Gå til innhold

Endelig fri data abb. Chili mobil starter ballet

Anbefalte innlegg

Hva med å svare på det jeg faktisk spurte om?

De kan skrive fri data så mye de ønsker, men det er ikke fri data.

Nei, men det er ikke poenget her. Poenget er at enkelte kverulerer noe jævlig over "de sier 1000 GB, så jeg skal faen meg bruke opp 1000GB også". Det er ikke 1000 GB som er det relevante her. Det er ikke det Chili fokuserer på. Chili fokuserer på "fri" fordi det er ment å være et "bekymringsfritt" abonnement der man ikke trenger å tenke på datakvote.

Du kan gjerne kritisere dem for å ha et tak på 1000 GB når de bruker ordet "fri", men det er ikke det som er tema for akkurat denne delen av diskusjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 TB Dataplan, men 30 gb pr dag (hvis ikke mer) er unormalt? Vet flere venner som bruker netflix/lignende strømming på mobilen i en 2560x1440 skjerm på mobilen, ser flere sesonger og data-planen går til hel****.. Tipper de bruker en GOD del mer enn 30-50 GB data når de sitter på bussen og ser FERDIG seriene. Må nesten spørre om vennene mine har chili mobil (1 TB) plan..

Jeg tipper at du tipper feil.

Lenke til kommentar

Eh, hva med å se på chilimobil.no? Der står det med store bokstaver: "FRI DATA". For å få med seg at det er et tak på 1000 GB må man lese den lille teksten.

Mhm. Kjempeliten skrift.

WkF9aeH.png

Kanskje tilbakestille zoomen i nettleseren din?  :rofl:

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det er liten skrift sammenlignet med det gigantiske "fri data" som du så hendig utelot fra bildet.

Om man sammenligner det med skriftstørrelse 180 eller hva enn de bruker, så ja.

Men fortsatt godt synlig i reklameplakaten de bruker.

Til og med du må vel forstå at de ikke kan ha en så lang settning i skriftstørrelse 180~ på forsiden?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om man sammenligner det med skriftstørrelse 180 eller hva enn de bruker, så ja.

Men fortsatt godt synlig i reklameplakaten de bruker.

Til og med du må vel forstå at de ikke kan ha en så lang settning i skriftstørrelse 180~ på forsiden?

Uansett er det "fri" som er i fokus. 1000 GB er bare noe de må oppgi som en formalitet.

Lenke til kommentar

Jeg tipper at du tipper feil.

kek, kan godt hende. Men 30 gb data om dagen er for lite.

Vet også et parr venner ikke har fiber/bra nett der de bor pga det og legge opp fiber / få trådløst er aboslutt for dyrt så de bruker bare 4g til alle ting. Skulle likt om chili godtok 1 tb planen til all bruk/streaming på mobil / tv (via mobil). Vet flere bruker 100-200 GB i mnd i 4G bare for spill/streaming.

Lenke til kommentar

Du går ikkje glipp av så mykje om du ikkje får logget inn. 

https://i.imgur.com/R5xOKZf.png  

Det som er der inne er den sida der (som ikkje fungerer for meg, viser feil data) 

og fakturaen din, men den får du på epost. 

Ja den siden var ikke noe å skryte av, på mobilen får jeg ikke den igang.

Ble portert kl 11 idag, og det gikk hvertfall bra så godt å være igang :D

Lenke til kommentar

Fyren jobber indirekte for Telenor, men det har vel ingenting å si! han burde bare avslutte dette. Alt annen virker fordummende for hans velkommne

Ny bruker med et brukernavn som ser ut som det er opprettet med en passord-generator og kun skriver i disse trådene. Skal du først skylde på han for å holde på på vegne av Telenor så er det faktisk minst like sannsynlig at du egentlig jobber for Chili mobil og prøver å redde litt tryne for bedriften.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ikke lengere lov å overtaksere datoroaming til EU så hvordan kan de begrense til 12GB innen EU når de selger en kvote på 1000 GB?

Det er lov, for en utredning av hvorfor det er lov så viser jeg til @Øystein H sin post under:

For å sitere EUs regelverk:

If at home you have unlimited mobile data or very cheap mobile data, your operator may apply a safeguard (fair use) limit on data use while roaming. If this is the case, the operator will have to inform you in advance about such a limit and have to alert you in case you reach it. That safeguard limit will be high enough to cover most, if not all, of your roaming needs. Beyond this threshold, you can continue data roaming, subject to a small charge (maximum €7.70/GB + VAT; this will decline gradually to reach €2.50/GB as of 2022).

Eksempel:

Data limits - national bundles with unlimited data

If you have a contract where you pay a fixed monthly fee and it includes bundled services with unlimited data, your mobile operator must provide you with a large volume of "roam like at home" data. The exact amount will depend on the price you pay for your mobile bundle. The roaming data volume must be at least twice the volume obtained by dividing the price of your mobile bundle (excluding VAT) by the wholesale data roaming cap (€7.70 in 2017).

For example: you pay €40 (excluding VAT) for your mobile bundle with unlimited calls, SMS and data. When you roam like at home in the EU, you get unlimited calls and SMS and at least 10.3 GB of data (2x(€40/€7.70) =10.3).

Omregnet til norske penger:

Pris fra Chilimobil: NOK 399 - moms = NOK 319.20. Data roaming cap er €6 i 2018 som tilsvarer omkring NOK 57 per GB.

Basert på formel blir da mengden data 2x(319.20/57)=11,2 GB.

Så det betyr i Chlilmobil har regelverket på sin side og kan sette en grense for roaming i EU på 12 GB.

Hentet fra:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1814658&p=24449207

Endret av Hedonism
  • Liker 6
Lenke til kommentar

kek, kan godt hende. Men 30 gb data om dagen er for lite.

Vet også et parr venner ikke har fiber/bra nett der de bor pga det og legge opp fiber / få trådløst er aboslutt for dyrt så de bruker bare 4g til alle ting. Skulle likt om chili godtok 1 tb planen til all bruk/streaming på mobil / tv (via mobil). Vet flere bruker 100-200 GB i mnd i 4G bare for spill/streaming.

30 GB om dagen er for lite? Ja, kanskje hvis du bruker alt mulig annet enn bare mobilen. Men med bare databruk over mobilen SIM-kortet står i så er 30 GB mer enn nok for de fleste, selv for en hel måned.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...