Taurean Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 (endret) I Japan så er det ungene som vasker og rydder skolen, noe de burde innføre her også så blir det ikke behov for dugnad på skoler Vaktmester burde være et valgfag, for å ta de ekstra oppgavene på skoler Ungene i barnehager er villige til å gjøre det meste, så lenge de får hjelp til å gjøre det Kan sette ungene i arbeid i borettslag også Vi måtte gjøre noe for å få dagpenger før Japan's sosiale normer er nært likt et diktatur. Det har kommet nyhetsartikler om folk som tar selvmord fordi jobbpresset er så høyt, så klart skapt av sosial stigmatisering, igjen skapt og tilrettelagt av de som styrer. Vi mennesker har et godt stykke igjen før vi er forbi steinaldermentaliteten. Ikke for ingenting, vi gjør sikkert det samme her i norge, også, og mange andre land i verden. Statsbudsjettet skal gå rundt, koste hvor mange skjebner og liv det må. Og helst dobbelt og trippelt, sånn at de som jobber der kan få hytte på fjellet og yacht på sjøen. Vi lærer ikke å tenke spekulativt i skolen, vi skal være som lydige sauer, som villig jobber oss ihjel for staten. https://www.dagbladet.no/nyheter/i-japan-dor-folk-pa-jobb-karoshi-har-krevd-nok-et-offer/68759254 Endret 27. mai 2018 av Taurean Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Fordi på 70 og 80 tallet hadde Norge noe som het dugnadsånd, dette ble etterhvert erstattet av egoisme og kunne ikke drite mer i alle andre mentaliteten.Og som nevnt så hadde behovet for skattebetalt vaktmestere og rengjøringspersonell blitt redusert hvis elevene i skolen selv måtte ta ansvar for all dritten de generer.Hadde kanskje lært de til en viss grad folkeskikk også, skulle tatt seg ut lissom. Første jobben jeg hadde var i en norsk avdeling for en gigantisk Fransk selskap ingen har hørt om. Hver morgen kom sjefen innom og håndhilste på alle de ansatte. Muligens en banal ting å gjøre, men man følte seg litt mer satt pris på, en en som sitter i etasjen over som man ikke engang aner hvem er. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Dugnad er for de som ønsker å bidra litt ekstra og som kanskje ser på dugnad som sosialt samvær i tillegg til en enkel arbeidsoppgave.Det er helt greit å ikke delta. Forøvrig finnes finnes dugnader hvor man spekulerer i hvor mye man kan få tvunget ut av deltagerne istedet for å benytte kvalifisert arbeidskraft og dermed får en utgift. I små private lekeparker, foreninger for hobby etc. er det helt greit med dugnad, men i barnehager og andre offentlige tjenester man faktisk betaler for er det ikke greit. Det er heller ikke alle foreldre som får det til å gå opp med jobb eller sykdom. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Dette innlegget er definisjonen av "first world problems". Det kunne vært værre. Det kunne vært "hvilken vei har du penisen i underbuksa"-tråden. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Dette innlegget er definisjonen av "first world problems". Det kunne vært værre. Det kunne vært "hvilken vei har du penisen i underbuksa"-tråden. Hvor er den? Spør for en venn 3 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Dette innlegget er definisjonen av "first world problems".Det kunne vært værre. Det kunne vært "hvilken vei har du penisen i underbuksa"-tråden. Hvor er den? Spør for en venn Haha! Lenke til kommentar
Nyidag Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 I Japan så er det ungene som vasker og rydder skolen, noe de burde innføre her også så blir det ikke behov for dugnad på skoler Vaktmester burde være et valgfag, for å ta de ekstra oppgavene på skoler Ungene i barnehager er villige til å gjøre det meste, så lenge de får hjelp til å gjøre det Kan sette ungene i arbeid i borettslag også Vi måtte gjøre noe for å få dagpenger før Japan's sosiale normer er nært likt et diktatur. Det har kommet nyhetsartikler om folk som tar selvmord fordi jobbpresset er så høyt, så klart skapt av sosial stigmatisering, igjen skapt og tilrettelagt av de som styrer. Vi mennesker har et godt stykke igjen før vi er forbi steinaldermentaliteten. Ikke for ingenting, vi gjør sikkert det samme her i norge, også, og mange andre land i verden. Statsbudsjettet skal gå rundt, koste hvor mange skjebner og liv det må. Og helst dobbelt og trippelt, sånn at de som jobber der kan få hytte på fjellet og yacht på sjøen. Vi lærer ikke å tenke spekulativt i skolen, vi skal være som lydige sauer, som villig jobber oss ihjel for