Gå til innhold

Tiltak mot sosial/religiøs kontroll/trakasering - kriminalisering?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om en kan lære av #metoo for å motvirke forsøk på sosial kontroll av anerledes tenkende. Jeg tenker da spesielt på at religiøse (i praksis mest muslimer - men også enkelte andre) ofte hevdes å utøve sosial kontroll av "sine egne" og noen ganger truer de som går ut av sekta. 

Er det mulig å kriminalisere former for slik uønsket sosial kontroll? 

Det finnes selvsagt mange former for uønsket sosial kontroll der regulering via lovverket er helt uaktuelt. En kan kanskje definere uønsket sosial kontroll som en slags "rassisme" fra "en egne" når en forsøker å definere seg ut av en gruppe. Jeg antar at f.eks. både "venstrevridde" og "høyrevridde" kan utøve sosial kontroll av de som vil definere seg ut av "gruppen". Dette kan vel ikke kriminaliseres, men er trakasseringen for stor, så kunne en vel ved slike høve også bruke spesielle sosiale/moralske motmidler? Dersom en flagger "anerledes" tanker i et miljø (arbeidsmiljøet i NRK?) og kollegaer slutter å snakke med en åpenbart av den grunn - så kunne de som oppfører seg slik henges ut tilsvarende det #metoo-kampanjen oppfordrer til? Politikere stenges ute av sine stillinger etc?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir veldig dumt å si at man tenker hovedsakelig på muslimer. Det inngår ikke i den muslimske religionen at man skal ha sosial kontroll ovenfor noen, tvert imot, sier Koranen akkurat det motsatte.

Sosial kontroll eksisterer faktisk, men det er strengt tatt ikke religionsbasert, men inngår i kulturelle forskjeller. Det er kulturen som er problemet, ikke religionen.

Lenke til kommentar

Trur ikke dette har noe med religion å gjøre.

Nordmenn er jo veldig gode til å bruke sosial kontroll til å få de som skiller seg ut til å føle seg mindreverdige. Og vi er blandt verdens mest sekulære.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Sosialt press vil nok nok alltid forekomme. Folk er redde for å skille seg ut og sjalu eller fordomsfulle på dem som gjør det.

Men det kan ikke sammenlignes med presset en homofil pakistaner må føle i hjemlandet sitt eller ei dame uten slør føler seg i en av de mange muslimske regimene.

Sosial kontroll eksisterer faktisk, men det er strengt tatt ikke religionsbasert, men inngår i kulturelle forskjeller. Det er kulturen som er problemet, ikke religionen.

Jeg er strengt tatt enig med deg, men det kan være verdt å nevne at religion er en dominant faktor av det som utgjør gitt kultur i et land. På den andre siden så er kulturelle variasjoner med på å forme landets eller områdets religiøse praksis, hvordan religiøse tekster og lover tolkes, veies og følges.

Lenke til kommentar

Jeg mente selvsagt *uønsket* sosial kontroll. Kan den kriminaliseres og/eller kan man lære av f.eks. #metoo i denne sammenheng? Henge ut samfunns-topper som forbryter seg? Gapestokk? :-)

Jeg menter at enkelte typer sosial kontroll kan gjerne oppleves mer kenkende enn uønsket seksuell oppmerksomhet - så da kan man vel argumentere tilsvarende #metoo ?   Eller vil enkelte her "snakke burt" temaet fordi det rapporteres om tidvis praktisering av heftig sosial kontroll blant våre muslimske landsmenn/-kvinner (og barn) ? Hva som står i "teologien" trenger jo ikke være relevant her :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...