Gå til innhold

Er liberalisme egentlig bra?


Anbefalte innlegg

Hva mener du med dette?

 

Dersom en "mann i dress" har ranet til seg flere millioner så finnes det faktisk et rammeverk for å beskytte befolkningen mot slik. Og er det noe en liberalist er opptatt av, så er det jo å forhindre tyveri av privat eiendom.

Det man er redd for er ikke tyveri, men utnyttelse av andre der det ikke finnes noe beskyttende regelverk.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta deg en tur til Singapore og spør folk, "Er du villig til å ta hvilken som helst jobb til hvilke som helst vilkår, fordi ellers så vil du og familien din dø".

 

Folk kommer bare til å se rart på deg, fordi du baserer virkeligheten din på noen skrekkhistorier.

Hva med "Dersom familien din var i ferd med å dø, ville du tatt hvilken som helst jobb for å redde dem?"
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med "Dersom familien din var i ferd med å dø, ville du tatt hvilken som helst jobb for å redde dem?"

 

Det blir noe annet, her tester du om de bryr seg om sine familie eller ikke. Tipper at over 90% vil svare ja i både Singapore og Norge.

 

Det Hekmo hevder, er at arbeidsledigheten er lav i Singapore, fordi de må ta hvilken som helst jobb. Grunnen til at de må ta hvilken som helst jobb, er fordi de risikerer å dø om de ikke jobber.

 

Det er skremselpropaganda, og derfor ba jeg han om å spørre Singaporere "Er du villig til å ta hvilken som helst jobb til hvilke som helst vilkår, fordi ellers så vil du og familien din dø".

Lenke til kommentar

Det blir noe annet, her tester du om de bryr seg om sine familie eller ikke. Tipper at over 90% vil svare ja i både Singapore og Norge.

 

Det Hekmo hevder, er at arbeidsledigheten er lav i Singapore, fordi de må ta hvilken som helst jobb. Grunnen til at de må ta hvilken som helst jobb, er fordi de risikerer å dø om de ikke jobber.

 

Det er skremselpropaganda, og derfor ba jeg han om å spørre Singaporere "Er du villig til å ta hvilken som helst jobb til hvilke som helst vilkår, fordi ellers så vil du og familien din dø".

Ok. Det bare virket som om jobben må være en drittjobb og at man ikke har noen mulighet til annet.
Lenke til kommentar

OK, tenk dere at dere er i en snart selvberget koloni på Mars eller i en stor sverm av romfartøyer på vei ut fra solsystemet. Ville dere da prøve å selge ideen om "liberalisme" der oppe? Sitte å tigge for mat utenfor en dør i et romfartøy? :-) Kanskje planlegge et ran for å sikre seg materielle nødvendigheter?

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

OK, tenk dere at dere er i en snart selvberget koloni på Mars eller i en stor sverm av romfartøyer på vei ut fra solsystemet. Ville dere da prøve å selge ideen om "liberalisme" der oppe? Sitte å tigge for mat utenfor en dør i et romfartøy? :-) Kanskje planlegge et ran for å sikre seg materielle nødvendigheter?

Fint flamebait lada1, slå deg sammen med fokkeslasken så kan dere jo trolle litt sammen.

Lenke til kommentar

Fint flamebait lada1, slå deg sammen med fokkeslasken så kan dere jo trolle litt sammen.

 

Poenget mitt var at man kommer ikke utenom at man arver en sivilisasjon og kultur og bærer den videre. Jeg mener det er ok at man har frihet og kan kjøre linja "enhver er sin egen lykkes smed", men man kan ikke dra dette for langt. Den teknologiske utviklingen synliggjør etterhvert mer og mer at man nok er ganske så vevd inn i en historisk arv og selv er et produkt av dette. Ingen milliardærer har dukket opp blant fjæresteinene sånn uten videre og tjent sin formue uavhengig av samfunnet rundt. Godta det eller ei.

 

Problemet med "sosialistene" er dog at de drar "fellesskapet" for langt og i en betydning der de selv skal dominere totalt. Ikke plass/respekt for "anerledes" tenkende der. Og til slutt spiser de sine egne :-) Jeg ser det slik at de egentlig står i veien for en god og rettferdig utvikling i denne verden.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med "sosialistene" er dog at de drar "fellesskapet" for langt og i en betydning der de selv skal dominere totalt. Ikke plass/respekt for "anerledes" tenkende der. Og til slutt spiser de sine egne :-) Jeg ser det slik at de egentlig står i veien for en god og rettferdig utvikling i denne verden.

Det er jeg ganske enig i, for mye av den ene og andre retningen fungerer ikke optimalt. Derfor er vi best tjent med noe omtrent midt i mellom, slik vi har det med sosialdemokratiet i dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Feil.... iflg ett anonymt blogginnlegg? Du må spøke med meg.

 

"Arbeidsledighet oppstår ikke som en følge av flere roboter i næringslivet, men pga. omfattende politisk regulering av arbeidslivet. Den viktigste enkeltgrunnen til at det finnes arbeidsledighet er at prisene på arbeidskraft (lønnen) ikke settes i et fritt marked. Når priser kan settes fritt, blir det ingen sløsing med ressursene, som arbeidsledighet jo egentlig er."

 

Liberalistisk logikk....

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan utmerket finne ett anonymt blogginnlegg som hevder at 2+2=4, blir det mindre sant fordi du ikke hvet hvem som skrev det?

 

Neia, men verre er når alt tyder på at det ikke er sant samtidig som man verken finner referanser ei heller ett navn bak alt våset.

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neia, men verre er når alt tyder på at det ikke er sant samtidig som man verken finner referanser ei heller ett navn bak alt våset.

Da burde du muligens prøve å påpeke feilene i argumentasjonen som presenteres.

 

Om noen hadde fremsatt en påstand fra en anonym kilde som hevdet at 2+2=5, ville du vel neppe begrenset deg selv til å påpeke at kilden var anonym ... eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da burde du muligens prøve å påpeke feilene i argumentasjonen som presenteres.

 

Om noen hadde fremsatt en påstand fra en anonym kilde som hevdet at 2+2=5, ville du vel neppe begrenset deg selv til å påpeke at kilden var anonym ... eller?

 

Nei jeg klarte nok ikke å begrense meg til det, jeg måtte sakse ut ett avsnitt så alle kunne se hvor ulogisk det ble.

 

Jeg mener når den anonyme brainiac lirer av seg at det blir ikke færre jobber av automatisering og roboter men derimot fordi vi ikke har ett 100% fritt marked så er det greit å ikke bruke så alt for mye mer tid på :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...