Redaksjonen. Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Skal kunne lade elbilen på fem minutter.Energigigant investerer i batteriteknologi for lynrask lading Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Ja, utviklingen går rivende. Tenk om man hadde lagt ned alle hydrogenrelaterte prosjekter i tillegg og sprøytet midlene inn i batteri- og ladeteknologi! 9 Lenke til kommentar
FB.884806240 Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Vet sannelig ikke om jeg hadde turt å stå ved siden av hvis de lader 100kw på 5 min 3 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Fem minutter... Rekker jo ikke en gang å spise middag i ladepausen da... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Hva med å ha to batterier i elbilen? Ett optimalisert for kapasitet/vekt og pris, og ett optimalisert for effekt/vekt? Sistnevnte kunne vært med StoreDot-teknologi. Da kunne man for eksempel regenerert mer energi ved nødbremsing og hatt enorm batterieffekt til noen få akselerasjoner og deretter "normal" effekt. Omtrent som et minnehierarki i PCer. Ytelse vs kapasitet. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Vet sannelig ikke om jeg hadde turt å stå ved siden av hvis de lader 100kw på 5 min Dagens Teslaer klarer det og det er få som sitter med hjertet i halsen av den grunn. De snakker nok om vesentlig høyere effekter i denne artikkelen. Kanskje rundt 1 MW*. * I følge mine regnestykker trenger man 1,152 MW for å lade 96 kWh på 5 minutter. 96 kWh er den kapasiteten som trengs for 480 km rekkevidde, forutsatt et forbruk på 0,2 kWh/km, noe som er ganske normalt med store elbiler. 2 Lenke til kommentar
FQE35HEZ Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Ja, utviklingen går rivende. Tenk om man hadde lagt ned alle hydrogenrelaterte prosjekter i tillegg og sprøytet midlene inn i batteri- og ladeteknologi! Hva med å redusere satsing på fossilt og satse på både batteri og Hydrogen? Brukes minimalt med ressurser på hydrogen så det hindrer ikke satsing på batteri. 3 Lenke til kommentar
storken Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Hva med å ha to batterier i elbilen? Ett optimalisert for kapasitet/vekt og pris, og ett optimalisert for effekt/vekt? Sistnevnte kunne vært med StoreDot-teknologi. Da kunne man for eksempel regenerert mer energi ved nødbremsing og hatt enorm batterieffekt til noen få akselerasjoner og deretter "normal" effekt. Omtrent som et minnehierarki i PCer. Ytelse vs kapasitet. En slik splitt er foreslått mange ganger. Ønsket effekt oppnås ikke. Et li-ion batteri har tilgjengelig en viss lading, ledig i elektrolytten, som kan yte svært høy effekt i korte tidsrom. Dette gjelder 'alle' li ion batterier. Så i praksis er ikke hierarkier i minne overførbart til batterier. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Ja, utviklingen går rivende. Tenk om man hadde lagt ned alle hydrogenrelaterte prosjekter i tillegg og sprøytet midlene inn i batteri- og ladeteknologi! Hva med å redusere satsing på fossilt og satse på både batteri og Hydrogen? Brukes minimalt med ressurser på hydrogen så det hindrer ikke satsing på batteri. Den idiotiske konstruerte motsetningen mellom batteri-elektrisk og batteri-elektrisk med Hydrogen-el som rekkevidde/tyngde-forlenger er forunderlig. 4 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Ja, utviklingen går rivende. Tenk om man hadde lagt ned alle hydrogenrelaterte prosjekter i tillegg og sprøytet midlene inn i batteri- og ladeteknologi!Hva med å redusere satsing på fossilt og satse på både batteri og Hydrogen? Brukes minimalt med ressurser på hydrogen så det hindrer ikke satsing på batteri. Den idiotiske konstruerte motsetningen mellom batteri-elektrisk og batteri-elektrisk med Hydrogen-el som rekkevidde/tyngde-forlenger er forunderlig. Hvordan ville du utforme en slik bil med hydrogen rekkeviddeforlenger? For eksempel: 100 km rekkevidde med batterier 500 km rekkevidde fra hydrogen alene (til sammen 600 km, ikke særlig langt) Hvor store hydrogentanker vil en behøve (liter og vekt på tanker)? Hvor stor brenselscelle vil en behøve (kW)? Hvor lang levetid vil hydrogendelen ha (13 år som for Toyota M)? Hvor mange seter vil bilen ha (4 som Toyota M)? Hvor mye vil bilen veie (under 2000 kg?)? Hva vil bilen koste? Jeg kunne spurt om hvor bilen skal fylle hydrogen, men det lar jeg være! 