Smurfin Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg Canon 10-18mm objektiv. Skal brukes til landskapfotografering, midnattsol og nordlys. Har noen erfaring med dette objektivet? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 (endret) Nordlysfoto med blender f/4.5-5.6 høres ut som en dårlig plan. Med så liten blender så må du bruke en lukkertid som er ca. 2-3 ganger så lang som med blender 2,8. Da mister du strukturen i nordlyset. Endret 24. mai 2018 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Canon 10-18mm:. Skarpt, lett og kjapp autofokus. Finner egentlig ikke noe jeg ikke liker med det, kanskje byggekvalitet eller at den ikke er serlig lyssterk, men til nordlysfoto? Nah. Se heller på Canon 24mm 2.8 eller lignende. Lenke til kommentar
Smurfin Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 Fint til landskapfotografering da.. Lenke til kommentar
Smurfin Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 Sigma 10-20mm skal være ganske lyssterk Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Det finnes to versjoner, den ene f/4-5.6, den andre f/3.5 Lenke til kommentar
Smurfin Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 Ja det vet jeg. Men det er 4-5.6 jeg skal ha Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 (endret) Kort svar: Det duger sikkert helt ok til det aller meste, men til nordlysfoto må du regne med et kompromiss mellom ISO og lukkertid. Men for all del, prøv. Du får uansett god nytte av objektivet til landskapsfoto selv om du velger å oppgradere til et bedre nordlysobjektiv i framtida. Langt svar: Hvis du vil konkurrere med "proffene" på nordlysfoto må du nok opp i fullformat og droppe zoom til fordel for 20 eller 24mm f/1,4 eller noe sånt. Det koster! For ordens skyld med 24mm f/1,4 på fullformat får du like støy-rene bilder på 1 sekund som du får med 15mm f/5,6 på 1,6x crop-kamera med 40 sekunder lukkertid. I sistnevnte tilfelle vil nordlyset vaskes ut på grunn av for lang lukkertid. Velger du å øke ISO-verdien 40 ganger i stedet for lukkertida får du låst bevegelsene like godt, men da har du selvsagt mye mer støy. Hvis du lurer på hvor jeg har tallene fra så er forskjellen på f/5,6 og f/1,4 = 4 trinn, noe som vil si 24 = 16 ganger forskjell i lysintensitet per areal av bildebrikken. Så må du gange opp med ca 2,5 ganger forskjell i sensorareal på fullformat og 1,6x crop. 16*2,5 = 40. fannypack1111: Velkommen til forumet Finn riktig kategori, f.eks fotografering, og deretter let etter knappen "start ny tråd". Du må se på listen over tråder for å få dette til, uten å klikke deg inn i en tråd først. Endret 24. mai 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 (endret) Canon 10-18mm:. Skarpt, lett og kjapp autofokus. Finner egentlig ikke noe jeg ikke liker med det, kanskje byggekvalitet eller at den ikke er serlig lyssterk, men til nordlysfoto? Nah. Se heller på Canon 24mm 2.8 eller lignende. For så vidt enig i det meste du skriver, men 24mm er vel ikke noe alternativ til en 10-18 zoom. Har ikke oversikt over hvilke alternativer for Canon crop-kamera som er best i supervidvinkelområdet, men Sigma har en 10-20mm F3.5. Ellers spørs det hvor viktig nordlys er for trådstarter. 10-18 vil jo fungere fint for landskap/midnattsol. Og det er mulig å få nordlysbilder også, men ikke like bra som med bedre utstyr. Endret 27. mai 2018 av se# Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 For nordlysfoto på crop-kamera er det greit å vurdere Tokina 11-18mm med blender 2,8. Om du vasser i penger så kan du også se på Sigma 14mm f/1,8 ART (den kan også brukes på fullformats kamerahus). Ellers så er jo Sigma sin 10-20mm med blender 3,5 ganske skarp (selv om blender 3,5 ikke er optimalt for nordlysfoto). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 (endret) Tenker du på Tamron sin 11-18 f/2,8 eller Tokina sin 11-16mm f/2,8? Begge koster over det dobbelte av det objektivet TS har vurdert. Det er 2/3 blender forskjell på f/3,5 og 2,8. Forskjellen mellom f/2,8 og 1,8 er dobbelt så stor. Jeg har inntrykk av at TS ser for seg å bruke noen få tusenlapper på dette. Da tror jeg disse er mest aktuelle: Canon EF-S 10-18/4,5-5,6 IS STM 2339 kr Tamron AF SP 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF for Canon 2749 kr Sigma 10-20/3,5 EX DC HSM for Canon 4099 kr Hadde jeg vært TS ville jeg nok valgt den øverste av disse i første omgang. Grunner: Pris, størrelse og helt ok til det meste. Alternativene i de laveste prisklassene er ikke så mye bedre at det er verd pengene. Skal man ha noe mye bedre bør man opp i proffklassen og det tror jeg ikke TS gidder å betale for. Endret 27. mai 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Mente Tokina sin 11-16mm f/2,8, Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 (endret) Jeg kom på et alternativ til. Et budsjett-alternativ, på bekostning av autofokus. Helmanuelle Zenitar 16mm f/2,8. Den bør være mulig å få tak i til under 1500 kr inkludert EOS-adapter med fokusbekreftelse. Dette er også mulig å bruke på fullformat om det skulle bli aktuelt i framtida. Edit: Også har vi Samyang 8mm f/3,5 som ofte går for under 2000 kr på finn. Det er også helmanuelt, men finnes med EF-s fatning så man slipper adapter. Erfaringsmessig er det den vide enden av vidvinkelzoomene som blir brukt. Hvis du bruker objektivene som meg så kan du altså regne f.eks Sigma sin 10-20mm som praktisk talt en fast 10 mm. Endret 27. mai 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Samyang 8mm f/3,5 vil vel gi endel tønnefortegning vel ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Ja, både Samyangen og Zenitaren er fisheye. Når det er sagt så er det ingen fasit på om det er fisheye eller rektilineær som er "riktig". Smak og behag. Har man det ene og ønsker det andre så kan man strekke i bildet i programvaren sånn at man får det resultatet man ønsker. Fra fisheye til rektilineær taper man mindre detaljer enn andre veien. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Ja, men det er greit å vite siden det innskrenker bruksområdet endel mer enn en rettegnende vidvinkel vil gjøre. Lenke til kommentar
Smurfin Skrevet 28. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2018 Hvilken lukker, blender å iso er lurest å bruke for å ta bilder av midnattsola?? Tenkte ta i natt men aldri tatt av midnattsola før. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 (endret) Hvilken lukker, blender å iso er lurest å bruke for å ta bilder av midnattsola?? Tenkte ta i natt men aldri tatt av midnattsola før. Om du setter programvelgeren på M, ISO = 100 og F/4, så kan du regulere lukkeren til du får sånn passe mye lys inn på bildet (bruk "Live view" så har du full kontroll). Solnedganger bør vel være litt mørke, så en eksponering med Ev = -1 er vel en grei start. Endret 28. mai 2018 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Det burde være grei skuring å ta to eksponeringer som syes i sammen. Et for høylyset og et for landskapet. F.eks +2Ev og -2Ev. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå