Gå til innhold

Sony F828 vs Canon 300D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viser seg at nettstedet har en anti-Sony holdning ==> alle F828 bildene er bevisst undereksponert... Internet er en åpen kanal også for dem som ønsker å føre folk bak lyset!

Nå begynner de første kjøperne å få sine produksjonsversjoner av F828, eks: http://www.sonyguy.com/828pix , og http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=6961651

Her er et nettsted som har postet en test av et pre-produksjonskamera (helt andre kvaliteter på bildene der enn på digital.idv.tw ): http://pcweb.mycom.co.jp/digitable/review/2003/f828 (en babelfish oversettelse finnes her: http://babelfish.altavista.com/... ...828%2F&lp=jaen&intl=1&tlb=1)

Tror nok at kvaliteten overgår det skeptikerene tror, me kanskje ikke helt innfrir for dem som trodde dette var et kvante-sprang innen digital bilde-teknologi... (har selv forhåndsbestilt - venter spent...)

Lenke til kommentar

Joda, kameraet er sikkert bra det :yes:

Det var mest på ert at jeg la ut linken. Men jeg synes nå at uansett hvor god billedkvaliteten blir på 828 er det alt for mye å betale for et kamera uten mulighet for å skufte optikk. Spørs om ikke endel kommer til å innse det litt for sent ;)

God Jul :xmas:

Lenke til kommentar
Stakkars dem som har kjøpt/bestillt F828 ;)

Det er synd å si det, men jeg tror du har rett.

Det begynner å dukke opp en masse bilder på nettet nå, og det er ikke mindre støy på dem.

I tillegg er det ganske store problemer med kromatisk abberasjon, ser det ut til... :wow:

Lenke til kommentar

Sørgelig å se denne diskusjonen egentlig.

Det kommer ganske tydelig frem at det er mange canon fans her inne. Sony er ikke det eneste kamera som blir svartelistet på slike forum men også fuji s7000 har fått den samme behandlingen. Kan man egentlig sammenligne disse kameraene så lenge man må bytte linse for å få utbytte av 300d?

Jeg synes personlig at man skal ta utgangs punkt i hva som levere ikke hva man kan kjøpe av ekstra utstyr for å få bedre bilder. 300d har sine klare svakheter i linse og blits etter hva jeg har lest rundt om på forumene.

Har selv kjøpt meg et s7000 etter at jeg så en brukers bilder og ikke slike testbilder som er lansert rundt om. Kanskje man skal vente med å felle sony til det kommer ut noen personlig bilder på nett og ikke bare såkalte testbilder :)

Til ettertanke.

Anders

Lenke til kommentar

merker selv at det er mange som er canon fan her selv.

det er akuratt som at hvis man har tatt et annet valg en de andre så er det liksom (er du så dum så fortjener du det bare slik)

jeg synes ikke at man skal være slik fordi at et forum er heller for at man skal hjelpe hverandre og forstå ting og at man kan hjelpe hverandre til å kanskje velge det rette som passer til hans bruk.

jeg selv innrømmer at jeg har bestilt et sony f828 fordi at jeg hadde den meningen at det kan ikke være noe dårligere enn forjengeren,og den kom jo kanske godt ut i tester.

men dere som har kjøpt dere canon så ønsker jeg også at dere er fornøyd med kameraet for det er jo tross allt mye penger uansett.

jeg kunne aldrig ha sagt det til dere at betale så mye for et plastik hus eller såret en person som har kjøpt et slikt kamera.

det som egentlig teller er det at man er selv fornøyd med det produktet man har kjøpt og at man har veldig mye morro med det.

kan bare fortelle et eksempel her samtidig. jeg sitter med hjemmekino for ca 1 000 000kr har vert med i vi menn,lyd og bilde,og VG flere ganger for dette. så er det mange som kommer hjem til meg å hører på mitt utstyr å ser film hos meg. etter det så sier de at det er det rååeste de har sett, så sier de at da må jeg synes det de har er helt ræææva.

men jeg synes ikke det,for vi alle mennesker setter forskjellige krav på ting,og jeg mener det at hvis du er fornøyd med det du har kjøpt så skal du være kjempeglad for det spiller egentlig ingen rolle hva andre mener.

jeg prøver ikke her også liksom være noe helgen eller noe,men prøv heller å bruk forumet til noe positivt så vi kan hjelpe hverandre.

Lenke til kommentar

Det eneste som er sikkert i denne diskusjonen er at vi må vente på de første skikkelige testbildene og testene før man kan avskrive F828.

Selv om det skulle vise seg at bildekvaliteten ikke er like god som på 300D, kan det hende at F828 er bedre på andre ting. F.eks. har ikke 300D så veldig god videofunksjon ;-)

Det skulle forundre meg veldig hvis ikke F828 blir blant de råeste, kuleste kompaktkameraene på markedet. Personlig kunne jeg veldig godt tenke meg et F828, selv om det skulle vise seg at 300D har hakket bedre bildekvalitet.

Det er helt sikkert mange 300D-kjøpere som ikke bruker kameraet til mer enn å se på bilder på skjerm og å skrive ut 10x15 cm. bilder. Når det gjelder bildekvalitet kunne man da nesten like gjerne kjøpt et 2 Megapikselkamera til 2000 kroner. Selv om det skulle vise seg at 300D tar bedre bilder enn F828, kan det hende at kjøperne av F828 vil få god NOK bildekvalitet til sitt bruk.

Sony har sagt at jeg skal få inn F828 til test enten 23 eller 28. desember. På dette tidspunktet har jeg sannsynligvis også Fujifilm S7000 inne til test, og jeg har alltid et Canon 10D liggende som testreferanse. Jeg er veldig spent på testresultatene...

Lenke til kommentar

Gleder meg til testen av s7000. Sitter selv på et s7000 kamera og er stor fornøyd. Jeg er newbie på slike kamera og vet at jeg selvførgelig blir bedre etterhvert som jeg tar bilder og leser.

Så den testen skal det bli morsomt å lese :). Har forøvrig xd og cf kort i kamera. Har hørt noe om batteri lekasje og cf kort. Dette ser ut til å opphøre når man har et xd kort inne sammtidig :)

Anders

Lenke til kommentar

Jeg har nok en viss forkjærlighet for Canon kamera, fordi jeg synes bildekvaliteten er mye bedre enn mange tilsvarende kamera (i de samme prisklasser). Har ikke store erfaringen med Sony, men reagerer kraftig når noen beskylder en nettside for å være kjøpt og betalt av andre produsenter for å lage dårlige tester på ett spesielt kamera. Dette bør folk holde seg for gode til, når de ikke har dokumentasjon på dette.

Det er imidlertid veldig mange Sony fans her også... merker det spesielt godt i videokameradforumet. Men spørsmålet er HVORFOR folk blir fans av ett merke... det må jo være fordi de er fornøyd med kameraet. Og jo flere som er fornøyd med en kameraprodusent, jo større sjans er det vel for at kameraet faktisk er bra?

Det betyr imidlertid ikke at man alltid skal tro at "mitt kamera er best". Det går ann å se utenfor skylappene også.

Lenke til kommentar

Det er imidlertid veldig mange Sony fans her også... merker det spesielt godt i videokameradforumet. Men spørsmålet er HVORFOR folk blir fans av ett merke... det må jo være fordi de er fornøyd med kameraet. Og jo flere som er fornøyd med en kameraprodusent, jo større sjans er det vel for at kameraet faktisk er bra?

Eller fordi brukeren selv ikke vil si noe negativt om sitt eget kamera?

uansett bør man holde seg for god til å kommentere ting man egentlig ikke vet noe om. Det er jo snakk om kameraer som ikke er kommet ut enda. Slik skaper bare forvirring og frustrasjon :)

Anders

Endret av AAnders
Lenke til kommentar

Ang. rykte om nettstedets (http://www.digital.idv.tw) bias - jeg har info om dette fra bl.a. denne tråden:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=6953360 Skal selvsagt ikke ta alt for god fisk, men vedkommende er fra Hong Kong - kjenner nettstedet derfra.

Ellers - jeg har ingen spesielle preferanser for Sony - har Nikon 35mm speilrefleks & linser pr. idag. Burde kanskje ventet på Nikon D70, men.... Med F828 har en i hvert fall et GODT NOK kamera m. solide egenskaper (magnesium, godt batteri, bra AF (+ hologram), blits-sync m. TTL, video, anvendelig zoom, CF+MS, 4fargers filter, RAW, rask prosessor, god nok oppløsning etc etc) for noen år - til en pris som er "akseptabel"....

Lenke til kommentar
Ang. rykte om nettstedets (http://www.digital.idv.tw) bias - jeg har info om dette fra bl.a. denne tråden:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=6953360 Skal selvsagt ikke ta alt for god fisk, men vedkommende er fra Hong Kong - kjenner nettstedet derfra.

Altså basert på en kommentar i et Sony forum, der en eller annen har hørt "This is not the first time the web site attacking Sony" i et tredje forum.

Tror vi skal ta det med en klype salt, ja. Vi skal jo selvfølgelig ta nevnte test med en klype salt også, men det er jo ikke akkurat det første nettstedet som viser mye støy fra F828...

Når det gjelder "bevisst undereksponering" så ser det ut til at F828 undereksponerer (i forhold til 300D). Bildene er jo tatt med samme ISO, blender og lukkertid. Det, kombinert med at de bildene som viser at F828 "ikke gir så mye støy" er tatt med ISO 64, gjør jo at du ikke kan glede deg i like stor grad over det lyssterke objektivet. Du kommer likevel ned på lukkertidene til 300D med et lyssvakt objektiv.

Er sikker på at noen vil rette på meg hvis jeg tar feil...

(For ordens skyld: Jeg har ikke et Canon 300D, og vil sannsynligvis aldri kjøpe et..)

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg skulle komme med en filosofisk erklæring (da jeg sliter og strever med ex-phil-essay)

DET FINNES IKKE NOE "BEST" OG "DÅRLIGST"!

Det er så patetisk at valget skal være svart eller hvitt når vi lever i en verden av gråtoner... Det er et latterlig simpelt sinn som alltid skal sette ting i bås, uten å overveie.

Men det er jo forståelig. Mennesket har jo et innebygd paradoks: hjernen leter etter den ALLER enkleste veien til løsningen, mens i naturen er det ikke slik det fungerer.

Bare noen tanker. Vi KAN jo alle være venner :) Det er liksom bare bortkastet tid å diskutere. Test alene og for deg selv, og om du er fornøyd, så kjøper du det som er best for DEG.

Lykke til! Jeg skulle personlig ønske jeg hadde et hvilket som helst av kameraene! buhu...... Kan forøvrig anbefale Olympus C-5060, det viste seg plutselig å være et sinnsykt bra kamera!!!!

Lykke til! God Hjulepølse!

Lenke til kommentar

Bildekvaliteten avhenger også av fotografen (*). Nå er de første testene av F828 begynt å komme. Bildene fra disse testene gir et helt annet inntrykk av kameraet!!

Se selv:

http://www.a-digital-eye.com/F828Disney1.html

http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc...w/gallery.shtml

(*) Det er også spekulasjoner på at det kan være en tidlig-serie av kameraene som har et firmware problem i Auto modus...

Endret av poesi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...