Gå til innhold

Endelig fri data abb. Chili mobil starter ballet

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Eh, hva med å se på chilimobil.no? Der står det med store bokstaver: "FRI DATA". For å få med seg at det er et tak på 1000 GB må man lese den lille teksten.

Fri er ikke det samme som fri når brukervilkårene sier noe annet.. Dog skal det sies at folk her som driver å laster ned 1TB filer på abbonomentet sikkert bryter vilkårene, da det blir misbruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finland er flatt og atter flatt har også en større konsentrert befolkning enn Norge...    Nå graver du bare Marius du missbrukte et system og du sammen med andre som kun prøver tøye grenser må stå selv for hva dere har gjort. 

Det er ikke nødvendigvis enklere å bygge ut dekning der det er flatt.

Lenke til kommentar

Danmark er et særdeles dårlig land og sammenlikne med.. Blir som om Telenor/Telia kun trengt og bygge ut til Trøndelag fylke, ja omtrent samme folketall, men arealet er vesentlig mindre... så den må du lengre ut på landet med 

tror du tar feil der  jeg trodde også  det ,men  kundene  har elendig  4g  nett   bare se litt tilbake i denne  anmeldelses -tråden  så er det veldig  mye klaging  på dekning ....  https://dk.trustpilot.com/review/www.oister.dk       og Norge er tydeligvis best i test HER:https://e24.no/digital/telekom/fersk-test-av-4g-nettene-norge-gruser-sverige-og-danmark/24176225

Lenke til kommentar

Er det slik du skal forsette? alle land er forskjellige, og har sine fordeler og ulemper, vi kommer enda ikke unna at du missbrukte et produkt. det er som at du bosetter deg på tbanen bare fordi du har kjøpt månedskort.  på et tidspunkt blir du kastet av. 

Ja, alle land er forskjellige, men data fungerer ikke som vann, du kan ikke BRUKE OPP data, du kan derimot bruke opp kapasitet.

Jeg står forøvrig på at jeg ikke har misbrukt noe som helst produkt, men du har jo selvsagt din egen mening.

Lenke til kommentar

Jeg står forøvrig på at jeg ikke har misbrukt noe som helst produkt, men du har jo selvsagt din egen mening.

Hvis det stemmer som det er nevnt flere ganger at du lastet ned 300 GB på rundt en dag via speedtest så er det jo ingen tvil om at det er misbruk, og det er nok alle enige om. Det er veldig langt unna normal bruk for en tjeneste og gjort kun for å se hvor kjapt de sier nei til deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det stemmer som det er nevnt flere ganger at du lastet ned 300 GB på rundt en dag via speedtest så er det jo ingen tvil om at det er misbruk, og det er nok alle enige om. Det er veldig langt unna normal bruk for en tjeneste og gjort kun for å se hvor kjapt de sier nei til deg. 

Jeg hadde fortsatt ikke truffet grensen i løpet av måneden (om jeg fortsatte i samme rate), og de stengte ikke aboet før på fredagen heller, så jeg må igjen si alt som er gjort fra chili sin side er fryktelig merkelig/uproft.

Lenke til kommentar

tror du tar feil der  jeg trodde også  det ,men  kundene  har elendig  4g  nett   bare se litt tilbake i denne  anmeldelses -tråden  så er det veldig  mye klaging  på dekning ....  https://dk.trustpilot.com/review/www.oister.dk       og Norge er tydeligvis best i test HER:https://e24.no/digital/telekom/fersk-test-av-4g-nettene-norge-gruser-sverige-og-danmark/24176225

http://www.speedtest.net/global-index/denmark#mobile

Ikke så ille, men dette er jo igjen som de som klagde på Windows Vista, kjørte med gammalt dritt som burde ha blitt kastet for lenge siden. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde fortsatt ikke truffet grensen i løpet av måneden (om jeg fortsatte i samme rate), og de stengte ikke aboet før på fredagen heller, så jeg må igjen si alt som er gjort fra chili sin side er fryktelig merkelig/uproft.

Jeg er helt enig i at det Chili gjorde er merkelig og/eller uprofesjonelt, men det gjør ikke det du gjorde noe mer riktig. Du har ikke benektet det du gjorde heller, så da er det liten tvil om at du brukte abonnementet på en helt annen måte enn det skal gjøres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har hastighet med dekning å gjøre?

Hastighten går på helhet opplevelse, på en mobil trenger man ikke stort mer enn 30-40mbit (perdagsdato), uansett så virker det som deter viktig for deg da du laster ned 300GB for speedtest.... 

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

Hastighten går på helhet opplevelse, på en mobil trenger man ikke stort mer enn 30-40mbit (perdagsdato), uansett så virker det som deter viktig for deg da du laster ned 300GB for speedtest....

30-40 mbit/s? Facebook laster ikke raskere om man har 30 eller 5 mbit/s båndbredde.

Lenke til kommentar

Da tror jeg ikke du vet hvor konsentrert befolkningen i norge egentlig er...

Veldig lite konsentrert.

Og hva er unnskyldningen for USA da? :)

Hva med USA?

Over 200 GB på en dag eller så er misbruk. Og du erklærte at du ønsket å misbruke på forhånd i tillegg.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

30-40 mbit/s? Facebook laster ikke raskere om man har 30 eller 5 mbit/s båndbredde.

Det er per definisjon feil

Syntes 30-40mbit virker slow når jeg skal laste ned ting imo, men så er jeg vandt med 500mbits++ da.

Lenke til kommentar

Veldig lite konsentrert.

Over 200 GB på en dag eller så er misbruk. Og du erklærte at du ønsket å misbruke på forhånd i tillegg.

Den er faktisk mer eller mindre NØYAKTIG den samme som i Finland, så det må være årets dårligste argument.

Nå begynner jeg å bli lei, men du har mange ganger lest at jeg ikke ønsket å misbruke, jeg ønsket å teste hvor linja gikk, noe jeg også fikk gjort, det er to forskjellige ting, men jeg burde vell egentlig innse at dette kommer du uansett ikke til å forstå.

Lenke til kommentar

Det er per definisjon feil

Både og. Ved små datamengder som f.eks trafikk mellom en webhost og en klient som er en pc, nettbrett eller telefon vil aldri i livet klare å utnytte så høy båndbredde som 30-40 mbit ved en enkel sidelast. 5-15 mbit ser jeg er normal bruk her i gården ved lasting av vg.no. Nå får jeg mellom 20-40 mbit på 4G via iphone 7 plus, motorola 4 plus. Via wifi får jeg 50/50 med CD fiber. Forskjellen på disse to er lavere latency via fiber, og en litt bråere kurve i båndbreddebruk via wifi. Men fortsatt omtrentlig samme mengde ved sidelast via nettleser (vg.no). Der forskjellene virkelig viser seg, er mediakonsum som netflix og andre. Da disse velger høyere kvalitet på streaming langt raskere via wifi enn via 4G.

Slik trafikkbruk kan lett spores hos operatør/ISP da de har verktøy til å sjekke sånt live, men da kun som stikkprøve under visse forutsetninger som kundekontakt eller lignende.

*edit* la til noe vrøvl.

Endret av Kynxx
Lenke til kommentar

Både og. Ved små datamengder som f.eks trafikk mellom en webhost og en klient som er en pc, nettbrett eller telefon vil aldri i livet klare å utnytte så høy båndbredde som 30-40 mbit ved en enkel sidelast. 5-15 mbit ser jeg er normal bruk her i gården ved lasting av vg.no. Nå får jeg mellom 20-40 mbit på 4G via iphone 7 plus, motorola 4 plus. Via wifi får jeg 50/50 med CD fiber. Forskjellen på disse to er lavere latency via fiber, og en litt bråere kurve i båndbreddebruk via wifi. Men fortsatt omtrentlig samme mengde ved sidelast via nettleser (vg.no). Der forskjellene virkelig viser seg, er mediakonsum som netflix og andre. Da disse velger høyere kvalitet på streaming langt raskere via wifi enn via 4G.

Slik trafikkbruk kan lett spores hos operatør/ISP da de har verktøy til å sjekke sånt live, men da kun som stikkprøve under visse forutsetninger som kundekontakt eller lignende.

*edit* la til noe vrøvl.

Det stemmer jo, men Facebook må jo være ett svært dårlig eksempel da, med en ganske tung nettside med mye bilder, samt Autoplay av video...

50 Mbit hørtes lite ut, de fleste steder opplever jeg 100-200 mbit+ på 4G+, med dips nedover mot litt over 50. Men iPhone 7 klarer vell ikke mer enn 50mbit upload på 4G om jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Det stemmer jo, men Facebook må jo være ett svært dårlig eksempel da, med en ganske tung nettside med mye bilder, samt Autoplay av video...

50 Mbit hørtes lite ut, de fleste steder opplever jeg 100-200 mbit+ på 4G+, med dips nedover mot litt over 50. Men iPhone 7 klarer vell ikke mer enn 50mbit upload på 4G om jeg husker rett.

Det er det jeg bruker som spørsmål når slibrig selger fra Canal Digital (Proff om) ringer meg og absolutt vil selge meg høyere bredbånd stadighet: "Vil Facebook og Snapchat gå raskere?"

De fleste vil da skjønne at jeg er tapt sak og svare "nei". Resterende som da svarer ja, forsøker jeg da å holde absolutt lengst mulig på, og likevel ende opp med bomtur. :)

*Edit*

Facebook var et dårlig eksempel, men et eksempel. Hadde f.eks Chrome bare hentet data fra kun den ene webhosten aktuell nettside jeg besøker (VG.no f.eks), hadde nettsiden lastet brennkvikt. Greia er at man må innom et titalls domener på veien for å få med bilder, reklamer, video, kommentarfeltet osv. Derfor vil man aldri klare å oppnå en skikkelig utnyttelse av båndbredde ved én sidelast. Og det jeg har beskrevet nå, kommer i tillegg til at enhet må oppnå tilkobling fysisk mot basestasjon/router, og så gå gjennom fiber/radiolink/coax/xDSL ut på den store etheren.

Store mediafiler derimot viser hvilken båndbredde man kan få når filen først har startet å laste.

Endret av Kynxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men iPhone 7 klarer vell ikke mer enn 50mbit upload på 4G om jeg husker rett.

Hverken Telenor eller Telia støtter mer enn 50 mbps upload i dag.  LTE kategori 4, 6 og 9 som er i bruk i Norge i dag støtter ikke aggregering med upload.  

Det finnes demomiljøer, som på Telenor sitt anlegg på Fornebu, som støtter mer men det er uansett veldig avhengig av terminalstøtten.

Så det betyr at operatørene, Telenor og Telia, har store muligheter for å legge inn QoS funksjonalitet på downlink og kan enkelt begrense og styre nedlasting dersom de ønsker.

Lenke til kommentar

Hverken Telenor eller Telia støtter mer enn 50 mbps upload i dag.  LTE kategori 4, 6 og 9 som er i bruk i Norge i dag støtter ikke aggregering med upload.  

Det finnes demomiljøer, som på Telenor sitt anlegg på Fornebu, som støtter mer men det er uansett veldig avhengig av terminalstøtten.

Så det betyr at operatørene, Telenor og Telia, har store muligheter for å legge inn QoS funksjonalitet på downlink og kan enkelt begrense og styre nedlasting dersom de ønsker.

Stemmer vell forsåvidt med hva jeg ser i praksis også, overraskende at de ikke har gjort noe med upload siden cat3, spesielt siden vi allerede er på cat18 på Mobilsiden.

Har dog en følelse av at det heller blir storsatsing på 5G ovenfor å oppgradere 4G

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...