Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trenger fjellstødig ruter for kobling til Altibox i bridge - hva bør jeg bruke?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært nødt til å slå av og på igjen Altiboxen på hytta et par ganger på et halvt år fordi den har låst seg, og det er noen mil dit, samtidig som jeg har alarm, overvåkningskameraer og varmestyring gjennom en server der. Så det holder selvsagt ikke. Derfor vil jeg prøve å kjøre bridge mode og en egen ruter som bare skal stå for fordelingen til ytre nett (delt med nabohytta) og indre nett (der min egen server tar inn og fordeler resten). Hva er den enkleste og billigste løsningen som kan anses som stabil til det? Det går selvsagt an å sette opp en liten pc med to nettverkskort som kjører pfSense eller lignende, men det virker som litt overkill, og det bruker jo mer strøm enn en enkel ruter, antar jeg. Den trenger ikke være så veldig konfigurerbar, men en form for trafikkovervåkning hadde vært fint (det er jo greit å se om det blir tregt fordi naboen bruker all båndbredden, for eksempel til å laste ned Stormy Daniels-filmer i 4K). Ellers er egentlig det viktigste som sagt at den er fjellstø (naturlig nok siden hytta ligger på heia i Telemark...) og aldri får hikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har du den nyeste Altibox-boksen? Hvis ikke, kan du først bytte ut den med en ny.

Ellers er vel de aller fleste routere stabile i dag, og har sjelden behov for en restart. Du kan ev sette opp en timer som tar strømmen på Altibox-boksen for eks en halvtime en gang i uken, da vil den våkne frisk og rask når strømmen er på igjen.

Lenke til kommentar

Da er den bestilt. Det tar et par uker å få den, men prisen blir lavere enn ved privatkjøp fra Amazon, når jeg regner med mva og frakt. For ikke å snakke om de idiotisk høye gebyrene som tas for alt "bryderiet" med å kreve inn momsen fra meg og sende den videre til staten. Jeg ville ikke protestert på at 350-kronersgrensa forsvant, så lenge det ble mulig å foreta mosingen selv og ikke minst 20 piskeslag (med salting mellom slagene) for å ta momsgebyr!

Endret av Pallantir
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1745, hvorav en hundrings i frakt. Hvis du leser noen meldinger over, skulle jeg kontakte en norsk leverandør, og to meldinger over skriver jeg:

"Det tar et par uker å få den, men prisen blir lavere enn ved privatkjøp fra Amazon, når jeg regner med mva og frakt. For ikke å snakke om de idiotisk høye gebyrene som tas for alt "bryderiet" med å kreve inn momsen fra meg og sende den videre til staten. Jeg ville ikke protestert på at 350-kronersgrensa forsvant, så lenge det ble mulig å foreta mosingen selv og ikke minst 20 piskeslag (med salting mellom slagene) for å ta momsgebyr!"

Den ble altså kjøpt av en av de norske leverandørene, IT Service AS i Sandnes. De er de eneste som selger til private, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Du kan få kjøpt min, hvis du vil ha den! Den stoppet på rundt 140 Mbps, og med en 300 Mbps-linje er jo ikke det mye poeng. Jeg hadde ikke lest det som sto på infosiden godt nok:

The Netgate® SG-1000 microFirewall is a cost-effective, state-of-the-art, ARM®-based, pfSense® Security Gateway appliance. The SG-1000 comes with dual 1Gbps Ethernet ports, enabling maximum throughput exceeding 100Mbps[1].

Jeg leste det som 1000 Mbps...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Egentlig ikke, jeg hadde ikke vært borti dem. Men jeg kjenner til pfSense, så det virket logisk å bruke en brannmur/ruter som jeg kunne sette opp. Jeg har gått opp et hakk, til SG-3100, og den funker bra.

Du skal fortsatt kunne unngå noe som helst utstyr altibox leverer, evnt bare bruke fiberconverter, forstod det som du bruker boksen deres i bridge i dag?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...