Gå til innhold

GUIDE: Selvbygget spill-PC til 10 000 kroner Se hvilke deler vi ville fylt kabinettet med for 10 000 kroner

Anbefalte innlegg

8GB ram er da plenty til speling? Har aldri opplevd spel bruke meir enn 5-6GB. Programmer som idler i bakgrunnen blir jo swappet til disk og det får fint så lenge det ikkje blir av ein betydelig størrelse.

Men det er jo lurt å investere i minimum 2 ram brikker, du vil jo ha DOBBEL minnebåndbredde.

Uansett eg ville nok anbefalt 2400G til dei som er opptatt av budsjett. Også fyrer du inn eit skjermkort når Nvidia lanserer neste generasjon i haust.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men kan det hende at snurrediskbrukere vs. SSD-brukere merker forskjell siDDis?

Samt det går vel an å tweake sin Windows så den bruker mindre ressurser. Ikke sikkert alle gidder bry seg med det steget heller.

Lenke til kommentar

Dei vil merke forskjell om det swappes mykje, og om du har lite ram, så kan loading av assets forårsake hikking fordi data må lesast frå disk og ikkje frå RAM/cache. Så har du eindel ressurstunge applikasjoner ved sidan av så vil ein merke forskjell.

Lenke til kommentar

Dei vil merke forskjell om det swappes mykje, og om du har lite ram, så kan loading av assets forårsake hikking fordi data må lesast frå disk og ikkje frå RAM/cache. Så har du eindel ressurstunge applikasjoner ved sidan av så vil ein merke forskjell.

Ressurstungt som med lasting av Facebook? ;)

Endret av G
Lenke til kommentar

8GB ram er da plenty til speling? Har aldri opplevd spel bruke meir enn 5-6GB. Programmer som idler i bakgrunnen blir jo swappet til disk og det får fint så lenge det ikkje blir av ein betydelig størrelse.

Men det er jo lurt å investere i minimum 2 ram brikker, du vil jo ha DOBBEL minnebåndbredde.

Uansett eg ville nok anbefalt 2400G til dei som er opptatt av budsjett. Også fyrer du inn eit skjermkort når Nvidia lanserer neste generasjon i haust.

Njet, 8GB er langt fra nok. Jeg ligger på ett totalt systemforbruk i f. eks pubg og Escape from tarkov langt over 12GB.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dropp ein ekstra snurredisk og bytt ut CPU-en med ein AMD Ryzen 5 2600 og hovedkortet med et B350, X370 eller X470 hovedkort. Det gir deg langt meir muligheter enn Intel kortet redaksjonen har valgt.

Vist dette pusher deg over grensa so kjøp ein litt billigere PSU. Modulære kabler er kanskje fint når man oppgraderer maskina, men med so få watt ut er det uansett begrensa kva du kan oppgradere her og modulariteten blir stort sett ein gimmick for å få et ryddigare kabinett. Noke du uansett kan få til med å gøyme dei ubrukte kablane bak plata til hovedkortet.

Endret av entername
Lenke til kommentar

Helt enig, er ikke nødvendig med en OS SSD på 500 GB. SSD for spill hjelper kun når spillene laster inn, ikke under selve spillingen. Har alle mine spill på snurrdisk, og største SSD jeg har er på 256 GB, mer enn nok for OS og programmer.

Dog har jeg 32 GB RAM da ..... Og det sikkert mange som har OS fra tidligere PC. Spille på TV, 60 Hz, tja...

Hva mener du med "selve spillingen" da? Alle spill som laster fra disk mellom områder f.eks vil gå som sirup sammenligned med en SSD, og du vil merke lange "loading" pauser. Jeg har ikke tenkt å noensinne spille et spill fra en mekanisk disk igjen, etter å ha opplevd forskjellen.

Nei, dropp heller hele den mekaniske disken og gå for en 750GB SSD. Spill kan lett slettes og reinstalleres fra f.eks Steam i dag.

Når det gjelder pakken forøvrig, er 8GB ram alt for lite. 16GB er minimum i dag, med mindre du har lyst å utsettes for tung swapping om du har chrome eller discord oppe mens du spiller.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

"

For den som ønsker å prøve seg: det er mulig skaffe en Windows 10-lisens til en brøkdel av prisen, fra utenlandske markedsplasser på internett. Bare vær klar over at du løper en risiko for at lisensen du kjøper herfra ikke alltid fungerer og at det kan være vanskelig å få pengene tilbake. (Men da er det greit at du har fire «forsøk» på deg før du kommer opp i samme sum som Microsoft vil ha for Windows 10-lisensen i Norge!)"

Mens jeg går på ebay og kjøper for 25 kr. Og kan dermed kjøpe 40 lisenser som ikke funker. Jeg har kjøpt en og tipsa et par kamerater om det. Aldri opplevd at ebay lisensen kke funker

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

"

For den som ønsker å prøve seg: det er mulig skaffe en Windows 10-lisens til en brøkdel av prisen, fra utenlandske markedsplasser på internett. Bare vær klar over at du løper en risiko for at lisensen du kjøper herfra ikke alltid fungerer og at det kan være vanskelig å få pengene tilbake. (Men da er det greit at du har fire «forsøk» på deg før du kommer opp i samme sum som Microsoft vil ha for Windows 10-lisensen i Norge!)"

Mens jeg går på ebay og kjøper for 25 kr. Og kan dermed kjøpe 40 lisenser som ikke funker. Jeg har kjøpt en og tipsa et par kamerater om det. Aldri opplevd at ebay lisensen kke funker

De lisensene tas vel ofte i fra skrotede PC-er. Ofte kan du be om å få med det defekte hovedkortet om du gidder betale ågerpris i frakt for det. Og hva skal man med et defekt hovedkort liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...