Gå til innhold

Er liberalisme egentlig bra?

Anbefalte innlegg

Dere som gnåler om at Sosialisme er roten til alt ondt, burde enten lese dere litt mer opp på ting, eller be om å få igjen skolepenger.

Hørt om Bolivia? Rimelig likt Venezuela, men de har i det minste en ledelse som klarte å spare litt penger i oppgangstidene, så de var bedre rustet når nedgangstidene kom.

Bolivias økonomiske frihet er omtrent det samme som Venezuelas økonomiske frihet før Chavez tok over makten.

https://www.fraserinstitute.org/economic-freedom/graph?geozone=world&area1=1&area2=1&area3=1&area4=1&area5=1&type=line&countries=BOL,VEN&min-year=1970&max-year=2015&page=graph

Bolivia styres av en sosialist, men han har tydligvis ingen hastverk med å implementere sosialisme. Og som Grimnir nevner, Bolivia gjør det ikke bra, de gjør det bare bedre enn Venezuela.

Det er også slik at økonomiske katastrofer, oftere enn ikke, har blitt forårsaket av hardbarkede anti-sosialister. 

Det er fordi både sosialister og facister er imot fritt marked.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venezuela: et land som formelig flommer over av naturressurser, men som sosialistene har klart å kjøre fullstendig i grøfta. Hipp hurra for den bolivarske revolusjonen

Hva er forskjell på ledelsen og styreformen i Venezuela mener du?

Dette lukter equivocation lang vei. Hva er det i Norge som minner om liberalisme? 

Hvor i tanken bak sosialisme står det at datteren til ex Presidenten skal berike seg med 36 milliarder kroner?

Lenke til kommentar

Hvor i tanken bak sosialisme står det at datteren til ex Presidenten skal berike seg med 36 milliarder kroner?

Hvilken sosialistisk "leder" har ikke skodd seg på sosialismen?

Lula?

lula-preso.jpg

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1743661

Dog, det er ikke noe spesielt for sosialdemokratene, det samme er tilfellet for alle politikere som kommer til makten.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva?

Lenke til kommentar

Hvis dere på død og liv må sette styreformer, personer og land i båser, start en plateforretning istedet.

Ting er aldri sort-hvitt, selv om det hadde selvsagt passet bra til verdensbildet til flere her.

Er jo litt søtt at å rakke ned på en styreform som sosialisme lissom skal gjøre liberalisme noe bedre.

Endret av fo2re
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvis dere på død og liv må sette styreformer, personer og land i båser, start en plateforretning istedet.

Fint flamebait.

Ting er aldri sort-hvitt, selv om det hadde selvsagt passet bra til verdensbildet til flere her.

Og en stråmann, how shocking.

Er jo litt søtt at å rakke ned på en styreform som sosialisme lissom skal gjøre liberalisme noe bedre.

Det gjør liberalisme bedre enn sosialisme.

Lenke til kommentar

I en situasjon hvor det ikke er nok mat gjør ikke skatter, avgifter og reguleringer noen nytte. Ingen skatt eller avgift kan trylle frem mat på bordet.

Men høyere priser har denne magiske evnen? Merk at hvis du nå føler for å si "import" så snakker du ikke lengre om for lite mat, men for lite tilgang på mat.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men høyere priser har denne magiske evnen? Merk at hvis du nå føler for å si "import" så snakker du ikke lengre om for lite mat, men for lite tilgang på mat.

Ikke nødvendigvis, det blir da importert matvarer som vi fint kunne laget her på berget, men når det er billigere i utlandet og kan samtidig gi høyere fortjeneste, da kjør man på.

Lenke til kommentar

Årsaken til sult er på grunn av for lite tilgang på mat, og det er også årsaken til sult i Venezuela.

Lenke til kommentar

På den tiden var det ikke akuratt et fritt marked. Årsaken til at mange bønder sultet var fordi de tok matene fra bøndene, og ga dem til kirken, kongen og hans soldater.

Joda, men prøv å holde tråden litt. Det hele kommer fra at Skatteflyktning mener samfunn (som han enda ikke har klart å definere) ikke finnes, og at han vil være upåvirket av problemer andre individer har. Hvis andre individer har problemer som gjør at det er for lite mat så påstår jeg at det vil påvirke selv ham. Noe ha er uenig i fordi han kan bare betale mer for maten og så er problemet borte. Ergo har han ikke noe problem.

Svartedauen var et eksempel hvor haugevis av folk døde i slike mengder at det affekterte selv basis funksjoner i samfunnet. Man skal vel ha mer enn normalt store skylapper hvis man sier at alle som ikke var syke under svartedauen ikke var påvirket av den. Og ikke minst, det eneste de trengte å gjøre var å betale mer.

Jeg svarte på dette. Skatteflyktning skrev

Det vil øke matvareprisene for meg, og for alle andre, medmindre staten prøver å forhindre økningen ... for da vil hyllene gå tomme som i Venezuela.

Du svarte 

- Så hvis prisen går opp er det plutselig nok mat (hyllene ikke går tomme)? Ja, det var jo logisk.

Svarene deres på dette er at markedet vil håndtere det. Joda, det vil det over tid. Det jeg sliter med å se er at Skatteflyktning ikke påvirkes av det i mellomtiden bare fordi han er villig til å betaler mer. Har man ikke så har man ikke. Pris vedrører ikke problemet.

Venezuelas matproduksjon har falt over tid, istedenfor å la prisen øke så innførte staten priskontroller. Dette førte til redusert produksjon og for å kompansere for dette valgte de å importere mer. Valutaen burde da ha falt i verdi, men de fastsettet valutaen høyere enn markedspris. Dette første til høyere etterspørsel enn tilbud for utenlansk valuta, og de valgte da å gi sterke begrensinger for hvem som kan kjøpe utlandsk valuta, noe som førte til mangel på varer og en massiv økning i korrupsjon.

Venezuela er et klassisk eksempel på hvor galt det kan gå om man later som om markedskreftene ikke eksisterer.

Det er ikke det samme. Det er nok mat også til Venezuela. At man har gjort noe som bryter tilførselen er ikke det samme som at det ikke er nok mat.
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis, det blir da importert matvarer som vi fint kunne laget her på berget, men når det er billigere i utlandet og kan samtidig gi høyere fortjeneste, da kjør man på.

Helt klart. Men det betyr at det er nok av det. Det er en annen situasjon enn at det ikke er nok av det.

Si det finnes 10 stk av Gneldrekuer i verden. Hvilken pris må man sette på dem for at jeg skal kunne kjøpe 11?

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Årsaken til sult er på grunn av for lite tilgang på mat, og det er også årsaken til sult i Venezuela.

Men det har da heller ikke vært tema. Det har vært mye frem og tilbake, men tema - hvertfall der dette begynte - var at man ikke får problemer som individ selv om andre individer har problemer. Man kan bare betale mer for det man vil ha. Verken samfunn eller samfunnsproblemer eksisterer.

Det ble forsøkt eksemplifisert med hva som skjer med alle andre enn matprodusentene dersom matprodusentene får problemer. Svaret var at det ikke er et problem. Det er bare å betale mer.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Men det har da heller ikke vært tema. Det har vært mye frem og tilbake, men tema - hvertfall der dette begynte - var at man ikke får problemer som individ selv om andre individer har problemer. Man kan bare betale mer for det man vil ha. Verken samfunn eller samfunnsproblemer eksisterer.

Det ble forsøkt eksemplifisert med hva som skjer med alle andre enn matprodusentene dersom matprodusentene får problemer. Svaret var at det ikke er et problem. Det er bare å betale mer.

Jeg misforsto argumentet ditt, fordi du sa ikke fra til Skatteflyktning at Venezuela er ikke et relevant eksempel og gikk tilbake til svartedauen.

Jeg er enig med argumentet du prøver å komme frem til. 

Lenke til kommentar

Jeg misforsto argumentet ditt, fordi du sa ikke fra til Skatteflyktning at Venezuela er ikke et relevant eksempel og gikk tilbake til svartedauen.

Jeg er enig med argumentet du prøver å komme frem til.

Jeg har full forståelse for at det kan være vanskelig med alle de forsøk på å dra oppmerksomheten bort fra de påstander de helst vil slippe å stå for.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...