Gå til innhold

Slik bør Norge redusere mengden farlig avfall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hartmann sier, «Eksistensen av farlig avfall skaper imidlertid angst og uro.», sitat slutt. Helt feil og utrolig om Hartmann faktisk tror det selv. Det er NOAHs grådighet, og den vanvittige ansvarsløsheten de representerer, som skremmer vettet av over 200.000 mennesker i Telemark og Vestfold. NOAH ønsker faktisk å importere og dumpe 25 millioner tonn med giftig avfall under Brevik by! Det er skremmende tanker, og skal selvfølgelig ikke skje - vi skal stoppe denne syke ideen til Hartmann & co!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hartmann sier, «Eksistensen av farlig avfall skaper imidlertid angst og uro.», sitat slutt. Helt feil og utrolig om Hartmann faktisk tror det selv. Det er NOAHs grådighet, og den vanvittige ansvarsløsheten de representerer, som skremmer vettet av over 200.000 mennesker i Telemark og Vestfold. NOAH ønsker faktisk å importere og dumpe 25 millioner tonn med giftig avfall under Brevik by! Det er skremmende tanker, og skal selvfølgelig ikke skje - vi skal stoppe denne syke ideen til Hartmann & co!

Yepp! Dette er en syk ide fra Bjørn Rune Gjelsten og NOAH. Ironisk nok kaller de seg NOAH og gir assosiasjoner til Noas Ark som brakte livet videre. Denne arken er full av gift og om jeg ikke har missforstått skal det komme skip fra hele verden inn i norsk farvann med giftig avfall om Brevik by blir deponi.

Det er også helt utrolig at miljødirektoratet og myndighetene eventuelt går med på det, men slik er storkapitalen. Alt kan kjøpes for penger, også det utenkelige.

Ser også at dette vannviddet får støtte av Bellona og Natur og ungdom. Også det var utenkelig før jeg så dette på en bloggpost:

"Fredrik Hauge og Bellona er underlig nok positiv til prosjektet, men Bellona mottar også økonomisk støtte fra både NOAH og Norcem, så det skulle vært interessant å vite hvor store beløp vi snakker om. Jeg må innrømme jeg ble sint da jeg hørte Fredrik Hauge forsvarte dette på radioen I dag. Mannen er helt klart kjøpt og betalt. Jeg bemerket disse støttene da nettavisen hadde et såkalt portrett av “Den tøffe” Fredrik Hauge. Kommentaren som viste et noe annet bilde, veldokumentert, og som ikke brøt med noe regelverk, ble slettet. Jeg finner ikke den artikkelen igjen, men denne viser litt av problematikken.. Hauge har «hjulpet» Gjelsten før

BÅTRACESTØTTE

Mens en samlet norsk miljøbevegelse stod sammen for å demonstrere mot båtrace i Oslofjorden, hjalp, ifølge Aftenposten, Bellona arrangørene med å få arrangementet lagt til Oslofjorden i 1997.

Ifølge Aftenposten skal Bellona på dette tidspunktet ha mottatt til sammen 300.000 kroner fra båtracerne Kjell Inge Røkke og Bjørn Rune Gjelstens selskap Aker RGI, men Bellona avviste at det var noen sammenheng. http://www.nettavisen.no/nyheter/miljstempel-til-salgs/799741.html

Både Bellona og Natur og Ungdom støtter giftdeponiet I Brevik, merkelig nok. Bellona er økonomisk støttet av begge aktørene Norcem og NOAH, mens Natur og Ungdom mottar økonomisk støtte fra NOAH.

Natur og Ungdom mottar 60.000kr fra Norsk Avfallshåndtering I følge budsjett for 2016. http://nu.no/getfile.php/Bilder/Artikkelbilder/Organisasjon/Budsjett%202016%281%29.pdf

NOAH samarbeider med Natur og Ungdom – Formålet med samarbeidet er å informere hverandre og gi tilbakemeldinger slik at begge parter kan lære og tilegne seg nye synspunkter som ellers ikke hadde vært tilgjengelig. http://www.noah.no/Nyhetsarkiv/ID/488/NOAH-samarbeider-med-Natur-og-Ungdom"

Så vidt jeg har forstått blir også det meste av avfallet som deponeres på Langøya importert fra utlandet.

Det må da være andre nyttige ting disse gruvegangene kan brukes til? Folket burde reise seg mot både dette og andre planer om å bruke den rike norskekysten til verdens avfallsdeponi. Hvorfor ikke bruke allerede ødelagte områder i verden og i Norges langstrakte land må det da finnes andre bedre egnede steder enn den sårbare kysten og spesielt i bebodde byer...

F.eks finnes det nær 5000 oljebrønner i nordsjøen som må plugges igjen, men da tjener ikke Gjelsten penger... Jeg mener slik avfallshåndtering bør være et internasjonalt ansvar og må koordineres og gjøres forsvarlig av ikkekomersielle interesser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Løsningen er å rense svovelsyren fra Kronos Titan, slik som faktisk var meningen, og som de har gjort ved søsterbedriften i Tyskland siden slutten av 80-tallet. Det skulle årlig settes av penger til dette formålet (renseanlegg) som vilkår for den midlertidige utslippstilltelsen som ble gitt i 1974 - så hvor ble de pengene av, og hvorfor ble Langøya valgt istedet?

Flyveaske kan også renses, slik det allerede gjøres i Sveits. Det finnes ingen som helst grunnlag eller unnskyldninger for å etablere et nytt gigantdeponi for farlig uorganisk avfall i Norge. Ville folk som bor på Bygdøy likt å få dette under tomter og fjorden der, slik som Noah har planer om i Brevik? I så fall kan Gjelsten grave seg et djupt høl på tomta, han har sikkert stor nok eiendom.

Her kan man lese det som ble sagt i Stortinget om rensing av svovelsyra fra Kronos Titan. Det bør være en del politikere som må svare på vriene spørsmål om hva som så skjedde.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Stortingsforhandlinger/Lesevisning/?p=1984-85&paid=7&wid=a&psid=DIVL708&pgid=a_0928

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...