staten. https://www.dagbladet.no/nyheter/i-japan-dor-folk-pa-jobb-karoshi-har-krevd-nok-et-offer/68759254 retttelse: sånn at de som kan ta ut utbytte etter slaveriet av ansatte kan kjøpe hytte meg her og båt meg der Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2018 "Vi" Har 100% oppmøte fra hver bostand i vårt "garasjelag" (de siste 12 årene ihvertfall ) Alt fra gamlefar som er i tidlig utvikling av alzheimer til de minste som sprer mer løv rundt enn det å faktisk samle det. Alltid 1 person fra hver bostand altså Syntes det er hyggelig at så mange ønsker å ta vare på nærområdet sitt. Kan selvfølgelig ikke forvente at alle jobber like hardt eller jobber i det heletatt. Men som mange her kanskje tror..Så er det bedre å ikke delta for å slippe å se de som drikker kaffe og heller ikke jobber ? ( Makes sense....) Vi er flinke til å være negative om ting slik at vi kan rettferdiggjøre våre valg. Sånn er det bare La de som møter opp møte.. De som velger å la være får ta det på sin kappe I min svigermor sitt sameie har de begynt å ta betalt for de som ikke møter opp til dugnadene, da de heller må leie inn ekstra hjelp. Så man har da valget om man skal evt ta seg fri, finne pass, etc etc eller møte opp. Nå er ikke kostnaden stor, men 500kr er hva det vil koste for de som ikke ønsker å bidra fysisk selv. Ytterst få mennesker av totalen som faktisk har 0 mulighet til å møte. Men som sagt før.. Vi liker å finne grunner til å rettferdiggjøre våre valg som kanskje ikke andre liker PS: Når det kommer til dugnader ved skole og angående barna sine så er det eneste jeg ser på som godt grunnlag for å slippe er sykdom, Har virkelig ikke folk generelt tid til å ta seg en kveld fri fra jobb for å hjelpe til? 1 kveld..Ikke 1 uke Anonymous poster hash: 92f80...ac1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 (endret) Ingen som har sagt noe på at de ikke kan stå der og drikke kaffe og spise bakevarer hvis de vil. Bare ikke prøv å emosjonelt manipulere de som ikke vil med dårlig samvittighet bare fordi de ikke orker eller ikke kan.Jeg trenger ingen unnskyldning for å ikke delta, mitt nei burde være mer enn nok og burde respekteres. Du viser faktisk litt av den ekle holdningen som gjør at jeg ikke gidder engang bruke tid på å bli kjent med folk som deg, hvorfor skal jeg ville bli kjent med noen som ikke respekterer meg og min fritid? Takk for at du illustrerte poenget mitt! Endret 5. juni 2018 av BuffyAnneSummers 3 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 PS: Når det kommer til dugnader ved skole og angående barna sine så er det eneste jeg ser på som godt grunnlag for å slippe er sykdom, Har virkelig ikke folk generelt tid til å ta seg en kveld fri fra jobb for å hjelpe til? 1 kveld..Ikke 1 uke Anonymous poster hash: 92f80...ac1 Flott! Da er vi enige i at du skal komme hjem til meg og gjøre rent da? Det er bare en kveld! Ikke en uke! Ikke vær så egoistisk a! 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 (...) I min svigermor sitt sameie har de begynt å ta betalt for de som ikke møter opp til dugnadene, da de heller må leie inn ekstra hjelp. (...) Anonymous poster hash: 92f80...ac1 Veldig bra at de har funnet en løsning som fungerer, men de lurer bare seg selv ved å si at det er dugnad. 1 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 hvorfor gjøre dere ikke det? når det er deres barn som får det bedre av dette. Gjelder barnehage, skole aktiviteter. Du som gjentatte ganger unnlater å gjøre ditt på dugnad hvorfor er du ikke med? og hvorfor må jeg gjøre jobben din og for barna dine? Anonymous poster hash: b94bf...f14 Dugnad er fandens verk. Setter pris på indiviualisme. Konseptet med "felleskap" er bare veldig kvalmende. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 "Vi" Har 100% oppmøte fra hver bostand i vårt "garasjelag" (de siste 12 årene ihvertfall ) Alt fra gamlefar som er i tidlig utvikling av alzheimer til de minste som sprer mer løv rundt enn det å faktisk samle det. Alltid 1 person fra hver bostand altså Syntes det er hyggelig at så mange ønsker å ta vare på nærområdet sitt. Kan selvfølgelig ikke forvente at alle jobber like hardt eller jobber i det heletatt. Men som mange her kanskje tror..Så er det bedre å ikke delta for å slippe å se de som drikker kaffe og heller ikke jobber ? ( Makes sense....) Vi er flinke til å være negative om ting slik at vi kan rettferdiggjøre våre valg. Sånn er det bare La de som møter opp møte.. De som velger å la være får ta det på sin kappe I min svigermor sitt sameie har de begynt å ta betalt for de som ikke møter opp til dugnadene, da de heller må leie inn ekstra hjelp. Så man har da valget om man skal evt ta seg fri, finne pass, etc etc eller møte opp. Nå er ikke kostnaden stor, men 500kr er hva det vil koste for de som ikke ønsker å bidra fysisk selv. Ytterst få mennesker av totalen som faktisk har 0 mulighet til å møte. Men som sagt før.. Vi liker å finne grunner til å rettferdiggjøre våre valg som kanskje ikke andre liker PS: Når det kommer til dugnader ved skole og angående barna sine så er det eneste jeg ser på som godt grunnlag for å slippe er sykdom, Har virkelig ikke folk generelt tid til å ta seg en kveld fri fra jobb for å hjelpe til? 1 kveld..Ikke 1 uke Anonymous poster hash: 92f80...ac1 Hvis et borettslag jeg hadde bodd i hadde gitt meg en slik straff, hadde jeg laget et helvete ^^ Da hadde jeg heller foreslått at alle betalte 500 kr i måneden som går til en pott, som man leier inn profesjonelle tjenester med. Mye bedre for alle. Da blir det ikke intriger og mistroing om hvem som bidrar minst og mest. Alle betaler likt, så blir det gjort skikkelig, ikke noe mer tull. Det er like mye, om ikke mer, å ta vare på nærmiljøet enn å tvinge folk til å jobbe gratis. Tvang skaper bare friksjoner. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 I min svigermor sitt sameie har de begynt å ta betalt for de som ikke møter opp til dugnadene, da de heller må leie inn ekstra hjelp.Ulovlig. 5 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 I min svigermor sitt sameie har de begynt å ta betalt for de som ikke møter opp til dugnadene, da de heller må leie inn ekstra hjelp. De kan ikke straffe de som ikke deltar på dugnad, for det er faktisk ikke lovlig. Derimot, å belønne de som er med på dugnad med for eksempel et lite fratrekk på neste fellesutgifter eller lignende, kan man gjøre for å gjøre det mer interessant å delta. Om man tar inn den belønningen på alles fellesutgifter resten av året, er det ingen som kan nekte de å gjøre (så lenge det ikke er en egen post på fellesutgiftene da). 3 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Hvis ikke folk vil være med på dugnad i borettslaget er det bare å øke husleien for å leie inn profesjonelle til å gjøre jobben. Det er den enkleste løsningen for alle og du slipper at naboene ser stygt på hverandre. På skolene ville det hjulpet om elevene lærte vanlig folkeskikk hjemme. Slike skikkelige vanskelige ting som hvor søppelbøtta er og at søppel skal kastes der. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Hva er det en trenger å gjøre på dugnad, som ikke må gjøres resten av året? Klipping av gress og annet vedlikehold er allerede satt bort til andre Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 Hva er det en trenger å gjøre på dugnad, som ikke må gjøres resten av året? Klipping av gress og annet vedlikehold er allerede satt bort til andre Det er ganske vanlig med en ekstra oppryddning om våren, der man kanskje også planter litt blomster o.l. Evt andre prosjekter man måtte ha i fellesområder. Det varierer fra borettslag til borettslag hvor mye slikt er satt bort til andre. Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Hvor i landet har barnehager dugnad? Aldri hørt om, jeg betaler jo for plassen og det bør inkludere rydding, gressklipping og raking. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Det vel egentlig forskjell på dugnadene også. Det er en vesensforskjell mellom en dugnad i en foreldredrevet barnehage og en dugnad på en offentlig skole. Dugnaden i førstnevnte er mer som en del av betalingen man gjør for at barna går i den barnehagen. Dugnad på offentlig skole tenker jeg på som langt mer frivillig. Førstnevnte ville jeg stilt opp på, men sistnevnte ville jeg neppe prioritert så veldig høyt. Det er også stor forskjell på dugnader i borettslag/sameier. Har man bare dugnad for å pynte så ser jeg på det som mer frivillig å delta enn hvis det er for å gjøre vedlikehold som sparer oss alle for penger. Sistnevnte synes jeg man er forpliktet å delta på og ville egentlig satt pris på en løsning der de som ikke kan, gidder eller ønsker må betale inn sin andel av det man sparer. Det er beklageligvis ikke en lovlig løsning, så da synes jeg det er greit at de som deltar får avslag i fellesutgiftene tilsvarende det man har spart på å gjøre jobben på dugnad. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå