Gå til innhold

Endelig kommer mobilrevolusjonen: Chili Mobil lanserer FRI data for 399,- i måneden

Anbefalte innlegg

Jeg lurer forresten på hvordan de skal kunne klare å finne ut av hvem som benytter hotspot eller ei med fri data. De klarer jo ikke engang å lage en skikkelig nettside og back-END tjenester som fungerer? Man må jo manuelt kontakte support for å aktivere samtale venter? Jeg regner nesten med at Chilimobil håper at folk er «dumme» og respekterer avtalevilkårene som de står svart på hvitt.

Jeg sjekket litt på tallenes tale for selskapet, og der var det lite svarte tall å se. Millioner i minus selv før skatt, fra 2011 til nå. Hvem har gått inn på eiersiden og skaffet friske penger? Og har de plutselig fått anskaffet et system til å overvåke egne kunders aktiviteter brått? I 2016 var jeg kunde hos Chilimobil i 2 mnd, og kan ikke huske at jeg har vært så mye i kontakt med et selskap på så kort tid som Chilimobil. Var kunde hos komplett i ett år fra mai 17 til mai 18. Ikke én gang kontaktet jeg dem.

Jeg vil tippe at det blir Telia sin tekniske avdeling som sjekker for dem om de ønsker å undersøke mistanker om misbruk av abbonement ihht til vilkår. 

Og ja, tjenesten samtale-venter måtte legges til abonnementet mitt via kundeservice. Det var ikke mulig å aktivere via menyen på iPhone X'en eller kortkode *43#, fikk kun melding fra nettverket om at tjenesten ikke var tilgjengelig. En samtale senere og den fungerte. Konsulente hos KS'en deres sa at den ikke pleide å være aktivert på nye abonnement. 

Blir jo interessant å se om de klarer å fakturere riktig, det er egentlig alt de må klare å få til og at simkortet virker for at jeg blir fornøyd og slipper ha mer kontakt med dem utover oppsigelse av TV2 Sumo som jeg sendte til dem i går.

De ansatte tidligere leder for Chess i april i år og jeg tipper det er med bakgrunn i hans visjon at de går så aggresivt ut. Det står litt om den finansielle situasjonen i denne artikkelen:

https://e24.no/digital/chili-mobil/chili-mobil-har-kapret-den-gamle-chess-sjefen/24301948

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Tror jeg venter med å gå for Chili til 4G-tale er på plass. Jeg blir aldri helt fornøyd når jeg beveger meg bort fra Telenors nett når det gjelder samtaler. Forrige gang var jeg kunde hos ICE og da gikk ikke innkomne samtaler igjennom og sms uteble på tross av topp dekning og fri sikt til flere basestasjoner. Skyldes trolig tekniske problemer hos ICE som de aldri klarte å fikse.

Siden mange er opptatt av Tv2 Sumo vil jeg tipse om at ved å benytte Yabank kredittkort får man kr. 100 i reduksjon på Netflix. Dvs. en månedlig betaling på kr. 9,-.

Hadde jeg ikke bodd i blokk hvor både TV, nett og gudene vet hva ikke er inkludert ville jeg nok ikke hatt fiber eller TV. Håper borettslag og sameier vil gjøre det mer frivillig i fremtiden.

Lenke til kommentar

Tror jeg venter med å gå for Chili til 4G-tale er på plass. Jeg blir aldri helt fornøyd når jeg beveger meg bort fra Telenors nett når det gjelder samtaler. Forrige gang var jeg kunde hos ICE og da gikk ikke innkomne samtaler igjennom og sms uteble på tross av topp dekning og fri sikt til flere basestasjoner. Skyldes trolig tekniske problemer hos ICE som de aldri klarte å fikse.

Siden mange er opptatt av Tv2 Sumo vil jeg tipse om at ved å benytte Yabank kredittkort får man kr. 100 i reduksjon på Netflix. Dvs. en månedlig betaling på kr. 9,-.

Hadde jeg ikke bodd i blokk hvor både TV, nett og gudene vet hva ikke er inkludert ville jeg nok ikke hatt fiber eller TV. Håper borettslag og sameier vil gjøre det mer frivillig i fremtiden.

Jeg savner helt klart 4G Tale og Wifi Tale hos ChiliMobil men ringing og sms har fungert uten problemer siden jeg ble kunde hos dem forrige torsdag. De har jo ikke samme opplegg som Ice med eget nett og roaming i Telia sitt så din opplevelse hos Ice vil ikke være representativ for hvordan det vil fungere hos ChiliMobil med direkte tilgang til Telia sitt nett.

Det mest negative er selvsagt dårligere lyd ved samtaler til abonnenter i Telenor sitt nett men jeg velger å leve med det inntil noen andre lanserer abonnement med masse data til 400 kroner mnd.

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaringer med Chili utenfor Europa/Nord-Amerika? Med Ice var det å gå inn på SIM-innstillingene hver gang man var uten for "vestlige land" og manuelt sette det til roaming, og så manuelt sette det tilbake når man kom hjem igjen, for at man engang skulle klare å ringe.

Er det samme greia med Chili, eller går det automatisk der?

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaringer med Chili utenfor Europa/Nord-Amerika? Med Ice var det å gå inn på SIM-innstillingene hver gang man var uten for "vestlige land" og manuelt sette det til roaming, og så manuelt sette det tilbake når man kom hjem igjen, for at man engang skulle klare å ringe.

Er det samme greia med Chili, eller går det automatisk der?

Samme som Telia da de følger deres avtaler med operatører rundt i verden.

Så ChiliMobil skal ikke ha samme problematikk som Ice som har slike utfordringer pga manglende anerkjennelse hos mobilfabrikantene som igjen fører til at de ikke har velfungerende automatisk oppsett av databruk i utlandet. De er eksempelvis ifølge eget utsagn ikke store nok til at Apple har ville lagt inn oppsettet deres i iOs slik de har gjort for Telia og Telenor. Og da får man slike problemer med å måtte legge inn manuelt oppsett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Dette hører jeg ofte, men har aldri opplevd det selv. Har du dette fra personlig erfaring, eller Telenor-reklamer?

Om du er mye på kysten så merker du det. Telenor er forsatt best, men Telia/netcom har kommet langt de siste årene.

Lenke til kommentar

Artikkelen reflekterer ikke hva som står i avtalevilkårene for abonnementet Fri data.

I artikkelen står det at man kan ha på datadeling fra egen mobil.

Her er hva avtalevilkårene sier:

17. Særlige vilkår for Chili Fri Data

Chili Fri Data er et mobiltelefonabonnement til bruk på Kundens egen mobiltelefon.

a) Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens mobiltelefon.

b) Det er ikke tillat for maskin til maskin kommunikasjon.

For å hindre misbruk for Chili Fri Data er det en begrensning på fri bruk av data i Norge på 1000 GB per måned. I tillegg til dette er det en begrensning på 12 GB per måned som kan benyttes i EU/EØS. Overforbruk utover disse grensene for Chili Fri Data belastes Kunden med løpende pris per MB.

Dersom Kundens dataforbruk etter Chilimobils skjønn indikerer at Kunden misbruker betingelsene i punkt a og b overfor, og det ikke bringes til opphør umiddelbart efter Chili Mobils påtale via sms, har Chili Mobil rett til å begrense eller stenge Kundens mulighet for bruk av dataforbindelsen.

Det er ikke Data Roll-over og ikke mulig å kjøpe ekstra datapakke for Chili Fri Data.

Chili Fri Data kan tilbys i kombinasjon med tredjepartstjenester. De til enhver tid gjeldende priser og vilkår for tredjepartstjenestene fremgår på www.chilimobil.no. Disse tjenestene kan også være underlagt vilkår fra samme tredjepart.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet er det faktisk ikke meg som vil prøve dette ?

Men en kar på samme campingplassen som meg lurte på om det vat mulig, slik at han kunne benytte simkortet i routeren når han er på campingen.

Han tenkte nok å kjøpe et abbonement utenom det han bruker på mobilen.

Men jeg ser tankegangen din ?

Lenke til kommentar

Enkelt og greit:

Sett speed limiter på 3G/4G til 3,08Mbit , så kan man streame 24/7 og ikke bruke mer enn 998 GB per måned.

Problemet for noen få blir at mobilen kjører høyere youtube enn det som trengs for OK bilde , men på dette viset så får man fri bruk per måned på lik linje som Fiber (3Mbit i dette tilfellet). 

Lenke til kommentar

Enkelt og greit:

Sett speed limiter på 3G/4G til 3,08Mbit , så kan man streame 24/7 og ikke bruke mer enn 998 GB per måned.

Problemet for noen få blir at mobilen kjører høyere youtube enn det som trengs for OK bilde , men på dette viset så får man fri bruk per måned på lik linje som Fiber (3Mbit i dette tilfellet). 

Hastigheten bør settes 10 mbps da folk ikke har datatrafikk med høy utnyttelsesgrad gjennom hele døgnet. 10 mbps lar folk bruke de fleste tjenester på en grei måte i forhold til 3 mbps cap vil føles som om man er 15 år bakover i tid i tillegg til at det gir en mindre god til middelmådig opplevelse ved en rekke bruksområder. 8 timer dag med 10 mbps i full utnyttelse gir 1 TB per måned og er over gjennomsnittlig bruk, selv cap ved 20 mbps hadde antakelig ikke vært et problem i praksis selv om det i teorien lar folk laste ned 6TB i løpet av en måned hvis de virkelig går inn for det.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...