Gå til innhold

Endelig fri data abb. Chili mobil starter ballet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men er det noen av dem som ikke har brukt mer enn 50GB på en dag f.eks?

Det vet jeg ikke, men har ikke klart å finne noen som har brukt mer enn 200GB som fortsatt har fri bruk aboet, føler egentlig det sier sitt

 

Over hvor mange timer eller dager har de brukt 200GB?

Som sagt så varierer det, var noen som hadde hatt aboet i over en måned før de fikk beskjed om at de ble flyttet ned på 12GB.

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, men har ikke klart å finne noen som har brukt mer enn 200GB som fortsatt har fri bruk aboet, føler egentlig det sier sitt

 

Som sagt så varierer det, var noen som hadde hatt aboet i over en måned før de fikk beskjed om at de ble flyttet ned på 12GB.

dette var merkelig har de plutselig endret på hva som  var akseptabel bruk , ikke mer enn 50 gb  pr dag  sa de jo i sommer ..... og  nå snakker de om  200  i mnd  , da må  forbrukertilsynet  gripe fatt i dette ,  " Forbrukertilsynet aksepterer at Chilimobil kaller 1000 GB i måneden for «fri data» , i alle fall inntil videre........https://www.tek.no/artikler/14-mobiloperatorer-ma-endre-markedsforingen-dette-er-de-verste/442167

Lenke til kommentar

dette var merkelig har de plutselig endret på hva som  var akseptabel bruk , ikke mer enn 50 gb  pr dag  sa de jo i sommer ..... og  nå snakker de om  200  i mnd  , da må  forbrukertilsynet  gripe fatt i dette ,  " Forbrukertilsynet aksepterer at Chilimobil kaller 1000 GB i måneden for «fri data» , i alle fall inntil videre........https://www.tek.no/artikler/14-mobiloperatorer-ma-endre-markedsforingen-dette-er-de-verste/442167

Det er vel ganske relevant om det er 200gb over f.eks en uke eller 200gb på f.eks en halv dag..
Lenke til kommentar

Det er vel ganske relevant om det er 200gb over f.eks en uke eller 200gb på f.eks en halv dag..

Skrevet 13. oktober 2018 - 01:14

holabaloo, den 13 Okt 2018 - 01:00, sa:

dette var merkelig har de plutselig endret på hva som  var akseptabel bruk , ikke mer enn 50 gb  pr dag  sa de jo i sommer ..... og  nå snakker de om  200  i mnd  , da må  forbrukertilsynet  gripe fatt i dette ,  " Forbrukertilsynet aksepterer at Chilimobil kaller 1000 GB i måneden for «fri data» , i alle fall inntil videre........https://www.tek.no/a...e-verste/442167

---------------------------------------------------------------

 

iflg mariusJS  er det over en mnd .......(som jeg refererte til )

tror chili  ser hvor stor  gjennomsnittsbruken   er og  helst  vil  endre dette abbonementet til  et  tak  på  f.eks 200 gb  slik  at  de kan  spare  penger  her ?

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser det kommer påstander her. Dessverre har jeg liten tro på at hele sannheten har kommet for en dag.

Den som har kommet med flest påstander må vell nesten være deg, det at du tviholder på din egen sannhet når dine påstander blir motbevist gang på gang må du nesten stå for selv.

 

Ser uansett ikke relevansen til hva du prøver å insinuere;

 

1; Jeg bruker ca 2-300GB data hos chili (kun via mobil)

2; Jeg får ingen reaksjon

3; Jeg bruker aboet til lett surf i over en uke, kanskje 10-20GB (fortsatt på mobil)

4; Chili stenger aboet mitt og påstår jeg har delt nett med andre enheter, noe jeg ikke har gjort

5; Jeg klager chili inn til forbrukerrådet

6; Chili sender meg faktura som jeg bestrider

7; Chili sender fakturaen til inkasso, før saken er ferdig behandlet

8; Jeg informerer inkassoselskapet om at de/chili bryter inkassoloven

9; Inkassoselskapet tar kontakt med chili ASAP og jeg får hele fakturaen kreditert

 

Markedsfører du noe med en limit på 1000GB så skal limiten være 1000GB, ikke 200GB.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nettopp DERFOR er dette så viktig at NKOM får fingern ut og offentliggjøre sin konklusjon vedrørende om Chili bryter Nettnøytraliteten med kontrakten sin rundt dette om man som internett bruker har rettighet til å velge hvordan man bruker linjen, og ikke leverandøren. Problemet her er bevisførselen fra Chili sin side. Dersom de kan aktivt se på HTTP header pakkene om trafikken kommer fra NAT'et trafikk eller direkte trafikk fra enheten, så bryter de vel og personvernet, noe de ikke kan hevde de har tilgang til selvssagt for å unngå å komme i konflikt med personvernet. Derfor kan Chili basert på synsing og datatrafikk mengde bestemme seg for å avslutte abonnementet eller nedjustere brukeren til ett 12gb abonnement.

 

Helt SINNSSYKT at NKOM ikke har kommed med konklusjonen enda.

Det de derimot har kommet med er å invitere operatørene til innspill i en ny runde med kjøreregler for 2019. Men denne blir ikke publisert før langt utpå nyåret, og i mellomtiden kan Chili kjøre på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Chilmobil sier de ser på forbruket hvis det er unormalt høyt over 20 GB per dag eller ligdene har de god grunn å gjøre tiltak.

Men jeg mener fremdeles hvis de skal ha ubegrenset må det være det ellers forvirrer det kjøperne, som tror de kan bytte coax\vdsl linjen sin med mobildata. Om chilimobil går konkurs vet vi hvem som har skylden.

 

Nkom vil neppe behandle saken fordi forbyd de dette ender det med kundene er taperne f.eks 15 GB datapakke til samme pris 400 kr per måned. Så uansett taper kundene.

Lenke til kommentar

Leser man dette:

https://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/nkom-har-p%C3%A5begynt-ny-analyse-av-konkurransen-i-mobilmarkedet

 

Så står det så fint:

"Nkom baserer sin regulering på felleseuropeiske regler. Når all informasjon er vurdert og Nkom har gjennomført nye markedsanalyser, blir den oppdaterte analysen sendt på nasjonal høring. Høring og varsel om vedtak er planlagt til våren 2019. Deretter må EFTA's overvåkningsorgan (ESA) konsulteres før et vedtak kan fattes.

"

Nettnøytraliteten er jo EU regelverk som henvises til fra norsk Ekomloven gjennom en forskrift.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015R2120&from=EN

 

Jeg har lest spørsmålene i denne markedsundersøkelsen, og det er ingenting som retter seg mot nettnøytraliteten, men spørsmål rundt markedsavgrensning av tjenester. Chili sin kontrakt med brukeren er jo nettopp en markedsavgrensning rundt internett tilgang (data trafikk) som bryter med EU regelverket som NKOM har valgt å bruke som forskrift. Når da NKOM må konsultere sin markedsanalyse med EFTA's overvåkingsorgan så er det nesten som jeg lurer på om hele denne saken går gjennom denne markedsundersøkelsen i form av markedsavgrensning til NKOM og så til EFTA for konsultasjon før vi får en konklusjon rundt Chili og nettnøytraliteten. Hvis dette er tilfelle, så kan det gå langt utpå nyåret før vi har en konklusjon.

Lenke til kommentar

Det som er helt utrolig, er Chili sin advokat som beskriver at Tethering ikke er beskrevet spesifikt i EU sin nettnøytralitetslov:

"

1. End-users shall have the right to access and distribute information and content, use and provide applications and services, and use terminal equipment of their choice, irrespective of the end-user’s or provider’s location or the location, origin or destination of the information, content, application or service, via their internet access service. This paragraph is without prejudice to Union law, or national law that complies with Union law, related to the lawfulness of the content, applications or services.

 

2. Agreements between providers of internet access services and end-users on commercial and technical conditions and the characteristics of internet access services such as price, data volumes or speed, and any commercial practices conducted by providers of internet access services, shall not limit the exercise of the rights of end-users laid down in paragraph 1.

 

3. Providers of internet access services shall treat all traffic equally, when providing internet access services, without discrimination, restriction or interference, and irrespective of the sender and receiver, the content accessed or distributed, the applications or services used or provided, or the terminal equipment used."

 

Helt utrolig. Her er loven beskrevet tjenester generelt som "information, content, application or service", altså Tethering inngår som en Service/tjeneste på telefonen. Hvordan er det mulig å misforstå dette ?

 

I TILLEGG, i paragraf 3 står det spesifikt at leverandør IKKE kan diskriminere basert på datatrafikk og behandle ALL datatrafikk LIKT uavhengig av type terminal utstyr..

 

Hvordan kan man misforstå dette ? Jeg fatter det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chilmobil sier de ser på forbruket hvis det er unormalt høyt over 20 GB per dag eller ligdene har de god grunn å gjøre tiltak.

Men jeg mener fremdeles hvis de skal ha ubegrenset må det være det ellers forvirrer det kjøperne, som tror de kan bytte coax\vdsl linjen sin med mobildata. Om chilimobil går konkurs vet vi hvem som har skylden.

 

Nkom vil neppe behandle saken fordi forbyd de dette ender det med kundene er taperne f.eks 15 GB datapakke til samme pris 400 kr per måned. Så uansett taper kundene.

20*31 = 620, reklamerer de med 1000GB i måneden så må de også levere det.

Lenke til kommentar

En måned i finansverdenen er 30 dager så det er 600gb. Hovedsakelig 3/5'e deler av hva de markedsfører med. En annen ting er at i kontrakten Chili har med brukerne står det INGENTING om at man må forvalte de 1000gb jevnt utover mnd. Dermed bryter Chili markedsføringsloven om de har gått ut med at det er ytterligere begrensning i abonnementet siden bruker ikke har fått dette opplyst på kontrakts inngåelses tidspunkt.

Endret av manpowre
Lenke til kommentar

Før jeg gir meg med min mini granskning i dette, er noen som vet hvilke svarfrister NKOM har på seg til å vurdere saker som kommer til deres bord ? Likt som NAV har tirsfrister på 12 uker for saksbehandling for AAP og slikt? Jeg gikk kjapt igjennom BEREC og kunne ikke finne noe der som anga tidsfrist for NKOM.

 

https://berec.europa.eu/eng/document_register/subject_matter/berec/download/0/6160-berec-guidelines-on-the-implementation-b_0.pdf

Lenke til kommentar

20*31 = 620, reklamerer de med 1000GB i måneden så må de også levere det.

Tallene var vel 30 og 50 GB om dagen i følge artikkelen for lenge siden. Dvs. ved 30 GB daglig så begynner de å se nærmere på saken, og ved 50 GB om dagen er da de begynner å ta kontakt med kunden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...