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Hydrogen og el konkurrerer om midler for utbygging av fyllestasjoner. Skip hydrogen og bruk pengene på hurtigladere. Kommer ladetiden ned på 5 min er el bilen brukandes for mange flere også taxier og næringsbruk. Vi må pushe frem teknologi som reduserer energiforbruk ikke fordobler det slik hydrogen beviselig gjør. Verdens energiforbruk er økende. Batteridrift av biler har en positiv effekt på energibruk og lokal forurensing. Hydrogen kun lokal forurensing. 5 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Hydrogen og el konkurrerer om midler for utbygging av fyllestasjoner. Skip hydrogen og bruk pengene på hurtigladere. Kommer ladetiden ned på 5 min er el bilen brukandes for mange flere også taxier og næringsbruk. Vi må pushe frem teknologi som reduserer energiforbruk ikke fordobler det slik hydrogen beviselig gjør. Verdens energiforbruk er økende. Batteridrift av biler har en positiv effekt på energibruk og lokal forurensing. Hydrogen kun lokal forurensing. Tre-firedobler... 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Hva med å ha to batterier i elbilen? Ett optimalisert for kapasitet/vekt og pris, og ett optimalisert for effekt/vekt? Sistnevnte kunne vært med StoreDot-teknologi. Da kunne man for eksempel regenerert mer energi ved nødbremsing og hatt enorm batterieffekt til noen få akselerasjoner og deretter "normal" effekt. Omtrent som et minnehierarki i PCer. Ytelse vs kapasitet. En slik splitt er foreslått mange ganger. Ønsket effekt oppnås ikke. Et li-ion batteri har tilgjengelig en viss lading, ledig i elektrolytten, som kan yte svært høy effekt i korte tidsrom. Dette gjelder 'alle' li ion batterier. Så i praksis er ikke hierarkier i minne overførbart til batterier. Vel, Li-ion + Li-ion er nok for liten forskjell for å utgjøre noen forskjell, men Li-ion + StoreDot burde kunne fungere bra. Eller har du noen argumenter mot den kombinasjonen også? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 (endret) Ja, utviklingen går rivende. Tenk om man hadde lagt ned alle hydrogenrelaterte prosjekter i tillegg og sprøytet midlene inn i batteri- og ladeteknologi! Hva med å redusere satsing på fossilt og satse på både batteri og Hydrogen? Brukes minimalt med ressurser på hydrogen så det hindrer ikke satsing på batteri. Nei, hydrogen er bortkastet, og det brukes altfor mye på det som det er. Det påvirker utviklingen innenfor batterier negativt fordi man fjerner noe av fokuset. Endret 24. mai 2018 av hekomo 4 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Ja, utviklingen går rivende. Tenk om man hadde lagt ned alle hydrogenrelaterte prosjekter i tillegg og sprøytet midlene inn i batteri- og ladeteknologi! Hva med å redusere satsing på fossilt og satse på både batteri og Hydrogen? Brukes minimalt med ressurser på hydrogen så det hindrer ikke satsing på batteri. Den idiotiske konstruerte motsetningen mellom batteri-elektrisk og batteri-elektrisk med Hydrogen-el som rekkevidde/tyngde-forlenger er forunderlig. Det er jo en motsetning, og spesielt siden hydrogen uansett er en blindvei. Så man ender opp med å ha kastet bort verdifull tid og verdifulle ressurser på en blindvei. Hadde man kuttet ut hydrogentøyset på et tidligere tidspunkt så kunne man kommet enda lenger med rent batteri i samme periode. 4 Lenke til kommentar
Arvid Lenes Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 strømdrift av kjøretøyer vil uansett ladetid være mindre funksjonelt , mindre miljøvennlig , dyrere osv enn gassdrevne biler så man burde i stedet satse alt på å utvikle nye flertrinns høyvirkningsgradmotorer med minimal spillvarmeproduksjon i motsetning til dagens ineffektive og for lengst umoderne stempelmotorer . gassdrevne varmekraftmaskiner er jo veldig mye bedre på alle måter enn andre trafikkenergialternativer . det må også forskes intensivt på effektiv og rasjonell biogassproduksjon . skal man absolutt lade strømbiler raskt kan man raskt lade en superkondensator som igjen kan lade batteriet - en superkondensator i tillegg til batteri vil også gi mye mer effektiv bremsekraftgjenvinning og gir mulighet for pantograflading i fks tuneller og lyskryss . man må også begynne å fokusere på evt helseskadelig elstråling fra ekstremt kraftig hurtiglading av elbiler - både folk og annet liv får alt for mye el stråling fra fks mobiler og nett med mer og nye typer hurtiglading vil kunne gi overdose av el stråling . 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 strømdrift av kjøretøyer vil uansett ladetid være mindre funksjonelt , mindre miljøvennlig , dyrere osv enn gassdrevne biler På hvilken måte? 3 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Hva med å ha to batterier i elbilen? Ett optimalisert for kapasitet/vekt og pris, og ett optimalisert for effekt/vekt? Sistnevnte kunne vært med StoreDot-teknologi. Da kunne man for eksempel regenerert mer energi ved nødbremsing og hatt enorm batterieffekt til noen få akselerasjoner og deretter "normal" effekt. Omtrent som et minnehierarki i PCer. Ytelse vs kapasitet. En slik splitt er foreslått mange ganger. Ønsket effekt oppnås ikke. Et li-ion batteri har tilgjengelig en viss lading, ledig i elektrolytten, som kan yte svært høy effekt i korte tidsrom. Dette gjelder 'alle' li ion batterier. Så i praksis er ikke hierarkier i minne overførbart til batterier. Benyttes mye i bilstereobygging type kraftig. Der benyttes kondensatorer for å kunne gi mye effekt i korte perioder. Kunne man ikke hatt en kondensator for hurtig lading/generering ved nedbremsing? 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 (endret) strømdrift av kjøretøyer vil uansett ladetid være mindre funksjonelt , mindre miljøvennlig , dyrere osv enn gassdrevne biler så man burde i stedet satse alt på å utvikle nye flertrinns høyvirkningsgradmotorer med minimal spillvarmeproduksjon i motsetning til dagens ineffektive og for lengst umoderne stempelmotorer . gassdrevne varmekraftmaskiner er jo veldig mye bedre på alle måter enn andre trafikkenergialternativer . det må også forskes intensivt på effektiv og rasjonell biogassproduksjon . skal man absolutt lade strømbiler raskt kan man raskt lade en superkondensator som igjen kan lade batteriet - en superkondensator i tillegg til batteri vil også gi mye mer effektiv bremsekraftgjenvinning og gir mulighet for pantograflading i fks tuneller og lyskryss . man må også begynne å fokusere på evt helseskadelig elstråling fra ekstremt kraftig hurtiglading av elbiler - både folk og annet liv får alt for mye el stråling fra fks mobiler og nett med mer og nye typer hurtiglading vil kunne gi overdose av el stråling . Ikke-ioniserende stråling har kun helseeffekten oppvarming. Ikke noe annet. Det er liten fare for at folk skal bli kokt av superlading selv om de står nært, og det er lett å forebygge ved å unngå de mest idiotiske konstruksjonene. (Trådløs lading med enorm effekt, lang avstand mellom sender og mottaker og gigantisk ombordlader) Gass er sjeldent billigere enn vannkraft i Norge. Hvis du tenker globalt så kan det nok ha noe for seg en del steder som har høyere kraftpriser. Gassprisene ligger for øyeblikket fra 3 USD/mmbtu i USA til 7 USD/mmbtu i UK. 1 mmbtu=ca 293 kWh. Noe som vil si 8-19 øre/kWh energiinnhold. Det høres kanskje intuitivt billig ut, men når dette skal konverteres til strøm vil virkningsgraden gjøre at den reelle gasskraftprisen ligger på ca 25-50 øre/kWh, før vi regner inn driftskostnader, nedskrivning av gasskraftverket, profitt osv. Overskuddsvarmen får man sjeldent nevneverdig betalt for. Endret 24. mai 2018 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 (endret) strømdrift av kjøretøyer vil uansett ladetid være mindre funksjonelt , mindre miljøvennlig , dyrere osv enn gassdrevne biler Klarer ikke å se hvordan dette skulle være tilfelle. Etter å ha hatt Tesla et år så er det vanskelig å se for seg å bytte ut elbil med gassbil. Med gassbil får man ikke full rekkevidde hjemme i garasjen hver natt. Og skal man bruke forbrenningsmotorer på gass så er det masse ulemper knyttet til støy, vibrasjoner, ytelse, osv. man må også begynne å fokusere på evt helseskadelig elstråling fra ekstremt kraftig hurtiglading av elbiler - både folk og annet liv får alt for mye el stråling fra fks mobiler og nett med mer og nye typer hurtiglading vil kunne gi overdose av el stråling . Hurtiglading gjøres med likestrøm. Altså magnetfeltet roterer ikke, og "strålingen" er ikke ulik den man har fra en magnet. Er magneter farlige, i ditt syn? (Vet de brukes mye til healing...) Endret 24. mai 2018 av Espen Hugaas Andersen 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå