bo1e Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Du har misforstått viss du tror dette er et abonnement for folk som _trenger_ fri data. Dette er for kunder som vil ha følelsen av frihet, streame tv2 netflix osv hver dag og kanskje kommer opp i et par hundre GB noen måneder, og lite andre. De som vet hva tethering er osv. er ikke målgruppen. Anbefaler deg å se hva mobilt bredbånd faktisk koster, til og med hos Chili. Et mobilabonnement hvor selling point er fri data (har du sett hvordan det markedsføres?) er ikke ment for folk som trenger fri data. Gullkorn etter gullkorn her. Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Du har misforstått viss du tror dette er et abonnement for folk som _trenger_ fri data. Dette er for kunder som vil ha følelsen av frihet, streame tv2 netflix osv hver dag og kanskje kommer opp i et par hundre GB noen måneder, og lite andre. De som vet hva tethering er osv. er ikke målgruppen. Anbefaler deg å se hva mobilt bredbånd faktisk koster, til og med hos Chili. Et mobilabonnement hvor selling point er fri data (har du sett hvordan det markedsføres?) er ikke ment for folk som trenger fri data. Gullkorn etter gullkorn her. Prøver du å misforstå med vilje eller? Selling point er ikke fri data, det er fri data på mobil. Vesentlig forskjell på databruk mobil vs data. Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 (endret) Det meste av denne tråden er de som vil bruke data på annet enn mobilen og da klager over dette. Flere har nevnt det, man sliter med å bruke opp 1000 gb på en måned, ved underholdning på egen mobil. Klarer man det, så er det litt trist at man ikke har noe annet å gjøre enn musikk og video i all våken tilstand, alle dager. Uansett i moderne verden er det helt klart mange som bruker mobilen som hotspot til laptop når de er på farta, jeg gjør dette faktisk nå Veldig få vanlige kunder som bruker hotspot. Og det er færre og færre som drasser rundt på en laptop når de kan gjøre alt på mobilen. Har man en jobb som krever mye reise så har man med laptop Helt korrekt, godt eksempel på en "ikke vanlig (privat)kunde". Endret 29. mai 2018 av kim_InnleggNO Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 På en annen side står det fri data og øvre grense på 1000 GB. Da bør Chilimobil forvente at folk kommer til å bruke opp kvoten. At de gir inntrykk av at hvis man faktisk bruker kvoten på abonnementet, vil oppleve å få en advarsel, er for meg litt merkelig. Da burde heller chilimobil gå for 100 GB og så gjøre kort prosess. 1000 GB er MYE data per måned. Selv med mye streaming av video og audio. Du får vel ikke advarsel hvis du bruker opp kvoten etter reglene. Du får advarsel hvis du f.eks. bruker abonnementet som mobilt bredbånd med flere enheter, osv. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 (endret) Det er ikke det handler om for meg! Men, hvordan jeg bruker den dataen som jeg har betalt for! Det er opptil meg og ikke leverandøren. Om jeg bruker 10GB, 500GB eller 1000GB så er det opptil meg, da jeg vitterlig har betalt for inntil 1000GB. Du har betalt for inntil 1000 GB med konkrete vilkår som du har gått med på. Hvis du ikke er villig til å følge vilkårene, så velger du bare et annet abonnement i stedet. Det som uansett er positivt ved dette er at det kan presse frem konkurrerende tilbud med bedre vilkår eller lavere pris. Og jeg vil ha meg frabedt at du kommer her med surmulingen din og ønsker å frata meg muligheten til å bruke et abonnement som vil være midt i blinken for meg som bare vil bruke det på mobilen, og som rett og slett ønsker et abonnement der jeg ikke trenger å bekymre meg for å bruke for mye data. Frem til nå har jeg drevet og sjonglert med data, skrudd ned kvaliteten på video, ventet med video til jeg har wifi-tilkobling, osv. Nå kan jeg bare kjøre på med hva jeg vil, når jeg vil. Og det til omtrent samme pris som jeg hadde før. Bekymringsløs streaming, ja takk! Dere sytepaver kan gå og legge dere. Endret 29. mai 2018 av hekomo 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Har man en jobb som krever mye reise så har man med laptop ..og da er man bedriftskunde og ikke privatkunde, og man får det dekket av jobben. 2 Lenke til kommentar
freke Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Jammen.. Det er jo ikke fri data. Det er jo begrenset som alle andre abb.? Jeg skjønner ingenting av denne artikkelen. Det er heller ikke fri bruk av sms, mms og telefoni heller. Men siden man må stå på veldig hardt for å bruke opp ringeminutter og sms, og at kun ytterst få individer har klart å komme opp mot grensene, blir det i praksis fri bruk. Samme med fri data på mobil. Du skal sjekke Facebook tungt for å svi av 1000 gig. Så i praksis fri bruk. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Det meste av denne tråden er de som vil bruke data på annet enn mobilen og da klager over dette. Flere har nevnt det, man sliter med å bruke opp 1000 gb på en måned, ved underholdning på egen mobil. Klarer man det, så er det litt trist at man ikke har noe annet å gjøre enn musikk og video i all våken tilstand, alle dager. Uansett i moderne verden er det helt klart mange som bruker mobilen som hotspot til laptop når de er på farta, jeg gjør dette faktisk nå Veldig få vanlige kunder som bruker hotspot. Og det er færre og færre som drasser rundt på en laptop når de kan gjøre alt på mobilen. Har man en jobb som krever mye reise så har man med laptop Helt korrekt, godt eksempel på en "ikke vanlig (privat)kunde". Jeg reiser både med jobb og i privat sammenheng, på toget frks kan jeg godt slenge opp et hotspot for at jeg skall få en sikker wifi på laptopen/taplet for netflix. Veit om mange som gjør dette og det er normal forbruk. Lenke til kommentar
Lord- Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Skjønner virkelig ikke hva problemet er. Det meste av denne tråden handler om de som vil bruke data på annet enn mobilen. Var nettopp i USA og der er det helt normal praksis at de fjerner muligheten til å kunne dele internett. Knappen der jeg kunne dele internett var borte når jeg satt i simkortet. Selvfølgelig finnes det muligheter (Jailbreak osv), men da bryter man jo vilkårene man har godtatt. Dere burde bare være glad for at chilimobil ikke har fjernet muligheten for å kunne lage hotspot. 2 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Skjønner virkelig ikke hva problemet er. Det meste av denne tråden handler om de som vil bruke data på annet enn mobilen. Var nettopp i USA og der er det helt normal praksis at de fjerner muligheten til å kunne dele internett. Knappen der jeg kunne dele internett var borte når jeg satt i simkortet. Selvfølgelig finnes det muligheter (Jailbreak osv), men da bryter man jo vilkårene man har godtatt. Dere burde bare være glad for at chilimobil ikke har fjernet muligheten for å kunne lage hotspot. Korrekt, men denne tråden tar av på annen bruk uansett. Så temaet er mer folks frustrasjon over å ikke bruke hotspot som man vil, ikke det at Chili mobil har åpnet opp for en enorm datapakke. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Visst man bruker VPN på mobilen så kan de vel ikke se hva man bruker mobilen til? Sitter med møkka tregt bredbånd i dag, så bruker mobilen til å laste ned spill og oppdateringer til pcen. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Enten så tilbyr man fri data eller så gjør man det ikke. I dette tilfellet gjør man ikke det. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Enten så tilbyr man fri data eller så gjør man det ikke. I dette tilfellet gjør man ikke det. Finnes folk som klager på alt. 1000GB pr mnd er mere enn de fleste bruker. Du er sikkert et unntak da, 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) Fri som uten restriksjoner, ikke nødvendigvis mengden data, selv om det også er en restriksjon. Når det står FRI DATA i store bokstaver etterfulgt at det er opptil 1TB, da skulle man tro at bruken var fri da, siden noen aspekter ved data burde være fri for å kunne kalle abonnementet fri data. "Verken bruken eller mengden er fri, men vi kaller det fri data." De bør heller kalle abonnementet "litt data og noe bruk". 1 TB er ikke så mye, det tilsvarer en halvt klar videostream 12 timer om dagen eller 3 timer/dag med kvalitet/aktiv bruk. Det er mer enn gjennomsnittet, men ikke hva man kan kalle ikke normal bruk. Det har vært nett i norge i 24 år og mer til, folk bruker data store deler av døgnet. Folk er lei av å ha 3-4 abonnementer for å få forbindelse i løpet av hele døgnet. Kom med en løsning som løser alt i étt. Mobilt bredbånd i paden, mobilabonnement i telefonen, kabel/fiber/adsl/vdsl hjemme. Det blir litt mange abonnement for å få tilgang på data. "I løpet av 1993 økte internett-trafikken i Norge med 106%. Ved årsskifte hadde rundt 30 000 maskiner, og anslagsvis 200 000 personer, tilgang til nettet. Målinger utført på 1990-tallet viste at antallet ukentlige brukere av internett i Norge lå på 5% i 1995, 10% i 1996 og 15% i 1997. I begynnelsen av 1999 var tallet på ukentlige brukere økt til 30,7% (over 1,3 millioner mennesker). Norge lå dermed helt på verdenstoppen (sammen med Finland) i andelen ukentlig brukere." Vi var og er langt fremme på bruk, men å bygge ut eller tilby forsvarlige ISP-tjenester, nei det skal det ikke være snakk om. Kun hvis du bor i riktig gate eller har et helt borettslag i ryggen. Det er bare en myte at folk trenger data. 1 GB i måneden er mer enn nok til alle, da får man både lest epost og handlet i nettbutikk, hva mer kan man ønske. Senest i går sa statsministeren at Norge skal være fremst i verden på diverse konstruktiv aktivitet på internett. Da får de sannelig se til å bemidle penger til utbygging av nett. Man blir ikke best i noe av å mangle tilgangen. Et stor problem er at samtlige abonnement ikke står i stil med ønskene til folk. Det som tilbys er relativt høy hastighet og lite data. Hva med de som greier seg med liten eller moderat hastighet men behov for mye data. Nei, det kan man bare glemme. Stopp aktiviteten og prøv på om 5 år. Det er nå vi lever, nå vi trenger data, ikke om 5 år. 5 år er mye for folk som allerede har ventet 20 år. Det meste av problematikk forventes løst ved innføringen av neste generasjons mobilnett, men enn så lenge får man lide litt til. Utbygging burde ligge foran behovet, ikke omvendt. Men det er tydeligvis god butikk å ligge flere år etter med utbygginga. Endret 30. mai 2018 av BadCat Lenke til kommentar
tsetsefluen Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Kalles nok fri data fordi det er særdeles få mennesker som bruker det opp. Men operatørene vil nok forandre på definisjonen hvis og når mange nok nærmer seg grensen. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Jeg skjønner ikke. Er det mange folk igjen som kommer til å komme ut av treverket og kalle dette for det stikk motsatte av det man får? Og det man får er selvsagt MYE data! Lenke til kommentar
Lord- Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) Fri som uten restriksjoner, ikke nødvendigvis mengden data, selv om det også er en restriksjon. Når det står FRI DATA i store bokstaver etterfulgt at det er opptil 1TB, da skulle man tro at bruken var fri da, siden noen aspekter ved data burde være fri for å kunne kalle abonnementet fri data. "Verken bruken eller mengden er fri, men vi kaller det fri data." De bør heller kalle abonnementet "litt data og noe bruk". 1 TB er ikke så mye, det tilsvarer en halvt klar videostream 12 timer om dagen eller 3 timer/dag med kvalitet/aktiv bruk. Det er mer enn gjennomsnittet, men ikke hva man kan kalle ikke normal bruk. Det har vært nett i norge i 24 år og mer til, folk bruker data store deler av døgnet. Folk er lei av å ha 3-4 abonnementer for å få forbindelse i løpet av hele døgnet. Kom med en løsning som løser alt i étt. Mobilt bredbånd i paden, mobilabonnement i telefonen, kabel/fiber/adsl/vdsl hjemme. Det blir litt mange abonnement for å få tilgang på data. "I løpet av 1993 økte internett-trafikken i Norge med 106%. Ved årsskifte hadde rundt 30 000 maskiner, og anslagsvis 200 