Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Motorsykkel utenfor soverommet!

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bor i rekkehus og på oppsiden har vi parkeringsplass, på motsatt side er det hage og terrasser på bakkeplan. Det er også denne siden som har soverom. Kanskje var det en tanke at soverommet ikke skulle ha vindu mot parkeringen. 

Min vegg til vegg nabo parkerer motorsykkel på terrassen sin. Altså på hagesiden hvor vi har soverom. At han parkerer der gjør meg fint lite, og han syns sikkert det er ålreit at den står i ly for regn, men han starter den på terrassen og kjører over plenen når han drar. Han har også en veldig grom sykkel som bråker mye. Han kjører den ikke på så sære tidspunkt heldigvis. Har ikke hørt han kjøre mellom 23:00 og 08:00, men som turnusarbeider passer det dårlig. Vanligvis når man sutrer over nabostøy er responsen at da får man flytte ut av storbyen. Er vel i grunn akkurat det jeg har gjort. Rekkehus i landlige omgivelser utenfor storby. 

Er det innenfor å starte sykkelen sin der? Er jeg idiot om jeg ber han parkere/starte den ved veien istedenfor 2 meter unna soveromsvinduet som må stå åpent 7 måneder i året?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører han over DIN plen har du garantert en sak. Kjører han over felles plen er jeg usikker. Kjører han over sin egen plen har du ingenting å si.

Når det gjelder støy tror jeg ikke du kommer så lagt heller, så lenge han ikke står å ruser motoren midt på natten eller noe sånt.

Det du derimot kanskje kan gjøre er å sjekke om borettslaget har noen forskrifter i forhold til om det er tillatt å oppbevare brannfarlige ting som olje og bensin på terrassen. Evt. om det er "stilletider" i borettslaget. I borettslaget til mamma skal det f.eks. være "alminnelig fred" etter kl. 20. I såfall kan det kanskje bety at han ikke har lov å parkere /starte sykkelen der.

Evt. kan du forklare situasjonen til ham, og spørre om ikke han kan trille sykkelen bort fra huset før han starter den. Men hvis den bråker så mye som du gir inntrykk av, er jeg litt i tvil på om det er langt nok vekk til å dempe lyden nevneverdig. 

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du er en idiot om du spør pent om han kan finne en annen løsning. De fleste mennesker er omtenksomme nok til å ta slikt innover seg om man ber dem pent om å la være.

Dersom du derimot prøver å løse dette med Norges Lover i hånden, er jeg redd for at det eneste du oppnår er dårlig stemning. Det pleier aldri å være positivt.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Tenker som Dubious her: Det bør gå an å trille sykkelen noen meter. Jeg gjør det selv med scooteren jeg parkerer i bakgården midt i Oslo. Triller den alltid inn og ut av porten, slik at motoren aldri er i gang inne i bakgården, hvor alle leilighetene har soverommene sine ut mot.

Lenke til kommentar

Å forklare ham situasjonen og spørre pent om han har mulighet til å trille sykkelen til/fra der han parkerer er det ihvertfall ikke noe i veien for og havner ikke innenfor det å 'sutre over nabostøy'.

Om sykkelen ikke er så tung at den ikke lar seg trille lett, eller plenen er veldig stor/bratt, så vil de fleste si: "selvfølgelig" og nok bare være glad for at du gir beskjed slik at de ikke trenger plage deg unødig.

Skulle det vise seg at han er av den kverulerende typen som ikke ønsker å ta hensyn til andre, så kan en evt. se videre på hvilke muligheter en har, men i de fleste tilfeller vil jeg tro dette ordner seg bare personen blir gjort oppmerksom på at at det er et problem. 

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jeg idiot om jeg ber han parkere/starte den ved veien istedenfor 2 meter unna soveromsvinduet som må stå åpent 7 måneder i året?

Nei, men du vil nok bli oppfattet som noe vanskelig hvis du klager på støy samtidig som du insisterer på å holde vinduet åpent. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker at så lenge det er på tidspunkt hvor det normale er å være våken, altså ikke mellom kl 23-08 osv så er dette noe man må tåle når man bor tett på andre mennesker. Regner ikke med han står å ruser sykkelen sin lenge av gangen, så støyen er kortvarig og forbigående. Irriterende å bli vekket som turnusarbeider, være seg av naboens motorsykkel eller gressklipper. Det betyr ikke at alle må ta hensyn til det likevel. Dette forutsetter selvsagt at det foregår på hans eiendom.

Lenke til kommentar

Jeg synes han har rett til å kjøre sykkelen sin dit hvis han vil det. Men du gjør ingenting galt i å spørre han om han kan trille sykkelen ut på veien før han starter.

Bare spør på en pen måte så ordner det seg nok, folk flest tar hensyn sålenge man ikke havner på feil fot. Han klarer sikkert å trille sykkelen sin.

Jeg bor i blokk og fikk tidligere endel klager av en turnusarbeider her. Han klagde på at jeg spilte musikk og så på film. Midt på dagen i en blokk i en middels stor by.

Ble egentlig bare irritert når han klagde. Var snakk om 30 minutter i uka i snitt liksom.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil ha bråk skulle du ikke flyttet til rekkehus, beklager.

Han gjør det midt på dagen sier du jo. Det er ikke hans feil du jobber turnus. Skal alle andre ta hensyn ta at du jobbet turnus og gå på tærna midt på dagen? Hva er neste, klage på at ungene leker på trampoline midt på dagen? Klage på at naboen klipper gresset midt på dagen? Midt på dagen må du nesten bare tåle det, beklager.

Jeg bor selv i leilighet, og står på 0430 til jobb. Vindu ved parkeringsplassen, men jeg hverken bryr meg eller sier noe om folk som parkerer enten midt på dagen eller midt på natta. Selv har jeg en bil med V10 motor som bråker en god del, og jeg kommer hjem til alle døgnets tider både hverdager og helger. Hadde noen bedt meg parkere et annet sted hadde jeg blitt rimelig irritert, det er ikke slik at jeg grisekjører eller ruser motoren. Bare kjører og parkerer. Greit folk muligens blir plaget, men sånn er det å bo i nabolag med naboer tett inntil seg, og leilighet. Da er man ikke alene, og jeg synes ikke folk skal gå på tærna og passe på naboene sine konstant når det er snakk om å parkere en motorsykkel midt på dagen.

Er bare noen få måneder igjen av motorsykkel sesongen heldigvis, da.

Hva skal du si til naboen din? 'Jeg sover når du starter din motorsykkel midt på dagen, og det synes jeg ikke noe om. Kan du parkere den et annet sted?'

Så lenge han ikke er 'idiot' og ruser motor, kjører på din eller fellesplen eller områder det ikke skal kjøres, synes jeg ikke du bør si ifra. Har dere ordensregler eventuelt? Hvor man skal parkere mm?

Om det ikke er regler og han ikke er idiot, er det å be han skjerpe seg oppskriften på dårlig stemning mellom dere.

Anonymous poster hash: 07731...e61

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke sleng NORGES LOVER i fjeset hans, bare spør pent om det er greit å ikke starte sykkelen rett utafor soveromsvinduet ditt. Han vet vel ikke at du jobber turnus engang. Ofte er å spørre det enkleste og det beste. Ikke å anta det verste om naboene dine og at alle i hele verden er rasshøl og du trenger å finne lover og forskrifter for å få gjort noe som helst. Det tror visst noen her.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvis jeg var han med sykkelen, og du hadde forklart meg situasjonen din, og spurt meg pent om det var en annen løsning på saken, ville jeg gjort det jeg kunne ( innen rimelighetens grenser ) for å hjelpe deg. 

Hvis jeg plutselig fikk en sånn HEI DU jeg har lest at .... eller en e-post fra naboen så hadde jeg tenkt at det var artig å starte sykkelen neste gang...

Endret av Smultring77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det bør gå an å trille sykkelen noen meter. Jeg gjør det selv med scooteren jeg parkerer i bakgården midt i Oslo.

Du kan ikke sammenligne en skuter med "en grom sykkel som bråker mye". Den beskrivelsen forteller oss at dette er en stor og tung sykkel som må kjøres og normalt ikke kan trilles.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg bor i rekkehus og på oppsiden har vi parkeringsplass, på motsatt side er det hage og terrasser på bakkeplan. Det er også denne siden som har soverom. Kanskje var det en tanke at soverommet ikke skulle ha vindu mot parkeringen. 

Min vegg til vegg nabo parkerer motorsykkel på terrassen sin. Altså på hagesiden hvor vi har soverom. At han parkerer der gjør meg fint lite, og han syns sikkert det er ålreit at den står i ly for regn, men han starter den på terrassen og kjører over plenen når han drar. Han har også en veldig grom sykkel som bråker mye. Han kjører den ikke på så sære tidspunkt heldigvis. Har ikke hørt han kjøre mellom 23:00 og 08:00, men som turnusarbeider passer det dårlig. Vanligvis når man sutrer over nabostøy er responsen at da får man flytte ut av storbyen. Er vel i grunn akkurat det jeg har gjort. Rekkehus i landlige omgivelser utenfor storby. 

Er det innenfor å starte sykkelen sin der? Er jeg idiot om jeg ber han parkere/starte den ved veien istedenfor 2 meter unna soveromsvinduet som må stå åpent 7 måneder i året?

Ja! 

MC er -- MC!

Du burde takke ham i stedet!

Endret av ChiaroScuro
Lenke til kommentar

Rart samfunn, før pratet folk sammen, nå er det mer naturlig å legge ut bilder på Instagram når man blir gulpet på av en person kun iført badehette.

Det er ikke min opplevelse av dagens samfunn. Jeg opplever at folk i stor grad snakker mer sammen enn før, men også gjennom digitale platformer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...