Tmz Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 (endret) 130 i timen?? Hallo?? Dette er jo slavearbeid. Det er jo fader meg under 250 000 i året. Jeg hadde jo mer som lærling for 10 år sia jo... Hvilken bransje er dette? Endret 26. mai 2018 av Tmz Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 130 i timen?? Hallo?? Dette er jo slavearbeid. Det er jo fader meg under 250 000 i året. Jeg hadde jo mer som lærling for 10 år sia jo... Hvilken bransje er dette? Les førsteinnlegget... Lenke til kommentar
JoachimH Skrevet 26. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2018 130 i timen?? Hallo?? Dette er jo slavearbeid. Det er jo fader meg under 250 000 i året. Jeg hadde jo mer som lærling for 10 år sia jo... Hvilken bransje er dette? Lønnen som står i kontrakten er fra 2016. 1. Januar 2018 gikk minstelønn for mat og servicebransjen opp til 157 i timen. Jobber på en pizzarestaurant. Lenke til kommentar
JoachimH Skrevet 27. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2018 Har en liten oppdatering. Fikk høre i dag at de nyansatte har 100kr i timen de 15 første vaktene (minst 90 timer) Og etter det har 125kr i timen i 6 måneder som en «prøvetidslønn» Det står i kontrakten dems. Hvordan kan dette være lovlig? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Har en liten oppdatering. Fikk høre i dag at de nyansatte har 100kr i timen de 15 første vaktene (minst 90 timer) Og etter det har 125kr i timen i 6 måneder som en «prøvetidslønn» Det står i kontrakten dems. Hvordan kan dette være lovlig? Hva får deg til å tro at arbeidsgiver følger loven? 1 Lenke til kommentar
JoachimH Skrevet 27. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2018 Hva får deg til å tro at arbeidsgiver følger loven? Det er det jeg prøver å finne ut av Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Hvorfor følge loven, når det er ingen som gjør noe med det? 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 (endret) Vel, jeg kan si meg enig i alt utenom kostnader i opplæring. De som har jobbet lengst har ansvar for å lære opp de nyansatte. Den som er ny får betalt en «opplæringslønn» på 100kr i timen i 15 vakter(!). Det vil si minst 90 timer med 100kr i timelønn. Er dette i det heletatt lov med den nye minstelønnen for mat og serveringsbransjen? Høres ut som en dårlig ordning. Hva med utvanning av ordentlig opplæring. Slik folk er så vil jeg anta at opplæringen blir dårligere og dårligere jo lengre tid det går. Det finnes vel mulighet for at dere rotter dere sammen, går til eier med et minstrekrav om at det innstalleres rimelige kjøleløsninger ala varmepumpe til en ca. 25 tusen kroner? Det finnes også arbeidsplasser som har varmere arbeidsmiljø enn det du beskriver, men det betyr jo ikke at arbeidsgiver skal gi faen for det. Men det er snakk om en gjerrige arbeidsgiver. Gå i sammen og fortell arbeidgiver hvor gjerrige de er Endret 27. mai 2018 av G Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Hmm, én løsning kan være om dere som jobber der (eller var det bare deg, og 1 til?), uansett, spleiser på, eller om du kjøper en selv, en luftkjøler/Aircondition som du plugger inn på jobben og bruker bare der, og tar med deg hjem etter hvert skift. Du bruker jobbens strøm, så det koster deg ingenting å bruke den. Det blir en engangsinvestering, men du sparer deg mye hodebry. Og det er -din- eiendel. Ta vare på kvittéring så registreringsnummeret er beviset på at du eier den. Du kan tegne en liten strek eller prikk på et vanskelig sted på den, for å ytterligere kunne bevise at den er din. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 (endret) Og det varer nøyaktig så lenge som til når den gjerrige eller vanskelige arbeidsgiveren instruerer deg om å stoppe å bruke maskinen, fordi den trekker så mye strøm Den rimeligste løsningen er passiv ventilasjon dersom det er mulig. Om dere klare å skape en vindtunnel mellom et par åpninger i bygget som lar seg lukke og åpne etter behov f.eks. Men, da kan det komme en løk som forteller deg at det er blitt for trekkfullt i bygget, til at de orker å jobbe sammen med deg. Så da er det du som må gi deg. Endret 27. mai 2018 av G Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 27. mai 2018 Populært innlegg Del Skrevet 27. mai 2018 (endret) Hmm, én løsning kan være om dere som jobber der (eller var det bare deg, og 1 til?), uansett, spleiser på, eller om du kjøper en selv, en luftkjøler/Aircondition som du plugger inn på jobben og bruker bare der, og tar med deg hjem etter hvert skift. Du bruker jobbens strøm, så det koster deg ingenting å bruke den. Det blir en engangsinvestering, men du sparer deg mye hodebry. Og det er -din- eiendel. Ta vare på kvittéring så registreringsnummeret er beviset på at du eier den. Du kan tegne en liten strek eller prikk på et vanskelig sted på den, for å ytterligere kunne bevise at den er din.La meg gjette, du kjøper privat PC til å bruke på jobben, skrivebord og stol har du også betalt selv, kopipapir, jobbtelefon og telefonregning, osv? SELVSAGT er det arbeidsgiver som skal betale for utstyr på jobben som de ansatte trenger for å gjøre en god jobb. TS tjener 130 kr/t. Han er åpenbart ikke så stinn av penger at han bare kan spandere flyttbart klimaanlegg til jobben. Slike maskiner slites også ut så man må regne med en viss avskrivning og vedlikeholdskostnader til nytt filter og avfetting en gang i blant. Og skal TS sitte igjen med et klimaanlegg han ikke trenger privat, den dagen han bytter jobb? Beklager, men det er det dummeste forslaget hittil i tråden. Endret 27. mai 2018 av Simen1 10 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 (endret) Hvor mye koster et flyttbart klimaanlegg? Jeg ser en billig en til 3000 ved raskt googlesøk. Er det virkelig så dyrt? Det tar man lett på kredittlån og betaler tilbake 500 per måned. Det blir et veldig billig lån, en billig investéring. Det kan være en rask og effektiv løsning på et stort problem. Fyren har lyst til å slutte i jobben, men tør ikke pga usikker jobbfremtid. Mener du 3000 kr er en dyr pris for å løse den usikkerheten? Hvis du ikke ser nytteverdien av dette forslaget, så er det du som er uintelligent. Jeg forstår derimot argumentet om at sjefen fort kommer inn og forlanger den fjernet på grunn av strømforbruk. Men da har man i hvert fall -noe- å gå ut fra i en eventuell krangel. Man kunne jo prøve å gjemme den i en pappeske eller lignende, så den ikke blir så synlig. Skal sjefen være kødd, så må h*n jo tåle litt tilbake også. Har ikke lest alle svar i tråden, men kanskje daglig leder ikke er der så ofte, eller knapt overhodet? Gulvvifter/bordvifter plassért på strategiske steder kan jo hjelpe til med å senke innetemperaturen. Endret 27. mai 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Populært innlegg Dragen Skrevet 27. mai 2018 Populært innlegg Del Skrevet 27. mai 2018 Seriøst? Du sier at de ansatte skal kjøpe HMS-utstyr i gave til arbeidsgiver fordi arbeidsgiver er for gjerrig til å følge AML? Kan du vennligst slutte å svare på ting du ikke har peiling på? 16 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Rimeligste løsningen er å ta kontaket med mat- og arbeidstilsynet 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Jeg skrev ikke "i gave til arbeidsgiver", jeg skrev "som du plugger inn på jobben og bruker bare der, og tar med deg hjem etter hvert skift." og "...det er -din- eiendel.". Prøver bare å finne en enkel og kranglefri løsning for TS, og ikke noe bastant, bare slenger det ut. TS er så klart fri til å forkaste forslaget, men er det nødvendig å ta en så krass og syrlig tone? Jeg har aldri tråkket noen på tærne, folk må vel kunne tåle at forslag fremmes? Alternativet er jo