Gå til innhold

Endelig fri data abb. Chili mobil starter ballet

Anbefalte innlegg

Det har jeg også gjort hele tiden. Brukt det på mobilen min og mot PC'en min uten ett problem.

Men jeg vet det var en barnslig idiot som overførte hundrevis av gig til /dev/null åpenbart for å ødelegge for dette glimrende abonnementet. Fyren fikk heldigvis fyken av Chili temmelig kjapt. Snakk om å ødelegge for andre !!! Han burde blitt svartelistet av samtlige leverandører i mange år fremover !

Til alt overmål stod tullingen frem på tek.no. MED BILDE !! Man kan lure på hvor vettet har tatt veien ! Noen burde vært beskyttet mot seg selv....OMG.

Hvorfor skal 200 Gb (eller der omkring, hvis jeg husker riktig) være utslagsgivende i noen form? Han har kjøpt retten til forbruket og hvis han/henne velger å "misbruke" / bruke opp kvoten på tull er det noe vi eller selskapet har noe med?

Videre, hvor i de generelle og/eller særvilkår til Chili Fri data står det bruker ikke kan bruke hele kvoten på en dag om det så skulle være ønskelig? Det er ikke nevnt med et ord. Forbruker har kjøpt retten til en kvote og hvordan den benyttes (innenfor norsk lov) er likegyldig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg også gjort hele tiden. Brukt det på mobilen min og mot PC'en min uten ett problem.

Men jeg vet det var en barnslig idiot som overførte hundrevis av gig til /dev/null åpenbart for å ødelegge for dette glimrende abonnementet. Fyren fikk heldigvis fyken av Chili temmelig kjapt. Snakk om å ødelegge for andre !!! Han burde blitt svartelistet av samtlige leverandører i mange år fremover !

Til alt overmål stod tullingen frem på tek.no. MED BILDE !! Man kan lure på hvor vettet har tatt veien ! Noen burde vært beskyttet mot seg selv....OMG.

Hva er poenget ditt?

Dersom jeg kjører bort til nærmeste Cirkle K og fyller 50 liter, for så å bruke opp alt på en tur så må jeg da kunne gjøre det? Dersom det er et problem for Cirkle K så er jo problemet tjenesten, ikke bruken?

Forøvrig fikk jeg ikke fyken av chili, de stengte data på aboet, sendte meg så en faktura, for så å bryte inkassoloven som medførte at de krediterte hele beløpet, så den eneste ulempen dette fikk for min del var at jeg måtte bytte SIM-kort nr 2 når jeg kom hjem.

Det at jeg "sto frem" er noe tøv som et par folk her har funnet på, jeg snakket med noen eks-kollegaer om et tema de hadde skrevet om, de lurte så på om de kunne lage artikkel om det og om jeg var villig til å stå frem som person (med bilde), det hadde jeg forøvrig ikke noe problem med, da jeg antok at de eneste som kom til å syntes dette var en dårlig ting er de som har chili aboet selv og som er svært trangsynte, og den andre gruppen er folk som ikke har noen sans for lov og orden, hittil føler jeg at jeg har hatt 100% rett :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Unnskyldning for at de kaster ut kunder med grunnlag i at de har delt data med andre enheter, noe som de nå må tillate.

Hva i all verden er det du snakker om? Jeg har da aldri brukt noen slik "unnskyldning".

Alle vet jo at du ble kastet ut fordi du lastet ned ekstreme mengder data på kort tid bare for å provosere frem en reaksjon med bevisst og grovt brudd på vilkårene.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal 200 Gb (eller der omkring, hvis jeg husker riktig) være utslagsgivende i noen form? Han har kjøpt retten til forbruket og hvis han/henne velger å "misbruke" / bruke opp kvoten på tull er det noe vi eller selskapet har noe med?

200 GB er ikke det utslagsgivende, det er bare datamengden som ble misbrukt på en dag eller to. Det er langt over normal bruk.

Lenke til kommentar

Hva i all verden er det du snakker om? Jeg har da aldri brukt noen slik "unnskyldning".

Alle vet jo at du ble kastet ut fordi du lastet ned ekstreme mengder data på kort tid bare for å provosere frem en reaksjon med bevisst og grovt brudd på vilkårene.

Jøss, det var en interessant tolkning

Ref; Chilis kommentar i tek saken;

– Chili Fri Data er et mobilabonnement. Det er i strid med våre vilkår å bruke dette abonnementet fast til delt internett/hotspot eller som erstatning av internettet du har i husstanden, om det er behovet ditt vil vi heller anbefale Mobilt Bredbånd. Du skal slippe å forholde deg til datagrenser, wifi og datapakker til personlig forbruk. Abonnementet selges i kategorien "mobilabonnement" og er ikke et mobilt bredbånd, sier Ryen Mill, og gjentar dermed det Chilimobil oppgir under «ofte stilte spørsmål» på egne nettsider.

Ref; Chilimobil sitt svar til meg på mail

Fri bruk-abonnementet er ment for bruk på mobiltelefonen du har SIM-kortet i. Det er ikke tillatt å bruke dette abonnementet fast til delt internett/hotspot eller som en erstatning av internettet du har i husstanden, da vil vi heller anbefale mobilt bredbånd. Hvis du imidlertid kun bruker dette til eget bruk med noe lunde den samme datamengden du uansett ville brukt på mobilen, og dette ikke genererer et unaturlig høyt forbruk, trenger du ikke være bekymret for at vi legger inn noen begrensninger på abonnementet ditt. I praksis kan du bruke så mye data du klarer på din mobiltelefon. Med unaturlig høyt forbruk mener jeg forbruk som man tydelig ikke klarer å bruke på en mobil telefon. Det er en stor mengde data, over en viss tid, flere ganger, som vi ser er nødt til å være fra en mobilt bredbånd ruter eller ved hotspot. Det er ikke en eksakt grense, det er bare hvis vi oppdager at abonnementet er brukt veldig mye på den måten.

Vilkåret de mener ble brutt har aldri blitt brutt, har du virkelig ikke noe bedre å komme med enn gammel svada?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

200 GB er ikke det utslagsgivende, det er bare datamengden som ble misbrukt på en dag eller to. Det er langt over normal bruk.

Feil, les chili's offisielle svar til meg, der bekrefter de at de kaster ut folk da de mener det er umulig å benytte sliker mengder data fra en mobiltelefon, noe som forøvrig viser hvor lite innsikt de har.
Lenke til kommentar

Det er ikke en eksakt grense, det er bare hvis vi oppdager at abonnementet er brukt veldig mye på den måten.

Dette reager jeg også på, kan ikke chilimobil bestemme hva de mener er er nok til å stenge kvoten eller utestenge\bregrense hastigheten klarer de ikke det er de helt klar useriøse, og kunne skille mellom mobil bredbånd eller mobildata.

For om man bruker 100 GB per måned blir det samme om det er mobilavtale eller bredbånd avtale. Simkortet er lik, er kun formuleringen som er forskjellig.

Lenke til kommentar

Bør det være lov å selge et mobilabonnement der operatøren bestemmer hvordan du får bruke datatrafikken din samtidig som de selger et mobilt bredbåndsabonnement der du kan bruke båndbredden som du vil?

Dette handler vel om hvordan man tolker loven om nettnøytralitet, men hva er best for (oss) kunder?

edit: Beklager forøvrig til Marius og andre Chilli-bangers her inne om dette er tatt opp før, men jeg undrer oppriktig på hva dere ønsker, og hvorfor.

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chilimobil kan jo bestemme til hvis grad, men så er det også slik de må være tydligere på grensen går.

Er jo noen arbeidsplasser som sier de spander middag men så kommer ansatte med dyreste valget. Ergo blir det ikke aktuelt alikevell.

Chilimobil burde si hvor grensene går i så fall, for det er jo ikke alle kunder som blir behandler likt.

Lenke til kommentar

Bør det være lov å selge et mobilabonnement der operatøren bestemmer hvordan du får bruke datatrafikken din samtidig som de selger et mobilt bredbåndsabonnement der du kan bruke båndbredden som du vil?

Dette handler vel om hvordan man tolker loven om nettnøytralitet, men hva er best for (oss) kunder?

edit: Beklager forøvrig til Marius og andre Chilli-bangers her inne om dette er tatt opp før, men jeg undrer oppriktig på hva dere ønsker, og hvorfor.

Klare retningslinjer for abonnementet bør være et minimumskrav. 

Lenke til kommentar

Klare retningslinjer for abonnementet bør være et minimumskrav. 

Greit nok, men har man ikke litt "vondt i viljen" om man ikke forstår at Chilli sitt tilbud er ment for streaming? De selger jo også mobilt bredbånd.

Burde de ha lov til å overvåke trafikken så de kan bestemme hva du skal bruke den til? (Altså at vi kutter ut nettnøytraliteten, slik jeg forstår den). Burde vi forby denne typen abonnement, og holde oss til 20GB/mnd for 500,- der vi kan bruke opp alt på en dag om vi vil?

Lenke til kommentar
Burde de ha lov til å overvåke trafikken så de kan bestemme hva du skal bruke den til? (Altså at vi kutter ut nettnøytraliteten, slik jeg forstår den). Burde vi forby denne typen abonnement, og holde oss til 20GB/mnd for 500,- der vi kan bruke opp alt på en dag om vi vil?

Syns det høres fryktig dyrt ut:

40 GB 699,-

det her er veldig dyrt, https://www.telia.no/mobilt-bredband/?gclid=EAIaIQobChMIz7OQtp693gIVyKiaCh0X4wF4EAAYASAAEgK9XvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Da det er mulig å kjøpe 200 GB til 849 kr måned.

Regner med den vil øke til 500 GB når 5g senderene kommer.

Tviler chilimobil betaler noe mere en telia sin mobil bredbånd.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det som er best for oss kunder er vell løsninger som man har i mange andre land?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...