bo1e Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 (endret) Det er jo helt åpenbart at folk som har bruk for fri data ønsker å bruke det til mer enn kun det som vises på mobilskjermen. Sier hvem? Du? Ja det er en educated guess fra min side at folk flest som har bruk for fri data ønsker å konsumere data på andre måter enn på mobilskjermen. Er du uenig? Ja, jeg er en av de som ikke ville brukt noe annet. Du er uenig i at den påstanden er gyldig for folk flest, fordi det ikke treffer på deg? Ok. Endret 28. mai 2018 av bo1e Lenke til kommentar
Varg Strande Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Ikke akkurat fantastsisk med begrensning, og ikke mulighet til å dele internett engang.. Her i Finland betaler jeg i underkant av 30 euro i måneden for fri 4G 100mbit/S-nett som jeg kan bruke som bredbånd, og til og med ta med til Norge og bruke mobildata helt fritt. Det er kontantkort som hvem som helst kan få på kiosken, og man trenger ikke legitimisere seg med finsk personnummer. Jeg opplever det som veldig stabilt, til og med på lange tog- og bussreiser innom små steder. Jeg har dual-sim på mobilen, så når jeg er til Norge igjen vil jeg bruke norsk SIM-kort til ringing, og finsk SIM-kort til mobildata. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Det er jo helt åpenbart at folk som har bruk for fri data ønsker å bruke det til mer enn kun det som vises på mobilskjermen. Sier hvem? Du? Ja det er en educated guess fra min side at folk flest som har bruk for fri data ønsker å konsumere data på andre måter enn på mobilskjermen. Er du uenig? Ja, jeg er en av de som ikke ville brukt noe annet. Du er uenig i at den påstanden er gyldig for folk flest, fordi det ikke treffer på deg? Ok. Jeg tviler sterkt på at den jevne nordmann som ser mye videoer og gjør andre ting som medfører mye databruk er veldig avanserte av seg. De aller færreste driver med andre ting enn å bare bruke mobilen som nettopp mobil. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Ikke akkurat fantastsisk med begrensning, og ikke mulighet til å dele internett engang.. Her i Finland betaler jeg i underkant av 30 euro i måneden for fri 4G 100mbit/S-nett som jeg kan bruke som bredbånd, og til og med ta med til Norge og bruke mobildata helt fritt. Det er kontantkort som hvem som helst kan få på kiosken, og man trenger ikke legitimisere seg med finsk personnummer. Jeg opplever det som veldig stabilt, til og med på lange tog- og bussreiser innom små steder. Jeg har dual-sim på mobilen, så når jeg er til Norge igjen vil jeg bruke norsk SIM-kort til ringing, og finsk SIM-kort til mobildata. Sant, men tror dette er bare en som måtte ta skrittet ut, så kommer nok flere etter med bedre tilbud om det er 20GB i EU og/eller mere frie på hvordan det brukes. uansett er det chili har gjort velkommen! Lenke til kommentar
FB.315835681 Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Hvordan i alle dager skal de få dette til å gå rundt? Telenor tjener 43 øre per omsatt krone. Mobilbransjen har enorme fortjenester. Rike nordmenn er dessverre lite prisbevisste. 1 Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 (endret) Det er jo helt åpenbart at folk som har bruk for fri data ønsker å bruke det til mer enn kun det som vises på mobilskjermen. Sier hvem? Du? Ja det er en educated guess fra min side at folk flest som har bruk for fri data ønsker å konsumere data på andre måter enn på mobilskjermen. Er du uenig? Ja, jeg er en av de som ikke ville brukt noe annet. Du er uenig i at den påstanden er gyldig for folk flest, fordi det ikke treffer på deg? Ok. Du har misforstått viss du tror dette er et abonnement for folk som _trenger_ fri data. Dette er for kunder som vil ha følelsen av frihet, streame tv2 netflix osv hver dag og kanskje kommer opp i et par hundre GB noen måneder, og lite andre. De som vet hva tethering er osv. er ikke målgruppen. Anbefaler deg å se hva mobilt bredbånd faktisk koster, til og med hos Chili. Endret 29. mai 2018 av kim_InnleggNO Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 På en annen side står det fri data og øvre grense på 1000 GB. Da bør Chilimobil forvente at folk kommer til å bruke opp kvoten. At de gir inntrykk av at hvis man faktisk bruker kvoten på abonnementet, vil oppleve å få en advarsel, er for meg litt merkelig. Da burde heller chilimobil gå for 100 GB og så gjøre kort prosess. 1000 GB er MYE data per måned. Selv med mye streaming av video og audio. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Jeg blir Chili-kunde med portering til dem på torsdag og ser frem til å kunne streame musikk med høyeste kvalitet, streame radio uten å tenke på databruken, ha aktivert HD-kvalitet når jeg ser på Youtube og høy kvalitet på streaming av innhold fra Netflix, Amazon Prime med flere. Personlig bruker jeg hotspot svært sjelden, kun noen få ganger ca annenhver måned om jeg må bruke jobblaptopen på farten så jeg forventer at Chili ikke kommer til å klage på misbruk, men den som lever får se hvor strengt de kommer til å håndheve den slags bruk. 3 Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 (endret) På en annen side står det fri data og øvre grense på 1000 GB. Da bør Chilimobil forvente at folk kommer til å bruke opp kvoten. At de gir inntrykk av at hvis man faktisk bruker kvoten på abonnementet, vil oppleve å få en advarsel, er for meg litt merkelig. Da burde heller chilimobil gå for 100 GB og så gjøre kort prosess. 1000 GB er MYE data per måned. Selv med mye streaming av video og audio. Det er jo nettopp derfor det heter fri bruk. Du får ingen advarsel så lenge det er KUN mobil. Akkurat som at du får 20 000 SMS og 20 000 ringeminutter. Om du absolutt vil bruke det opp så får du lov til det på mobilen. Streamer du 5mbit/s 16 timer hver dag hele måneden blir det 1098 GB. Lykke til! Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå. Se Hedonism sitt svar over her om bekymringsfri streaming, der er bruken dette er myntet på. Endret 29. mai 2018 av kim_InnleggNO 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 (endret) Det meste av denne tråden er de som vil bruke data på annet enn mobilen og da klager over dette. Flere har nevnt det, man sliter med å bruke opp 1000 gb på en måned, ved underholdning på egen mobil. Klarer man det, så er det litt trist at man ikke har noe annet å gjøre enn musikk og video i all våken tilstand, alle dager. Endret 29. mai 2018 av plankeby 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Det er ikke det handler om for meg! Men, hvordan jeg bruker den dataen som jeg har betalt for! Det er opptil meg og ikke leverandøren. Om jeg bruker 10GB, 500GB eller 1000GB så er det opptil meg, da jeg vitterlig har betalt for inntil 1000GB. Og hvorfor skal vi godta en kunstig sperre her hjemme? Etter hva jeg har klart å lese meg til hos operatører her i Norden, så er det ingen som setter begrensinger på hvordan dette skal konsumeres hos de! I Norge har vi de dyreste prisene, de minste datapakkene, så når det kommer en leverandør som gir oss litt mere data, så synes vi at det er helt greit at de lager kunstige sperrer på dette? Vi gir deg 1000GB men nåde deg om du bruker 100GB, nei da må vi begrense deg!? Er det rett? I Danmark har de abonnement som koster 129 kr per mnd med helt fri databruk. Telia har i praksis kun 1 abonnement i Danmark, det heter ONE. 249 kr per mnd + du kan legge til 5 andre brukere for 99 kr. Og helt fri datatrafikk! Hos Telia fikk du 4G ruter med 500GB+ for ca 340 kr per mnd. Etter at de lanserte ONE, så er 4G abonnementet nede i 160GB mnd. Hvorfor? Jo, fordi folk bruker dataen via mobilen i stedet og ikke via mobilt bredbånd. Så slutt å klage på brukerne som ønsker å styre sitt eget digitale liv! Klag heller på operatøren som vil sette en kunstig sprerre på deg i stedet!! Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Det meste av denne tråden er de som vil bruke data på annet enn mobilen og da klager over dette. Flere har nevnt det, man sliter med å bruke opp 1000 gb på en måned, ved underholdning på egen mobil. Klarer man det, så er det litt trist at man ikke har noe annet å gjøre enn musikk og video i all våken tilstand, alle dager. Uansett i moderne verden er det helt klart mange som bruker mobilen som hotspot til laptop når de er på farta, jeg gjør dette faktisk nå Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 (endret) Det er ikke det handler om for meg! Men, hvordan jeg bruker den dataen som jeg har betalt for! Det er opptil meg og ikke leverandøren. Om jeg bruker 10GB, 500GB eller 1000GB så er det opptil meg, da jeg vitterlig har betalt for inntil 1000GB. Og hvorfor skal vi godta en kunstig sperre her hjemme? Etter hva jeg har klart å lese meg til hos operatører her i Norden, så er det ingen som setter begrensinger på hvordan dette skal konsumeres hos de! I Norge har vi de dyreste prisene, de minste datapakkene, så når det kommer en leverandør som gir oss litt mere data, så synes vi at det er helt greit at de lager kunstige sperrer på dette? Vi gir deg 1000GB men nåde deg om du bruker 100GB, nei da må vi begrense deg!? Er det rett? I Danmark har de abonnement som koster 129 kr per mnd med helt fri databruk. Telia har i praksis kun 1 abonnement i Danmark, det heter ONE. 249 kr per mnd + du kan legge til 5 andre brukere for 99 kr. Og helt fri datatrafikk! Hos Telia fikk du 4G ruter med 500GB+ for ca 340 kr per mnd. Etter at de lanserte ONE, så er 4G abonnementet nede i 160GB mnd. Hvorfor? Jo, fordi folk bruker dataen via mobilen i stedet og ikke via mobilt bredbånd. Så slutt å klage på brukerne som ønsker å styre sitt eget digitale liv! Klag heller på operatøren som vil sette en kunstig sprerre på deg i stedet!! Herre min hatt. Hvem prøver å styre ditt digitale liv? Det er valgfritt. Eller mener du vi skal forby fri data som kun er lov å bruke på mobil? Snakk om valgfrihet! Hvis du vil ha data du kan bruke til hva som helst, så finnes det abonnement for deg som koster mer. Endret 29. mai 2018 av kim_InnleggNO Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 (endret) Det meste av denne tråden er de som vil bruke data på annet enn mobilen og da klager over dette. Flere har nevnt det, man sliter med å bruke opp 1000 gb på en måned, ved underholdning på egen mobil. Klarer man det, så er det litt trist at man ikke har noe annet å gjøre enn musikk og video i all våken tilstand, alle dager. Uansett i moderne verden er det helt klart mange som bruker mobilen som hotspot til laptop når de er på farta, jeg gjør dette faktisk nå Veldig få vanlige kunder som bruker hotspot. Og det er færre og færre som drasser rundt på en laptop når de kan gjøre alt på mobilen. Endret 29. mai 2018 av kim_InnleggNO Lenke til kommentar
Espp Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 1) Det er ikke det handler om for meg! Men, hvordan jeg bruker den dataen som jeg har betalt for! Det er opptil meg og ikke leverandøren. Om jeg bruker 10GB, 500GB eller 1000GB så er det opptil meg, da jeg vitterlig har betalt for inntil 1000GB. 2) I Norge har vi de dyreste prisene, de minste datapakkene, så når det kommer en leverandør som gir oss litt mere data, så synes vi at det er helt greit at de lager kunstige sperrer på dette? Vi gir deg 1000GB men nåde deg om du bruker 100GB, nei da må vi begrense deg!? Er det rett? Så slutt å klage på brukerne som ønsker å styre sitt eget digitale liv! Klag heller på operatøren som vil sette en kunstig sprerre på deg i stedet!! 1) Her tar du feil. Det er kun opp til leverandøren, ikke deg. Nå har Chili lansert det desidert billigste alternativen for stor databruk i Norge, det skal vi sette pris på. Det kan faktisk skal økt konkurranse. 2) Igjen, det er opp til dem. Poenget med abonnementet er at man skal kunne bruke mobilen uten å tenke over bruken. Om du trenger Wifi på hytta eller andre steder, så får du gå for mobilt bredbånd. Det er helt OK av Chili! Det er ikke en kunstig sperre, det er en sperre for å sørge for at de har inntekter og at løsningen kan være bærekraftig over tid. Personlig så betaler jeg 699,- hos Telia for 40 GB hver måned, og jeg skal bytte til Chili med engang bindingen går ut. Jeg bruker rundt 30-40 hver måned, og ser for meg at når jeg har enda mer tilgjengelig - så kan forbruket kommer opp i 60-70 GB. Noe mer tror jeg ikke at jeg klarer med bare mobilen, men jeg vil uansett betale 300,- mindre for denne muligheten - VINN VINN! Jeg bruker HotSpot av og til på laptopen når jeg er steder uten wifi. Det beløper seg vel på kanskje 5 GB i måneden, og jeg tror Chili blir å syns det er ok (uten at jeg vet det da!). 2 Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Friheten til å bruke mobilen slik jeg føler for når det passer er noe jeg gleder meg til, jeg pleier å ha et lite arsenal av mediekonsum til offline bruk men nå slipper jeg å være så nøye med dette og kan bare streame det jeg føler for når det måtte passe. På hytten kan jeg eksempelvis streame musikk på terrasen fra Spotify og Youtube uten å tenke på databruken, dette var også noe jeg kunne i flere år før da jeg hadde abonnement hos Netcom uten strup på hastighet. I løpet av en aktiv måned ble det på det meste opptil 200 GB som kunne gå med. Da 4G kom så ble det slutt på den morroa dog. Så bare det å slippe å tenke på mobilbruken er verdt 399 kroner mnd for min del, selv om jeg må gi slipp på datasim og 4G Tale/Wifi Tale. Det negative ellers er selvsagt "kun" 12 GB data i EU/EØS, men det kan jeg leve med. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Det var sørgelig å høre statsministeren påstå at Norge langt fremme på utviklinga når det knapt bevilges penger til utbygging av forbindelse til internett. Stadig flere er avhengig av en god nettforbindelse for å jobbe, en nettforbindelse som for mange ikke er mulig å få uten å flytte. Hvis man er avhengig av internett for å få gjort det man skal hver dag så kan man ikke bare sitte på en stol og håpe at noen bygger ut nettet innen 10-20 år. Lenke til kommentar
Espp Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Internett er ingen menneskerett og Norge er langt fremme på utvikling av Internett og særlig trådløs (mobil). Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 (endret) Det meste av denne tråden er de som vil bruke data på annet enn mobilen og da klager over dette. Flere har nevnt det, man sliter med å bruke opp 1000 gb på en måned, ved underholdning på egen mobil. Klarer man det, så er det litt trist at man ikke har noe annet å gjøre enn musikk og video i all våken tilstand, alle dager. Uansett i moderne verden er det helt klart mange som bruker mobilen som hotspot til laptop når de er på farta, jeg gjør dette faktisk nåJeg tror mange bruker hotspot ute på tur osv. til surfing og underholdning på nettbrett og Pc. Chili Mobil burde oppgi hvor mye som tillates over hotspot. Poenget var at så mange her mener at man kan bruke opp 1000 gb i mnd ganske lett. Det har hele tiden vært klart at det kun gjelder bruk på egen mobil. Da sliter jeg med å se at datagrensen er et hinder. Endret 29. mai 2018 av plankeby Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Det meste av denne tråden er de som vil bruke data på annet enn mobilen og da klager over dette. Flere har nevnt det, man sliter med å bruke opp 1000 gb på en måned, ved underholdning på egen mobil. Klarer man det, så er det litt trist at man ikke har noe annet å gjøre enn musikk og video i all våken tilstand, alle dager. Uansett i moderne verden er det helt klart mange som bruker mobilen som hotspot til laptop når de er på farta, jeg gjør dette faktisk nå Veldig få vanlige kunder som bruker hotspot. Og det er færre og færre som drasser rundt på en laptop når de kan gjøre alt på mobilen. Har man en jobb som krever mye reise så har man med laptop Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg