Gå til innhold

Treg lading med Leaf: – Hurtiglading blir langt viktigere framover


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir for enkelt å si at de fleste bare saktelader. De fleste saktelader til vanlig, men de fleste tar seg lengre bilturer flere ganger i året. For eksempel stort sett jobb-hjemme-butikk daglig, og tilsvarende TUs Oslo-Flekkefjord-tur noen ganger i året. Biler er multiverktøy og bør kunne mer enn en ting.

 

Noen har plass, økonomi og logistikk som gjør at de har to biler. Først da bør man vurdere å ha en bil som bare er god på én ting, altså en av elbilene med lite batteri og/eller treg hurtiglading.

 

Bensin/diesel-biler har som regel en rekkevidde på rundt 1000 km*, så de er gode på uavbrutt langkjøring, men de kan til gjengjeld ikke fylle drivstoff hjemme. Noe som er veldig kjekt ved hverdagsbruk.

 

* 0,4 liter på mila med 40 liters tank, eller 0,6 liter på mila med 60 liters tank. Tankstørrelse og forbruk korrelerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I Sverige tester man ut el-veier. Kan man ikke bruke samme løsning på parkeringsplasser?

Tror ikke det er så lurt med strømførende skinner der det går folk. Regner med at det er forbudt å gå på de veiene som har disse skinnene.

 

Det kommer vel an på hvordan det lages.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I Sverige tester man ut el-veier. Kan man ikke bruke samme løsning på parkeringsplasser?

 

Tror ikke det er så lurt med strømførende skinner der det går folk. Regner med at det er forbudt å gå på de veiene som har disse skinnene.

Er nok snakk om induksjonslading, dvs. trådløst mellom bakken og kjøretøyet og da vil det ikke være støtfare. Se f.eks. https://www.tu.no/artikler/denne-veien-kan-gi-elbiler-som-aldri-ma-kobles-til-lader/383367 for hvordan det er tenkt brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

I Sverige tester man ut el-veier. Kan man ikke bruke samme løsning på parkeringsplasser?

Tror ikke det er så lurt med strømførende skinner der det går folk. Regner med at det er forbudt å gå på de veiene som har disse skinnene.

Er nok snakk om induksjonslading, dvs. trådløst mellom bakken og kjøretøyet og da vil det ikke være støtfare. Se f.eks. https://www.tu.no/artikler/denne-veien-kan-gi-elbiler-som-aldri-ma-kobles-til-lader/383367 for hvordan det er tenkt brukt.

 

 

Har ikke induksjon svært stort effekttap? Bare se varmetapet som går med mobiltelefoner som lades på induksjon.

 

Og om du ser på veiene som skal testes i Sverige sine egne hjemmesider så er det snakk om konduktiv teknologi. Ikke induksjon:

https://eroadarlanda.se/

Endret av CaZpeR
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå som store batterier blir vanlig er behovet for hurtigading minimalt. Har kjørt en Ampera i ett år og nå som har 280+ km radius om vinteren og 450+ km på sommerstid har jeg enda til gode å måtte lade på en offentlig ladestasjon. De fleste klarer seg med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som store batterier blir vanlig er behovet for hurtigading minimalt. Har kjørt en Ampera i ett år og nå som har 280+ km radius om vinteren og 450+ km på sommerstid har jeg enda til gode å måtte lade på en offentlig ladestasjon. De fleste klarer seg med dette.

Det er litt sånn at man tilpasser seg til mulighetene man har. Jeg kjører Model X 100D, med omkring 400 km på vinteren og 500 km på sommeren, og har nå hurtigladet trolig rundt 50 ganger på 35.000 km og ett år. Men det er også fordi jeg har tatt en langtur på 3000 km, en langtur på 2000 km, to langturer på 1000 km og en del langturer på omkring 500 km.

 

Om lading hadde vært problematisk så hadde jeg nok funnet en annen løsning, f.eks reist med fly.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå som store batterier blir vanlig er behovet for hurtigading minimalt. Har kjørt en Ampera i ett år og nå som har 280+ km radius om vinteren og 450+ km på sommerstid har jeg enda til gode å måtte lade på en offentlig ladestasjon. De fleste klarer seg med dette.

 

Hurtiglading blir for de som kjører langt eller mye fordelt på flere døgn (større batteri, lengre tid å lade hjemme). Selv har jeg Tesla med gratis superlading, men bruker det utelukkende på langtur og på de dagene bilen har vært i drift hele dagen og skal være i drift store deler av dagen etter. Så behovet _mitt_ for hurtiglading er ikke så stort. 

 

Ellers støtter jeg Ola Leier sitt forslag med mer parkeringslading. Likt systemene til Zaptec som fordeler strømmen over flere ladere og justerer deretter jo flere som kobler seg på og lader (spørsmålet da blir, hvem skal ta regningen for utbyggingen og strømmen til disse. Men igjen. De har jo app-system på vanlig gateparkering i dag, så skal jo være en smal sak å få lagt på lading og.):

https://www.zaptec.com/

 

Men litt tilbake til topic så syns jeg det er litt forunderlig at nye Leaf blir begrenset i varmen. Nissan kunne ha kompensert dette med et kjøleanlegg til batteriet (likt som Tesla) slik at hurtigladingen fungerer i varmen. Men det hadde vel dratt prisen på bilen opp igjen og det er vel ikke ønskelig for hverken Nissan eller kundene.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men litt tilbake til topic så syns jeg det er litt forunderlig at nye Leaf blir begrenset i varmen. Nissan kunne ha kompensert dette med et kjøleanlegg til batteriet (likt som Tesla) slik at hurtigladingen fungerer i varmen. Men det hadde vel dratt prisen på bilen opp igjen og det er vel ikke ønskelig for hverken Nissan eller kundene.

60 kWh Leaf skal visstnok komme med væskekjøling. Kommer neste år, om jeg ikke tar feil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men litt tilbake til topic så syns jeg det er litt forunderlig at nye Leaf blir begrenset i varmen. Nissan kunne ha kompensert dette med et kjøleanlegg til batteriet (likt som Tesla) slik at hurtigladingen fungerer i varmen. Men det hadde vel dratt prisen på bilen opp igjen og det er vel ikke ønskelig for hverken Nissan eller kundene.

60 kWh Leaf skal visstnok komme med væskekjøling. Kommer neste år, om jeg ikke tar feil.

 

 

Det er jo bra. Da vil forhåpentligvis ikke hurtigladingen bli så påvirket.

Lenke til kommentar

E-veier er dødfødt. Det er teknisk komplisert, som kan oversettes til dyrt. Det er vedlikeholdskrevende som også kan oversettes til dyrt. Det er få som er villig til å ta den regninga. Betalingsviljen vil synke ytterligere i takt med at ladeeffekten og batterikapasiteten stiger.

 

Induksjonslading kan designes med lavt energitap, men induksjon koster en god del både på sender og mottaker-siden, samt at det legger til vekt. Hvis sendersiden skal monteres langs veiene blir det ennå dyrere. Stasjonær Induksjon saktelading veier ganske lite, koster ganske lite og kan designes med kort avstand og lavt energitap. Det kan tenkes at det blir en populær "premium" hjemmelading, særlig for de som har selvparkerende biler og garasjeport som åpner og lukker seg automatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min Tesla erstatter også en del flyreiser. 2 flybilletter a 2000 km i fjor og 6 flybilletter a 2000 km i år. Utvilsomt bra for miljøet. Å ta en halvtimes pause for hver 3-4 time jeg kjører er heller ikke et problem. Det passer meg utmerket. Jeg synes også det er merkelig at Nissan velger såpass treg lading for nye 40 kWh Leaf. Det gjør den i praksis betydelig mindre egnet til langkjøring enn Tesla.

 

Zaptek pro, Chago og andre ladere med RFID og betalingsløsning synes jeg er dyrere enn de bør være. Det er jo ikke akkurat rakettforskning. Jeg spår en halvering av pris på slike ladere de nærmeste 5 årene, og forbedret funksjonalitet, design osv. Dumme ladebokser spår jeg kommer til å fases helt ut. Plugger, betalingsløsninger og UI vil standardiseres.

Lenke til kommentar

 

Nå som store batterier blir vanlig er behovet for hurtigading minimalt. Har kjørt en Ampera i ett år og nå som har 280+ km radius om vinteren og 450+ km på sommerstid har jeg enda til gode å måtte lade på en offentlig ladestasjon. De fleste klarer seg med dette.

Det er litt sånn at man tilpasser seg til mulighetene man har. Jeg kjører Model X 100D, med omkring 400 km på vinteren og 500 km på sommeren, og har nå hurtigladet trolig rundt 50 ganger på 35.000 km og ett år. Men det er også fordi jeg har tatt en langtur på 3000 km, en langtur på 2000 km, to langturer på 1000 km og en del langturer på omkring 500 km.

 

Om lading hadde vært problematisk så hadde jeg nok funnet en annen løsning, f.eks reist med fly.

Riktig. Selv da jeg hadde fossil bil fløy jeg til destinasjoner 500 ++ km unna.

