Gå til innhold

Hva fakturerer dere i timen?


Anbefalte innlegg

Det høres lukrativt ut, men da blir mitt neste spørsmål, hvorfor blir ikke alle utviklere selvstendig næringsdrivende?

Er det vanskeligere å få lån i banken? 

Er det lettere å kvitte seg med eksterne konsulenter i nedgangstid?

 

Disse 2 grunnene virker ikke skremmende for min del. En kan få lån i banken mens en er ansatt og så bli selvst.næringsdrivende. Og i nedgangstider kvitter bedriftene seg med ansatte også.

Når du er sjølvstendig næringsdrivande så må du jobbe mykje meir med å selje deg sjølv, du må også styre med reknskap og administrasjon(f.eks innkrevjing av betaling), men det har også sine fordeler når du lærer nokre av triksa du kan bruke for å skrive av på skatten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres lukrativt ut, men da blir mitt neste spørsmål, hvorfor blir ikke alle utviklere selvstendig næringsdrivende?

Er det vanskeligere å få lån i banken? 

Er det lettere å kvitte seg med eksterne konsulenter i nedgangstid?

 

Disse 2 grunnene virker ikke skremmende for min del. En kan få lån i banken mens en er ansatt og så bli selvst.næringsdrivende. Og i nedgangstider kvitter bedriftene seg med ansatte også.

Har lurt en del på det selv, konkluderte med at folk liker illusjonen av en "trygg jobb". Det kan gå tiår før neste resesjon eller nedtur i bransjen. De som fremdeles hadde jobb etter IT-boblen for snart 20 år siden er nok mye mer virkelighetsorientert enn mange av de unge som jobber i bransjen nå.

 

Forrige arbeidsplass hadde en runde permitteringer under "oljekrisen" og det viser jo bare at folk må gå hvis bedriften ser de ikke har råd når oppdragene faller fra.

 

Så kreves det litt ekstra av deg når du er selvstendig, ingen leier inn folk som ikke kan noe. Man må holde seg oppdatert, da hjelper det å ha programmering som hobby. Det er mye vanskeligere å ha under snittet ferdigheter siden du ikke kan gjemme deg bak de bedre kollegaene dine.

 

Mange spesielt programmerere forstår ikke kundens forretningsbehov. Lager ting kunden ikke behøver, overengineerer ting, lager ting som ikke fungerer basert på hva som er trendy, forstår ikke risiko/gevinst eller på andre måter kaster bort pengene til kunden. Mange av de såkalt proffe konsulenthusene har noen svært misfornøyde kunder der ute.

 

Man blir også fort herdet når man går ut i forretningsverden. Du mister alle rettighetene forbrukere har hvis du kjøper inn ting. Det er stor avtalefrihet mellom bedrifter så man kan ende opp med å inngå avtaler som er svært ugunstige for bedriften din. Du kan ende opp med kunder som holder tilbake betaling, da må du vite hvordan man lovlig kan kreve det inn.

 

Så går det noe tid til regnskap og administrasjon. Jeg gjør alt selv og synes det er ganske artig i grunn. Man lærer nye skills som ikke har noe med IT å gjøre. Kunne sette opp realistiske budsjett, regnskapsføre, sette opp årsregnskapet med noter osv er nyttige kunnskaper.

 

Det med banklån kan nok være vanskelig i oppstartsåret men etter et års drift med gode tall, konsekvente lønnsutbetalinger så burde det ikke være noe problem. Jeg hadde banklån for bolig før jeg gikk selvstendig så den delen var grei.

 

Du har helt rett i resonnementet ditt. Oppsummert så ser mange på det å være selvstendig som for risikofyllt. Mange ville nok ikke taklet nedsiden hvis man gikk uten oppdrag (stort huslån, høyt forbruk, unger, ingen ferie). Så da tar man heller de 20-30% av timepris fra arbeidsgiver i egen lomme fremfor å få hele oppsiden.

 

Jeg ser på dette som min mulighet til å leve godt på lang sikt. Holder man utgiftene nede og bruker kontantstrømmen fornuftig så kan man selv beskytte seg mot nedgangstidene.

Endret av LordjOX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...