Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anklaget for overgrep - hvordan ligger jeg an hvis det blir tatt til rettsak?

Anbefalte innlegg

Hei, mulig dette skulle blitt postet på et forum lignende ung.no og ikke diskusjon.no, men skjønte ikke helt siden der, og jeg føler at jeg trenger svar så velger å poste her.

Siste helga i april endte jeg opp på et nachspiel, og jeg begynte å snakke med en jente som jeg har kjent sånn nogen lunde iløpet av ungdomsskole og videregående åra. Vi endte utrolig nok opp med å ha sex samme kvelden som nachspielet, og på morgenen dagen etter. Jeg er 17, og jenta var 17 (hun ble 18 i mai), altså hun er født samme kull som meg, men er 6 mnd eldre enn meg. 

Det som er caset nå, er at nesten 1 mnd etter, så har noen få personer i min vennekrets fått høre at jenta mener at jeg "basically voldtok" hun men at hun ikke ønsket å lage sak ut av det pga min nåværende kjæreste som hun liker godt. 

Det som skjedde var at det var mange i stua til en som hadde nachspielet, og jenta gikk opp i 2 etasje i huset for å sjekke på venninna si og en annen gutt, for å sjekke hvordan det gikk med de. Hun tok med meg opp sammen med hun, altså jeg tok ikke med hun. Etter at hun så at det gikk bra med venninna si tok hun med meg inn på et rom hvor hun skrudde av lyset, trakk for gardinene og tok styringa. Vil ikke si at hun var veldig beruset da, vi hadde begge litt promille i blodet, men ikke nok til at hun ikke kunne klart å si nei hvis hun følte seg ukomfortabel, noe jeg ikke fikk noen slags oppfattelse av at hun følte, ettersom at hun begynte å ta mer og mer initiativ, og forklarte at hun gikk på prevensjonsmidler, og at det kom til å gå bra. Jeg var nok den som tvilte mest. Jeg sov over med hun, og som sagt endte vi opp med å ha sex igjen på morgenen, da hun også tok initiativet, jeg var litt fyllesyk og egentlig ikke veldig gira da, men tenkte egentlig bare "la gå". Samme morgenen var vi også sammen helt til jeg dro hjem, og vi hadde det gøy, hu viste absolutt ingen tegn til anger eller noe lignende. Jeg dro hjem rundt 11:00 og vi fortsatte å holde kontakten i en to ukers tid etter dette nachspielet, hvor hun var blid og fornøyd og viste fortsatt ikke noe tegn til anger, eller at hun ble "brukt" på noen slags dårlig måte.

Litt inn i den 3 uka gikk jeg tilbake med min gamle kjæreste (som sagt en av hennes mindre gode venninner) , og endte opp med å stoppe kontakten med den nachspiel-jenta helt. Alt virka bra helt til idag. 23. mai. Jeg fikk høre av en i min vennekrets at noen hadde fått høre at jenta påsto at (som sagt over) jeg hadde "basically voldtatt" henne. Noe som gjorde meg fryktelig sint fordi hun spredde sånne rykter, og jeg valgte å sende en melding til henne hvor jeg lurte på om hun virkelig har sagt dette til folk, jeg har ikke fått svar på den meldingen. 

I de 2 ukene jeg fortsatt hadde jevnlig kontakt med jenta forklarte hun også at hun var lei seg på mine vegne fordi hun var så "på", og fordi det ble drama i vennekretsen pga henne. Jeg benekta jo dette, og sa at det var like mye min skyld at dramaet skjedde og at hun ikke skulle skylde på seg selv.

Det jeg syntes er rart i denne saken er hvordan hun plutselig 1 mnd etter hendelsen skal begynne å spre falske rykter rundt dette, når jeg er ganske sikker på at jeg til og med har, ett eller annet sted i chatten mellom meg og hun, en melding hvor det står det at hun var lei seg osv fordi hun var så "på".

Dette er fryktelig falske rykter som hun driver å sprer rundt, og jeg vet at jenta har hvert fall ett tilfelle til hvor hun hadde noen gutteproblemer, en sak som hun også tapte. Men en sak som viser at hun faktisk er villig til å ta sånne ting videre til et rettsystem. 

Jeg lurer på hvordan jeg står i denne saken, hvis hun skulle velge å ta dette til et rettsystem. Dette tror jeg er alle detaljer i saken som jeg har å legge frem, det var heller ingen vitner i den 2 etasjen i huset som kan bekrefte eller avbekrefte noe. Jeg er skikkelig stressa (en av hovedgrunnene til at jeg faktisk tar meg tid til å skrive et slikt innlegg 03.00 på natta) for at hun skal ha noen mulighet til å vinne en mulig sak, når dette er så falske rykter som man kan få rykter til å bli, og fordi hun er jenta i saken.

Hvis jeg poster tråden på helt feil sted så beklager jeg dette veldig  :) .

- Gutt 17

Anonymous poster hash: 5c36c...7fd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Utifra det du skriver så virker det overhode ikke som du gjorde noe galt, du og hun ga begge samtykke til sex, slik jeg oppfatter det. 

Det blir helt feil at hun skal kunne gi deg skyld for noe i denne saken, men så spørs det om du faktisk snakker sant her, eller om det skjedde noe annet enn det du påstår, så jeg føler meg litt inhabil ift til å si mer. 

Men mitt råd er som følger: vent til du får svar, om ikke så tar du å ringer vedkommende og hører hva hun har å si.. Om hun truer med å gå til sak så sier du at du tar kontakt med advokat, og at du kommer til å forsvare deg fordi du er uenig i at du har gjort noe feil.. 

Dog skal det sies at før det kommer opp i retten så blir det en politisak, med mindre hun går til et sivilt søksmål. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

jeg er ganske sikker på at jeg til og med har, ett eller annet sted i chatten mellom meg og hun, en melding hvor det står det at hun var lei seg osv fordi hun var så "på".

Denne ville jeg funnet frem rasket mulig, skulle det bli en sak regner jeg med at den chatten kan bli viktig.

Så fremt alt du sier stemmer så høres det ut som at noe har skjedd i hennes vennekrets og hun "slenger ut" ordet voldtekt, uten å være klar over alvoret i den ordbruken.

Hvis det er tilfellet at hun har anklaget deg for voldtekt, uten at en voldtekt har funnet sted, er det mulig du har en sak mot henne for falske voldtekts anklager.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår deg rett så har du altså en tekstmelding hvor hun selv innrømmer at hun var med på det. Ta vare på denne og ta backup av loggen.

Dersom hun anmelder vil politiet gå igjennom samtalelogg på pc/tlf og dette blir vektlagt.

Når jeg var inne til avhør som vitne gikk jeg igjennom sms samtaler på telefonen min sammen med politiet. Disse meldingene ble brukt i rettsaken.

Det sagt, sånne situasjoner er ekstremt farlige og det er nok ikke uvanlig at menn blir uskyldig dømt.

Mitt inntrykk av rettsaken var at det var en eneste stor popularitetskonkurranse og at det var mer eller mindre tilfeldig hva utfallet ble.

Den dag idag mistenker jeg at det handler om at jenta deltok men senere angret og gubben ble uskyldig dømt.

Hadde jeg vært i samme situasjon som deg hadde jeg vurdert å gå til advokat med alt du har med en gang for å få vite helt sikkert hvordan du best sikrer deg. Noen vil sikkert si at det blir å ta det for langt men etter hva jeg har sett så er jeg såpass redd for slike situasjoner at jeg glatt ville betalt et par tusen for å få en fagmann til å se over saken og gi meg sjelefred.

Lenke til kommentar

Det sagt, sånne situasjoner er ekstremt farlige og det er nok ikke uvanlig at menn blir uskyldig dømt.

Det er uvanlig at menn blir dømt i det hele tatt, å bli uskyldig dømt er en nærmest astronomisk sannsynlighet.

Det er gjort litt forskning på dette med falske voldtektsanklager:

https://qz.com/980766/the-truth-about-false-rape-accusations/

Det er i grove trekk 4 typer mennesker som kommer med falske voldtektsanklager, og "kvinner som angrer" er ikke en av dem. 

Lenke til kommentar

Jeg baserer min konklusjon på personlige observasjoner der jeg i en årrekke sto offeret nær og deltok i rettssakene.

Jeg føler jeg står på solid grunn i mine antagelser.

Offeret jeg snakker om ville aldri selv innrømmet om det var snakk om anger - i sitt hode er hun overbevist om at alt som skjer rundt hennes handlinger er noen andre sin feil. Hun har angrepet meg og etterpå truet med å anmelde meg for hendelsen helt til hun ble informert om at jeg tok opp hendelsen. Dette skjedde flere ganger og jeg satte flere ganger telefonen på opptak pga akkurat slike trusler.

Jeg sier ikke alle er sånn, men jeg mistenker at det er nok av dem til at jeg selv ville vært bekymret. Noen mennesker er eksperter i manipulasjon og senere innta offer rollen for å høste sympati fra andre. Dette kan være plenty nok til en rettsak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar du svarer på siste setning i post 6 her? Nyhetsartiklene referer bare til de faktiske hendelsene, ikke til anmelderens motiver. Det er nærliggende å tenke at revansje er motivet når noen har frivillig sex en dag og anmelder det som voldtekt neste dag, men det er ikke nødvendigvis tilfellet. 

Lenke til kommentar

Hva motivet til kvinnene er irrelevant. Det som er relevant er disse tre er dømt for falske overgrepsanmeldelser. Disse tre er kun de jeg fant på første side av google-resultatene.

Da forstår jeg ikke hva du svarer på. Er det noen her som har påstått av man ikke kan dømmes for falske voldtektsanmeldelser?

Lenke til kommentar

Hva motivet til kvinnene er irrelevant. Det som er relevant er disse tre er dømt for falske overgrepsanmeldelser. Disse tre er kun de jeg fant på første side av google-resultatene.

Da forstår jeg ikke hva du svarer på. Er det noen her som har påstått av man ikke kan dømmes for falske voldtektsanmeldelser?

ja

Det er uvanlig at menn blir dømt i det hele tatt, å bli uskyldig dømt er en nærmest astronomisk sannsynlighet.

Det er gjort litt forskning på dette med falske voldtektsanklager:

https://qz.com/980766/the-truth-about-false-rape-accusations/

Det er i grove trekk 4 typer mennesker som kommer med falske voldtektsanklager, og "kvinner som angrer" er ikke en av dem.

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er de ikke. Jeg sier ikke at ingen angrende kvinne noensinne har levert en falsk voldtektsanklage.

Men når man ser på falske voldtektsanklager og hvem de i hovedtrekk kommer fra, så er "angrende kvinner" så forsvinnende få at det ikke er statistisk signifikant.

Falske voldtektsanklager kommer stort sett i fra mindreårige som bruker voldtektsanklage som metode for å unngå å få problemer med foreldrene etter at de har hatt sex, fra psykisk syke mennesker, fra vinningskriminelle (samme typen folk som sklir i trappa på McDonald's og saksøker dem) eller fra folk som er ute etter hevn for ett eller annet.

Men "oh shit, fylleangst, jaja, en voldtektsanklage fikser biffen" eksisterer for det meste kun i hodene til MRA-folk.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått til en advokat sporenstreks og fått all hjelp jeg kunne med å sikre meg.

Men dette er heller ikke bare et rettslig spørsmål. Hun går jo faktisk rundt og fremstiller deg som en voldteksmann, noe som kan bli svært skadelig for ditt sosiale omdømme. Jeg ville faktisk også spurt advokaten om det var noen hjemmel å anmelde henne etter her. Og i så fall ville jeg deretter ha sendt henne en melding der jeg gjorde det klart og tydelig at om hun ikke gikk ut og forklarte at det er løgn til alle hun hadde løyet til, så ville jeg anmelde henne.

Slik oppførsel er rett og slett forkastelig.

Endret av Sithric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å øke konfliktnivået er ikke nødvendigvis noen ensidig god idé, da rettslige skritt fort kan gjøre at motparten føler de også må gå til anmeldelse - for voldtekt. Selv om man er uskyldig er det en stor belastning å være involvert i en slik sak. 

Edit: Jeg ser innlegget ditt var litt mer nyansert enn som så. Støtter fullt ut å gi klar beskjed om at ryktespredning ikke godtas

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Hvis du fortsatt har all korrespondansen(sørg for å dobbel- og trippellagre den) kan jeg ikke se at dette burde bli et problem. Du kan jo gjøre henne oppmerksom på at falsk anmeldelse er straffbart så det synger, og at hun kan saksøkes for ærekrenkelser om hun holder på slik.

Lenke til kommentar

Ærekrenkelse har ikke vært del av straffeloven siden 2015. Forstyrrelse av privatlivets fred vil i noen tilfeller kunne være alternativet, ellers er sivilt søksmål veien å gå. 

Om det er realistisk er er et helt annet spørsmål..

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...