å fortsette å leve med den psykologiske belastningen det er å være i en kranglete og vanskelig posisjon med arbeidsgiver, noe som er veldig slitsomt, det vet jeg av personlig erfaring. Så hvis arbeidsgiver ville halvveis godtatt løsningen jeg kom med, så ser ikke jeg 3000 kr (med mindre det spleises) som en dårlig investering for å slippe alt det bråket. H*n skriver alleréde at det har gått -årevis- med klaging uten noen konluderende løsning. Hvis det skal skje noe, må det mobiliseres innsats fra flere instanser, og det kan sikkert gå mange måneder, om ikke år, før noe skjer. Hvis TS overhodet har energi og ressurser til å ta en sånn kamp, virker som at jobben er slitsom nok som den er. Man skal jo leve ved siden av også. Jaja, det får bli siste bidrag fra meg. Saklig og konstruktiv kritikk tåler jeg fint, men mobbing rapporteres rett til moderator. 2 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 5. Arbeidstid og arbeidsmengde Deltid i henhold til vaktliste som blir utarbeidet pr mnd. Arbeidstaker er inneforstått med at stillingen kan kreve arbeidsinnsats utover vanlig arbeidstid, jfr. arbeidsmiljølovens §§ 49 og 50. Arbeidsmiljøloven har ikke §§ 49 og 50 ... her henviser arbeidsgiver til paragrafer i en utgått utgave av arbeidsmiljøloven. Synes det sier litt om hvor mye han bryr seg jeg. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) Hvor mye koster et flyttbart klimaanlegg? Jeg ser en billig en til 3000 ved raskt googlesøk. Er det virkelig så dyrt? Det tar man lett på kredittlån og betaler tilbake 500 per måned. Det blir et veldig billig lån, en billig investéring. Den typen skal ha slange ut en åpning til friluft. Det kan fort bli et problem, gitt at du ikke klarer å snekre noe plater og mikkemusopplegg som kan stå i en vindusåpning. Det skapes varmluft som må flyttes ut av bygget. Tror aldri jeg hadde spandert ei krone på en slik enhet, gitt at ikke sjefen var borte fra arbeidsplassen 363 dager i året, sånn at det fikk stå i fred. Ellers så er jeg enig i de som hevder at arbeidsgiver bør ordne opp i et så dårlig arbeidsmiljø. Endret 30. mai 2018 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) Dersom man klarer å lage et plagg som holder seg fuktig ytterst, men som er tørt inn i mot huden, så vil naturlig fordamping sørge for en nedkjøling av kroppen din. Tørr inn mot hud, fordi fuktig hud i lengden kan være usunt. Endret 30. mai 2018 av G Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 G: Jeg ville ikke brukt mer tid til å tenke ut løsninger som gjør at arbeidsgiver slipper å gjøre noen tiltak selv. Dette må arbeidsgiver ordne opp i og de ansatte må sette kravene i henhold til lover og forskrifter. Kokker som er så varme at svetten spruter kan umulig være særlig hygienisk eller apetittvekkende om kundene eller mattilsynet får greie på det. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Hvor mye koster et flyttbart klimaanlegg? Jeg ser en billig en til 3000 ved raskt googlesøk. Er det virkelig så dyrt? Det tar man lett på kredittlån og betaler tilbake 500 per måned. Det blir et veldig billig lån, en billig investéring. Den typen skal ha slange ut en åpning til friluft. Det kan fort bli et problem, gitt at du ikke klarer å snekre noe plater og mikkemusopplegg som kan stå i en vindusåpning. Det skapes varmluft som må flyttes ut av bygget. Her er det fort gjort at også mattilsynet har innvendingar i forhold til om ventilasjonen kan bidra til uheldig spredning av partiklar. Så uansett bør eller må arbeidsgiver inn i bildet, då det er arbeidsgiver som er ansvarleg for heile virksomheita. Det å på eiga hand starte med tiltak som i verste fall kan føre til stengingsvedtak kan fort være illojalt og dermed oppsigelsesgrunn, eller kanskje til og med grunnlag for avskjed og erstatningskrav. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå