Gå til innhold

Disk plutselig tom?

Anbefalte innlegg

Hei

Vært borti mye rart, men ikke dette :-(

Startet maskinen (Win10), disken var ikke tilstede.

Gikk inn i Datamaskinbehandling og så at den var "Ikke Tilkoblet",

høyreklikket og "Koble til". Til min store forundring kom dem en som helt tom.

Kan jeg redde denne på noe vis?

Hva gjør jeg?

Backup av det meste, men ikke av alt...................... Så er det spm besvart.

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres nesten ut som kontrolller feil internt i disken. Hvis så er det ikke noe kontakt lengre med platene og data recovery er umulig.

Hvis det stemmer, hvordan kan da i så fall disken utgi seg å være tom. Da ville den jo ikke fungert?
Vi vet jo ikke om den fungerer eller ei da ts hverken har lest eller skrevet noe data til den etter problemet ble oppdaget.

Det spørs på type feil som eventuelt har oppstått: Det kan godt vises disk id , serienummer , info om type størrelse , fabrikant når den er koplet til uten at det gis tilgang til selve dataområdet , da dette er en type data som ikke ligger på selve platelageret men i diskens firmware.

Hadde trådstarter formattert pånytt (laget et filsystem/partisjon) og fått testskrevet og verifisert noen filer til den ville man kunne avdekket om det er en slik feil eller ikke.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hvis jeg da evt gjør det, vil det ikke da bli vanskelig å gjenopprette filene som evt ligger på den?

Jo.

Prøv lese-operasjoner (som f.eks. file- eller partition recovery) før du begynner å skrive til disken.

edit: Skriving til disken kan i hvert fall gjøre det vanskeligere å gjenopprette filer enn om du ikke gjør det.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Før man kan si noe sikkert bør du velge deg ut et godt og anerkjent datarecovery program for PC/Windows.

Man har gratis versjoner , eller trial versjoner for flere av disse som man må kjøpe hvor man kan "teste" ut recovery mulighetene med trial utgaven.

Finns mange guider om dette på internett.

Sidene til Norske IBAS har en god del info og råd samt at de selger ontrack recovery sw for windows (og har prøve versjon)

https://www.ibas.no/file-recovery-for-windows/

Når det gjelder gratis alternativer har recuva og tilsvarende tilsynelatende fungert greit for mange.

Suksessrate har klar sammenheng med valg av programvare og kompleksiteten av logiske og fysiske reallokerings feil som har oppstått.

Med tanke på utvikling og vedlikehold av slik programvare som er robust og oppdatert på teknologi, protokoller m.m koster det naturlig nok tid og penger for firma/utviklere.

Med recovery programvare er det således ofte slik "at man får hva man betaler for" .

Om man har en "feilende" harddisk hvor hver lesing forårsaker eventuelle videre datatap (sector feil) har man kanskje i værste fall kun ett pass med les/disk deep scan til rådighet . Da gjelder det å ha gjort de rette forberedelsene og valg av recovery løsning fra start.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hei. Ingen av dere har vært innom Linux enda. Det kan være verd et forsøk og se hva som skjer da. Jeg har redda filer før med Linux faktisk. Men da var det ikke noe feil med selve disken da eller diskene. Det var bare jeg som  hadde starta Partition Magic og fikk feilmelding, men iallefall. Prøv med en Linux LiveCD at et eller annet slag også se om disken blir funnet. Du kan gjerne bruke en Linux LiveCD som heter Gparted for den har et eget Partisjonersprogram, så kan man Mounte disken der også og se om filene ligger der. Det hender at Linux klarer ting som ikke Windows klarer.

Lykke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...