Lenke til kommentar

Leste en rapport som listet opp de 'naturlige' lade punktene:

 

1) Parkering hjemme 2-10 kW - opp til 10 timer

2) Pakering Kjøpesenter 50 kW - 1/2 time

3) Rest-area Interciy 50-350 kW - Max 1/2 time

 

Kjøpesentrene burde tenke på 2) som tiltak mot økende netthandel ...

 

I dag etableres det mange 50 kW lade punkter der det ikke er noe gjøre på mens en lader ...

Lenke til kommentar

2) Pakering Kjøpesenter 50 kW - 1/2 time

 

Kjøpesentrene burde tenke på 2) som tiltak mot økende netthandel ...

Kjøpesentre bør satse på lavere ladeeffekt fordi de ønsker at kundene skal bli der mer enn en halvtime. De vil jo helst at folk skal surre rundt i butikkene i timesvis og plukke med seg desto mer. Hvis det er snakk om gratis lading på køpesentere for å tekkes kunder, så bør de også begrense utgiftene sine ved å begrense ladeeffekt. Jeg foreslår 32A 230V 1-fase, altså 7,4 kW eller 16A 400V 3-fase, altså 11 kW, slik at bileierne må bruke ombordladerne sine. Det blir vesentlig billigere å installere enn likerettende hurtigladere. Dette vil også koste langt mindre i form av infrastruktur.

 

I dag etableres det mange 50 kW lade punkter der det ikke er noe gjøre på mens en lader ...

Det er rett og slett dårlig gjennomtenkt. Det får Fortum og Grønn kontakt svare for. Tesla velger konsekvent steder med do, mat, lange åpningstider og som regel også lekeapparater.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Treg lading kan jeg bekrefte!

Denne uken (21-25.5.18) kjørte jeg 1500 km på de fire dagene. Hurtig lading fra andre forsøk var sykt treg!!

Litt om turen: Dag 1.(startet med fult batteri) kristiansand- Sola distanse 250 km. 6 min hurtig lading ( 4 kwt) overnatting og 16Amp.lading over natta som gav 88% start batteri (250km) til dag 2.

 

Dag 2: Sola- Bryne - Haugesund og retur. Noe hurtig lading (10kwt) før båt til Hirtshals. Distanse dag 2= 225 km.

 

Dag 3, startet med kun 22% (55 km) batteri ved ank. Danmark og hurtigladet litt i Hjørring, men fullt i Ålborg.

Kjørte videre til Herning (220 km) frem til nå har hurtig lading gått fint med mellom 35 og 45 Kwt effekt. Etter dette ble effekt redusert til maks 19 kwt. Hvilket betyr 2 timer fra tomt til fult batteri! Frustrerende når man skal ytterligere 280 km videre til Kiel..Distanse dag 3 = 500 km.

 

Dag 4: ladet med 16 Amp på natta og startet med fult batteri (245 Km). Clever lader i Rensburg er forøvrig gratis å bruke pt.

Det er også de lokale ladepunktene til 24/7Stadtwerke Kiel, men du må få tak i ladekort for å åpne stolpene. Citti Park er her en mulighet.

Kort fortalt ble dag 4 en fiasko, da jeg ikke rakk frem i tide til Hirtshals grunnet sykt treg hurtig lading. Jeg fikk da oppleve å se skipet seile ut moloen!!

Distanse dag 4: 525 km, hvorav alt etter 200 km var "hurtig" lading.

Hastighet på motorveien var mellom 110 og 130, men mest 110 da dette gav best uttelling mtp.forbruk.

Ligger man i dragsuget til lastebil og 95 km./t. Kan man komme markant lengre. Gjorde dette med cruisekontroll og avstandskontroll aktivt. Behagelig når bilen både passer fart, avstand og holder fila selv.

 

Jeg ringte Sørlandets Bilsenter (forhandler/selger) og orienterte om problemene/begrensningene med ladinga, men de var ukjente med fenomenet.

Har opplevd samme tidligere på et strekk på 700 km på en dag.

Dette er min tredje Leaf og har kjørt ca.130.000 km elektrisk.

9000 av disse er med denne nye versjonen, som jeg fikk 13.2.18.

En super bil, men ha i mente disse begrensningene på lange turer.

En annen ting som er et minus, er orginal ladekabel som kun er 10 eller er det 13 Amper?

Kjøpte ny fra Trondhjems firma, som gir hhv. 6/10/16 Amper. Viser også ladetid, levert effekt og temp. Pris ca.5000 og brukes flittig.

 

God tur ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...