Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Hydrogen og el konkurrerer om midler for utbygging av fyllestasjoner. Skip hydrogen og bruk pengene på hurtigladere. Kommer ladetiden ned på 5 min er el bilen brukandes for mange flere også taxier og næringsbruk. Vi må pushe frem teknologi som reduserer energiforbruk ikke fordobler det slik hydrogen beviselig gjør. Verdens energiforbruk er økende. Batteridrift av biler har en positiv effekt på energibruk og lokal forurensing. Hydrogen kun lokal forurensing. Grunnet batteri-elbiler må Norge (over-) oppgradere nettet i boligområder og innstallere "smart"målere for å regulere strømprisene. Denne utgiften må altså alle være med på å betale, batteri-elbilister eller ei. Hvordan hadde du reagert hvis Hydrogen-bilisme hadde vært årsak til en slik utgifter for alle husstander? Hydrogen vil ha en pumpepris lik ellerunder diesel, når stasjonene er utbygd. ( Og Hy-el er dobbelt så effektivt som fossil forbrennings-transport, så slik vil dette hjelpe verdens energiforbruk. I tillegg til hovedproblemet som var/er lokal forurensning.)) Og stasjonene kan fint betales av Hy-bileiere gjennom fyllepris , og likevel komme godt under en km.pris i forhold til bensinbiler. En subsidiering av stasjonene er tenkt kun i en startfase, som med lade-stasjoner. Altså ingen konkurranse om midlene når både (?) ladestasjoner og Hy-fyllestasjoner blir betalt av brukerne. ( Hvis alle batteriel-bilister lader på ladestasjoner slipper altså alle husstander å betale for en nett-oppgradering kun en liten gruppe ønsker.) Hva har du tenkt å lage hydrogen av? Olje og gass? Elektrolyse av vann med fornybar kraft vil gi en mye større belastning på strømnettet vårt ,enda større behov for dyr importert kraft og enda høyere strømpriser. Hydrogen kan konkurrere med bilmotorer uten belastning men på lastebiler busser skip og fly vil virkningsgrad bli ca halvparten av fossilt Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Grunnet batteri-elbiler må Norge (over-) oppgradere nettet i boligområder og innstallere "smart"målere for å regulere strømprisene. Denne utgiften må altså alle være med på å betale, batteri-elbilister eller ei. Hvordan hadde du reagert hvis Hydrogen-bilisme hadde vært årsak til en slik utgifter for alle husstander? Hydrogen vil ha en pumpepris lik ellerunder diesel, når stasjonene er utbygd. Ok, så løsningen din er altså noe som bruker tre ganger mer strøm enn ren batteridrift, og som krever storstilt utbygging av fyllestasjoner siden man ikke kan fylle hjemme, og dette må altså alle være med på å betale. Bare at alle må betale mange ganger mer enn det som kreves for rent batteri. 2 Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 Vet sannelig ikke om jeg hadde turt å stå ved siden av hvis de lader 100kw på 5 min Men og stå ved siden av en bensinbombe når du tanker er helt greit? ha ha 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 Vet sannelig ikke om jeg hadde turt å stå ved siden av hvis de lader 100kw på 5 min Men og stå ved siden av en bensinbombe når du tanker er helt greit? ha ha Hva med en hydrogenbombe. En liten lekkasje når trykket er 700 bar vil kunne selvantenne. Alle andre tennkilder også. Jeg går daglig rundt kraftkabler som overfører 10 000 kw og det plager meg lite. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 Vet sannelig ikke om jeg hadde turt å stå ved siden av hvis de lader 100kw på 5 min Men og stå ved siden av en bensinbombe når du tanker er helt greit? ha ha Hva med en hydrogenbombe. En liten lekkasje når trykket er 700 bar vil kunne selvantenne. Alle andre tennkilder også. Jeg går daglig rundt kraftkabler som overfører 10 000 kw og det plager meg lite. http://evworld.com/article.cfm?storyid=482 Men nå er det vel verre med de litervis med vann som legges igjen etter Hy-biler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå