Gå til innhold

Endelig fri data abb. Chili mobil starter ballet


Anbefalte innlegg

Folk som klarer mange 100GB i måned må har ingen vanlig liv eller en veldig bra jobb med ingenting å gjøre.

Selv hvis jeg regner det personlig bruker over bredbånd hjemme i tillegg blir det sikkert ikke mer en 300-400GB i måned.

Merkverdig statement du kommer med, har forøvrig brukt over 100TB på bredbåndet hjemme en måned.

 

Du mener jo da altså at alle som driver med feks youtube ikke har ett liv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er faktisk imponert at dette tilbudet fortsatt står. Virka som enkelte gikk nokså hardt inn for å stoppe dette tidligere i sommer. Vurderer å skifte over til disse da jeg ligger på 10-15 gb i mnd. Greit å slippe å tenke på om kvota går til helsiken om jeg ser et par youtube filmer på bussen. 

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk imponert at dette tilbudet fortsatt står. Virka som enkelte gikk nokså hardt inn for å stoppe dette tidligere i sommer. Vurderer å skifte over til disse da jeg ligger på 10-15 gb i mnd. Greit å slippe å tenke på om kvota går til helsiken om jeg ser et par youtube filmer på bussen. 

Ville ventet noen dager så chili  får svart, om datamengden og prisen er alt du bryr deg om er det forøvrig et flott abonnement, appen er dårlig, min side er dårlig og kundeservice var ikke eksisterende.

 

Hadde ingen problemer med selve aboet før de frøs data, så det tekniske fungerer jo :)

 

Er vel egentlig ingen som har gått inn for å få aboet stoppet, alle vil bare vite om retningslinjene fulgte lovverket, noe de ikke gjør.

Lenke til kommentar

Merkverdig statement du kommer med, har forøvrig brukt over 100TB på bredbåndet hjemme en måned.

 

Du mener jo da altså at alle som driver med feks youtube ikke har ett liv?

 

 

100 TB på en måned ?  Hvis det var en måned med 31 dager betyr det 3,225 TB per døgn eller 37,335 MB per sekund eller rett under 300 mbps last kontinuerlig i en måned.   Er dette virkelig reelt ?  Jeg tør påstå at dette er langt fra det som regnes som normalt bruk av privatperson.  Kan faktisk ikke se at en privatperson skal ha denne type behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

100 TB på en måned ?  Hvis det var en måned med 31 dager betyr det 3,225 TB per døgn eller 37,335 MB per sekund eller rett under 300 mbps last kontinuerlig i en måned.   Er dette virkelig reelt ?  Jeg tør påstå at dette er langt fra det som regnes som normalt bruk av privatperson.  Kan faktisk ikke se at en privatperson skal ha denne type behov.

Det er reelt, men er langt ifra det jeg bruker i snitt i måneden. Det er nok også langt ifra normal bruk, men hvorfor skulle ikke behovet kunne være der?

Lenke til kommentar

Det er reelt, men er langt ifra det jeg bruker i snitt i måneden. Det er nok også langt ifra normal bruk, men hvorfor skulle ikke behovet kunne være der?

 

Fordi denne type kapasitet og bruk er langt over det som er beregnet for privatmarkedet.  Vil gå så langt som å si at dette grenser til misbruk av en privat link hvis det er det du har.

 

Du bruker mer en normal bedrift av middels størrelse bruker på online backupløsninger.  Eller dersom en bedrift synkroniserer data mellom to datasenter.  En bedrift på ca 200 brukere trenger normalt en 200 mbps link mot hvis de kjører Office365.  Og selv med alle data i Azure, og med synk av personlige data (eller annet som måtte synkes) ned mot PC-ene, så ligger snitt på 50-70 mbps per sekund og det er bare i arbeidstiden.  Når en slik bedrift allikevel trenger en 200 mbps link så er det fordi peak kan overstige 100 og kanskje komme opp i 150 mbps.

 

For å gjenta meg selv:  Det hadde vært veldig interresant å visst hva du gjorde som krevde 300 mbps 24/7 i en måned.  Ser for meg nedlasting av HD-filmer fra en eller annen kilde (som da må kunne sende ut like mye på nettet) eller så har du startet en ren hastighetstest som f.eks. Perf3 mellom 2 noder på nettet.  Eller kanskje kontinuerlig overføring av data mellom 2 store disksystemer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

  

Ville ventet noen dager så chili  får svart, om datamengden og prisen er alt du bryr deg om er det forøvrig et flott abonnement, appen er dårlig, min side er dårlig og kundeservice var ikke eksisterende.

 

Hadde ingen problemer med selve aboet før de frøs data, så det tekniske fungerer jo :)

 

Er vel egentlig ingen som har gått inn for å få aboet stoppet, alle vil bare vite om retningslinjene fulgte lovverket, noe de ikke gjør.

Har aldri hatt behov for hverken app eller kundeservice de siste 10-15 årene, men fra det jeg kan se er nokså mange fornøyde. Omtrent det samme folk typisk skriver om Telia, Get o.l. Her er det kun pris og datamengde som gjelder.

 

Uansett en flott løsning for de av oss som ikke orker å forholde seg til dyre abb. eller små kvoter. Fint å kunne laste ned et par filmer på telefonen uten å stresse med slikt. Betaler i dag 299 for 10 GB, og det er utrolig nok en «god deal» sammenliknet med de fleste aktørene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 


For å gjenta meg selv: Det hadde vært veldig interresant å visst hva du gjorde som krevde 300 mbps 24/7 i en måned. Ser for meg nedlasting av HD-filmer fra en eller annen kilde (som da må kunne sende ut like mye på nettet) eller så har du startet en ren hastighetstest som f.eks. Perf3 mellom 2 noder på nettet. Eller kanskje kontinuerlig overføring av data mellom 2 store disksystemer...

Jeg lastet opp en Wikipedia torrent og en windows 8.1 (bare ISO) torrent, strupet klienten på 350mbit. Sitter på en 500/500 linje, så det var jo ikke noe problem, hørte heller ingenting fra ISPen om det.

 

Kan jo innrømme at "normal" bruk av nettet her for hele familien ligger på 2-3TB i måneden hvor jeg står for det meste.

 

Det hender jo forøvrig jeg dumper backups til off-site server, da går det jo fint noen TB bare på en uke.

 


Gi oss 1 eksempel for et sånn privat personlig behov.

Offsite backup av video eller raw filer?

 


Nei, bare les nøye hva jeg skrev.

Ser fortsatt ikke hva du skal frem til, de fleste tingene som bruker så mye data står og går i bakgrunnen.

 


Har aldri hatt behov for hverken app eller kundeservice de siste 10-15 årene, men fra det jeg kan se er nokså mange fornøyde. Omtrent det samme folk typisk skriver om Telia, Get o.l. Her er det kun pris og datamengde som gjelder.

 

Uansett en flott løsning for de av oss som ikke orker å forholde seg til dyre abb. eller små kvoter. Fint å kunne laste ned et par filmer på telefonen uten å stresse med slikt. Betaler i dag 299 for 10 GB, og det er utrolig nok en «god deal» sammenliknet med de fleste aktørene.


Da tror jeg både du og chili blir veldig fornøyd, personlig ville jeg uansett ventet til chili kommer med svar, men du har vell egentlig ikke så mye å tape :) Endret av Hårek
Flettet 4 innlegg
Lenke til kommentar

Men man får lyst å si opp telenor bredbånd å bruke chilimobil istedenfor selv høy ping. Men umulig å vite i hvilken grad man kan beholde avtalen, for hvis man bruker for mye data er det ikke bra man må betaler etablering på bredbåndet igjen.

 

Ja, det er åpenbart at noen får lyst til det, selv om det ikke er slik bruk abonnementet er tiltenkt.

 

Fortsett å klage, så slipper alle vi andre også å kunne benytte oss av dette tilbudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lastet opp en Wikipedia torrent og en windows 8.1 (bare ISO) torrent, strupet klienten på 350mbit. Sitter på en 500/500 linje, så det var jo ikke noe problem, hørte heller ingenting fra ISPen om det.

 

Kunne ikke noen av kompisene dine teste det samme på mobilnettet med "Fri data" i Finland, og se hvordan operatøren reagerer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

200 GB er ikke det utslagsgivende, det er bare datamengden som ble misbrukt på en dag eller to. Det er langt over normal bruk.

 

Kan du henvise til det, eller de, spesifikke punkt i vilkårene til Chili generelt og Chili Fri Data spesielt hvor det er presisert at en slikt forbruk ville være å anse som misbruk? For å være snill, det finnes ikke.

 

Hva er det med deg og dine kontinuerlige forsøk på å definere hva som skal være normal bruk av data? Igjen henviser jeg til vilkårene. Hvor finner du noe som underbygger disse påstandene? For å hjelpe deg på vei, det finnes ikke. I de generelle og særvilkårene er det eneste relevante at kvoten er opptil 1 Tb/måned og at forbruk ut over kvoten blir fakturert fortløpende. Med andre ord, for å hjelpe deg på veien, det er helt idiotisk å anse forbruk innenfor kvoten som misbruk og forbruk over kvoten betaler du for.

 

Det eneste som gjelder er vilkårene og de nevner ingenting om høyt forbruk over kort tid.

Lenke til kommentar

Fortsett å klage, så slipper alle vi andre også å kunne benytte oss av dette tilbudet.

Det er ikke ulovlig eller useriøst å klage på mangel informasjon fordi det er mangel i seg selv.

Kan ikke chilimobil tilby noe uten å gå i kraftig minus\gå konkurs har de tydligvis valgt feil. Dere kan ikke skylde på meg at chilimobil selger noe de ikke kan selge\levere. Jeg må ta ansvaret fordi chilimobil slutter med tilbudet.

 

Hvis cdon skulle gitt gratis frakt ved kjøp under 50 kr er de dems feil de ikke kan gi tilbudet til alle kunder uten å gå konkurs.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

  

Har aldri hatt behov for hverken app eller kundeservice de siste 10-15 årene, men fra det jeg kan se er nokså mange fornøyde.

Trenger man.eks. 60 Gig i måneden på mobilen velger man selvfølgelig Telenor Flexi til 799.- og ikke noe til halve prisen, det må da enhver idiot forstå. Man betaler da faen ikke 399.- når man kan få det for 799.  :rofl: 

 

Klart vi er fornøyd, bruker abonnementet både på mobilen og deler til PC uten problem. Men ikke noe idiotisk misbruk slik en tulling her inne har bedrevet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger man.eks. 60 Gig i måneden på mobilen velger man selvfølgelig Telenor Flexi til 799.- og ikke noe til halve prisen, det må da enhver idiot forstå. Man betaler da faen ikke 399.- når man kan få det for 799.  :rofl: 

 

Klart vi er fornøyd, bruker abonnementet både på mobilen og deler til PC uten problem. Men ikke noe idiotisk misbruk slik en tulling her inne har bedrevet.

Flott folk skriver som de gjør, det er i alle fall ingen tvil om mental alder :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...