fokkeslasken Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Jepp, du kan greit tenke på grunnleggende økonomi (tilbud og etterspørsel) på den måten. Da blir det kanskje lettere å forstå for deg. Så du mener penger er magi? Det forklarer jo mange innlegg i denne tråden. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Så du mener penger er magi? Det forklarer jo mange innlegg i denne tråden. Nei, jeg mener du kan tenke på det som sådann ettersom du ikke klarer å få med deg hvordan grunnleggende økonomi fungerer selv når det blir forklart på den enklest mulige måten. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Nei, jeg mener du kan tenke på det som sådann ettersom du ikke klarer å få med deg hvordan grunnleggende økonomi fungerer selv når det blir forklart på den enklest mulige måten. Okay. Så hvordan vil penger kunne sette tilgangen på 11 gneldrekuer når det bare finnes 10? Det er vel her magien kommer inn i bildet. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Si det finnes 10 stk av Gneldrekuer i verden. Hvilken pris må man sette på dem for at jeg skal kunne kjøpe 11? Høy nok til at du ikke ønsker å kjøpe mer enn 10 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Høy nok til at du ikke ønsker å kjøpe mer enn 10Det var du som sa at det bare var å betale mer for å få det du ville. Du nevnte ikke at det ville få deg til å ikke kjøpe. Du sier det er mulig bare ved å høyne prisen. Så hvordan? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Det var du som sa at det bare var å betale mer for å få det du ville. Du nevnte ikke at det ville få deg til å ikke kjøpe. Du sier det er mulig bare ved å høyne prisen. Så hvordan? Hvor sier jeg det du ser ut til å ha forstått? Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Hvor sier jeg det du ser ut til å ha forstått?Vi er der igjen ja... Du får komme tilbake når hukommelsessvikten har gitt seg. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Vi er der igjen ja... Du får komme tilbake når hukommelsessvikten har gitt seg.Du mener vel når stråmannen din har falt sammen? Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Du mener vel når stråmannen din har falt sammen?Jeg har diskutert mange nok ganger med deg. Når du bare spør i stedet for å stå for hva du sa tidligere så ligger det gjerne kun et ønske om å lete etter en åpning i argumentasjonen når det har gått lang nok tid siden påstanden ble gjort. Ha en mening for en gangs skyld, og stå for den selv om to sider har passert. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Men høyere priser har denne magiske evnen? Merk at hvis du nå føler for å si "import" så snakker du ikke lengre om for lite mat, men for lite tilgang på mat. Høyere priser er IRRELEVANT. Ergo kan man like gjerne ha de høyere prisene, for man metter akkurat like mange, uansett - uavhengig av om en kapitalist tjener noen kroner på det eller ikke. Å bruke arbeidskraft som kunne bidratt i matproduksjonen til å lage og håndheve reguleringer er ikke samfunnet tjent med i en slik situasjon. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Høyere priser er IRRELEVANT. Ergo kan man like gjerne ha de høyere prisene, for man metter akkurat like mange, uansett - uavhengig av om en kapitalist tjener noen kroner på det eller ikke. Å bruke arbeidskraft som kunne bidratt i matproduksjonen til å lage og håndheve reguleringer er ikke samfunnet tjent med i en slik situasjon.Det er ikke irrelevant fordi det var Skatteflyktnings argument for at han kunne få tak i det han ville ha. Han kunne bare betale mer. Så enkelt var det. Endret 4. juni 2018 av fokkeslasken 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Jeg har diskutert mange nok ganger med deg. Når du bare spør i stedet for å stå for hva du sa tidligere så ligger det gjerne kun et ønske om å lete etter en åpning i argumentasjonen når det har gått lang nok tid siden påstanden ble gjort. Ha en mening for en gangs skyld, og stå for den selv om to sider har passert. Jeg har ikke sagt noe som ligner på det du fremlegger som mine utsagn. Så enten driver du på med stråmannsargumentasjon, eller så har du ikke forstått noe av det jeg skrev. Gitt din forståelse av økonomi vil jeg tippe sistnevnte. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Jeg har ikke sagt noe som ligner på det du fremlegger som mine utsagn.Neivel. Du står fritt til å forklare hva du mente. Så enten driver du på med stråmannsargumentasjon, eller så har du ikke forstått noe av det jeg skrev.Som sagt. Du står fritt til å forklare dine tanker. Gitt din forståelse av økonomi vil jeg tippe sistnevnte.Gitt at økonomi ikke vedrører om man kan kjøpe 11 av noe det bare finnes 10 av så ser jeg ikke hva det har med saken å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Neivel. Du står fritt til å forklare hva du mente. Som sagt. Du står fritt til å forklare dine tanker. Det er bare å indikere hvilket innlegg du har misforstått. Gitt at økonomi ikke vedrører om man kan kjøpe 11 av noe det bare finnes 10 av så ser jeg ikke hva det har med saken å gjøre.Camlon har forklart det så enkelt som det er mulig. Endret 4. juni 2018 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Det er bare å indikere hvilket innlegg du har misforstått.Er du helt sikker på at det var du som skrev det kurset i logikk? Camlon har forklart det så enkelt som det er mulig.Tydeligvis ikke. Så nå er det vel din tur da? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Er du helt sikker på at det var du som skrev det kurset i logikk? Du mener jeg burde finne innlegget mitt som du enten misforsto eller bygde en stråmann på? Begynner å høres mer og mer ut som stråmannsbygging fra din side. Tydeligvis ikke. Så nå er det vel din tur da?Jeg tror ikke det er mulig å forklare det enklere enn Camlon har gjort, uten å bare si at det er magi ... men det virket visst heller ikke. Endret 4. juni 2018 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Du mener jeg burde finne innlegget mitt som du enten misforsto eller bygde en stråmann på?En som har et helt kurs i logikk hadde forstått problemet. At du ikke forstår problemet med å spørre folk om hva de har misforstått kan jeg gjøre lite med. Begynner å høres mer og mer ut som stråmannsbygging fra din side.Det er jo din go-to løsning på alt du helst vil at andre skal svare feil på. (en logikklærer hadde forstått den tilnærmingen) Jeg tror ikke det er mulig å forklare det enklere enn Camlon har gjort, uten å bare si at det er magi ... men det virket visst heller ikke.Neivel. Om det ikke er magi å kunne kjøpe 11 av noe det bare finnes 10 av så vet jeg ikke hva magi er. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 En som har et helt kurs i logikk hadde forstått problemet. At du ikke forstår problemet med å spørre folk om hva de har misforstått kan jeg gjøre lite med.Jeg spurte ikke "Hva har du mistforstått, jeg spurte "Hvor har du dette fra:" Det var du som sa at det bare var å betale mer for å få det du ville. Du nevnte ikke at det ville få deg til å ikke kjøpe. Du sier det er mulig bare ved å høyne prisen. Så hvordan? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Prisene i et land som er står å vipper på stupet er jo uinteressant i Venezuela sitt tilfelle, for selv om du kan betale 1000 ganger markedspris så finnes det ingenting å kjøpe... Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Prisene i et land som er står å vipper på stupet er jo uinteressant i Venezuela sitt tilfelle, for selv om du kan betale 1000 ganger markedspris så finnes det ingenting å kjøpe...Det stemmer ikke, på det frie markedet (aka svartebørs) får du kjøpt det meste også i Venezuela. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå