Gå til innhold

Hva fakturerer dere i timen?


Anbefalte innlegg

For dere som har fakturerbare jobber, kan dere gi eksempler på hva dere har fakturert per time til forskjellige kunder? Dette gjelder enten du jobber i et konsulenthus, bemanningsbyrå eller er selvstendig næringsdrivende.

 

EDIT: Kan legge til en egen erfaring som eksempel, og det er at kollegene mine i en tidligere sommerjobb fakturerte 1700 kr/time. De var alle sammen spesialister på penetrasjonstesting.

Endret av Bakitafrasnikaren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Det varierer veldig, eg har sett mellom 400kr opptil 3300kr timen.

Det typiske de siste 10 åra har vært ca 1000kr timen.

 

 

Jeg har et par års erfaring som IT-konsulent i tre ulike konsulenthus, og det typiske har vært 1000 kr/t. Har aldri ligget lavere enn det heller. Akkurat nå sitter jeg i et langvarig oppdrag på 1070 kr/t.

 

 

Et sted mellom 1050 og 1450 avhengig av rammeavtale type arbeid.

 

Tyåiske timepriser er vel gått opp snaut 200 timen de 10 årene jeg har jobbet i bransjen...

 

 

Veil. pris for meg som seniorkonsulent er 1700 kr/time. De fleste kunder har dog avtaler som gjør at de havner noe lavere enn dette.

Veil. for konsulent er 1500 kr/time.

 

Er disse tallene med eller uten mva. ?

Lenke til kommentar

Veil. pris for meg som seniorkonsulent er 1700 kr/time. De fleste kunder har dog avtaler som gjør at de havner noe lavere enn dette.

Veil. for konsulent er 1500 kr/time.

Er du i et spesielt segment? Ut i fra min erfaring, samt en rekke andre konsulenter jeg har snakket med, så er disse tallene for høye for vanlige utvikler-konsulenter. Både senior og ikke-senior.

 

Det betyr ikke at ingen tar disse prisene, jeg bare tror det er ganske mye over snittet.

Lenke til kommentar

Da ligger dere nok noe høyere enn konsulenter innenfor utvikling.

 

I min erfaring ligger konsulentpriser for utviklere fra 1000 opp til 1500, avhengig av erfaring og ferdighet. Har også sett noen som tar opp mot 1700, men det er ekstremt skjeldent og forbeholdt eksperter.

 

Alle tall er eks mva selvsagt.

Lenke til kommentar

Kunne jeg ha spurt hvor gammel du er og hvor lang erfaring du har? Er det i hovedsak hos offentlige kunder du finner slike langsiktige forhold du er ute etter? Jeg er lett misunnelig på karrieren din.

Jada, jeg er i tidlig 30-årene. Har 7 års erfaring. Har holdt på med dette i snart 3 år. Sluttkunde har vært private og offentlige. Offentlige kunder er alltid gjennom rammeavtale eller leverandøravtale. Jeg har et langsiktig samarbeid med et middels stort konsulenthus.

 

Priser mot offentlig sektor er alltid lavere enn privat sektor og prisingen er basert på antall års erfaring. 3 år, 5 år, 8 år osv. Til gjengjeld er det aldri noe fuss med betaling. I tillegg så får jeg posisjoner der jeg ikke får drittoppgaver, får delta på sosiale ting osv. Kunder kan være veldig forskjellig sånn sett.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Jada, jeg er i tidlig 30-årene. Har 7 års erfaring. Har holdt på med dette i snart 3 år. Sluttkunde har vært private og offentlige. Offentlige kunder er alltid gjennom rammeavtale eller leverandøravtale. Jeg har et langsiktig samarbeid med et middels stort konsulenthus.

 

Priser mot offentlig sektor er alltid lavere enn privat sektor og prisingen er basert på antall års erfaring. 3 år, 5 år, 8 år osv. Til gjengjeld er det aldri noe fuss med betaling. I tillegg så får jeg posisjoner der jeg ikke får drittoppgaver, får delta på sosiale ting osv. Kunder kan være veldig forskjellig sånn sett.

 

Takk for svar.

 

Nedslående å høre at offentlig sektor beregner timeprisen sin slik. Når disse satsene et tak? Kan 67-åringene håve inn store summer på konsulentarbeid i offentlig sektor?

Lenke til kommentar

Jada, jeg er i tidlig 30-årene. Har 7 års erfaring. Har holdt på med dette i snart 3 år. Sluttkunde har vært private og offentlige. Offentlige kunder er alltid gjennom rammeavtale eller leverandøravtale. Jeg har et langsiktig samarbeid med et middels stort konsulenthus.

 

Priser mot offentlig sektor er alltid lavere enn privat sektor og prisingen er basert på antall års erfaring. 3 år, 5 år, 8 år osv. Til gjengjeld er det aldri noe fuss med betaling. I tillegg så får jeg posisjoner der jeg ikke får drittoppgaver, får delta på sosiale ting osv. Kunder kan være veldig forskjellig sånn sett.

 

Hvordan markedsfører du tjenestene dine da? Har ikke det middels store konsulenthuset sine egne konsulenter de kan sende på oppdrag? Har konsulenthuset prøvd å ansette deg som vanlig ansatt konsulent? Og eventuelt hvorfor sa du nei? 

Har du mye dødtid som selvstendig næringsdrivende konsulent?

Lenke til kommentar

Ikke meg du spør, men er også selvstendig konsulent: Det er for tiden mye større etterspørsel enn tilbud. Konsulenthusene klarer ikke å dekke etterspørselen og bruker da underleverandører - f.eks selvstendige konsulenter. Konsulenthusene tar da en cut og begge parter tjener på det.

 

Dersom du har ferdigheter som er etterspurt, så er det ikke mye dødtid, selv mellom oppdrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan markedsfører du tjenestene dine da? Har ikke det middels store konsulenthuset sine egne konsulenter de kan sende på oppdrag? Har konsulenthuset prøvd å ansette deg som vanlig ansatt konsulent? Og eventuelt hvorfor sa du nei? 

Har du mye dødtid som selvstendig næringsdrivende konsulent?

Ordner oppdrag kun gjennom nettverk.

Det er veldig stor etterspørsel for tiden og det ser bra ut de neste årene også.

Alle skal ansette folk men jeg trives som selvstendig. Jeg liker friheten :)

Har ikke hatt noe dødtid enda men det kommer en nedtur i bransjen, vi vet bare ikke når.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke meg du spør, men er også selvstendig konsulent: Det er for tiden mye større etterspørsel enn tilbud. Konsulenthusene klarer ikke å dekke etterspørselen og bruker da underleverandører - f.eks selvstendige konsulenter. Konsulenthusene tar da en cut og begge parter tjener på det.

 

Dersom du har ferdigheter som er etterspurt, så er det ikke mye dødtid, selv mellom oppdrag.

 

Ordner oppdrag kun gjennom nettverk.

Det er veldig stor etterspørsel for tiden og det ser bra ut de neste årene også.

Alle skal ansette folk men jeg trives som selvstendig. Jeg liker friheten :)

Har ikke hatt noe dødtid enda men det kommer en nedtur i bransjen, vi vet bare ikke når.

 

Det høres lukrativt ut, men da blir mitt neste spørsmål, hvorfor blir ikke alle utviklere selvstendig næringsdrivende?

Er det vanskeligere å få lån i banken? 

Er det lettere å kvitte seg med eksterne konsulenter i nedgangstid?

 

Disse 2 grunnene virker ikke skremmende for min del. En kan få lån i banken mens en er ansatt og så bli selvst.næringsdrivende. Og i nedgangstider kvitter bedriftene seg med ansatte også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...