LMH1 Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 (endret) De selger 100GB mobilt bredbånd i dag for 598,- Det kan du bruke på en dag om du ønsker det. Men det er veldig dyrt, faktisk dyrere en fri data, man får 12\10 siffer telefonnummer, og er tungvint å bruke til mobil. De burde ha 200 GB mener jeg. https://www.telia.no/mobilt-bredband/ 200 GB er bedre deal for meg, for kun 250 kr mere, men da er vel problemet man må ha ruter i tillegg. Endret 10. november 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Men det er veldig dyrt, faktisk dyrere en fri data, Ja, det er MYE dyrere enn Fri data, nettop fordi du ikke kan bruke Fri data akkurat som du vil. De kommer ikke til å endre det til en 1000GB datapakke, slik som du ønsker. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Det er ikke så ofte jeg ser på tv lenger, men jeg så på tv2 nyhetskanalen i dag tidlig og da det kom en Chili reklame reklamerte de ikke for Chili Fri Data, men for et "begrenset" kvote abonnement. Jeg fikk ikke med meg pris og hvor mye data. Er dette noe nytt i markedsføringen til Chili? Hvis så, er dette et tegn på Fri Datas kommende endelikt? Skulle ikke Chili gi et svar til en TEK artikkel for en uke eller to tilbake. Rart de ikke har kommet med noe tilsvar... eller... Lenke til kommentar
EmLeX Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Det er ikke så ofte jeg ser på tv lenger, men jeg så på tv2 nyhetskanalen i dag tidlig og da det kom en Chili reklame reklamerte de ikke for Chili Fri Data, men for et "begrenset" kvote abonnement. Jeg fikk ikke med meg pris og hvor mye data. Er dette noe nytt i markedsføringen til Chili? Hvis så, er dette et tegn på Fri Datas kommende endelikt? Skulle ikke Chili gi et svar til en TEK artikkel for en uke eller to tilbake. Rart de ikke har kommet med noe tilsvar... eller... NKOM ga chili frist til i går med svar da, så skall vell ting ses igjennom etc. Vi vet vell mer på mandagen? Lenke til kommentar
ikek Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Var i grunn Chilis svar til en TEK artikkel om å gi et svar etter helgen. Lurer på om dette var to helger siden. Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 De har ingen mulighet til å detektere deling, så derfor må de fortsatt kunne sperre kunder med det de selv velger å anse som unormal bruk. Kundene deres bruker datadeling i dag uten å få problemer, men ikke til å laste ned spill fra Steam eller lagre backup av hjemmeserver. De kan jo gjøre det samme som Tele2 gjør i Sverige. De har også et fritt bruk abonnement med ingen begrensning på deling eller bruk. Men der er kvoten 20 GB per dag. Når dette er brukt så må du sende en SMS for 20 nye GB. Det er fortsatt ingen begrensning på bruk men etter 20 GB per dag må du «åpne opp» for 20 nye (og for 20 nye og så videre). Dette er ikke noe problem dersom du bare bruker mobilen, men hvis du har SIM kortet montert i en ruter som sender/mottar mye trafikk så vil det bli vanskeligere å misbruke tjenesten fordi du må aktivt logge deg inn på ruteren å få denne til å sende SMS for å åpne opp for mer data. Og det nytter ikke å sende «åpne for mer data melding» på SMS før du har mottatt SMS med «20 GB brukt». Denne benyttes både av Tele2 og minst en til operatør i Sverige for å hindre misbruk. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Denne benyttes både av Tele2 og minst en til operatør i Sverige for å hindre misbruk. Sånt kan man jo enkelt "omgå" med autosending av SMS etter 20 GB data (På Android hvertfall). Men ja, heller et sånt system enn det de driver på med nå.. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Hva er det med deg og dine kontinuerlige forsøk på å definere hva som skal være normal bruk av data? Det er for å vise at normal bruk er langt under titalls GB om dagen. Tvert imot er det 15 GB og mindre i måneden man tilbyr privatkunder. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Offsite backup av video eller raw filer? Du genererer 1+TB med slikt i måneden? Som privatperson? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Du genererer 1+TB med slikt i måneden? Som privatperson? Jeg generer personlig ca 300GB, og det er ved filming i ganske lav kvalitet og ikke spesielt lenge hver dag Lenke til kommentar
ikek Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Det er for å vise at normal bruk er langt under titalls GB om dagen. Tvert imot er det 15 GB og mindre i måneden man tilbyr privatkunder. Normalt vil være avhengig av hva slags abonnment som benyttes. Har man 15 Gb/Måned abonnement vil inntil 15 Gb per måned være normalt. Bruk utenom den kvoten er enten "gratis", men ekstremt strupet f.eks ICE (på noen abonnement i hvertfall) eller faktureres fortløpende. Da betaler man for unormalt forbruk, dvs. forbruk utenfor kvoten. Definisjon på normal vil være innenfor den kvoten det betales for. Dermed vil ordinær normal bruk på et 1 Tb /måned abonnement være et forbruk innenfor den aktuelle kvoten. Rart dette skal være så vanskelig å forstå. Videre virker det helt fjernt for deg at hvis kvotene går opp så går også forbruket opp. Dermed vil det alene skfite mot høyere forbruk og undergrave din påstand om "normalt". Bare se hva som skjedde med utenlandsforbruket etter at de siste EU reglene ble innført. 5 Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Sånt kan man jo enkelt "omgå" med autosending av SMS etter 20 GB data (På Android hvertfall). Men ja, heller et sånt system enn det de driver på med nå.. Det er enkelt å omgå med en Android telefon men kanskje ikke så lett på en ruter. De fleste "storbrukere" av slike løsninger benytter nok rutere for dette (typisk Huawei sine som selges av Telenor, Telia og andre). Kan selvsagt benytte egen mobil som hot-spot men kanskje ikke så praktisk i det lange løp. I tillegg så er hastigheten en får via en mobil hot-spot dårligere enn via en ruter (kapasitet og wifi er normalt bedre i en ruter enn en telefon selv om telefonen også klarer full-pupp via Speedtest så vil de normalt være dårligere dersom de også fungerer som wifi hot-spot for en 5-10 klienter som jobber aktivt i sammen.) Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Det er enkelt å omgå med en Android telefon men kanskje ikke så lett på en ruter. De fleste "storbrukere" av slike løsninger benytter nok rutere for dette (typisk Huawei sine som selges av Telenor, Telia og andre). Kan selvsagt benytte egen mobil som hot-spot men kanskje ikke så praktisk i det lange løp. I tillegg så er hastigheten en får via en mobil hot-spot dårligere enn via en ruter (kapasitet og wifi er normalt bedre i en ruter enn en telefon selv om telefonen også klarer full-pupp via Speedtest så vil de normalt være dårligere dersom de også fungerer som wifi hot-spot for en 5-10 klienter som jobber aktivt i sammen.) Min løsning som kan gi bedre wifi signal, og nok mobilitet i huset til å kanskje gi bedre dekning: Android telefon med simkort tilkoblet en laptop der telefonen da fungerer som modem. Dele nettverk via pc/laptop til trådløs router. Jeg brukte en slik løsning da jeg måtte etablere meg etter forrige samlivsbrudd. Da får en brukt mobildata, same sende og motta sms. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Det er enkelt å omgå med en Android telefon men kanskje ikke så lett på en ruter. De fleste "storbrukere" av slike løsninger benytter nok rutere for dette (typisk Huawei sine som selges av Telenor, Telia og andre). Kan selvsagt benytte egen mobil som hot-spot men kanskje ikke så praktisk i det lange løp. I tillegg så er hastigheten en får via en mobil hot-spot dårligere enn via en ruter (kapasitet og wifi er normalt bedre i en ruter enn en telefon selv om telefonen også klarer full-pupp via Speedtest så vil de normalt være dårligere dersom de også fungerer som wifi hot-spot for en 5-10 klienter som jobber aktivt i sammen.) Det er sant, men det er vel naturlig å tro at disse "storbrukerne" kanskje bruker vanlig SIMkort + datasim til ruter Lenke til kommentar
Freakai Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Noen som har hørt eller lest noe svar fra chilli til ncom? Har en bror og mor som vurderer å bytte, har bedt de vente til svaret kommer i tilfelle store endringer. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Ikke merket noe og de selger fortsatt fri data Lenke til kommentar
EmLeX Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Noen som har hørt eller lest noe svar fra chilli til ncom? Har en bror og mor som vurderer å bytte, har bedt de vente til svaret kommer i tilfelle store endringer. mailet dem i dag og ser ut som di har fått utvidet frist "Inntil videre vil Chili beholde sine nåværende vilkår. Vi har fått frist til den 23.11 for å gi vårt tilsvar til Nkom. Når behandling av saken er endelig, så vil vi innrette oss etter Nkom sitt endelige pålegg." Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 (endret) Samme her, er det Patrick og Sølvi du får svar fra? Virker ut som de er stort sett de som jobber der. Ganske utrolig de ikke klarer å gi særlig god forklaring de prioriter ikke mobil bredbånd derfor gir de ikke fri data der. Men de må jo innrømme at de har mislykkes å tilby fri data kun til youtube og surfing. Men ikke fri data til apper og spill. De vil godta litt misbruk men vil ikke si eksakt hvor langt man kan tøye strikken. Endret 16. november 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
EmLeX Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Samme her, er det Patrick og Sølvi du får svar fra? Virker ut som de er stort sett de som jobber der. Ganske utrolig de ikke klarer å gi særlig god forklaring de prioriter ikke mobil bredbånd derfor gir de ikke fri data der. Men de må jo innrømme at de har mislykkes å tilby fri data kun til youtube og surfing. Men ikke fri data til apper og spill. De vil godta litt misbruk men vil ikke si eksakt hvor langt man kan tøye strikken. Jeg fikk svar fra en hygelig dame som het alexandra. Men man kan jo lure på hvorfor di får utvidet frister heletiden. burde jo ikke vere så vanskelig å inhente segselv til gjeldene regelverk. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 (endret) Ja det lurer jeg også på, greit nok det ikke er kundeservice sin feil styret til chilimobil mangler etiske grenser og forstårelse hvordan man driver et firma. For er jo useriøst fremdeles man liksom skal bli begrenset å laste ned spill på mobilavtalen men youtube og surfing er greit. Blir jo som bilforhandleren skal si å kjøre bilen på autobahn mister man reklamasjonsretten på bilen uten verken forklaring eller begrunnelse det er jo bare slik bilene i norge ikke er beregnet for fart over 110 km\t da det ikke finnes raskere hastighet i norge. Vi vet jo det handler kun om å være vanskelige antakelig for å tjene mest mulig. Men se det på en annen side ferre ville kjøpt en bil de viste ville gi det problemet. En ting er godt bruktbil 10-15 år men snakker det om nye biler så er det litt rart særlig tesla eller andre store merker. https://www.tek.no/artikler/chili-har-fatt-utsatt-fristen-for-a-svare-nkom-om-fri-data/451354 Ganske lattelig de kunne allede før nkom tok kontakt tenke litt mere på dette. De prøver nok å utsette det lengst mulig for å ungå problemet mistenker jeg. Endret 16. november 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå