MariusJS Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Går upload utover kvoten?Jepp Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Den er faktisk mer eller mindre NØYAKTIG den samme som i Finland, så det må være årets dårligste argument. Nå begynner jeg å bli lei, men du har mange ganger lest at jeg ikke ønsket å misbruke, jeg ønsket å teste hvor linja gikk, noe jeg også fikk gjort, det er to forskjellige ting, men jeg burde vell egentlig innse at dette kommer du uansett ikke til å forstå. Du skrev at du ønsket å misbruke. Du ville dra ned data for å provosere frem en reaksjon. Det var jo det du skrev. Hva er nøyaktig det samme som i Finland? 2 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Du skrev at du ønsket å misbruke. Du ville dra ned data for å provosere frem en reaksjon. Det var jo det du skrev. Hva er nøyaktig det samme som i Finland? Ja, og det er to forskjellige ting, eller klarer du ikke å se det? Kommenterer du virkelig på det jeg skriver uten å faktisk lese det jeg referer til for så å be meg om å gå tilbake å hente frem referansen? Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Ja, og det er to forskjellige ting, eller klarer du ikke å se det? Det er det samme. Grensen går ved misbruk eller 1000 GB. Du misbrukte tjenesten og ble derfor sperret. 3 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Det er det samme. Grensen går ved misbruk eller 1000 GB. Du misbrukte tjenesten og ble derfor sperret.Ja, og misbruk er ikke spesifisert noe som helst sted, ikke ønsker chilimobil å spesifisere det heller, så da har jeg fortsatt offisielt ikke misbrukt noe som helst. Det var forsåvidt ikke egentlig poenget mitt, men følte jeg måtte forklare dette enda en gang, da folk ganske åpenbart ikke klarer å gå tilbake å se historikken før de kommenterer. Saken her var faktisk at han påstod jeg ønsket å misbruke aboet, det stemmer ikke og er aldri noe jeg har skrevet, så det er direkte løgn, men så er det heller ikke første gang. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Hender jeg misbruker linja mi hjemme, når jeg laster ned store Steam spill, bare for å sjekke hvor lang tid det tar. Har nå ikke fått linja mi stengt enda da. 1 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Hender jeg misbruker linja mi hjemme, når jeg laster ned store Steam spill, bare for å sjekke hvor lang tid det tar. Har nå ikke fått linja mi stengt enda da. Si ifra hva som skjer nå du bryter vilkårene og driver en kommersiel side på linja di. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Si ifra hva som skjer nå du bryter vilkårene og driver en kommersiel side på linja di. Poenget her er vel om man hadde lastet ned 2-300GB med spill eller hva det enn måtte være på telefonen sin via Chili abonnementet, så hadde de også sperret abonnementet. Spiller ingen rolle hvilken type data han lastet ned. Det eneste Chili kan se er at hmm her er det mye trafikk... denne kunden er jo ikke lønnsomt for oss så da sperrer vi abonnementet, så kan heller alle de som bruker 10-50gb i mnd heller gi oss mye penger i kassa. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Over 200 GB på en dag eller så er misbruk. Og du erklærte at du ønsket å misbruke på forhånd i tillegg. Det er det samme. Grensen går ved misbruk eller 1000 GB. Du misbrukte tjenesten og ble derfor sperret. Kan dere utgreie hva han har brutt av vilkår med henvisning til vilkårene? Det er ingenting i vilkårene, både 16 og 17, som tilsier at bruk innenfor 1000 GB per måned kan være mislighold av vilkårene så lenge det ikke er brudd på 17 a/b og 16 spam o.l.. Forbruk over 1000 GB betales det ekstra for, per løpende MB og dermed kan det ikke defineres som misbruk. Forbruk under 1000 GB er det betalt for retten til å bruke. Det er vanskelig å hevde at noen av disse er misbruk. Om en person bruker kvoten på en dag eller på 28 dager er uinteressant per vilkårene. Alle henvisninger til 30/50GB dag eller at 200GB på en dag eller to som brudd på vilkår har ingen relevans til vilkårene slik de er per nå. Etter vilkårene er slikt forbruk uinteressant fordi det ikke er nevnt noe om det. Hadde chili ansett det som viktig hadde det stått noe om dette i vilkårene. At marius (hvis det var det han het) har kastet bort en andel av kvoten sin og oppført seg, i mine øyne kritikkverdig, i forhold til hvordan det ble yttret et formål om testingen så har det ingen relevans ovenfor vilkårne. Han har, etter hva jeg kan se, ikke brutt 17 a og b samt de delene av 16 som omhandler spam etc. og dermed er det ingen sanksjonsgrunn ovenfor forbruker som har opprettholdt sin del av avtalen. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Kan dere utgreie hva han har brutt av vilkår med henvisning til vilkårene? Gledelig. I generelle abonnements-vilkår paragraf 16 så er det flere punkter som går på det Chili Mobil har rett til å stenge eller begrense Kundens tilgang (eller redusere Kundens hastighet) til Tjenestene dersom det etter Chili Mobils vurdering er sannsynlig at misbruk pågår eller at kunden har en betalingshistorikk som ikke tilsier at kunden kan dekke forbruket. Dette gjelder f.eks. når Kunden: (..) 4. Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk. (..) 9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene. Marius sitt forbruk bryter mot disse to, uten tvil, spesielt med tanke på hvordan han faktisk har brukt det forbruket. Det vil også si at det å bruke 900 GB på en dag som du impliserer er helt greit siden det er innenfor kvoten også er misbruk. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Akk jaja. Denne diskusjonen vil vi le av om et år eller 2. Hadde samme megabyte-angst første mnd med ADSL i 2000. 2 Lenke til kommentar
ikek Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 (endret) Gledelig. I generelle abonnements-vilkår paragraf 16 så er det flere punkter som går på det Marius sitt forbruk bryter mot disse to, uten tvil, spesielt med tanke på hvordan han faktisk har brukt det forbruket. Det vil også si at det å bruke 900 GB på en dag som du impliserer er helt greit siden det er innenfor kvoten også er misbruk. Ad punkt 16:9, er det ikke urimelig å anse bruk som er innenfor kvoten som overforbruk? Hvis det skal være misbruk hvorfor er det ikke spesifisert under punkt 17 som omhandler særvilkårene til Chili Fri Data? Hvis forbruker stoppes før kvoten kan fylles har forbruker da reelt kjøpt det produktet? Enten har forbruker kjøpt retten til 1000GB per vilkårene eller så er ikke vilkår og betingelser reele og forbruker er lurt. Det står ingenting om hvor mye per dag eller uke en bruker kan benytte og den eneste logiske slutning er da en forbruker har en kvote på 1000 GB og kan forholde seg til denne etter eget forgodtbefinnende. Venligst finn noe i vilkårene som motsier dette! Hvordan han har brukt sine GB er uinteressant, han har ikke brutt vilkårene, gjennom stort forbruk (17 a/b). Når det gjelder 16:4 så er stort forbruk normal for et abonnement med 1000GB kvote. All forbruk innenfor kvoten det er kjøpt rettigheten til er å anse som normal bruk. Noe annet vil indikere at vilkår og betingelser ikke er reelle og forbruker er misledet. 16:4 legger også potensielt byrden for vurdering av belastningen på nettverket for forbrukers føtter. Forbruker har ingen forutsetninger for å kunne vurdere om forbruket har innvirkning på nettverket. Det er slikt operatør order og balanserer. Noe annet vil være rart. Tjenesteyter tar også høyde for forbruk, nettverksbelastning etc. når det selges "Fri Data" og det vil være en logisk kortslutning å kalle forbruk innenfor den kvoten som overforbruk eller unormalt. Hvis vi er enige om at han ikke brøt 17 a og b så er det kun stort forbruk over kort tid som gjennstår og det er rimelig spesielt. I hvertfall når det ikke er kvantifisert på noen som helst måte i vilkårene. edit: et komma Endret 2. juli 2018 av ikek 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Ad punkt 16:9, er det ikke urimelig å anse bruk som er innenfor kvoten som overforbruk? Hvis det skal være misbruk hvorfor er det ikke spesifisert under punkt 17 som omhandler særvilkårene til Chili Fri Data? Hvis forbruker stoppes før kvoten kan fylles har forbruker da reelt kjøpt det produktet? Enten har forbruker kjøpt retten til 1000GB per vilkårene eller så er ikke vilkår og betingelser reele og forbruker er lurt. Det står ingenting om hvor mye per dag eller uke en bruker kan benytte og den eneste logiske slutning er da en forbruker har en kvote på 1000 GB og kan forholde seg til denne etter eget forgodtbefinnende. Venligst finn noe i vilkårene som motsier dette! Hvordan han har brukt sine GB er uinteressant, han har ikke brutt vilkårene, gjennom stort forbruk (17 a/b). Når det gjelder 16:4 så er stort forbruk normal for et abonnement med 1000GB kvote. All forbruk innenfor kvoten det er kjøpt rettigheten til er å anse som normal bruk. Noe annet vil indikere at vilkår og betingelser ikke er reelle og forbruker er misledet. 16:4 legger også potensielt byrden for vurdering av belastningen på nettverket for forbrukers føtter. Forbruker har ingen forutsetninger for å kunne vurdere om forbruket har innvirkning på nettverket. Det er slikt operatør order og balanserer. Noe annet vil være rart. Tjenesteyter tar også høyde for forbruk, nettverksbelastning etc. når det selges "Fri Data" og det vil være en logisk kortslutning å kalle forbruk innenfor den kvoten som overforbruk eller unormalt. Hvis vi er enige om at han ikke brøt 17 a og b så er det kun stort forbruk over kort tid som gjennstår og det er rimelig spesielt. I hvertfall når det ikke er kvantifisert på noen som helst måte i vilkårene. edit: et komma Har tatt denne diskusjonen evig ganger med de samme gjengangerne i kommentarfeltet her, men de er ikke villige til å se at noen har andre definisjoner enn dem, og mener at kun det de mener er korrekt. Personlig så ser jeg deres side av saken også og har mange ganger forklart at hele saken kunne vært unngått dersom chili bare hadde hatt normal kundeservice, men dette faller nok enda en gang på døve ører, selv når man kommer med ting som er 100% fakta skal det diskuteres, og da blir det slitsomt i lengden, men det er nå som det er. (Du kan jo gå i den tråden som er linket tidligere, så ser du fort at en del av de som er mest på chili sin side er folk som selv har abo hos chili og som ikke bryr seg om hvordan de blir behandlet som kunder så lenge de får beholde det ikke eksisterende tilbudet sitt) Lykke til både til deg som står for det jeg ser på som fornuftig, og til dere som argumenterer for måten chili behandler kunder på, måtte dere en dag oppleve medaljens bakside, så kanskje dere tar til fornuften. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Har tatt denne diskusjonen evig ganger med de samme gjengangerne i kommentarfeltet her, men de er ikke villige til å se at noen har andre definisjoner enn dem, og mener at kun det de mener er korrekt. Personlig så ser jeg deres side av saken også og har mange ganger forklart at hele saken kunne vært unngått dersom chili bare hadde hatt normal kundeservice, men dette faller nok enda en gang på døve ører, selv når man kommer med ting som er 100% fakta skal det diskuteres, og da blir det slitsomt i lengden, men det er nå som det er. (Du kan jo gå i den tråden som er linket tidligere, så ser du fort at en del av de som er mest på chili sin side er folk som selv har abo hos chili og som ikke bryr seg om hvordan de blir behandlet som kunder så lenge de får beholde det ikke eksisterende tilbudet sitt) Lykke til både til deg som står for det jeg ser på som fornuftig, og til dere som argumenterer for måten chili behandler kunder på, måtte dere en dag oppleve medaljens bakside, så kanskje dere tar til fornuften. Mitt inntrykk, som godt kan være litt for bastant, er at en del av de som på liv og død skal forsvare Chili faller i en eller flere grupper: De har en finansiell kobling til selskapet. (ingen spesifik mistanke mot noen) De gir beng i sine rettigheter og framferden til selskapet så lenge de får sine GB i måned. Dette er gruppen som er villig til å selge sjela si bare prisen er god nok. De er for dumme til å forstå at selskapet har en suspekt kundebehandling og forretningsskikk rundt abonnementet Chili Fri Data. Jeg vil tro at det er gruppe 2 som er fremtredende og jeg vil påstå at de ikke forstår hvorfor vi har en kontinuerlig kamp for forbrukerrettigheter og som har vart i mange tiår. Om noe lar de seg misbruke rettighetsmessig og aksepterer dette fordi de anser produktet de kjøper som bedre enn andre tilbud er en ting, men bra er det ikke. Det gavner heller ingen forbrukere i det lange løp. Jeg ser i grunn ikke helt hvorfor du i det hele tatt skulle hatt kontakt med kundeservice. Du har ikke, om det er korrekt slik det kommer frem i artikklen(e), brutt vilkårene og bruken er innenfor kvoten. Har du ikke brutt vilkårene, så er det liten grunn til kontakt. Det er derfor jeg finner Chili sin fremferd alt annet enn bra. En ting jeg finner suspekt er at selskapet i det hele tatt ringer/tar kontakt med tjenestebrukere som har et "høyt" forbruk, men innenfor kvoten, og at det (etter det jeg forstår) insinuerer at høyt forbruk må være følge av brudd på 17 a og/eller b og dermed anser det som grunnlag for å si opp avtalen. Nå skal jeg ikke kommentere det tekniske i forhold til å oppdage misbruk av vilkårene, men det burde være noe mer enn kun indisiet høyt forbruk over kort tid som medfører stengning. Har du tatt kontakt med forbrukerrådet o.l. for å få et nøytralt sett med øyne på saken? 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Fikk et ganske interessant svar fra Chili i dag, eneste jeg har hørt fra dem hittil; Hei Marius, Vi beklager sent svar på denne, vi har hatt svært stor pågang i forbindelse med lanseringen av Fri Data. Vi kan dessverre ikke åpne ditt abonnement. Det trenger vel per dags dato ingen videre forklaring. Ha en fin dag! Med vennlig hilsen/best regards Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Fikk et ganske interessant svar fra Chili i dag, eneste jeg har hørt fra dem hittil; Hahaha, nå fikk jeg lyst til å portere til Chili sjøl! (til 1GB abonnement, altså.. ... fordi jeg har internett hjemme) Endret 3. juli 2018 av frohmage 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Fikk svar når jeg spurte hva de mente jeg hadde brutt, og dette ser ganske mørkt ut for chilimobil... Fri bruk-abonnementet er ment for bruk på mobiltelefonen du har SIM-kortet i. Det er ikke tillatt å bruke dette abonnementet fast til delt internett/hotspot eller som en erstatning av internettet du har i husstanden, da vil vi heller anbefale mobilt bredbånd. Hvis du imidlertid kun bruker dette til eget bruk med noe lunde den samme datamengden du uansett ville brukt på mobilen, og dette ikke genererer et unaturlig høyt forbruk, trenger du ikke være bekymret for at vi legger inn noen begrensninger på abonnementet ditt. I praksis kan du bruke så mye data du klarer på din mobiltelefon. Med unaturlig høyt forbruk mener jeg forbruk som man tydelig ikke klarer å bruke på en mobil telefon. Det er en stor mengde data, over en viss tid, flere ganger, som vi ser er nødt til å være fra en mobilt bredbånd ruter eller ved hotspot. Det er ikke en eksakt grense, det er bare hvis vi oppdager at abonnementet er brukt veldig mye på den måten. Skulle du trenge noe utover dette så anbefaler vi mobilt bredbånd.Ønsker du å endre abonnementet til et annet kan vi gjerne gjøre det. Det vil ikke bli åpnet for Fri Data igjen, dessverre. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Dette er skrevet før nyeste post, men er fortsatt relevant. Fikk et ganske interessant svar fra Chili i dag, eneste jeg har hørt fra dem hittil; Fasinerede. Jeg ville etterspurt detaljer, noe jeg vil tro du har rett på ref Paragraf 11. Mislighold i vilkårene. Etter paragraf 11 har du rett til å få beskjed om hva som er brutt av vilkår under 16 og/eller 17. Jeg ville, til tross for siste svar, spesifikt etterspurt presisering på hva du har brutt av vilkår. Fra nyeste innlegg er det tydelig at de automatisk anser høyt forbruk som forbruk over hotspot/casting o.l. dette er veldig suspekt. edit: ikke bare suspekt, men også spinnvilt. De må ha noe mer å komme med en kun en mistanke om bruk av hotspot o.l.? Endret 3. juli 2018 av ikek 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Dette er skrevet før nyeste post, men er fortsatt relevant. Fasinerede. Jeg ville etterspurt detaljer, noe jeg vil tro du har rett på ref Paragraf 11. Mislighold i vilkårene. Etter paragraf 11 har du rett til å få beskjed om hva som er brutt av vilkår under 16 og/eller 17. Jeg ville, til tross for siste svar, spesifikt etterspurt presisering på hva du har brutt av vilkår. Fra nyeste innlegg er det tydelig at de automatisk anser høyt forbruk som forbruk over hotspot/casting o.l. dette er veldig suspekt. edit: ikke bare suspekt, men også spinnvilt. De må ha noe mer å komme med en kun en mistanke om bruk av hotspot o.l.? Ser bort fra det øverste. Nei, det er alt de har kommet med, og det er altså deres begrunnelse for å ha stengt aboet mitt, dette kommer nok til å bli en ekstremt interessant case fremover, spesielt hva Nkom har å si om dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå