AnonymDiskusjon Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Jeg skal begynne i ny jobb i verna bedrift 11. juni. Dette er min første jobb på cirka ti år etter å ha blitt ufør. Før det jobbet jeg som normalt.Det er stusselig å si det og jeg jobber virkelig med å bli bedre på det, men jeg klarer ikke å ta buss, og det er halvannen time å gå. Fastlege og psyk har begge stilt seg disponible til å skrive erklæring på at jeg ikke klarer buss. Tar jeg buss er jeg ødelagt resten av dagen. Jeg behandles aktivt for å bli bedre på det, men akkurat nå er det håpløst.Er det noe jeg kan gjøre? Jeg bor i sentrum og kan låne en bil i familien som ikke er i bruk, men leiligheten min har ikke beboerparkering. Det har derimot alle leilighetene som er i nabogata. Går det an å søke om å få innvilget dette på medisinsk grunnlag? Så kan jeg bare parkere der? Eventuelle andre muligheter? Det finnes også en del private og offentlige parkeringshus i nærområdet, men disse er både veldig dyre og åpnes for sent på morgenen til at jeg rekker jobb. Det jeg vil tjene i løpet av en arbeidsdag dekker ikke taxi én veg engang, så det er heller ikke et alternativ. Anonymous poster hash: 33ea9...270 Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Dette blir ikke helt på samme måte, men da jeg hadde brukket ankelen og gikk med krykker, fikk jeg dekket taxi hjem-arbeidsplass så lenge som det var nødvendig. Som sjefen min sa, selv om benet var midleridig ute av drift, var det ingenting i veien med hodet mitt, og det var det bedriften hadde bruk for. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 Hei Tusen takk for forslaget. Jeg kjenner ikke godt nok til reglene rundt dette. Tanken slo meg, men jeg skal jobbe fem dager i uka, hvor målet de første månedene er bare det at jeg kommer meg på jobb. Taxi til og fra (300 kroner hver veg iflg. taxikalkulator.no) når jeg skal jobbe i maks to timer enkelte av disse dagene høres dyrt ut for hvem det enn er som skal ta regningen. Samvittighet og et ønske om å bidra er hovedårsaken til at jeg vil forsøke meg i arbeid, så jeg tror jeg hadde slitt om jeg skulle koste ytterligere 13000 kroner i måneden ...Til sammenligning betaler mine naboer i den parallelle gata 20 meter unna under 300 kroner i måneden for fast parkering utenfor leiligheten. De 300 (og andre utgifter som bompenger og bensin) kunne jeg mer enn gjerne betalt selv, og så bare parkert i nabogatene som har denne muligheten.Men det forutsetter jo naturligvis at det finnes hjemmel for noe sånt. Uten vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få dette til å gå til. Anonymous poster hash: 33ea9...270 Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Jeg skal begynne i ny jobb i verna bedrift 11. juni. Dette er min første jobb på cirka ti år etter å ha blitt ufør. Før det jobbet jeg som normalt. Det er stusselig å si det og jeg jobber virkelig med å bli bedre på det, men jeg klarer ikke å ta buss, og det er halvannen time å gå. Fastlege og psyk har begge stilt seg disponible til å skrive erklæring på at jeg ikke klarer buss. Tar jeg buss er jeg ødelagt resten av dagen. Jeg behandles aktivt for å bli bedre på det, men akkurat nå er det håpløst. Er det noe jeg kan gjøre? Jeg bor i sentrum og kan låne en bil i familien som ikke er i bruk, men leiligheten min har ikke beboerparkering. Det har derimot alle leilighetene som er i nabogata. Går det an å søke om å få innvilget dette på medisinsk grunnlag? Så kan jeg bare parkere der? Eventuelle andre muligheter? Det finnes også en del private og offentlige parkeringshus i nærområdet, men disse er både veldig dyre og åpnes for sent på morgenen til at jeg rekker jobb. Det jeg vil tjene i løpet av en arbeidsdag dekker ikke taxi én veg engang, så det er heller ikke et alternativ. Anonymous poster hash: 33ea9...270 scooter eller el sykkel. Scootere står gratis i parkeringshus på mc parkering. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 Har for så vidt vurdert både elsykkel og skuter, men det vil koste en god del, og om jeg (forhåpentligvis) fortsatt har jobben når vinteren kommer står jeg på bar bakke igjen.Jeg er egentlig mest nysgjerrig på om jeg har rett på å på noen måte få ordnet parkering eller kan søke om støtte til leie av parkering privat. Anonymous poster hash: 33ea9...270 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Nå skal jeg være forsiktig med å foreslå ulovligheter her, og mods får bare slette om det blir sånn, men det behøver jo ikke å være ulovlig: Hvis det kan være en mulighet, så kan kanskje piratsjåfør være noe? Aller helst noen du kjenner, som er villig til å kjøre og hente deg for en symbolsk pris? Jeg vet ikke om dette er en 100% jobb, som går hver dag, men skjønner at det kan bli vrient hvis det er det. Det kan jo dreie seg om folk som for eksempel har masse penger og som gjør dette bare som en tjeneste for samfunnet. Kanskje noen i en krets ett hakk utover fra de du kjenner eller lignende. Uansett, så kan det kanskje være en mulighet å knytte bånd med noen som ikke jobber, som har en velfungérende bil, som er villig til å kjøre og hente deg til tidspunktene som passer for deg, og som er villig til å jobbe ut en pris dere begge kan leve med. Kanskje 50 kr hver vei eller noe. 1 1/2 time gange hver vei anslår jeg til å være ca 5 km/t ganger halvparten = 7.5 kilometer. Det burde være mulig for en privat sjåfør å jobbe ut en deal med det. Det er jo en solid og stabil jobb for den som evt tar den. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Såklart du kan el-sykle om vinteren! 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Det er ikke noe problem å sykle om vinteren. Om det tar halvannen time å gå bør det ta maks en halvtime å sykle, sannsynligvis mye mindre om det er vei og ikke bygater (med elsykkel). 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Som nevnt kan du kanskje få reisetilskudd til taxi. Eller så kan du kjøpe deg en bil, jeg skjønner ikke helt hvorfor du må ha tillatelse fra NAV for å parkere der du vil... Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Stønad til bil kan du ikke få av NAV så lenge du ikke har en fysisk funksjonshemming. Men du kan søke om grunnstønad, se her: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Grunn+og+hjelpestonad/grunnstønad Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Hvis "jobben" er et arbeidsrettet tiltak (varig tilrettelagt arbeid, arbeidsmarkedsforskriften kapittel 14) kan du få tilleggsstønader etter folketrygdloven kapittel 11A. Dette inkluderer stønad til daglig reise, jf. tilleggsstønadsforskriften § 3. Etter § 5 dekkes transportmidler i følgende rekkefølge: 1) Rutegående transport. 2) Hvis rutegående transport ikke er praktisk mulig, privat bil (2,36 kr pr km pluss bompenger mv) 3) Hvis privat bil ikke er praktisk mulig, drosje. For mottakere av uføretrygd er det et krav at tiltaket sannsynligvis vil øke arbeidsinntekt ut over beløpsgrensen, se Arbeids- og velferdsdirektoratets rundskriv til tilleggsstønadsforskriften § 1 første ledd bokstav a. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Hva med å søke kommunen om sånn funksjonshemmet skilt for bilen? Du må sikkert da kjøpe bil, som også er dyrt å ha Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 HC-lapp gir ikke gratis parkering. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 HC-lapp gir ikke gratis parkering. Vanligvis er ein med HC-bevis fritatt frå både betaling og tidsbegrensning. Det er lov å kreve betaling eller andre vilkår for private HC-plassar, men då er det krav om at vilkåra skal merkas særskilt i tillegg til HC-skiltet. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 (endret) HC-lapp gir ikke gratis parkering. Jo, HC er stort sett gratis parkering, på offentlige/kommunale plasser En kan også få gratis bom Endret 26. mai 2018 av Dubious Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 (endret) Jeg kjenner en som fikk støtte til bil pga. Sosial angst. En dårlig bil riktignok. Endret 26. mai 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 Jeg kjenner en som fikk støtte til bil pga. Sosial angst. En dårlig bil riktignok. Jeg "kjenner" en som fikk støtte grunnet down syndrom, men det var før endringene til nåværende bestemmelser. Vi kan godt mimre om hvordan alt var bedre før, men det burde vi kanskje gjøre under Historieforumet. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 (endret) Jeg kjenner en som fikk støtte til bil pga. Sosial angst. En dårlig bil riktignok. Jeg "kjenner" en som fikk støtte grunnet down syndrom, men det var før endringene til nåværende bestemmelser. Vi kan godt mimre om hvordan alt var bedre før, men det burde vi kanskje gjøre under Historieforumet. Hva er det du «antyder» her? Riktig at det er noen år siden da men. Endret 26. mai 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 Jeg kjenner en som fikk støtte til bil pga. Sosial angst. En dårlig bil riktignok. Jeg "kjenner" en som fikk støtte grunnet down syndrom, men det var før endringene til nåværende bestemmelser. Vi kan godt mimre om hvordan alt var bedre før, men det burde vi kanskje gjøre under Historieforumet. Hva er det du «antyder» her? Riktig at det er noen år siden da men. Unnskyld, jeg trodde du mente NAV-støtte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå