Gå til innhold

Er liberalisme egentlig bra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var vel logikkbrister på begge sider der.

Dog hva kan man forvente av "liberalister"?

En slik happy-go-lucky mentalitet blir så åpenbart uansvarlig når det kan stå om fare for liv og helse, for å ikke snakke om korrupsjon og svindel. Det virker nesten umodent lite gjennomtenkt å stå så prinsippfast opp imot sunn fornuft når vi samtidig ser at felles statlige reguleringer med lovhjemmel er avgjørende som virkemiddel mot dette.

Lenke til kommentar

En slik happy-go-lucky mentalitet blir så åpenbart uansvarlig når det kan stå om fare for liv og helse, for å ikke snakke om korrupsjon og svindel.

Du snakker om å overlate livsviktige ting som matforsyningen til Staten?

Det virker nesten umodent lite gjennomtenkt å stå så prinsippfast opp imot sunn fornuft når vi samtidig ser at felles statlige reguleringer med lovhjemmel er avgjørende som virkemiddel mot dette.

Stemmer, felles statlige reguleringer med lovhjemmel er avgjørende som virkemiddel mot sunn fornuft.
Lenke til kommentar

Så du forventer at folk flest har både sunn fornuft og at deres "sunne fornuft" er sammenfallende?

Jeg forventer at folk flest har sunnere fornuft enn politikere når det gjelder å bruke sine egne penger.

Intet tyder på at deres prioriteringer vil være sammenfallende med alle andre nordmenn ... slik politikerne ser ut til å tro.

Lenke til kommentar

Jeg forventer at folk flest har sunnere fornuft enn politikere når det gjelder å bruke sine egne penger.

Intet tyder på at deres prioriteringer vil være sammenfallende med alle andre nordmenn ... slik politikerne ser ut til å tro.

Merkelig slutning så lenge avgjørelsene som blir tatt er basert på en fordelingspolitikk som støttes av ett bredt politisk flertall.

Uansett, kan du si deg enig i Rogans argumentasjon rundt viktigheten at det er en statlig oppgave å regulere denne bransjen m.fl? 

Lenke til kommentar

Merkelig slutning så lenge avgjørelsene som blir tatt er basert på en fordelingspolitikk som støttes av ett bredt politisk flertall.

Det er vel stort sett irrelevant hva politikerne blir enige seg imellom, eller?

Uansett, kan du si deg enig i Rogans argumentasjon rundt viktigheten at det er en statlig oppgave å regulere denne bransjen m.fl? 

Jeg er usikker på hvem av de to som er Rogan, begge fremstår som helt enige om ar reguleringer er helt OK så lenge de er "nødvendige".

Tviler dog på at jeg vil si meg enig, uansett hvem som er hvem, men det er jo greiere om man skal ta for seg "argumentene" om man vet hvilke "argumenter" man skal ta tak i.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det er vel stort sett irrelevant hva politikerne blir enige seg imellom, eller?

Jeg er usikker på hvem av de to som er Rogan, begge fremstår som helt enige om ar reguleringer er helt OK så lenge de er "nødvendige".

Tviler dog på at jeg vil si meg enig, uansett hvem som er hvem, men det er jo greiere om man skal ta for seg "argumentene" om man vet hvilke "argumenter" man skal ta tak i.

Orker ikke å forklare deg de demokratiske prosessene som legitimerer at politiske beslutninger blir tatt av folkevalgte, men jeg kan bekrefte at det hele henger i hop.

Rogan er herren uten hår sett og akseptert som politisk moderat, mens den andre er han som trakk svarteper hvorav som homofil og liberalist må sitte å argumentere for religiøse nut-bags som ikke vil servere kake til nettopp homofile  :rofl:

Hele klippet under:

https://www.youtube.com/watch?v=GqJrs6l8kpg

Lenke til kommentar

Orker ikke å forklare deg de demokratiske prosessene som legitimerer at politiske beslutninger blir tatt av folkevalgte, men jeg kan bekrefte at det hele henger i hop.

Det hele minner foruroligende mye om flat jord diskusjonen. Der ledes gjerne ordet av folk som sliter med å se at det finnes noe bortenfor horisonten, ergo finnes ikke horisonten. Her sliter man visst med å se sammenhengen mellom folkevalgte og hva og hvorfor de bestemmer, ergo er det ingen sammenheng. Derfra trekkes videre en hel haug med absurde slutninger basert på det villedende verdensbildet de sitter med.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er jo nettopp slike hersketeknikker du illustrerer her. 

Din konklusjon: "Jo de går til ting som dette."

Så jo, du konkluderer....

Nei.

De som rapporterer tall for helseutgifter rapporterer forskjellige tall. Tallene fra SSB som mange rapporterer som er rundt 340 milliarder kroner er alle helseutgifter i Norge. Ikke offentlige utgifter. I statsbudsjettet står det bare hvor mye staten bruker på helse. Private bruker også egne penger på helse i Norge. Sveits har mye lavere offentlige utgifter til helse, men totalt sett bruker de mer penger enn Norge på helse. Jeg tror jeg leste at offentlige stod for 77% av utgifter til helse i Norge, så alle helseutgifter fra alle budsjettposter bør da ligge rundt 250 milliarder for Norge. Som er 20%. Så ingen lyver. De rapporterer forskjellige tall. Alle er riktige.

Sykepleien.no sier ca 85%. 

Hvis du ikke ser hvor pengene blir brukt er du blind, men det gidder jeg ikke å diskutere med en person som mener hver eneste krone staten bruker er sløseri.

Det er lett å se hvor pengene går, er bare å søke litt:

Så hvem som er blind er nok gjenstand for diskusjon.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Like overbevisende som dine "argumenter".

I det minste har jeg jo argumenter. Du svarer bare "nei". Hvor barnslig er ikke det?

Kan du forklare hvorfor det ikke er en konklusjon fra din side?

Lenke til kommentar

Et spørsmål: Hvorfor er liberalisme og reguleringer motsetninger? Er det noen om er "seriøse liberalister" som ikke ønsker noen form for reguleringer?

Det er motsetninger fordi liberalister vil ha bort reguleringer for å gi folket, produsenter, valg over hvordan ting lages og gjøres. De vil ikke ha staten til å bestemme hva og hvordan ting kan gjøres. Deres argument er gjerne at konsumenten vil velge bort hva de ikke vil ha og dermed drive opp kvalitet og ned pris.

At ingredienser er ukjente for forbruker virker til å være et uviktig poeng.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...