000 personer, tilgang til nettet. Målinger utført på 1990-tallet viste at antallet ukentlige brukere av internett i Norge lå på 5% i 1995, 10% i 1996 og 15% i 1997. I begynnelsen av 1999 var tallet på ukentlige brukere økt til 30,7% (over 1,3 millioner mennesker). Norge lå dermed helt på verdenstoppen (sammen med Finland) i andelen ukentlig brukere." Vi var og er langt fremme på bruk, men å bygge ut eller tilby forsvarlige ISP-tjenester, nei det skal det ikke være snakk om. Kun hvis du bor i riktig gate eller har et helt borettslag i ryggen. Det er bare en myte at folk trenger data. 1 GB i måneden er mer enn nok til alle, da får man både lest epost og handlet i nettbutikk, hva mer kan man ønske. Senest i går sa statsministeren at Norge skal være fremst i verden på diverse konstruktiv aktivitet på internett. Da får de sannelig se til å bemidle penger til utbygging av nett. Man blir ikke best i noe av å mangle tilgangen. Et stor problem er at samtlige abonnement ikke står i stil med ønskene til folk. Det som tilbys er relativt høy hastighet og lite data. Hva med de som greier seg med liten eller moderat hastighet men behov for mye data. Nei, det kan man bare glemme. Stopp aktiviteten og prøv på om 5 år. Det er nå vi lever, nå vi trenger data, ikke om 5 år. 5 år er mye for folk som allerede har ventet 20 år. Det meste av problematikk forventes løst ved innføringen av neste generasjons mobilnett, men enn så lenge får man lide litt til. Utbygging burde ligge foran behovet, ikke omvendt. Men det er tydeligvis god butikk å ligge flere år etter med utbygginga. Skjønner fortsatt ikke hvorfor du klager. Det er helt normal praksis at mobiloperatørene kaller det for "Fri data/Unlimited data" selv om det er begrensinger. Nå er dette et MOBILABONNENT, det er i hovedsak ment for mobiltelefonen. Synes det er flott at Chilimobil "tillater" bruk av hotspot en "sjelden" gang, som de selv skriver. I mange land er dette fjernet fra mobiltelefonen slik at folk ikke skal misbruke det. Abonnentet er ment for at man skal slutte å bekymre seg for om vi har gått over datakvoten. Det er ment for at vi skal få en følelse av "fri data". Om du er ute etter noe annet, så kan du skaffe deg et mobilt bredbånd. Jeg tenker likevel at de ikke bryr seg om / legger seg opp i noe, om man bruker delt Internett som om vi hadde brukt mobilen. Streame tv2 sumo, youtube, netflix osv. Vi burde heller takke Chilimobil for at de i det hele tatt tørr å være første mann. Endret 30. mai 2018 av Lord- 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) Det kommer ikke til å gå mange dager eller uker før selskapet må bytte navn på abonnementet på grunn av misvisende markedsføring. Endret 30. mai 2018 av BadCat Lenke til kommentar
Lord- Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Det kommer ikke til å gå mange dager eller uker før selskapet må bytte navn på abonnementet på grunn av misvisende markedsføring. Om du tar en liten skikk på våre naboer. I blant annet Danmark har Telia et abonnent som heter "One". Det heter også "Fri data". Om du trykker på "Se priser og betingelser" så står det: "Abonnement: 249,-/md. Oprettelse: 99,-. Betal adm.: 9.75,-. Fri tale/SMS/MMS og inkl. GB gælder i Norden/Baltikum som i DK. Norden omfatter DK, SE, FI og NO. Fair usage 1.000 GB. 30 dg.s opsigelse. EU: 20GB/md. Fri tale/sms/mms i 37 europæiske lande: telia.dk/rlh. Gælder ikke fra Danmark." Og nå skal jeg fortelle deg noe spennende. Når jeg var i USA, så kjøpte jeg et mobilabonnent gjennom Straight Talk. Abonnentet heter "Unlimited" og kostet $55 + tax. Her var det bare opp til 60GB som gjaldt. Om jeg brukte mer enn det var det fyfy. Det står: "At 60GB, we reserve the right to review your account for usage in violation of Straight Talk's terms and conditions." Så det er helt vanlig at mobilselskapene setter begrensinger selv om de kaller det "Fri data". Det jeg har sett, er at det for det meste er 1000GB som gjelder i Norden, noe jeg setter pris på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg