krise. Du må i så fall fylle ut det vedlagte skjemaet og opplyse etter beste evne om inntekter og utgifter. Hvis det er en § 7-2f-begjæring (hvor du kan kreve saken brakt inn for forliksrådet) bør du også vurdere om du er enig i kravet, eller om du skal protestere slik at det går til forliksrådet. Du ender ikke på gata, kontoene dine blir ikke sperret, og leiligheten din blir ikke stengt. Men noe mer konkret er det vanskelig å være uten å lese brevene du har fått. 2 Lenke til kommentar
Vidi Skrevet 27. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2018 Takk for svar, krikkert. Jeg forstår at dette ligger under Tingretten, det forklarer nok hvorfor det ikke sendes med ordinær post. Selve brevet har overskriften Forkynnelse, der det vises til "Dokument: Konkursvarsel (sivilsak)." Utleggsbegjæringene har stoppet hos politiet grunnet utbetaling av dagpenger og dekning til livsopphold. Det har altså ikke vært penger til rådighet. Dette virker som neste skritt fra kreditorene. Jeg har ingen interesser av å sette meg bakpå i prosessen, dette spøkelset må møtes, omstart kreves. Men for å kunne lansere 2.0 kan jeg ikke risikere å havne på gata uten seng og kommunikasjonsmidler. Jeg har lest om saker der folk opplever at penger forsvinner ut av konti. Da kan man enkelt se for seg et skred av uheldige hendelser. Leiligheten din tømmes for verdi, de begrensede midlene du hadde til livsopphold ble oppspist. Du kunne ikke gjøre opp for deg i leie og måtte på gata. Det ville også satt eier av leiligheten her i en svært vanskelig situasjon. Når det er sagt, dette kan være saker der vedkommende ikke har møtt til rettsmøter og derfor opplevd direkte trekk uten at rett til livsopphold (ref. dekningsloven) har slått inn. Det blir min antakelse. Takk for at du ryddet i dette, jeg velger å tro på dine ord til mer informasjon er på bordet over helgen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Årsaken til at politiet er tilbakeholdne er at dette er saker hvor de forkynner på vegne av private kreditorer. For det første vet de ingenting ut over det de har fått for å forkynne, for det andre skal de ikke fortelle deg noe fordi du kan bruke informasjonen til å unndra deg forkynnelse. Forkynnelse av konkursvarsel er et avansert og dyrt trusselbrev som reguleres av konkursloven § 63: § 63. Presumsjon for insolvens ved konkursvarsel. Dersom skyldneren har lovbestemt regnskapsplikt, eller har hatt slik regnskapsplikt i det siste år før konkursbegjæring ble innsendt, skal insolvens i alminnelighet antas å foreligge når konkurs begjæres av en fordringshaver som bevislig har krevd skyldneren for klar og forfalt gjeld og som minst 4 uker deretter har latt forkynne for skyldneren en oppfordring til å betale innen to uker. Konkursbegjæringen må i tilfelle være kommet inn til retten i løpet av de første to uker etter at betalingsfristen utløp. I den betalingsoppfordring som skal forkynnes for skyldneren, skal skyldneren gjøres oppmerksom på fordringshaverens adgang til å begjære konkurs åpnet dersom betaling ikke skjer innen fristens utløp, og på at insolvens ved behandlingen av konkursbegjæringen i alminnelighet skal antas å foreligge når fordringshaveren har gått frem etter reglene i denne paragraf. Regelen omfatter næringsdrivende som har regnskapsplikt (herunder også bokføringsplikt, da dette i 1984 het "begrenset regnskapsplikt", begrepet ble endret med bokføringsloven i 2004). I praksis gjelder den alle næringsdrivende, men for enkeltpersonforetak er det en forutsetning at man har plikt til å levere skattemelding for næringsdrivende, dvs. at man må drive en form for virksomhet. Det er ikke nok å ha et organisasjonsnummer. Som du ser av bestemmelsen skal forfallsdato være oversittet med minst fire uker før konkursvarsel kan sendes, og du skal gis ytterligere to ukers betalingsfrist i det forkynte konkursvarselet. Når disse to ukene er utløpt har imidlertid kreditor en plikt til å følge opp med konkursbegjæring innen to uker, hvis ikke tapes rettigheten. Det koster kreditor et halvt rettsgebyr å sende konkursvarsel, jf. rettsgebyrloven § 25. Dette er utenrettslige inndrivingskostnader, og kan bare kreves dekket i tillegg til inkassosalærer i de tilfeller nevnt i inkassoforskriften § 2-5. Så lenge du er oppmerksom på posten din (herunder alle adresser du historisk sett har brukt) vil det være svært usannsynlig at du overser en situasjon hvor penger forsvinner fra konto - da er det minst en utleggsforretning du har oversett. 1 Lenke til kommentar
Vidi Skrevet 28. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2018 (endret) Hjertelig takk igjen, du gir meg informasjon som er vanskelig å oppdrive gjennom andre kilder. Jeg har ringt politiet lokalt, snakket med namsfogden, og i tillegg forhørt meg hos tingretten. Ingen vet, ingen vet hvilken myndighet som kan svare på spørsmålene. Jeg forstår behovet for tilbakeholdenhet, men her virker det som om systemene ikke kommuniserer sammen. Det kan være grunner for det utover tilbakeholdenhet. Som borger med visse rettigheter, må jeg kunne oppdrive informasjon om selve prosessen. Kan det være Konkursrådet? Jeg har uansett ikke inntekt gjennom næring, så dette gjelder meg som privatperson. Det betyr sannsynligvis tap av eiendeler, men hvor vidt det er seng eller sofa som ryker, forblir uvisst. Endret 28. mai 2018 av Vidi Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 En insolvensadvokat vil kunne rådgi deg om dette. Det er ingen instans som har veiledningsansvar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå