MariusJS Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Lurer på om noen har kommet seg i nærheten av å bruke opp alt av data uten å bli kastet ut Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Lurer på om noen har kommet seg i nærheten av å bruke opp alt av data uten å bli kastet ut Neppe. I hvertfall ikke uten å bryte vilkårene. Dette er altså ikke en "datapakke" (for de som fortsatt ikke har forstått det), men du kan streame så mye du vil. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Neppe. I hvertfall ikke uten å bryte vilkårene. Dette er altså ikke en "datapakke" (for de som fortsatt ikke har forstått det), men du kan streame så mye du vil. Tenker mest på hvordan chili kan mene det ikke er falsk markedsføring, samtidig som de ikke lar noen bruke den reklamerte mengden (meg bekjent iaf) 1 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Jeg tror nok ikke det er ment som en utfordring at de har satt opp 1000 GB som øvre grense. Det er nok heller kunstig høyt slik at folk flest ikke er i nærheten av å nå maks kvote. Hadde vel mellom 20 og 30 GB i forbruk selv da jeg hadde dette i sommer. Dessverre ikke nå lenger da jeg må ha dekning på jobb.og skole. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Veldig merkelig strategi fra mitt standpunkt, men er vell noen som mener at all reklame er god reklame... Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 (endret) Problemet er at de stenger abo, og ikke basert på dette med "misbruk", men basert på påstander om bruk av hotspot. Hvilke abonnementer har blitt stengt på dette grunnlaget? Igjen, hade jeg hatt et ønske eller behov for å komme med slike karakteristikker så evner jeg ettertrykkelig å gjøre det på en slik måte at det hadde brutt vilkårene for forumet og dermed hadde det blitt fjernet av moderator(er). Jeg evner også å gjøre det på en slik måte at det ville være innenfor reglementet, men bryter intensjonen bak vilkårene, og dermed også fjernet. Igjen, jeg lar være å gjøre slikt. Det er i grunn ikke behov. Om noe lager du nok trøbbel for deg selv. Jeg er for høy takhøyde, men jeg finner det unødvendig at du kommer med slike insinuasjoner. Dog er det kanskje det eneste du har å komme med? "Å rakke ned" med henvisninger til vilkårene og forholdsvis rimelige tolkninger av disse kan umulig anses som "rene personangrep" , "umyndiggjøre" og "latterliggjøre". Spesielt når det gjennomgående gjøres på en edruelig måte. Jeg skal gjøre ett unntak, det kan hende du føler deg latterliggjort når jeg påviser store svakheter i din argumentasjon. Det kan ikke jeg lastes for og at jeg skal begrense mine betraktninger fordi du muligens føler deg latterliggjort er urimelig. Ro, ro. La meg kort gjenta hva ditt innlegg av den 3. juli i år handlet om: "Mitt inntrykk, som godt kan være litt for bastant, er at en del av de som på liv og død skal forsvare Chili faller i en eller flere grupper:" Og så fortsatte du å legge ut med diagnoser og diverse om de som har andre meninger enn deg. Endret 5. september 2018 av hekomo Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Men 4g teknologien blir vel billigere, det er argumentasjon å vente. 3g er ikke verdt å invistere i. vertfall med mindre det koster under halv pris. Har du vært på dette forumet under et annet brukernavn? "Den andre elgen" eller lignende? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Veldig merkelig strategi fra mitt standpunkt, men er vell noen som mener at all reklame er god reklame... Ikke noe mer merkelig enn fri SMS/tale, som omtalt her: Forbrukertilsynet skriver: "4.1.1 «Fri bruk» Påstanden «fri bruk» brukes ofte i markedsføring av mobilabonnement og kan knytte seg til både antall inkluderte ringeminutter, SMS og MMS, samt til bruk av mobildata. Forbrukertilsynet er av den oppfatning at påstanden «fri bruk» for ikke å være villedende, kun kan brukes i markedsføring der antallet ringeminutter, SMS og MMS er satt så høyt at de fleste forbrukere ikke bruker det opp, og dermed ikke må betale mer enn fastpris. Når det gjelder mobildata, kan begrepet «fri bruk» i markedsføring anses som villedende dersom bruk av data faktisk ikke er ubegrenset. Det samme vil gjelde dersom det er begrensninger i hastighet etter at en viss mengde data er brukt opp" Legg merke til at de godtar "fri bruk" som ikke er reell fri bruk med meldinger og ringeminutter. At de ikke godtar det samme med data er merkelig, men det er altså presedens for at "fri bruk" slett ikke trenger å være reelt fri bruk. Og derfor antar jeg at forbrukertilsynet også vil tilpasse sitt standpunkt til "fri bruk" på data slik at det harmonerer mer med "fri bruk" på meldinger og ringeminutter. Noe annet ville vært idiotisk når vi ser at noen faktisk gjør noe av det samme med data som "alle" fritt gjør med meldinger og ringeminutter. Men uansett, poenget er at det ikke er noen merkelig strategi å kalle noe "fri bruk" selv om det ikke er 100% fritt. Det gjøres allerede, bare ikke for data. Og Forbrukertilsynet har ingen problemer med det i det hele tatt. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Hvilke abonnementer har blitt stengt på dette grunnlaget? **snip** Mitt ble stengt på det grunnlaget, det betyr at det var grunnlaget chili oppga til meg personlig, ikke hva din spekulasjon var. 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Ikke noe mer merkelig enn fri SMS/tale, som omtalt her: Forbrukertilsynet skriver: "4.1.1 «Fri bruk» Påstanden «fri bruk» brukes ofte i markedsføring av mobilabonnement og kan knytte seg til både antall inkluderte ringeminutter, SMS og MMS, samt til bruk av mobildata. Forbrukertilsynet er av den oppfatning at påstanden «fri bruk» for ikke å være villedende, kun kan brukes i markedsføring der antallet ringeminutter, SMS og MMS er satt så høyt at de fleste forbrukere ikke bruker det opp, og dermed ikke må betale mer enn fastpris. Når det gjelder mobildata, kan begrepet «fri bruk» i markedsføring anses som villedende dersom bruk av data faktisk ikke er ubegrenset. Det samme vil gjelde dersom det er begrensninger i hastighet etter at en viss mengde data er brukt opp" Legg merke til at de godtar "fri bruk" som ikke er reell fri bruk med meldinger og ringeminutter. At de ikke godtar det samme med data er merkelig, men det er altså presedens for at "fri bruk" slett ikke trenger å være reelt fri bruk. Og derfor antar jeg at forbrukertilsynet også vil tilpasse sitt standpunkt til "fri bruk" på data slik at det harmonerer mer med "fri bruk" på meldinger og ringeminutter. Noe annet ville vært idiotisk når vi ser at noen faktisk gjør noe av det samme med data som "alle" fritt gjør med meldinger og ringeminutter. Men uansett, poenget er at det ikke er noen merkelig strategi å kalle noe "fri bruk" selv om det ikke er 100% fritt. Det gjøres allerede, bare ikke for data. Og Forbrukertilsynet har ingen problemer med det i det hele tatt. Forskjell på å reklamere med "fri bruk" og "fri bruk 1000GB", på samme måte så burde du kunne bruke 5000 SMS dersom det er limiten som blir satt på "fri bruk SMS" Lenke til kommentar
manpowre Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 (endret) Det er stor forskjell på MMS/SMS utsending og data. Data kan deles til andre enheter som laptop og stasjonær maskin. Ja til og med til ett nettverk for de som har en bridge wifi router. Data deling er en standard innebygget funksjon i alle nyere telefoner i dag. Det er ingen standard funksjon for deling av SMS/MMS til andre enheter. Forbrukertilsynet må derfor ta hensyn til data deling sin funksjon og hva som er ansett som "uoppnåelig" for å havne i kategorien "fri". Det vi alle vet er jo at Chili har skrudd avtalen til for TCPIP / UDP basert trafikk slik at man etter kontrakten ikke har lov å dele. Under dette standpunktet er 1TB nesten umulig å bruke på 1 mnd, med mindre man setter netflix eller slikt til å kjøre 4k filmer konstant på telefonen. Så dette havner jo rett inn i nettnøytralitets lovverket som vi alle venter NKOM skal svare Chili på. Spørsmålet vi bør diskutere er hva i alle dager skjer med NKOM og responsen fra de, og ikke kjefte på hverandre om hva man har skrevet tidligere ? Endret 5. september 2018 av manpowre Lenke til kommentar
manpowre Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Forskjell på å reklamere med "fri bruk" og "fri bruk 1000GB", på samme måte så burde du kunne bruke 5000 SMS dersom det er limiten som blir satt på "fri bruk SMS" Jo, men hvem i alle dager skal du sende 5k sms/mms til ?? Med data blir det annerledes. Det går faktisk an å bruke 2-3-4 TB per mnd om man går inn for det. Man sender heller ikke mms/sms til noen, men mottar data. mms/sms er utsendelse, ikke mottak. Data er begge veier. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Forskjell på å reklamere med "fri bruk" og "fri bruk 1000GB", på samme måte så burde du kunne bruke 5000 SMS dersom det er limiten som blir satt på "fri bruk SMS" Så het det vel gjerne samtidig i vilkårene at "masseutsendelser" ikke var tillatt, og det var vel ingen annen måte å nå den grensa på. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Det er stor forskjell på MMS/SMS utsending og data. Data kan deles til andre enheter som laptop og stasjonær maskin. Ja til og med til ett nettverk for de som har en bridge wifi router. Data deling er en standard innebygget funksjon i alle nyere telefoner i dag. Det er ingen standard funksjon for deling av SMS/MMS til andre enheter. Forbrukertilsynet må derfor ta hensyn til data deling sin funksjon og hva som er ansett som "uoppnåelig" for å havne i kategorien "fri". Det vi alle vet er jo at Chili har skrudd avtalen til for TCPIP / UDP basert trafikk slik at man etter kontrakten ikke har lov å dele. Under dette standpunktet er 1TB nesten umulig å bruke på 1 mnd, med mindre man setter netflix eller slikt til å kjøre 4k filmer konstant på telefonen. Så dette havner jo rett inn i nettnøytralitets lovverket som vi alle venter NKOM skal svare Chili på. Spørsmålet vi bør diskutere er hva i alle dager skjer med NKOM og responsen fra de, og ikke kjefte på hverandre om hva man har skrevet tidligere ? Mange bruksmønster hvor man kan nå den cappen, er ikke mange minuttene med 4k video på mobilen før jeg har 50GB, si jeg filmer en gang om dagen da... Lenke til kommentar
manpowre Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Mange bruksmønster hvor man kan nå den cappen, er ikke mange minuttene med 4k video på mobilen før jeg har 50GB, si jeg filmer en gang om dagen da... Netflix opererer med enkodet: 4K (3840×2160) 16000 kbps ~7 GB per hour 142 timer med 4k streaming det per mnd. 4.7 timer per dag. Det er mange timer å holde en telefon forran øynene. Men derimot om deling hadde vært tillatt ihht til kontrakten, kan dette lett oppnåes ved at TV'en står på i bakgrunnen mens man er hjemme og gjør andre ting. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Netflix opererer med enkodet:4K (3840×2160) 16000 kbps ~7 GB per hour 142 timer med 4k streaming det per mnd. 4.7 timer per dag. Det er mange timer å holde en telefon forran øynene. Men derimot om deling hadde vært tillatt ihht til kontrakten, kan dette lett oppnåes ved at TV'en står på i bakgrunnen mens man er hjemme og gjør andre ting. Beklager at jeg ikke spesifiserte, snakker om opplasting, som også teller mot grensa . Testet her nå, filmet 1 minutt UHD 60FPS på telefonen, det ble 520MB, altså 2,5GB for 5 minutter, og 15GB for en halvtime, det er da 450GB i måneden for en snau halvtime med video om dagen. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 (endret) 4K på en liten mobilskjerm? Herregud... Her må det virkelig diktes for å forsvare misbruk. Mitt ble stengt på det grunnlaget, det betyr at det var grunnlaget chili oppga til meg personlig, ikke hva din spekulasjon var. Vel, faktum viser jo at du misbrukte tjenesten. Da vil jeg heller tro at en supportmedarbeider brukte et standardsvar uten å egentlig vite hva grunnen var. For uavhengig av begrunnelsen så misbrukte du tjenesten så ekstremt at det var et soleklart brudd på vilkårene - ved å laste ned ekstreme mengder data. Endret 5. september 2018 av hekomo 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Forskjell på å reklamere med "fri bruk" og "fri bruk 1000GB", på samme måte så burde du kunne bruke 5000 SMS dersom det er limiten som blir satt på "fri bruk SMS" Vel, det er altså tillatt å reklamere med "fri bruk" for SMS selv om det er en grense på antall SMS. Det er poenget her - at det allerede er en velbrukt (og godkjent) strategi og ikke noe "merkelig" som du påstod. Og at det samme må gjelde for data, og at jeg regner med at forbrukertilsynet vil tilpasse reglene for data til praksis for SMS/MMS/ringeminutter. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Vel, det er altså tillatt å reklamere med "fri bruk" for SMS selv om det er en grense på antall SMS. Det er poenget her - at det allerede er en velbrukt (og godkjent) strategi og ikke noe "merkelig" som du påstod. Poenget er vel snarere at abonnement kan bli sperrest selv om du ikke har nådd denne teoretiske grensen for antall SMS dersom operatøren mistenker misbruk. Lenke til kommentar
manpowre Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 4K på en liten mobilskjerm? Herregud... Her må det virkelig diktes for å forsvare misbruk. Jeg vil overhodet ikke si at å streame 4k til en mobilskjerm hvor S8+ feks har >1080 paneler er misbruk. Heller ikke å hevde at man sender 4k filmer fra mobiltelefon til en server som ikke er komprimert er misbruk. Det er nok ikke "mange" som sender ut 4k filmer fra mob telefon ukomprimert, så problemstillingen er ikke relevant. Det som derimot er relevant å diskutere er ett normalt bruksmønster feks en vanlig databruker har på ett hjemmenettverk. Jeg feks konsumerer 300-400gb på min shitty nextgentel ADSL linje hjemme (har en router som teller), og personlig skulle jeg gjerne ønske at man kunne datadele, da hadde jeg spart 450 kroner mnd på den linjen, og fått raskere data gjennom 4g nettet og. Dette er jo godt innenfor 1TB grensen og er normalt bruk av data trafikk for 2 personer per mnd. Selvssagt kan man konsumere langt mer, men siden linjen bare er 13-14mbit så går ikke 4k streaming, så da blir det med 1080HD streaming. Med >25mbit linje så hadde jeg kunne gått over på 4k streaming som igjen ville blåst forbruket av data nærmere 1TB grensen ett slikt mobilabo har. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå